Author |
Topic |
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 12:11:57
|
Har precis hittat ett par Infinity Qe, är det någon som har några fakta om denna högtalare? Ålder, kvalitet o.dyl. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 13:24:17
|
Och även denna sida: http://oellerer.net/infinity_classics/Qe/body_qe.html
Jag har själv haft en efterföljare till Qe, RS-8b från -86 som också den har en Emit diskant och 8"bas. Dom diskanterna kan än idag tävla med moderna ditos. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 13:33:53
|
Tittade lite nogrannare på modellen. Jag skulle byggt ett nytt delningsfilter till att börja med. Det sitter bara ett 2:ord. filter vid 2500Hz till diskanten. Inget till basen. Emiten ska helst delas vid 4000Hz iaf dom nyare. Basens skumkanter borde vara helt slut så byta dom eller kanske sätta i en ny bätre bas skulle rekomenderas eftersom du ändå borde arbeta om filtret. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 15:44:42
|
Om jag inte tar fel hade de gamla emitarna problem, kördes lätt sönder, vilket inte gäller dom lite nyare. Så det är väl lämpligt att kolla att diskanterna är ok.
Mina Kappa 5, en modell som tillverkades endast under året 1989, är väl nästa efterföljare, ungefär lika stora med emit-diskant men ett 6,5-tums element för bas o mellanregister. De har dessutom ett betydligt mer komplicerat filter som delar vid 4500 Hz. Du kan hitta den filterkonstruktionen på samma hemsidor som nämns längre upp om du skulle vilja testa ett annat filter till dina Qe. Lycka till med dina högtalare, hoppas dom låter bra. Jag är väldigt nöjd med mina Kappor. Fast dom kräver en del av elektroniken. |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:34:05
|
Jag har en liten idé om att bygga ett hyfsat väljudande budgetsystem. Det skulle vara kul att se hur bra det går att få det att låta för så lite pengar som möjligt. Min första tanke är att hålla mig under 1000:- för hela anläggningen. Starten är dessa högtalare som gick lös på 150:-. Jag har tänkt att signalkällan skall bestå av en analog skivspelare.
Hur mycket kan vara vettigt att lägga på högtalarna med tanke på budgeten? Skall jag peta in ett helt nytt filter? Skall jag bygga den på fulkomponenter från Biltema? Eller skall jag satsa på lite bättre komponenter?
Skall jag förbättra dämpningen? Bitumen? Stagning?
För övrigt ser skumkanterna faktiskt ut att vara riktigt fina. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 21:42:13
|
Tusen spänn totalt, kul idé. Med det målet för ögonen ska du väl inte alls ändra på filtret. Konstruktören hade väl en avsikt med den superenkla lösningen. De låter nog inte alltför dåligt som dom är. Lite asfaltmassa skadar säkert inte i o f s. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:25:59
|
Jag hade nöjet att få provlyssna nalles nyinköpta högtalare idag. De lät riktigt trevligt för dom pengarna. Kanske lite trött i basen. Den klarade sig riktigt bra med Cannonball Adderley och Miles Davis. Vi pratade om att det skulle sitta fint med ett litet hifi-race (eller vad man skulle kunna kalla det för). Bästa ljudet under 1000:-. |
Oops! I did it again |
Edited by - divander on 2003/02/19 23:29:01 |
|
|
|
Topic |
|