HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp oss fixa FLAC-problemet på Chromecast,FIXAT!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  10:46:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!
Audiofil-världen behover din hjälp!

Bakgrund:
Google's nya Chromecast kommer att skapa en revolution vad det gäller att strömma högupplösta filer. Men de har två buggar i sin nya firmware som gör att det inte funkar som det skall. Det är här vi vanliga användare kommer in i bilden. Vi behöver visa Google att vi finns och bryr oss om det de gör. VI behöver helt enkelt visa lite konsumentkraft!

Problemet:
Det finns två buggar i Chromecast som gör att den har svårt att spela högupplösta FLAC filer, du kan se dem här och här!

- 707: Chromecast Audio should resample > 96 Khz/24 bits audio to a compatible combo
Om man försöker spela filer med högre upplösning än 24/96 blankvägrar Chromecast. En bättre lösning är att det om-samplas till tex 24/96

- Issue 708: Chromecast Audio does not play some FLACs within spec (<= 96/24)
I princip betyder den här buggen att bara en viss typ av FLAC-filer kan spelas upp, tex uppfyller inte HDtracks eller 2L's filer Chromecast spec. Det här bara måste de ändra på!

Din hjälp:
Vi behöver visa Google att vi finns och att vi vill få ordning på FLAC-strömmandet genom deras lilla geniala apparat genom att rösta upp prioriteten på dessa två problem.

Man röstar genom att klicka på "Stjärnan" framför "Issue" här och här!

Stjärnan är på samma rad som "issue" och ser ut så här innan du klickat och så här när du klickat.

Tack på förhand!
Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/01/04 :  12:08:00  Show Profile Send Vox a Private Message
Mission completed även om jag förespråkar vinylavlyssning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  14:03:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2016/01/04 :  16:03:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Klickat :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  16:43:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kanon Tomas!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  16:49:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hehehe, jag kollade om man kunde skriva i deras backlogg och det kunde man! Nu har de en fin hälsning från oss i 707 & 708 som kanske kan bidra.

P.S. Det är helt fantastiskt att deras backlogg är öppen för vem som helst, typ mig, att accessa och skriva i! Jag trodde aldrig att ett världstäckande bolag som Google skulle kunna vara så öppna emot slutkunderna. Hmmmmm... jag får verkligen fundera på det här med agilt en sväng till, det här är ju så coolt!!!!

Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2016/01/04 :  17:20:33  Show Profile Send ahultin a Private Message
Klickat! Tog en hel minut....#128512;

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  17:35:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

När jag klickade i morse var det 17 stycken som "röstat" på 708, nu är det 26.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/01/04 :  18:01:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
En dum fråga kanske, men är det inte Google som ska fixa det?
Får jag inte i sexans växel på min nyinköpta bil så går jag väl till leverantören! Inte tusan frågar jag på ett bilforum.
Det är ju bara att reklamera.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2016/01/04 :  18:46:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Rolf-san: Det är googles lista på buggar som vi pratar om, inte ett allmänt forum! Att rösta är ett sätt att visa att man är intresserad av att en viss bugg rättas, vilket gör sannolikheten större att en faktiskt rättas eller att den rättas lite snabbare. Det finns alltid buggar i mjukvaruprodukter och det är inte så att alla självklart rättas även om man som kund försöker "reklamera". Så fungerar det för alla produkter, men det är däremot bara några få som låter listan över buggar vara offentlig och som också låter användare direkt påverkar prioritering. Sådant brukar annars gå via en supportavdelning som det kan vara svårt att komma igenom.

Jag röstade redan innan jag tipsade Pac, så min plikt är gjord :)

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2016/01/04 18:48:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  19:06:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
En dum fråga kanske, men är det inte Google som ska fixa det?
Får jag inte i sexans växel på min nyinköpta bil så går jag väl till leverantören! Inte tusan frågar jag på ett bilforum.
Det är ju bara att reklamera.

Hehehe, du tar en säkerhetskritisk funktion och jämför den med en bugg i en nöjes relaterad produkt??? Man behöver kanske inte reklamera bilen för att man upptäcker att CD-spelaren inte är exakt den CD-spelaren man önskade sig, man kanske kan invänta tills tillverkaren fixat problemet?

Forat jag länkat till är inget vanligt Chromecast användarforum. Det är en errata backlogg som drivs av Google(företaget). De som står som "Team" uppfattar jag som SCRUM-teamet Google tillsatt för att prioritera och fixa buggarna. Vi skriver alltså rätt in i ett Google-internt prioriterings-fora som kan få koden i Chromecast moddad för att fixa buggar.

Så vi gör faktiskt precis det du föreslår, men aningen mer effektivt än att reklamera.

Chromecast är precis som surfplattor/datorer/telefoner/... bara ett skal man köper som fylls med funktioner. Vilka funktioner som utvecklas för dem beror på användarna. Det är vi användare som påverkar utvecklingen åt det hållet vi vill att det skall gå. Därav att jag gjorde uppropet här idag.

P.S. Jodå, på bilforumen surras det mycket om fräcka features och om du håller koll på tex pistonheads så ser du många från biltillverkarna som lurkar ställer frågor och håller koll på "vart åt vindarna blåser"... Så, jo, även biltillverkarna börjar se sina fordon som plattformar för vidareutveckling av funktioner som lanseras efter leverans, precis som telefontillverkarna. Typexemplet är självstyrnings-funktionen som Tesla releasade/laddade ner i bilarna efter leverans.

Edit: Stefann hann före mig.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/01/04 :  19:07:06  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Det finns alltid buggar i mjukvaruprodukter

quote:
Så fungerar det för alla produkter

Jag får inte i ettans växel...

Bromsarna funkar inte...

Ursäkta, men jag är nog för gammal för att inte förstå när till och med leverantören har en lista på vad som inte fungerar.

Edit
Pac, du kom före men det ändrar inte min grundläggande inställning.
Och vi accepterar det uppenbarligen.

Edited by - Rolf-san on 2016/01/04 19:10:14
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  19:10:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det jag skrev var kanske inte så dumt ändå...

quote:
Jag får inte i ettans växel...

Bromsarna funkar inte...

Ursäkta, men jag är nog för gammal för att inte förstå när till och med leverantören har en lista på vad som inte fungerar.

Hehehe, du tar säkerhetskritiska funktioner och jämför den med en bugg i en nöjes relaterad produkt??? Man behöver kanske inte reklamera bilen för att man upptäcker att CD-spelaren inte är exakt den CD-spelaren man önskade sig, man kanske kan invänta tills tillverkaren fixat problemet?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  19:18:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Pac, du kom före men det ändrar inte min grundläggande inställning.
Och vi accepterar det uppenbarligen.

Nja, accepterar och accepterar, vi får hålla isär på vad vi accepterar det och vad vi inte accepterar.

Titta på den här föreläsningen så kanske du blir ännu mer förbannad, men det är åt det här hållet hela världen är på väg oavsettt vilken produkt eller tjänst det handlar om.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/04 :  19:34:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Och här har du hur det funkar i verkligheten hos Spotify.

För att översätta lite från videon till det vi gör här:
- "Squad" är de som du kan se under headingen "Members" i den här länken.
- "Members" har "end to end"-responsabillity(=Implemantations-ansvar för att fixa buggarna!).
- "Squad Area - Lounge" 01.51 in i filmen: Ser du de färgglada klisterlapparna på väggen till vänster? Det är deras "Canban"- eller SCRUM-tavla. Om vi får upp prioriteten på 707 och 708 kommer de att vara nedbrytna på flera sådana lappar och sitta på Googles tavla. På varje lapp står det ett namn och det är den personen som skall lösa det som står på lappen ihop med sina kompisar. Det är hit vi vill med 707 & 708!.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/01/04 :  20:06:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Har aldrig haft tekniska problem med Spotify i snik/reklamfunktionen.
Mer än att det som jag eftersöker inte finns. Och just därför vill jag inte betala extra. (Deezer är bättre utifrån mina önskemål.)

Javisst, jag kanske överdrev lite, men tanken var inte att just ta in säkerhetsaspekter som sådana. Utan mest funktioner.

Jo, jag har reklamerat en laptop med Vista. Fick lämna tillbaka utan problem. Inte på grund av laptopen utan på grund av Vista.

Även om det är en nöjesprodukt så innebär det ju inte att man ska acceptera felaktigheter.
quote:
Man behöver kanske inte reklamera bilen för att man upptäcker att CD-spelaren inte är exakt den CD-spelaren man önskade sig

Nej naturligtvis inte, men om den inte uppfyller specifikationen så är det ju självklart en anledning till reklamation.

Jag ska villigt erkänna att jag inte känner till specen för Chromecast och det är väl kanske det som ställer till det för mig.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/05 :  08:06:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu är det 33 personer som klickat på "708" och 31 på "707"!

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2016/01/05 :  13:42:01  Show Profile Send HJ a Private Message
Klickat :-)

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/05 :  21:37:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kör med explorer och jag får inte klicka för där fanns ingen stjärna.....

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2016/01/05 :  21:42:48  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Dags att kasta den browsern då, Johan! Den har ju aldrig varit något att hänga i granen.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2016/01/05 :  22:57:31  Show Profile Send Lassej a Private Message
Klickat på båda nu.

/Lasse

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2016/01/06 :  00:42:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Då har man röstat.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/01/06 :  09:26:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu har 50 röstat på "708" och 47 på "707"

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/06 :  11:17:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
+1, på båda! ;)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2016/01/06 :  12:38:39  Show Profile Send Wader a Private Message
Klickat och klart.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/01/06 :  13:41:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har jag röstat :-)

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000