Author |
Topic |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2016/03/14 : 14:29:17
|
Varför är det så viktigt? Vilka tumregler finns?
Hur ser jag på en bild var delningsfrekvensen bör ligga? Se exempelbild nedan.
Dela med er av er kunskap, erfarenhet och eventuella länkar |
Drömmer om bra ljud... |
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2016/03/14 : 19:50:53
|
Nja...denna bilden är ju på ett horn och delningsfrekvensen kontra spridning är ju relevant "uppåt i frekvens". Nedåt i frekvens brukar distorsion/lastbarhet vara poängen.
Varför det är viktigt med spridning är att hörseln summerar allt ljud, dvs on-axis-ljudet plus efterkommande efterklang/reflexer. Undersökningar (t.ex. Toole's) visar att homogen spridning är viktigt och jag kan bara bekräfta det från mina egna tester, om än att jag inte riktigt nått upp i Harmans R&D budget...
Tittar vi på ett element (nästan slumpvis valt) att para ihop hornet med:
...så kan man fundera på hur det blir om man t.ex väljer en delning vid 3kHz. Vi har tappat 30 dB på 10'an vid 45 grader off axis jämfört med on axis. Detta skulle betyda att högtalaren får väldigt annorlunda klang on resp off axis. Jag skulle önska en delning på 1kHz för denna 10'a.
Detta är skrivet under scenariot "hemmaljud". Flyttar vi över till proffsvärlden så handlar spridning (också?) om att kunna dimensionera systemet utifrån hur stora ytor respektive högtalare kan täcka. Det sistnämnda är dock inte riktigt mitt område. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2016/03/14 20:05:55 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2016/03/15 : 11:48:32
|
Tack Engelholm o HerrD för input.
quote: Nja...denna bilden är ju på ett horn och delningsfrekvensen kontra spridning är ju relevant "uppåt i frekvens". Nedåt i frekvens brukar distorsion/lastbarhet vara poängen.
Hmm, ett horn har ju en tendens att stråla/beama om det används vid för hög frekvens och det bör man kunna gissa sig till åtminstone ungefär var delningen uppåt bör ske.
En liten tratt fungerar ju bra hela vägen upp men en stor tratt bör delas och det ska gå att utläsa från bilder liknande den jag postade i inlägg 1.
Hur ser man de? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
adhoc
Member
362 Posts |
Posted - 2016/03/15 : 14:29:32
|
Lämplig delningsfrekvens för Faitalhornet beror också på kondiametern på elementet den delas mot samt centrumavstånd mellan elementen. Bas/midbaselement bör ha samma spridning som hornet vid delningen så de "överlappar" varandra.
Om basen / midbasen har en rörlig kondiameter på tex 280 mm, är gränsen där den börjar beama vid cirkus 343 / 0,28 = 1225 Hz och delningen bör då ligga lägre. Ett idealt c-c avstånd som man kan stöta på vid googling och forumläsning är 1/4 våglängd mot delningsfrekvensen. Det är inte lätt att hitta ett sådant element om man samtidigt vill att det ska ligga nära ett CD-horn i SPL och gå lågt i frekvens. Det är nog oftare som ca 1/2; våglängd och större än så i c-c avstånd kan få accepteras.
OK länkar att läsa om direktivititet och hur den fördelaktigt kan användas i ens eget rum: http://www.gedlee.com/downloads/directivity.pdf och http://www.gedlee.com/downloads/Philosophy.pdf samt http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf Gedlees papper går emot en del av det som Toole skrivit sin bok Soundreproduction, Loudspeakers and Rooms (eller vad den nu hette). Båda har goda synpunkter tycker jag, man får plocka dom russin man själv gillar bäst ...
Bra tråd på den här trådens tema: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/269388-tweeter-midrange-my-active-4-way-tpl150-phl-1660-a.html
(Håller på med liknande nu själv nu, att spika lådor för Acoustic Elegance TD12 M + Beyma TPL 150H.)
|
Edited by - adhoc on 2016/03/15 14:32:29 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2016/03/21 : 11:58:05
|
quote: Ja om man avser att dela hornet uppåt till en "super-tweeter" är ditt resonemang korrekt, enligt mig.
Precis så.
Tack för alla svar och länkar, lite klokare har jag allt blivit |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
|
Topic |
|