HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bluetooth från telefon till stereo med digital ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/03/31 :  14:13:26  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Hej!

Jag funderar på att skaffa en BT-enhet så jag kan spela Tidal el Spotify trådlöst från telefonen till min vardagsrumsanläggning och använda DAC i mitt försteg istället för via tex blåtandsenheten.

Är aptX bra?
Jag har kikat på dessa två: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverforing/philips-aea270012/202239.9104/
el denna lite billigare: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverforing/andersson-bhr-31/218757.9104/

Har idag en: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tillbehor/tradlosoverforing/andersson-bhr-2.0/174578.9104/
Den funkar förvisso men jag tycker den är lite bökig/seg att dra på och av och DACen är troligen tvivelaktig.

Andra tips el förslag? Har ingångar för både optisk el digital.

Tack på förhand!

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/03/31 :  16:39:15  Show Profile Send CC a Private Message
Varför inte ChromeCast Audio? Då kör du via Wifi å sparar på telefonens batteri.. Fungerar både analogt å optiskt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/03/31 :  19:00:02  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Ja varför inte. Vad är för och nackdelar förutom WIFI`t? Tänk på att du pratar med en fossil när det gäller datat;)
Funkar Tidal HIFI med detta? Youtube? Verkar vara lite delade uppgifter då jag läser om det.

Hur är det ljudmässigt? Har där det skall användas en Thule PR250 som försteg om det spelar någon roll. I finanläggningen en Onkyo 5009. Såg att det fanns någon slags multiroomfunktion vilken verkade ganska vettig:)

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/04/01 :  08:11:17  Show Profile Send CC a Private Message
Ser egentligen bara fördelar med wifi framför blåtand... Räckvidd och stabilitet bestäms förstås av din router, men i dessa dagar sitter väl ingen utan vettig wifi i sina hem? ;-)
Batteriet slipper dräneras i telefonen och jag kan röra mig fritt hemma och styra musiken.

Har inte testat med Tidal och nyttjar endast Spotify som ett komplement till min egna filsamling av musik. Att ev spela/titta på Youtube känns endast aktuellt när jag har skärm så då nyttjar jag andra signalkällor. ChromeCastAudio använder jag endast för just Spotify samt framförallt för Webbradio.

Ljudmässigt? Tja..? Kör med optiskt in i min DAC (Exogal Comet) å de fungerar la okej.. Har inte gjort någon seriös jämförelse mot när jag körde Spotify å radio via min (HTPC)dator och dess USB (som är min huvudsakliga signalkälla för mina musikfiler)... Har inte haft orsak testa ChromeCastAudio:s analoga utgång.

Tilläggas kan jag påpeka att jag även har en äldre ChromeCast för problemfri streaming av film (HBO/Netflix) samt YouTube osv. Den är kopplad i till min Oppo 103:s HDMI (och även där går ljudet till min DAC/Pre Exogal Comet. Bilden hasplas ut till en proja...

Smidigt å enkelt. Hela familjen kan nyttja valfri mobiltelefon/surfplatta/dator för att styra respektive ChromeCast när andan faller på.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000