| Author |
Topic  |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 18:41:30
|
Förut när vi talade om aktiv delning, sa någon att det inte är nå vidare bra att dela aktivt över 2000 hertz...
hur kommer sig detta? ligger det nått i det uttalandet? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 14:47:50
|
Svara då    

|
 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:40:24
|
Det måste vara snack, kan inte se någon anledninga att inte dela aktivt om man nu vill det.
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:42:43
|
ja jag tycker det låter lite underligt. |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:55:10
|
Såvitt jag vet är det där "hittepå"! Klart det går att dela aktivt över 2 kHz! Det går i själva verket att dela aktivt vid 50 kHz också, men det kanske inte är så användbart? 
/JP |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:59:51
|
ja det GÅR, men är det bättre passivt i de övre frekvenserna? |
 |
|
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 18:20:40
|
Det enda sättet att ta reda på det är väl att bygga ett par högtalare med båda lösningarna och så A-B-testa. 1. Jag bara spekulerar, men jag kan inte förstå hur passiv delning kan vara bättre vid någon frekvens. 2. Dom största vinsterna håvar man såklart hem i basen eftersom motsvarande passiva komponenter blir så massiva/dyra/varma. 3. Man kan fråga sig om det är nåt vidare att dela över 2k överhuvudtaget. Kan vara problematiskt nog att montera elementen inom en våglängd på 2k. Nu finns ju dessutom relativt prisbilliga diskanter att köpa med låg resonansfrekvens. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 20:22:32
|
Det har något med drivning hög- eller lågohmigt. Det kan genereras en viss typ av distorsion när man driver diskantelemet direkt från förstärkaren pga av impedansvariationen. Jag har inte anteckningarna framför mig, men herr Morello har beskrivit det en gång. Det har att göra med att kraften som verkar på elementet inte blir densamma vid olika frekvenser, dvs den varierar med impedansen, när man driver lågohmigt = direkt från förstärkaren. Du kan maila Morello så kan han ge en matematisk förklaring. Huruvida hörbart detta är kan man ju diskutera, men det kanske beror på typ av element också. Basar tjänas på att drivas direkt = lågohmigt. Man skulle ju kunna tänka sig att använda sig av några passiva komponenter för att jämna ut impedansen = öka resistansen = minska distorsionen (?) i diskanten men fortfarande använda sig av ett brant ativt filter.
Det är det enda som jag sett talar emot aktiva filter; jag har dock inte tänkt igenom vad som menas och hur mycket detta påverkar helheten.
Min fysikkunskap ligger långt ner, men någon kanske kan försöka sig på att beräkna kraften som verkar på elementet vid olika frekvenser/impedanser för ett vanligt element drivet hög- eller lågohmigt, och sedan förklara vad detta betyder i form av distorsion.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 08:24:08
|
Det är sant att diskantelementens (alla högtalar element) impedans ökar vid höga frekvenser och det vet vi att det påverkar. Nu fixas ju inte det automatiskt av ett passivt filter utan att man lägger till just detta, det är dock inget filter i vanlig bemärkelse utan ett sätt att linjärisera impedansen över frekvensbandet.
Detta kan du självklart göra även om du använder aktivt filter, dock ej aktivt utan du måste lägga en r-c länk över diskant elementet sen är det bara att fixa till ett aktivt filter så är det klart.
Michael |
 |
|
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 14:56:50
|
Lägger man in en RC-länk parallellt med diskanten, vid aktiv drivning, så är väl det enda som händer att man ökar belastningen på förstärkaren. Spänningen över diskanten är ju densamma oavsett vad som sitter parallellt med den, i alla fall om förstärkaren är sunt konstruerad.
Att trycka ner impedanstoppar hos en högtalare är ju negativt i den bemärkelsen att alla förstärkare distar mindre vid höga impedanser. Men självklart bör man ju göra det om det handlar om att få ner en topp i tonkurvan, |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 15:56:16
|
Baserat på den lilla erfarenhet jag har får jag hålla med Pabo. Lägger man dessutom delningsfrekvensen 1,5 - 2 oktaver högre än resonansfrekvensen så är diskantelement lätta att driva.
När det gäller impedanskorrigering av diskantelement trodde jag det gjordes för att inte diskantens talspole ( som blir en del av det passiva filtret ) ska förändra filtrets parametrar. Ett aktivt filter påverkas väl inte av sånt? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
Edited by - AndersP on 2003/02/26 16:03:45 |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:19:31
|
Det finns två stycker personer som jag vet kan förklara denna distorsion; båda är avstängda. Kanske Nagref kan gå in och ge en förklaring. Spänningen är självklart densamma, men kraften som verkar på elementet är inte det. Diskanten ser en mycket låg impedans/resistans (dvs utgångsimpedansen från förstärkaren) vid aktiv drift men ej vid passiv. Jag försöker återge vad Morello en gång skrev:
Kraften som verkar på membranet ges av F=B*I*I. Eftersom I=U/Z får vi F=B*I*U/Z dvs högtalarens impedans kommer att påverka kraften. Driver man det med en impedans Zs får man F=B*I*U/(Z+Zs) och kan därmed minska bidraget från elementets olinjära impedans.
Det finns mer komplicerande fakta om detta, och man måste nog mäta sig fram hur elementet påverkas. Impedansdistorsion kan fenomenet nog heta.
Thomas |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 16:40:45
|
Thomas A: trodde nog du kunde leta fram morellos inlägg/förklaring på LTS-forum! 
Det var väl bra beskrivet? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 19:37:24
|
Jo Nagref,
det är ganska klart beskrivet Det som dock är svårt att förstå är vad denna impedansdistorsion (iaf i mitt huvud) är.
Om det är olika kraft vid olika frekvenser, vad blir effekten utav detta? Om kraften är tillräcklig så borde man inte få någon dist som skulle genereras av kraftförlust. Dock kan jag tänka mig fasvridningar och annat, med det är väl inte nytt?
T |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 20:43:57
|
| Aktiv delning används profesionelt, med stor framgång och mycket bra resultat, vid alla frekvenser - särskilt vid höga frekvenser. Då undkommer man bl a den förargliga fasvridning som passiva delningsfilter orsakar. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 20:48:26
|
Lennart: Du menar alltså att aktiva analoga filter saknar fasvridning? [:0} |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:11:15
|
Lennart,
man får en fasvridning av alla filter. Vissa filter vrider dock lite bättre än andra. 
T |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:15:43
|
Nagref: Nej, de saknar inte fasvridning men den är betydligt mindre än hos passiva filter. Digitala filter däremot saknar allt vad fasvridning heter.
Jag utgår naturligtvis från att vi diskuterar filter av hög kvalitet. Det finns aktiva filter som är sämre än passiva men dem räknar jag bort. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:17:01
|
By the way,
lägger in ett par bilder på mitt DIY aktiva triampade system här också. 

Inte den bästa finishen på högtalarna, men kanske slipar jag om dem och sprutlakerar nån gång. Nya basar vill jag också bygga... |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:22:45
|
| Thomas A: Hehe... gulliga bilder! :-) |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:31:15
|
Lennart,
tackar. Jag är dock inte nöjd med finishen + att basarna är i annan färg. Men det är kul att ha projekt framför sig också.  |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:35:29
|
Lennart om du inte jämför 'bra' aktiva filter med 'dåliga' aktiva filter så kan du ju inte gärna jämföra och säga något konsekvent mellan skillnaden mellan aktiva och passiva filter... Eller jo man kan ju alltid säga något... om det har någon konsekvens eller relevans är en annan sak... 
Ljudkvalitetsmässigt så kan fördelarna att dela aktivt analogt över några hundra Hz oftast vara minimala i jämförelse med passiva filter men det kan finnas praktiska fördelar som används bl a i proffssammanhang. |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:35:59
|
Thomas A: Finishen är inte det viktigaste. Det som betyder nåt är att det låter bättre än bäst. Jag hoppas att du är nöjd med ljudet.
Jag tror att det är "den nya diskanten" som de rekommenderar till de gamla Carlsson-lådorna som du har??? |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:40:48
|
Nagref: Jag kanske skrev otydligt eller knasigt... Nej, jag jämför inte dåliga och bra aktiva filter. Jag jämför aktiva och passiva filter av hög kvalitet.
Jag märker att du är lite stingslig och svår... |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:42:30
|
Lennart,
jo ljudet är helt ok. Det är den nya Peerless diskanten. Inte för att den är bäst eller så men jag ville prova nåt annorlunda än de vanliga domerna.
Den har mycket energi måste jag säga. Låter mkt annorlunda än mina tidigare domar, klarare men ändå inte vasst.
T |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/02/26 : 21:47:11
|
| Thomas A: Ja, jag har läst och hört av andra att den ska vara en aning vass i ljudet. Jag har inte hört den själv men tydligen ska den passa perfekt på de gamla Carlsson-lådorna. |
 |
|
Topic  |
|