HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn och Marantz, går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/17 :  00:21:27  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Jajon!
Där fick du mig! Det finns inget rätt eller fel för alla, men det finns rätt och fel för mig! Och dej. Och Dasisch, som för övrigt tog mitt inlägg som kritik vilket inte var meningen. Jag ville bara poängtera att vi HAR olika klangideal. Kanske inte Dasisch och jag, men det finns andra på det här forumet som lyssnar på saker jag inte kan med. Och dom har rätt. Liksom jag.

Exakt så är det. Det viktigaste är att du är nöjd!

Edited by - jajon on 2003/02/17 00:22:48
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:21:48  Show Profile Send NtR a Private Message
DasIch!

Bäst jag benar ut det här så du inte tror att jag lyssnar med en filt över grejorna.

Försök få en lyssningstund med Quadelektrostater, äldre Mirage M-modeller, äldre Snell-högtalare, Magnepans paneler, Sonus Faber. Elektronik från Quad, McIntosh eller några vettiga brittiska prylar med Mos-Fet trissor. Vinylspelare helst, det är nästan omöjligt att hitta en CD-spelare som låter bra, tycker jag. De finns, men du springer inte på dem utan att leta.

Märk väl, jag säger inte att du skall köpa detta eller hålla med. Du verkade dock intresserad av vad jag menar, och ovanstånde är vad jag menar. En mjuk och fin mänsklig återgivning. Inte nödvänditvis mörk, eller med en massa bas, men mjuk och varm.

De produkter du nämner i början tycker jag är pitchade i toppen, förmodligen för att framhäva detaljerna som är på modet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:13:51  Show Profile Send DasIch a Private Message
Nu känns det som att vi talar samma språk Nicke! När du talar om vinyl är jag med på noterna. Jag är själv mycket förtjust i det nämligen. Det verkar som att jag får lyssna mig in på de här som ett seriöst alternativ, istället för att bara stilla min nyfikenhet. Vore ju synd att gå miste om något bara för att jag inte har en öppen iställning till det.
Vad skulle du själv föredra för kombo av högtalare och cd-spelare till min förstärkare?

Förresten, känner du till några återförsäljare av Sonus Faber i närheten av Uppsala eller Stockholm, förutom Esoterisk HiFi(som verkar ha en aning knepiga öppettider)?

Objektivist
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:03:39  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag skulle handla beggat. Men det gör jag iofs nästan alltid!

Kika på högtalare från Sonus Fabers finare register, av lite äldre modell: Minima, Minima Amotor, Electa Amator. Detta om du har tänkt hålla dej i samma storlek som Katan. Rogers Studio-modeller är också SKITBRA!.

Vad gäller CD-spelare tycker jag i stort sett bara det går att lyssna på Quad och Meridian, så jag kan inte komma med ngt annat. Möjligen en gammal Linn Mimik då, men då förlorar du lite detaljer. Mjuk är den dock, bättre än Karik tycker jag.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:31:17  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Kika på högtalare från Sonus Fabers finare register, av lite äldre modell: Minima, Minima Amotor, Electa Amator. Detta om du har tänkt hålla dej i samma storlek som Katan. Rogers Studio-modeller är också SKITBRA!.

Vad gäller CD-spelare tycker jag i stort sett bara det går att lyssna på Quad och Meridian, så jag kan inte komma med ngt annat. Möjligen en gammal Linn Mimik då, men då förlorar du lite detaljer. Mjuk är den dock, bättre än Karik tycker jag.

menar du att mimik är bättre än karik?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:01:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Personligen tycker jag att en Linn Karik är bland det mest prisvärda man kan köpa beggat. Jag har haft en Mimik också och den är helt ok men inte i samma klass som en Karik.

Har du riktig flax hittar du en Numerik till Kariken för en spottstyver och då snackar vi ett helt annat ljud i skällan

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:22:11  Show Profile Send DasIch a Private Message
quote:

Allright, tackar för tipsen!
Beggat är ingen dum idé. Tyvär är det inte alltid världens lättaste uppgift att hitta det man vill ha.

Vad tycker du annars om Sonus Faber´s Concertino? Jag letade runt lite på internet och hittade mycket positiva omdömmen om den. Samma pris som för Katan också.

Dan Brickman: Vad är Numerik för något?

Objektivist
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:23:43  Show Profile Send weezer a Private Message
Numerik är en separat D/A-omvandlare.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:35:28  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by DasIch

quote:

Allright, tackar för tipsen!
Beggat är ingen dum idé. Tyvär är det inte alltid världens lättaste uppgift att hitta det man vill ha.

Vad tycker du annars om Sonus Faber´s Concertino? Jag letade runt lite på internet och hittade mycket positiva omdömmen om den. Samma pris som för Katan också.

Dan Brickman: Vad är Numerik för något?

HiFins grundregel: allt får bra betyg.

Köp inget utan att lyssna!

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:37:33  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Flåt DasIch!

Blir så när man "slänger iväg" ett svar. Numerik är som sagt en separat D/A apparat som är gjord för en Linn Karik men den låter bra även utan.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:52:02  Show Profile Send RotelPower a Private Message
quote:
Originally posted by Carl-M

Bygg ett par egena. Jag åkte till en metallskrot köpte en bit järvägsräls + en bit 10mm plåt svetsade ihop målade med hammarlack= skitsnygga och bra ( tunga som Fa....) Pris 120kr + Färg. Kan du ej svetsa känner du säkert någon.

Hur mycket väger dom i kg ca?? Har du några bilder?

Lät intressant det där.......

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/17 :  16:09:50  Show Profile Send DasIch a Private Message
L.Cohen: Där har du en bra poäng. Allt får bra betyg. Concertino fick däremot extemt bra betyg, fast det säger egentligen inte heller så mycket.

Självklart köper jag inget utan att lyssna. Så dum eller okunnig om HiFi är jag inte. Det spar dock en del tid att höra sig för innan man lyssnar på någonting. Man kan liksom prioritera bättre när man vet lite mer och då blir det lättare att hitta rätt.

Dan Brickman: Hmm, ja låter som att man får kolla på Numeriken också då.

Carl-M: Såg inte ditt svar angående stativ förrän nu. Tackar för tipset!
Jag har en polare som har jobbat med att svetsa, dessutom skall jag hjälpa honom att plocka ihop en anläggning, så han borde kunna hjälpa mig med stativ som en liten gentjänst. 120kr+färg är ju verkligen inget att snacka om. Blir det inte bra är det ju bara att köpa ett stativ.

Objektivist
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:02:20  Show Profile Send DasIch a Private Message
Lägesrapport, för alla som är intresserade:

Efter jag slutat skolan idag bar det av mot ljudkompaniet, en allt annat än angenäm resa. Jag hade inte värst mycket tid på mig och glömt lämpliga skivor hemma, fast som tur var hade jag en del bra musik i bilen. Humöret låg inte direkt på topp. Jag hade en hård skoldag bakom mig, skivorna hade jag som sagt glömt och bilen betedde sig konstigt. Inte bra.
Antagligen var det av denna anledningen mitt annars så goda lokalsinne strejkade. Jag menar, hur svårt skall det egentligen vara att hitta stället? För mig funkade det till en början inte alls, tills jag insåg att jag kört förbi det säkert 5 gånger. Vilket resulterade i att jag dunkade huvudet i ratten, hårt. Det gjorde ont.
Nåväl, när jag kliver in möts jag av en försäljare som garanterat inte haft en hård dag. Han är trevlig och avslappnad så jag känner mig genast som hemma. Mitt onda humör börjar omedelbart släppa.
Jag bjuds in att sätta mig i soffan medan försäljaren kopplar in högtalarna. Sedan är det dags för lyssning.

När jag först såg högtalarna blev jag riktigt förvånad. Jag trodde de skulle vara mycket större. När högtalarna började spela blev jag än mer förvånad. Hur man klämmer ut ett sådant ljud ur ett par så små högtalare övergår mitt förstånd. Basen som jag tidigare undrat över var det definitivt inga problem med. Här fanns det tillräckligt för att jag skulle vara nöjd i alla fall.
Till högtalarna var en Linn Classik inkopplad. Något jag varken kan säga bu eller bä om. Tydligheten som musiken förmedlades med var dock slående. Den här kombinationen visste hur man spelade musik i varje fall.
Nu var dock inte allting en dans på rosor. Ljudet var aningens för ljust i klangen för min smak, och diskanten var vass. Här skall dock sägas att fördelarna klart övervägde nackdelarna. Det var en klart angenäm upplevelse att lyssna på dessa prylar. Man blev liksom fast i den där soffan och det kändes som en ansträngning att stänga av, resa på sig och åka hem igen. Så trevligt var det faktiskt.

På fredag skall jag återvända till ljudkompaniet. Då tillsammans med en stor mängd cd-skivor och min kära Marantz-förstärkare. Förhoppningen är att högtalarna då kommer ge mig en mörkare klang och att ljudet mjuknar lite. Vidare hoppas jag att den extra kraften från Marantzen kan ge snabbare svar från basen, som inte riktigt hängde med när det blev tungt.
Kanske har jag redan då hittat en vinnare. Vi får se helt enkelt.

Objektivist
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:20:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Lycka till önskar jag hade stålar att köpa in dem eller Ninka men men det kommer. Kul att du överlag tyckte om dem. jag känner väl till svårigheten att lämna den kombon har själv fastnat när jag hade annat att göra.

www.selleri.de
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:37:58  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tackar!
Apropå svårigheten att lämna dem, det är nog det konstigaste jag varit med om. Jag satt där, kikar på klockan och tänker: "Ojdå, jag borde nog gå snart".
Fyra låtar senare kommer jag återigen på att det är dags att gå, men tänker: "Bara en låt till".
När jag väl samlat min vilja att resa på mig blir jag tvungen att övertyga mig själv om att inte köpa högtalarna omedelbart. Här funkade ingen sansad övertalning. Jag fick säga ifrån å det bestämdaste att: "Nej, är du dum i huvudet? Vi snackar ca 10000kr, det finns många högtalare att lyssna på innan det är dags att bestämma sig".
Jag vet inte vad för intryck detta gav på min omgivning, men när jag klev ut ur lyssningsrummet konstaterade försäljaren lugnt att: "Du gillade visst högtalarna, va?"

Det var helt enkelt ena underbara tingestar. Tyvär fanns det som sagt vissa saker jag störde mig på, men förhoppningsvis löser det sig genom annan elektronik. Då kommer jag ha ett system jag kan vara grymt nöjd med.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/19 :  02:36:32  Show Profile Send LCohen a Private Message
härligt att höra :). Bara att hoppas att du blir lika nöjd med köpet av dom sen ;)

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/19 :  03:53:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Till högtalarna var en Linn Classik inkopplad. Något jag varken kan säga bu eller bä om. Tydligheten som musiken förmedlades med var dock slående. Den här kombinationen visste hur man spelade musik i varje fall.

Hör väl inte så mycket till själva ämnet egentligen, men...det var möjligen därför de hade en Classik framme även när jag var dit tidigare idag

Var iväg till Ljudkompaniet och lyssnade på Ninka/Classik-kombinationen. Lät inte lika bra som förra gången då de demade Ninka/Majik/Arcam CD92T, men fortfarande riktigt trevligt

Tycker att Ninka försvinner i rummet och placerar musiken på ett mycket behagligt och detaljerat sätt. Engagerande.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  08:23:27  Show Profile Send DasIch a Private Message
LCohen: Hehe, du verkar säker säker på att jag kommer köpa dem.
Fast det är klart, med tanke på hur bra de lät är det ta mig tusan inte lätt att komma på argument för att inte köpa dem.

Ayn: Jo, det var nog därför de hade en Classik framme - den låter helt enkelt bra.
Trevligt nick du har förresten. Jag vågra minnas en mycket bra författarinna som bar det namnet.

Jag måste också tacka alla som hjälpt mig.
Tack skall ni ha!

Objektivist
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:32:40  Show Profile Send jajon a Private Message
DasIch: Grattis! Jag förstår precis vad du upplevde igår, det var nämligen
ungefär samma känsla som jag fick när jag lyssnade på Ninka första gången. Katan och Ninka har fler
likheter än skillnader, det är lika roligt att lyssna på båda, men Ninka spelar djupare i basen och
Katan försvinner ytterligare lite ur ljudbilden. Men båda är bra, inget snack om det...

Om du vill höra Ninka i en mer avslappnad miljö (i Uppsala) så är du välkommen hem till mig.

Ha det gott!

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:38:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Minsann... *host* Gäller det erbjudandet angående hemlyssning även andra som går och funderar på att köpa ett par Ninka?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:18:59  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Ayn

Minsann... *host* Gäller det erbjudandet angående hemlyssning även andra som går och funderar på att köpa ett par Ninka?

Psssssssttt ... Vilken fråga!

Självklart!

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:46:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
jajon: Tackar för erbjudandet, det uppskattas verkligen. Tyvär måste jag nog tacka nej, av främst två skäl. Först och främst har jag så fruktansvärt mycket att stå i just nu. Rummet skall fixas, högtalare och cd-spelare skall lyssnas på och skolan skall hinnas med. Det kommer gå åt fasansfullt mycket tid åt att besöka hifi-butiker och möbelhandlare. När jag inte är i skolan måste jag plugga. Hektiskt som tusan alltså. Förvisso stormtrivs jag med det, men det är ändå svårt att få tid till extra utflykter.
Sedan har jag satt upp som regel att inte lyssna på saker som kostar för mycket, när jag tänkt köpa något billigare. Speciellt inte när jag kan, men inte borde, köpa dem. Min ytterst dåliga förmåga att hålla i pengar och min passion för HiFi kan i sådanna situationer sluta rätt illa, därför försöker jag hålla så mycket jag kan på den diciplinen.
Dessutom finns alltid risken att det slutar som sist när jag skulle köpa en anläggning åt mig själv. Det var för 6 år sedan då jag precis fått upp intresset för HiFi. Jag hade en liten strunsumma att köpa stereo för.
En dag hade jag turen(oturen?) att kliva in en butik som hade ett par elektrostathögtalare uppställda och spelandes musik. Jag är inte säker på om det var ett par Martin Logan Odyssey, men de såg likadana ut och kostade lika mycket. Efter den dagen har jag ännu inte köpt någon utrustning åt mig själv. Hade jag haft pengarna skulle jag vara ett par elektrostathögtalare rikare idag.
Jo, sådan är jag.

Tilläggas skall också att jag är folkskygg som få, och jag bits - fast bara ibland.

Nä, som sagt, det var ett trevligt erbjudande, uppskattas verkligen. Men det funkar inte för min del, inte nu i alla fall.

Objektivist
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:37:12  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:

Sedan har jag satt upp som regel att inte lyssna på saker som kostar för mycket, när jag tänkt köpa något billigare.

Det är mycket klokt av dig.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:47:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Sedan har jag satt upp som regel att inte lyssna på saker som kostar för mycket, när jag tänkt köpa något billigare. Speciellt inte när jag kan, men inte borde, köpa dem. Min ytterst dåliga förmåga att hålla i pengar och min passion för HiFi kan i sådanna situationer sluta rätt illa, därför försöker jag hålla så mycket jag kan på den diciplinen.

Det känns mycket väl igen!...fast jag kämpar inte emot utan slavar istället som ett djur för att få ihop de extra pengarna jag behöver

När jag var i Östersund strax efter nyår gick jag in en sväng på Hifi-butiken mest för att sondera marknaden för förstärkare pga att jag skulle köpa upp mig någon gång senare under våren...trodde jag iaf. Tro f*n om jag inte åkte hem ett par dagar senare med en Linn Majik i bagaget...
Fick tänja lite på studentekonomin för att få det att gå ihop, men har inte ångrat mig en sekund. Det svider lite i plånboken just när man köper, men när det väl är gjort har man ju något man är garanterat nöjd med.

Jaja, lycka till med beslutet om vad du kommer lägga pengarna på

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:49:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Originally posted by jajon

quote:
Originally posted by Ayn

Psssssssttt ... Vilken fråga!

Självklart!

Kanon! Att döma av grejerna du har lär det vara en njutbar upplevelse att lyssna...tar och hör av mig framöver!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000