Author |
Topic |
|
minoman
Member
129 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 14:50:15
|
Hej HiFi forumister, jag har ett problem som jag behöver Er hjälp med. Alltså .... jag har två MacMini med externa hårddiskar för min digitala musiksamling. En för RIP och en för uppspelning. Jag använder XLD för att RIP'a och BLISS för metadata på ena MacMinin och ROON alternativt Audirvana i iTunes mode för uppspelning på den andra MacMinin. På det sättet har jag oxå löst backup "problemet".
Mitt problem är att jag har svårt att hålla de båda hårddiskarna/biblioteken i synk. Problemet är inte teknisk utan mer att relatera till min egen ofullkomlighet :-) .... skyller på att jag är +60 och därmed har en senil varning utfärdad. Söker en lösning som hjälper mig att automatiskt hålla de båda biblioteken i synk.
Hur gör Ni? Tack på förhand .... mvh/micke |
Avt race Avt loqvere mellora silentio |
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 15:18:06
|
Ett grepp är att använda den ena mac-en och disken som server så att man bara har en disk. Den andra disken kan då användas som backup ( kopiera dit manuellt, alt vara time-machine disk)
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 20:12:47
|
Ja det där låter jobbigt att hålla ordning på.
Jag har satt upp mina maskiner(inte apple...) på det viset Peter beskriver. Jag har alltså en server som är både fileserver samt sköter backup och sedan har jag en ren upp-spelare. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 20:47:58
|
Jag vet att man inte får göra en sådan notering men det dök upp en underbara särstavning som inte får passera omärkt förbi: "Senil varning". Ta inte illa vid dig minoman, jag tyckte bara det såg underhållande rolig ut i motsats till andra särstavningar som är enerverande. |
|
|
minoman
Member
129 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 22:43:36
|
.... då bjuder jag på den Soundbrigade :-) |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2016/04/03 : 23:19:18
|
Jag vill tipsa om de ljudmässiga fördelarna med att lägga biblioteket på en nätverksenhet istället. Det löser dessutom problemet med att hålla två bibliotek i synk, då du helt enkelt bara får köra regelbundna backuper för säkerhetens skull. I min setup var det en tydlig förbättring att ha filerna på NAS istället för att ha dem direktanslutna till uppspelnings-MacMini'n! Om det beror på att jag även använde USB för ljudutmatning kan jag inte säga....
Men, om du är nöjd med din setup och inte vill göra om så kan du använda två utmärkta program för att hålla synk mella flera bibliotek. På Macintosh har du, via terminalfönstret, rsync. Otroligt konfigurerbart och kraftfullt. Kör man Windows så är robocopy nästan lika effektigt. Jag gör backuper till interna diskar i min Windows Server 2012 och från denna till externa USB-diskar. För detta använder jag oftast Robocopy vilket redan finns i moderna Windows. Det finns variabler för dessa båda för att spegla biblioteken, alltså att även ta bort överflödiga filer från måldisken.
Om du vill kan jag ge tips på mera utförliga kommandon som du kan köra regelbundet (schemalägga) men jag behöver läsa på lite först om du kommer fortsätta nyttja Mac-arna. |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
minoman
Member
129 Posts |
Posted - 2016/04/06 : 21:45:53
|
Hej Micke :-) och tack för ditt engagemang och erbjudande. Jag ska definitivt fundera på NAS och vid tillfälle prova. Har för mig att när jag valde lokal disk att jag valde USB uttag som inte delar kontroller med andra USB enheter. Rsync har jag använt i ett tidigare liv även om det var lääänge sedan. Får försöka friska upp minnet med "man rsync". Har avhållit mig då jag varit fast i tanken på metadata som ligger i iTunes bibliotek skulle inte hänga med men iTunes biblioteksfiler är inte mer än filer dom oxå och om bara den logiska filstrukturen är den samma så borde det lira. Får fundera lite men NAS lockar.
Kortsiktigt får nästa steg bli att sätta opp en testmiljö med två parallella iTunes bibliotek och testa lite med rsync. En NAS till hösten kanske :-)
Tack så länge .... mvh/micke |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 22:22:42
|
Har ett NAS med två diskar i RAID1-konfiguration (speglade, en kan gå sönder utan dataförlust). Har även två externa USB-diskar som backup. Har konfigurerat automatisk nattlig back-up från NAS till USB-disk. En USB-disk är inkopplad till NAS:et, den andra på kontoret. Jag byter dem ca en gång per vecka. Kör iTunes på Mac Mini med biblioteket på NAS:et. Rippar i Apple Lossless i iTunes som förstås sparar ned filerna i biblioteket på NAS:et. Spelar upp i iTunes antingen direkt från Mac Mini eller till en AirPlay-enhet i huset. Styr uppspelningen från Apple Remote app på min iPhone. Funkar bra! |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
|
Topic |
|