HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Qtc 0.707 eller 0.8? Skillnader…
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:56:51  Show Profile Send Larsen a Private Message
Sitter och simulerar på en sluten låda. Problemet är att WAF som vanligt kommer in i bilden, vilket medför att lådan bör hållas till en acceptabel storlek.
Data jag utgått ifrån är de av tillverkaren angivna och självfallet kommer jag att mäta upp elementet om och när jag köper det, men det här är bara en principfråga.

Om jag går från Qtc = 0.707 till 0.8 så medför det en ganska stor skillnad i lådvolym. Men vad får det för ljudliga skillnader? Jag talar inte om värden på och över 1.

0.707 = max flat response = 143 liter.
0.8 = equal ripple response = 97 liter, vilket i teorin ger mig en peak på ca 0.2 dB. Inte så mycket att bråka om kanske…
-3dB skiljer sig inte nämnvärt mellan de två lådorna.

Den större lådan kommer att ge bättre transientegenskaper, men även ökade konutslag vid låga frekvenser.
Den mindre lådan faller ev av liiiite brantare.

Någon som kan ge sin åsikt/erfarenhet på hur stor skillnad det i praktiken är på Qtc 0.707 och 0.8?

Mvh / Lars

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/02/27 18:58:27

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:16:49  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror inte du kommer höra så stor skillnad faktiskt så du kan gott och väl köra med den mindre lådvolymen! Dessutom, för att hamna precis rätt krävs många mätningar och flertalet lådjusteringar! Det skulle inte förvåna mig om du slutar på ett värde kring 1 eller högre, beroende lite på musiksmak förståss!

sound pollution
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/02/27 :  19:23:24  Show Profile Send Larsen a Private Message
Mäta och justera till döddagar brukar det kunna bli. Simuleringar är just simuleringar och inte den färdiga produkten. Som vanlig gäller det att bygga en testlåda och justera-justera-justera...

Jag gillar slutna lådor och dess karaktär, dock inte om Qtc blir för högt. Torrt och kontrollerat ska det vara!

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/02/28 :  17:13:10  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
-OFFTOPIC-

Vilket progg simulerar du i?

Jag kör för närvarande "Winisd".

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:25:22  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker Ken Kantor har en god filosofi vad gäller lådor, hur avrullningen skall se ut beror oxå lite (mkt) på hur lågt högtalaren går, ett lågt qtc på en låda som faller av vid 100Hz skulle säkerligen låta homogenare med ett q på 1+.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:34:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ken Kantor är en klok man!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/01 :  10:32:31  Show Profile Send celef a Private Message
Amen! :)

sound pollution
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/03/01 :  12:15:38  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Jag kan inte så mycket om Q-värde och sånt. Men en större låda innebär ju en större volymluft i lådan vilket gör att luften håller mindre "koll" på membranet. Det resulterar i ett mer fladdrande membran, att det skulle leda till BÄTTRE transientsvar ställer jag mig tveksam till...
Men jag är som sagt inte särskilt påläst utan tänker mig bara hur det borde bli...

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:24:24  Show Profile Send Larsen a Private Message
Dazzin:
Jag simulerar i LspCad, men även i UniBox mfl. Bra att jämföra olika program.
Dessutom; efter simulering bygger jag en testlåda och justerar, mäter, justerar osv tills jag är nöjd.

Trocadero:
Visst låter det bakvänt, men så är faktum. Minskar du lådvolymen kommer du även att få en växande peak i frekvensgången innan den faller av. Qtc på 1 och över blir lite av "discobetonat", men kan användas för att ge små stativare ett "fylligare" ljud, fast inte så korrekt kanske. Rogers LS3/5A är tydligen ett sådant exempel.
Ökad lådvolym leder i alla fall till ökade konutslag, vilket kan vara negativt om vi närmar oss gränsen för linjär slaglängd.
Går vi ner på ett Qtc på tex 0.5 innebär det mycket större låda, men samtidigt benämns den vara mycket tajt och överdämpad, med mycket bra transientegenskaper.

Kanske kan man tänka sig att en liten sluten volym leder till större grad av kompression procentuellt räknat. Tex när elementet rör sig innåt, så kommer luften i lådan att komprimeras. I en stor volym är det lättare att komprimera motsvarande volym vilket kanske kan ses som en "mindre motsträvig fjäder" dvs ger en snabbare transientrespons... eller är jag totalt ute och cyklar?

Förklara gärna någon, som känner att ni kan beskriva detta på ett bra sätt.

Nu har dock WAF talat och det ser ut som att jag går ner från 12" till 10" med låda på ca 60 liter istället (fortfarande i teorin).

Edited by - Larsen on 2003/03/01 17:35:35
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:28:54  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ehm.. förlåt denna kanske dumma fråga, men vem är Ken Kantor?

Celef: jag håller fullständigt med om det du sa om avrullning och Qtc.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/01 :  14:53:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ken Kantor är överste-högtalar-guru på NHT!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:10:05  Show Profile Send Larsen a Private Message

O förlåt store gud (Ken Kantor) för min okunskap...
*worship...worship...worship*

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/02 :  13:56:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Q stiger desutom när motorn blir varm. Kanske därför vissa föredrar "inspelade" grejer?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/02 :  14:37:32  Show Profile Send celef a Private Message
Dessutom ändras Q med signalnivå, sjunker först för att sedan stiga, varför den slutna lådan i många fall är att föredra (eftersom den är minst känslig för olinjäriteter) över andra lådtyper (HP).

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000