HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oxidation på bullet plugs!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  18:36:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mina bullet plugs har blivit lite förstörda. Jag har använt dom till RCA chasseikontakter som inte är guldplätterade på min Creek obh-11.
Det har blivit missfärgningar på dom och det ser ut som guldplätteringen ramlar av...=(
nån som varit med om nåt liknande?? Vad ska jag göra? nån som har en rengöringsvätska o rekmmendera?

Tacksam för åsikter o råd!

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:12:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Verkar litet besvärande för kvaliteten på bullet plugs om det inte enkelt går att torka bort med en trasa. Guldpläteringar som ramlar av så lätt, inte bra...
Annars vad gäller rengöringsvätska finns det Kontak och DeOxit som är effektiva, de tar bort oxideringar vilket inte alkohol gör. De kostar några hundra men räcker rätt länge. Det finns billigare grejer på t.ex. Clas Olsson men jag vet inte om de är lika effektiva.
Du vet säkert hur du skall söka för att få ett bra pris men www.britishaudio.co.uk är bra.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:31:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
tack för hjälpen! men har kommit att det antagligen kommer att hända direkt igen om jag använder creeken...ska man kanske byta chassiekontakter på creeken? skulle dock inte vilja göra det själv...
Var finns tvättvätskorna i sverige? på nätet eller i vanliga affärer?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:43:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Löjligt, byt ut till sedvanliga kontakter som LEDER STRÖM!
och som inte är fuskplätterade.

WBT, de har bra kvalité !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:44:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tvättvätskorna finns bara på nätet. Om man har nya grejor skall de väl inte behövas men om man har kontakter och kablar som har några år på nacken kan de ge en klar förbättring.
Man skall rimligen inte behöva byta kontakter på Creek för att man använder bulletplugs. Även om dessa kontakter inte är guldplaterade. Kan det vara en svaghet i bulletplugs eller har du fått ett defekt exemplar?
Är det inte så att bullet plugs expanderar i tjocklek utåt? Bara en tanke, men det är aldrig bra att skjuta in dem med full kraft i så fall.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:45:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
hmmm...kan lika gärna köpa ny kabel=) nån som e intresserad av supra eff med bullet plugs?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:51:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Tvättvätskorna finns bara på nätet. Om man har nya grejor skall de väl inte behövas men om man har kontakter och kablar som har några år på nacken kan de ge en klar förbättring.
Man skall rimligen inte behöva byta kontakter på Creek för att man använder bulletplugs. Även om dessa kontakter inte är guldplaterade. Kan det vara en svaghet i bulletplugs eller har du fått ett defekt exemplar?
Är det inte så att bullet plugs expanderar i tjocklek utåt? Bara en tanke, men det är aldrig bra att skjuta in dem med full kraft i så fall.



Funderar kanske ändå att byta till guldplätterade chassiekontakter.
chassiekontakterna på creek är pinsamt dåliga!
Tror inte att det är bullet plugsen som är defekta...jag tror det är oxidation...en anledning till kan vara är att man ska skruva dom medsols in i rca-honan när man sätter dit dom...då kan det hända att guldplätteringen har skrapats av lite...men det här ska ju bara inte hända! Jo bullet plugsen expanderar lite. därför måste man trycka rätt hårt o skruva in dom..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:54:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur fungerar igentligen en sådan bulletplug enligt konstruktörerna?
Är det meningen att de skall ha så lite kontaktyta som möjligt? ligger
det luft imellan? därför det blir oxidation kanske..

underligt.

hur tycker ni dessa förändrar ljudet? någon som ens hört skillnad?
jag tycker de är underliga jag.




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:01:01  Show Profile Send Conan a Private Message
Om guldpläterade kontakter missfärgas och ytskiktet ramlar av är det bara att begära pengarna tillbaka av försäljaren. Konsumentköplagen ger dig två att reklamera sådana här tillverkningsfel. Ingen "tvättvätska" i världen lär hjälpa eftersom kvaliteten på ytpläteringen är kass.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:04:26  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Löjligt, byt ut till sedvanliga kontakter som LEDER STRÖM!
och som inte är fuskplätterade."

Vi inväntar bulletanhängarna...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:06:25  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Tvättvätskorna finns bara på nätet.




Näh, ta kontakt med Insert Nord i Sundsvall, så som jag. Dom har Caig DeoxIt och ProGold. Behöver man säja mera?

http://www.caig.com/tech.htm

http://www.insertnord.com/

Kolla under "Leverantörer", där hittar du Craig - tro eller ej.

Information: info@insertnord.com så får du prislista.


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:28:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
markuu, du har rätt litet grand. Om man letar efter en sådan produkt är det osannolikt att man kommer på att fråga en firma för pappars och mynthantering. Har för mig att klubben.net också har Caig men till litet högt pris. Man kan också beställa det utomlands per telefon, det kanske inte heller är via nätet.
Det man i första hand vänder sig till är sin hifi-handlare. Som inte har det. I en del fall kan en komponent eller kabel bli nersmord efter säg fem år. En rengöring kan ge en betydande förbättring. Det här är väl för konspiratoriskt, men det verkar som om handlarna hellre vill sälja en ny komponent eller kabel än litet rengöringsvätska för ett par hundra.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:30:40  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
e det verkligen guld på bullet pluggen? är det inte ren koppar?
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:39:23  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

e det verkligen guld på bullet pluggen? är det inte ren koppar?



Har för mig samma sak?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:46:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
e det verkligen guld på bullet pluggen? är det inte ren koppar?


Det är ren koppar men den är guldplätterad.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:10:48  Show Profile Send Conan a Private Message
Närå, dom har guldplätering -- jag har kollat på deras hemsida. Däremot ligger det inget nickel-skikt mellan ytguldet och kopparpinnen. Man använder i "normala" sammanhang (d.v.s. när man har högre krav på kontaktegenskaper än på försäljningssnack) inte guld pläterat direkt på koppar. Nickelskiktet brukar kallas spärrskikt (barrier layer) och behövs därför att kopparatomer väldigt lätt diffunderar genom ett guldskikt och upp till ytan där dom kan oxidera... men vänta nu.. det talades ju i första inlägget om missfärgningar på Bullet Pluggsen.... Jaha så var den saken löst också!


Marbrink, den enda vettiga rådet jag kan ge till dig är att löda bort Bullet Plugsen och sätta på ett par riktiga kontakter istället! Fortfarande tycker jag att du i första hand ska kräva pengarna tillbaka. Om ingen reagerar på sånt här skräp så är det ju garanterat att det dyker upp igen. Jag är labbingenjör och jobbar med materialanalys till vardags. Det skulle vara kul att göra en "felanalys" av dina gamla Bullet Plugs om du ändå ska slänga dom. Skicka mig ett PM om du vill att jag ska kika på dom (100% rabbatt såklart för "hifi-uppdrag" av den här typen)!



Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:24:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu börjar det bli riktigt intressant...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:28:31  Show Profile Send ekman a Private Message
intressant detta är första gången jag hör någon säga nåt negativt om bulletplugsarna
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:41:41  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
köp silver bullet plugs istället då. =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:54:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Närå, dom har guldplätering -- jag har kollat på deras hemsida. Däremot ligger det inget nickel-skikt mellan ytguldet och kopparpinnen. Man använder i "normala" sammanhang (d.v.s. när man har högre krav på kontaktegenskaper än på försäljningssnack) inte guld pläterat direkt på koppar. Nickelskiktet brukar kallas spärrskikt (barrier layer) och behövs därför att kopparatomer väldigt lätt diffunderar genom ett guldskikt och upp till ytan där dom kan oxidera... men vänta nu.. det talades ju i första inlägget om missfärgningar på Bullet Pluggsen.... Jaha så var den saken löst också!



När du ändå är igång och läser. Kan du inte läsa lite, för oss som inte är kemitekniker, på WBT's hemsida också?? I vissa av deras produkter använder inte de heller något spärrskikt...

Nej pussmotståndaren, jag tror du har rätt. Fram med silvret!!
Sedan kan vi köpa de där plattorna från TV-shop och doppa våra interconnects i rengöringsbadet en gång i månaden

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:55:32  Show Profile Send ekman a Private Message
du menar silver star som även används på museum?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:57:30  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skicka bulletpluggarna till Conan för felananlys! Det behöver väl inte ta så lång tid och kan inte vara någon nackdel om man skall reklamera hos säljaren.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:01:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

du menar silver star som även används på museum?



Ja visst, det är nog det det heter.

/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:06:12  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
bra ide... jag ska bannimej köpa mig en silver star... bra för alla som har silver kablar.. =))))
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:09:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Närå, dom har guldplätering -- jag har kollat på deras hemsida. Däremot ligger det inget nickel-skikt mellan ytguldet och kopparpinnen. Man använder i "normala" sammanhang (d.v.s. när man har högre krav på kontaktegenskaper än på försäljningssnack) inte guld pläterat direkt på koppar. Nickelskiktet brukar kallas spärrskikt (barrier layer) och behövs därför att kopparatomer väldigt lätt diffunderar genom ett guldskikt och upp till ytan där dom kan oxidera... men vänta nu.. det talades ju i första inlägget om missfärgningar på Bullet Pluggsen.... Jaha så var den saken löst också!


Marbrink, den enda vettiga rådet jag kan ge till dig är att löda bort Bullet Plugsen och sätta på ett par riktiga kontakter istället! Fortfarande tycker jag att du i första hand ska kräva pengarna tillbaka. Om ingen reagerar på sånt här skräp så är det ju garanterat att det dyker upp igen. Jag är labbingenjör och jobbar med materialanalys till vardags. Det skulle vara kul att göra en "felanalys" av dina gamla Bullet Plugs om du ändå ska slänga dom. Skicka mig ett PM om du vill att jag ska kika på dom (100% rabbatt såklart för "hifi-uppdrag" av den här typen)!




Jag får väl först ta kontakt med ljudmakarn där jag köpte dom och där dom löddes. Mycket besviken på det här. Jobbigt när inte produkterna kan fungera ordentligt! Jag kanske skickar till dig Conan men måste först ta kontakt med ljudmakarn(bor i skåne så de blir att skicka) och se vad dom säger...det blir nog inga silver bullet plugs för mig...har svårt att tänka mig att dom kan vara värda 1200 kr...
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:09:55  Show Profile Send Conan a Private Message
Det var inte jag som hävdade att WBT skulle vara av någon speciell kvalisort! Säger bara att nickelspärrskikt bör användas på alla kontaktdon som använder guldytskikt på ett kopparhaltigt basmaterial.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000