HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 94

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8053 Posts

Posted - 2024/12/09 :  00:14:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, nog kan jag smälta att det låter bra. Mest förvånad över att det fungerar över huvud taget, hade räknat med självsvängningar och elände.

Drosseln jag använder heter Signal Transformer CL-2-4 och har två separata lindningar på 10mH 2A, avsedda att kopplas i serie för 40mH 2A eller parallellt för 10mH 4A (spolar beter sig lite märkligt när de sitter på samma kärna). De har en annan variant också på 18+18mH 1A (CL-1-2 om jag minns rätt) som förmodligen passar bättre om man nöjer sig med låg effekt.
Enligt matematiken ska 1A tomgångsström räcka till 4W i 8 ohms last och 2A ska då ge 16W.

Vad drosslarna klarar i praktiken vet jag inte än, mina biaskretsar tar stopp vid ca. 900mA och vid en snabb koll fick jag ut ungefär 3W i 8 ohm. Ska experimentera vidare nån gång när jag har tid, fick lite annat att ordna med i helgen så det har inte blivit av.

Det var lite lurigt att mäta på den här kretsen eftersom båda utgångarna är flytande men jag tyckte mig se att frekvensgången var tämligen rak upp till de 50kHz som tongeneratorn klarar och ungefär 2dB ner vid 15Hz. Dock väldigt preliminära siffror.

Medan jag pysslat med det här har jag haft en diskussion med vår gamle medlem revintage och därmed fått en hel del input om vad LTspice har att säga om den här kopplingen. Personligen tar jag Spice med en nypa salt eftersom det räknar på idealiska modeller av komponenter och just spolar med järnkärna är ökända för att avvika väldigt mycket från idealmodellen av en spole.

Jag tror vi lyckats enats hyfsat om att spolarna måste ha bra koppling till varandra om det ska funka och man ska få samma gain vid alla frekvenser av intresse.
Lundahl har drosslar med bättre värden än de jag använder men där ligger lindningarna separerade på varsin del av kärnan så det är oklart om en sån fungerar bra vid höga frekvenser.
Utöver de två modeller från Signal Transformer som jag nämnt så vet jag inte riktigt var man kan hitta nåt som passar.

Är lite inne på att linda egna drosslar och dela upp den nedre lindningen i flera sektioner så att man kan testa att lura fram mer än 6dB gain, ser inget skäl till att det inte skulle fungera men det blir på bekostnad av högre utimpedans och mer distorsion då förstås eftersom återkopplingen minskar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4185 Posts

Posted - 2024/12/09 :  20:36:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Föredömligt enkelt steg
Hur känslig är det för temp-drift?
Fast detta kanske inte är så känsligt iom att det är ett se-steg?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/09 :  21:02:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, just enklare än så här går det nog inte att få det med normala komponenter om man ska hålla nere dist och utimpedans men samtidigt få i alla fall lite spänningsförstärkning.

Temperaturdriften har jag dålig koll på än mer än att jag inte märkt av några problem hittills, dock kör jag med ganska väl tilltagna kylare och en ganska sval arbetspunkt än så länge.

Satt och letade passande drosslar på nätet igår men hittade inte mycket att välja på. Triad har en modell på 75/300mH som ser ut att vara lindad på rätt sätt, dock tål den bara 1A med lindningarna i serie så då får man nöja sig med 4W i 8 ohm.
Bandbredden bör dock bli utmärkt och distorsionen låg med så hög induktans.
Med den drosseln och en 1:2-trafo på ingången kanske man har en värdig utmanare till 2A3 SE?

Den främsta styrkan med den här kopplingen är nog att den spelar bas på ett sätt som man inte förknippar med små SE-förstärkare (Enligt John Broskie är det dock en circlotron) så spontant skulle jag inte säga att den konkurrerar om samma pokaler som små triodstärkare.

Som vanligt har fantasin skenat iväg lite här och jag har stått och stirrat på ett par enorma C-kärnor och övervägt möjligheten att driva mina 18" subwoofers med en sån här koppling...

Det får dock fortsätta vara fantasi ett tag till, det har blivit väldigt mycket DIY-ande på sistone vilket gått ut över den vardagliga ruljangsen. Nu blev måttet rågat och jag håller på stuvar undan alla projekt* i förmån för en rejäl städning och diverse reparationer och underhåll av hemmet inför jul.

*...med ett litet undantag för TZ20-bygget, fick paketet med de sista grejorna idag så det ska jag pyssla lite med i smyg mellan varven. Om allt går som det ska är den bara några kablar kvar att dra i nätdelen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/09 :  22:51:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad använde du för mosfet då när det lät så där bra,Ja det finns ju dom som säger att man kan höra skillnad på dom..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/09 :  23:43:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
2SK133. Dels för att det kändes kul med en gammal hederlig komponent i metallkapsel men mest för att de har lägre kapacitans och branthet än moderna mosfetar, vilket jag tänkte kan minska risken för självsvängningar.
Mer eller mindre vad som helst borde fungera.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/10 :  15:36:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
2sk133 verkar inte gå att uppringa,och när det går så kostar den multum..
Edit:Måste det vara något speciellt rds-on?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2024/12/10 17:26:01
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/11 :  21:57:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
På grund av rådande elpriser kommer musiken för närvarande från
klass D-förstärkaren ("skamburken") i rummet bredvid men det känns ändå skönt att ha fått ihop en nätdel till TZ20:

Ska tillverka ett plåtlock för att dölja röran där inne men när jag provspelade i morse upplevde jag det som att det var väldigt låga nivåer på brum, både mekanisk och ut i högtalarna.

Tyckte även att den spelade med mer bastyngd än innan, vilken i så fall kanske kan förklaras av att högspänningsnätdelarna fick en lite annan konstruktion jämfört med hur de var byggda på breadboarden.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2725 Posts

Posted - 2024/12/11 :  22:15:43  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De där e riktigt stiligt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/11 :  22:32:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Lacken ser ju blank ut kanska skulle köpa sig em burk nu när riktig klarlack är förbjuden i Sverige.
Vad var det den hette nu igen?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/11 :  23:54:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
De där e riktigt stiligt

Tackar, tackar! Det fattas ett par kondingar nånstans i dem plus att jag nog gärna vill byta ut de fula högtalarkontakterna men sen kan jag nog känna mig rätt nöjd med det här bygget.

quote:
Lacken ser ju blank ut kanska skulle köpa sig em burk nu när riktig klarlack är förbjuden i Sverige.
Vad var det den hette nu igen?

https://panduro.com/sv-se/produkter/lim-lack-tejp/lack/speciallack/shellackpolityr-250ml-601579

Sekret från nån indisk lus, upplöst i sprit

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/12 :  09:40:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja så hette det ja,jag kallar det för kvistlack.

Learning by burning..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4185 Posts

Posted - 2024/12/12 :  09:42:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vill man vara lite omständlig, så finns det billiga påsar med schellack-flakes på eBay. De läggs i en glasburk med t-röd, och löses upp på någon vecka.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/12 :  15:38:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Ja så hette det ja,jag kallar det för kvistlack

Ja, det används bland annat som kvistlack. Och för att få rätt glans på äpplen...!

quote:
Vill man vara lite omständlig, så finns det billiga påsar med schellack-flakes på eBay. De läggs i en glasburk med t-röd, och löses upp på någon vecka.

Ja, jag köpte ett paket flakes på färgaffären för många år sen men har tydligen lyckats göra slut på alltihop. Kan nog tycka det är rätt skönt att köpa färdigupplöst, det tar som du säger tid att lösa upp dem.

Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/14 :  02:56:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Blå lysdiod, aldrig ett gott tecken:

Men det funkar. 2*360W tillgängligt och 2*18" i 2*340 liter basreflex räcker bra till 21 kvadratmeter...
Synd att slutsteget är fläktkylt och väsnas som en dammsugare. Eller kanske tur, då har man en anledning att bygga något eget istället.

Upptäckte dessutom medan jag skrev att det slår av sig efter en stund, har nåt minne av att det gör så när det fått för låg signal en stund.
Skitgrejor.

Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/14 :  10:32:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Update: Hittade ett annat slutsteg som inte gick i standby efter några minuter pga för låg signal, dock var det också fläktkylt så jag surnade ur och tog saken i egna händer.
Tack vare ett välfyllt skrotförråd tog det bara några timmar att vispa ihop ett chipslutsteg på kanske 2*12W eller vad det nu kan tänkas ge. Duger utmärkt till att sätta rummet i gungning medan jag funderar på per permanenta lösningar utan att reta mig på högljudda fläktar...:

Go to Top of Page

Perfector
Member

548 Posts

Posted - 2024/12/14 :  11:42:06  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
ja, man har inte roligare än man gör sig.
Du är helt sanslöst påhittig.
Ett rent nöje att följa med på resan

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/14 :  12:59:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Blåa lysdioder och opampar var ska detta sluta...?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/14 :  14:33:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du har väl inte tänkt använda opamparna till
Huvud (rör? Förstärkaren?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/14 :  20:07:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänkte så inte rörmagin tvättas bort....

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/14 :  23:56:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
ja, man har inte roligare än man gör sig.
Du är helt sanslöst påhittig.
Ett rent nöje att följa med på resan

Tackar, tackar!

quote:
Du har väl inte tänkt använda opamparna till
Huvud (rör? Förstärkaren?

quote:
Tänkte så inte rörmagin tvättas bort...

Bra frågor det här, utan enkla svar.

Som jag nämnt tidigare så siktar jag på att "alla" förstärkare ska paras ihop med egna aktiva filter och subwooferslutsteg så att det är justerat och klart när man vill byta och lyssna på nån annat.
(Inte bokstavligen alla eftersom jag har ganska gott om byggen hemma, men de lite mer påkostade som låter bra och faktiskt används).

Tanken med det här filtret var att det skulle användas ihop med 6S4S PP och sen ett PL519 PP-steg till baslådorna, alltihop uppställt i samma rullvagn och injusterat så att det bara är att koppla in högtalarkablar + insignal och sen köra.

Men ja, det gnager lite att ha en massa billiga opampar (jag tror inte dyra opampar är särskilt mycket bättre...) i signalkedjan precis innan en DHT-stärkare med en komponentkostnad på runt 40 lakan.
Problemet är att jag inte vet om nåt av alternativen är bättre, man kan bygga likadana filter med Jfet-buffers istället för opampar men det är nog mest en estetisk lösning, tekniskt sett gör nog opamparna ett bättre jobb.
Ännu mer tveksam till att rörbaserade delningsfilter egentligen medför nåt positivt, filter verkar kräva bra bufferkretsar och rör är krasst sett inte särskilt bra på sånt.

Just med 6S4S skulle det eventuellt gå att förenkla det hela genom att låta den spela fullrange ut i fronthögtalarna och sen tappa av lite högnivåsignal från högtalarutgångarna som man dämppar, lågpassfiltrerar och sen driver basslutsteget/stegen med.
Just den förstärkaren är i princip helt fri från brum och har trafos som bör klara hela frekvensområdet utan att krångla.

Med SE-steg blir det mer komplicerat, där har man ofta nåt litet brum som man inte gärna vill förstärka och skicka ut i subwoofrarna och framför allt brukar de inte ha det frekvensomfång som krävs för att kunna ta signal från högnivån.
Där är det betydligt smartare att dela aktivt med både högpass och lågpass på lågnivån.

Mycket att fundera på och det blir mycket jobb om jag ska leva upp till tanken om att "alla" förstärkare ska ha en egen drivlina för baslådorna. Dock behöver det i alla fall inte bli särskilt dyrt, som nog framgått vid det här laget så har jag ganska gott om skrot hemma så det ska inte behöva köpas in så mycket prylar.

Det låter i alla fall bra med baslådorna inkopplade, frontarna klarar sig själva rätt bra för det mesta men till en del musik är det helt klart ett lyft att ha fullt blås hela vägen ner i avgrunden.

Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/15 :  00:16:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
De här två styggingarna skulle man säkert kunna använda till att skrämma fram all bas man vill ha och lite till. Har nåt svagt minne av att jag använde dem till att driva fyra artontimmare i öppna bafflar en gång i tiden:

Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/15 :  00:30:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En till kvarleva från nån period då jag tyckte det var spännande med transistorer. Har för mig kiten heter L10 om man vill leta efter dem på eBay.
Om jag minns rätt så körde jag det här steget på ganska låg spänning (+-30V eller nåt) och med ganska generös bias för att få klass A-drift i alla fall en bit. Minns lite svagt att de här kretskorten satt i en annan låda från början men att det var problem med brum så jag gjorde ett nytt chassi med nätdelen utanför, tyvärr blev det nog aldrig nån nätdel byggd till den. Det skulle ju gå att ändra på, har för mig den här lät bra:

Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/15 :  00:50:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ett till bygge som stått orört så länge att jag tydligen börjat plundra det på nätdelskondingar. Vill minnas att jag köpte kretskort avsedda för nån mosfetkoppling med hög effekt men ändrade till bipolära trissor och körde i klass A med +-22V matningsspänning.
Även här var det krångel med brum när grejorna väl byggdes in i en låda, borde väl gå att reda ut om man snyggar upp kabeldragning, jordning m.m:

Det finns, kort och gott, grejor att gå lös på istället för att lägga pengar på att köpa hem nytt. Samma med delningsfilter, har ett skapligt utbud av kretskort till diverse varianter i olika stadier av färdighet så inte heller där ska det behöva göras några inköp på ett bra tag.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8739 Posts

Posted - 2024/12/15 :  11:00:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja då har du lite att välja bland då.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8053 Posts

Posted - 2024/12/15 :  11:12:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo.
Tyvärr blev det så att ju mer jag satt och stirrade på de här gamla byggena, desto mer avsmak fick jag inför tanken på att börja ordna upp dem. Det skulle behöva köpas trafos, bytas diverse kondingar och i slutändan förmodligen byggas nya chassin. Kanske en annan gång men inte nu...

Dock hittade jag mer spännande skrot när jag bökade runt i förrådet så det blev lite lödning den här natten också:

Rotar jag lite till så ska det finnas en trafo som borde räcka till ungefär 50W i 4 ohm och ett gammalt delningsfilter med monoutgång för basen. Ska se om jag kan hitta grejorna och montera dem på en planka, om det går att få detta att lira bra ihop med TZ20-stegen så skulle det kunna vara en lämplig mjukstart på Projekt Subwooferdrivning.

Go to Top of Page
Page: of 94  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000