att den kan låta vasst kan nog bero på att den sprider så bra och att energikurvan får ett tillskott som inte man får med vanliga domar, och att mellanregistret får en liten dip i spridningen under delningen.
Det "lite vassare" ljudet tror jag är en anpassningshistoria. Den låter inte vasst i bemärkelsen att det är obehagligt, men det är ett tydligt uppklarnande i cymbaler och andra högfrekventa ljud. Sen kan ju vissa skivor i sig vara lite obehagliga, men det är en annan historia.
Nagref: Ja, det är enklare att hantera fasproblemet med aktiva filter. Särskilt med digitala filter som kostar skjortan och kallingarna. Men Gud vet vad sjutton filtren gör med signalerna i övrigt...
Jag gillar dig också!
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Thomas A: Ojsan... det låter underligt med tanke på att de är "godkända som ersättningsdiskanter till Carlsson". Enligt hans dåvarande ideer och konstruktioner så "ska" diskanterna ha en liten spridning - annars fungerar inte placeringen av elementen och hela idén faller.
Menar du CD- eller LP-skivor som kan låta olika?
Ja de är godkända som ersättningsdiskanter. Men tanken är väl att ljudet ska sprida från en Carlsson högtalare? Ingvar Öhman har mätt på dem och han säger att det finns få domar, om någon, som sprider ljudet lika bra som dessa. Tonkurvan från Peerless hemsida ser också helt ok ut.
Det gäller både LP och CD. Vissa skivor är ljusare andra mörkare.
Thomas A: OK... Nu fattar jag mindre än vanligt... Tanken med C:s (original)placering av diskanterna var att åstadkomma viss utsläckning och viss förskjutning i ljudet. Det gick/går bara att fixa med "smalstrålande" diskanter. Eller så måste jag tillbaka till skolbänken igen. Jag måste läsa på...
Men om IÖ har sagt en sak så är det nog mest troligt så. Iallafall enligt dagens vetskaper. Han väl den ende nu levande som vet hur C tänkte och menade.
När det gäller LP-skivor så kan ljudet vara mycket olika har jag också hört. När det kommer till CD-skivor så beror det nog mest på vem det är som har gjort pre-masteringen.
RC-länken som sitter på en förstärkares utgång sitter där för att se till att det finns en last vid väldigt höga frekvenser. Ofta är det 100n och 10ohm vilket ger en pol vid 160kHz.
Jag förstår nog nu vad som menas med att kraften inte behöver vara densamma men det är nog inte speciellt komplicerat. Det som driver elementet är den aktiva effekten dvs. den som är icke fasvriden. Då ett filter börjar verka så ligger ju inte spänningen över elementet i fas med strömmen och därmed blir den reaktiva effekten större än noll vilket medför en minskad aktiv effekt.
Detta måste ju innebära att det inte bara är att ersätta ett passivt filter med ett aktivt och kopiera polerna.