HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 93

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8033 Posts

Posted - 2024/12/16 :  01:32:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, 50W mono till basarna funkar också:

Dock visade sig filtret vara mer av en rörig nödlösning än jag mindes det som och trafon känns i klenaste laget så det får kanske bli lite shopping ändå.
KHTech i England säljer fina filterkretskort med korrekt monosummering av basen för en hundring och rotar man lite på eBay så finns det säkert nån slutstegsmodul som trivs bra med +-42V matning. Råkar nämligen ha en lagom stor ringkärnetrafo på 30-0-30VAC plus en extra lindning för preamp/filter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2721 Posts

Posted - 2024/12/16 :  10:19:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har en Tripath från 41Hz.com o du lr nån annan e intresserad.
De e ett kit i delar m byggbeskrivning.
Ja kommer inte ihåg vilken effekt den ger men kan kolla vid intresse.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/16 :  10:29:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har övervägt klass D men än så länge drar jag gränsen strax innan, det är pinsamt nog att hålla på med dessa chipslutsteg

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2721 Posts

Posted - 2024/12/16 :  11:44:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/20 :  10:09:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inledde ledigheten med ett djävulens julpyssel:

Pilligt att löda och kanske lite överarbetat för att sitta på LF-utgången på ett aktivt delningsfilter men jag hade grejorna hemma och ogillar potar så det fick bli en hemlödd stegad.

Lådor till filter och nätdel är på gång också, shellackad ek och rödmålad aluminiumplåt så att det ska matcha 6S4S-steget till utseendet.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8722 Posts

Posted - 2024/12/20 :  16:48:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
År det Kjell o companys resistorer?
Jo dom är ju bra förutom att dom har så förbenat tunna ben..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/20 :  20:15:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, tunna ben och inte jättebra matchade märkte jag när det var för sent. Får skylla mig själv på den punkten, hade varit snabbt gjort att matcha dem innan montering.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2721 Posts

Posted - 2024/12/20 :  21:43:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja!
Dom där e inte så tokiga

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8722 Posts

Posted - 2024/12/23 :  15:33:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
https://www.diyaudio.com/community/threads/discrete-active-filters.421408/#post-7879925

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/23 :  17:03:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den länken ska jag ta en närmare titt på ikväll!
Jag har byggt filter med Jfetar förr men då på experimentkort och hur man än gör så ser det inte särskilt prydligt ut.
Letar man noga på ebay så finns det gamla ryska lödstöd med ganska tätt avstånd mellan stiften, man skulle kanske kunna köpa på sig ett gäng såna och sen bygga point-to-point.

Tills vidare får jag lira på opampar, det funkar det också:

Lackeringen fick jag nöjet att göra två gånger eftersom jag var dum nog att försöka transportera plåtarna innan färgen torkat ordentligt första gången. Nu får de torka ordentligt intill kaminen medan jag firar jul och fiskar lite röding så blir det väl att montera ihop lådorna senare i veckan:

Fick lite smått och gott i brevlådan idag också, ett par filterkort med monosummering av basen och en aningen kraftigare nättrafo till LM3886-steget jag lödde ihop nyligen. Blir nog lämpligt att stoppa in i en låda som går i stil med TZ20-slutstegen:

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4183 Posts

Posted - 2024/12/23 :  17:44:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Röd som tomten !
God jul på dig Daniel

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2721 Posts

Posted - 2024/12/23 :  17:47:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Riktiga julplåtar.

God Jul....

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/23 :  17:55:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack och detsamma!

Färgen ligger ju faktiskt i tiden
RAL3003, en av fyra återkommande nyanser i mitt hobbyrum.
De andra tre är mörkgrön (Biltemas sprayburk), svart hammarlack och en hemkörd variant av "battleship grey" som jag rollat högtalarna med.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2721 Posts

Posted - 2024/12/23 :  21:26:30  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Svensk industri design

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8033 Posts

Posted - 2024/12/23 :  21:58:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hifins motsvarighet till Volvo 244, ASEA och Tage Erlander

Go to Top of Page
Page: of 93 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000