Author |
Topic |
|
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2016/04/04 : 21:44:40
|
Hej!
Har tidigare läst om olika mjukvaror i audiofilanda, men alltid tänkt att det inte kan spela så stor roll ändå... Har tuffat på med iTunes för enkelhetens skull. Men så läste jag lite till och tänkte att jag får i alla fall testa!
Efter vatt ha varvat internet i ämnet så föll valet på Audionirvana plus. Supersmidig installation. 2-3 min sen var man igång. Och då...
WTF. Läängesedan jag gjorde en sådan uppgradering alltså. Hustrun (föga hifiräv men ändå lite drillad) som badade vår 1,5åring i badrummet helt ovetnades om mitt pyssel hörde stor skillnad och ropade, Vad händer?! DET säger ändå ganska mycket. Och då var det utan alla herrans specialinställningar man kan pilla med...
Allt blev så mycket bättre. Allt. Upplösning, timing, dynamik, detaljer, driv osv... Dessutom blev musiken oerhört "lättlyssnad", all digital kantighet försvann och det fick en mer analog känsla över sig. Även på låg volym hör man tydlig skillnad! Sen kan man ha synpunkter på utseende osv, men ljudmässigt, herrejösses.
Stödjer också DSD, och jag har nu laddat ner lite testlåtar. Löjligt. Synd att inte all musik finns i dsd...
Så, alla ni som kanske likt mig själv är lite bakåtsträvande, se nu till att testa detta! Gratis testversion i 14dagar, sen typ 500:-... Som hittat!
. |
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2016/04/04 : 21:56:39
|
Jag spelar också upp från ITunes, men blir Audionirvana som en ny spelare eller jobbar den i bakgrunden? Fungerar Remot appen till paddan som vanligt?
|
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2016/04/04 : 22:20:45
|
Är den för Mac? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2016/04/04 : 22:45:37
|
Jo för mac. Funkar både som "egen" spelare med liknande gränsnitt, men om man så vill som ett bakgrundsprogram för iTunes, som då spelar på som vanligt. Bäst kvalite blir det dock som stand alone. Då tar den över hela datorn typ... Läs om det på deras sida! Tekniken är ganska avancerad tror jag. Jag har dock inte testat som bakgrundsprog men ska kolla lite på alla inställningar osv i helgen.
Apple remote funkar om man kör det som bakgrundsprog, annars har dom en egen app/fjärr för ios om man väljer att köra programmet utan iTunes. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 07:22:28
|
Trevligt att höra! Håller förvisso med om att datoruppspelning kan vara allt mellan himmel o h-vete ljudmässigt! Jag har aldrig testa Audirvana Plus dock, jag köpte Amarra för något år sedan och tycker det fungerar klockrent. Läste lite recensioner och det verkar som att många använder båda, de påstås låta lite annorlunda? Audirvana lite mera definierat och upplöst och Amarra lite mera stora scener, mjukt och "analogt"... Jag kan hålla med om att Amarra mjukar upp ljudet från datorn dock, det har alltid för mig varit en fördel att köra AIFF via iTunes/Amarra och styra med Remote.
Jag har gått till JRiver, för att enklare kunna hantera ett enda filbibliotek dock (dåligt FLAC o DSD-stöd i iTunes) vilket också fungerar mycket väl. Men sedan jag investerade i Roon är det svårt att jämföra andra uppspelare om ser till gränssnitt och funktion. Och jag tycker Roon labs också låter likvärdigt med Amarra, åtminstone i iTunes-läget.
Kan du inte dra några skärmdumpar och beskriva Audirvana sulan, så länkar jag in artikeln i Digitala Kokboken? |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 07:31:12
|
Då undrar vän av ordning: Vad gör iTunes med ljudet om det blir så stor skillnad? Sound Enhancer, Sound Check mm verkar (om man söker lite på nätet) finnas som hjälpredor i iTunes. Förmodligen en massa andra inställningar som fixar och trixar i vanlig Apple-anda utan att man ber om det. Har du provat med någon annan spelare istället för iTunes? |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 07:59:21
|
HerrD, det är samma sak som i Windows, det finns en mixer som sammanställer samtliga konfigurerade ljudkällor i datorn till en och samma output (om du inte manuellt konfigurerar) Dessutom samplas dessa ljud om i realtid om så krävs av MIDI-gränssnittets ljudinställningar. Vad tilläggsprogrammen gör är samma som ASIO i stort sett, renodlar ljudströmmen väg genom datorn för att leverera så opåverkad signal som möjligt till ditt ljudkort och ställer in MIDI-gränssnittets samplerate/bitdepth till samma som källmaterialet..
iTunes i sig gör inget alls med ljudet om du inte uttryckligen säger det. Den är konfigurerad att vara en enkel och intuitiv musikspelare för massorna, inte för oss ljudnördar som vill kräma ur varje droppe ur våra filer/lp/cd etc. Om du enbart kör RedBook-baserade filer och lagrar dina fin-rippar i AIFF i iTunes, stänger ned alla funktioner som kan "smitta" ljudvägen osv. så garanterar jag (eller Apple) att iTunes levererar en bitperfekt audioström till ditt ljudkort. Men det är sällan så man gör.
När såg du senast en audiofil köra Windows Media Player?
Vad sulan beskriver är ju snarare att gå ifrån en standard-spelare i ett standard OS till en konfigurerad och ändamålsenlig uppspelning på samma hårdvara. Det kan vara löjliga skillnader, det vet du säkert själv!
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 08:41:09
|
AlfaGTV: Tack för klargörandet, visst har jag hört skillnader. Min fördomsprofil säger dock att det är många Mac-användare som använder iTunes utan att skruva på parametrarna |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 08:50:28
|
Det är möjligt! Jag säger inte emot! |
|
|
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2016/04/05 : 15:08:03
|
Jag orkar inte trixa med alla parametrar (i onödan) och gillar enkelheten med mac. Once you go mac you never go back. Audionirvana är förbluffande enkelt det med, men det finns mycket att pilla med om man så önskar. Angående jämförelsen med Amarra så har jsg läst samma, men det finns också recensioner som pekar på det omvända. Liksom med allt inom hifi hänger det väl på systemet i övrigt kan man tänka. Fiffigt med Audionirvana är att det finns "två lägen" där det ena ger mer analys/detalj (=kyla?) och det andra en aning varmare. Sen finns det en massa filter osv man kan leka med, bla eq etc. Ska fiffla lite med det i helgen och återkommer då.
Och nej, detta är första spelaren jag använder (om inte winamp från -98 räknas)... Som föregående talare nämt så omprioriteras systemet till "ljudprio" via programmet. Detta kan man också göra i olika nivåer...
Men testa nu därute, tror inte ni blir besvikna! Kolla deras hemsida där står lättläst info! |
|
|
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2016/04/08 : 14:16:34
|
Nu har jag lyssnat lite mer, dock inte hunnit med ngn riktig finlyssning. Vad ska man säga - det har blivit så mkt bättre. Ffa tystnad, lugn, detaljer, lyster och baskontroll. Har kunnat höja en del på sub utan att det bumlar, så markant bättre baskontroll. Det lite vassa digitala som kan ge lite trötthet är helt borta. Detta är nog en av det största förbättringarna i mitt system någonsin. Jag vet, det låter skumt, men här gör det bannemej skillnad. Kabelbyte, fötter osv är inte i närheten.
Kul om någon annan testar också, är ju trots allt gratis första 14 dagarna och 500 typ är ju inte direkt dyrt det heller... |
|
|
|
Topic |
|