Author |
Topic |
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 17:53:12
|
quote: han har lämnat det stadiet för många år sedan.
Lämnar man det stadiet? Hur då?? När??
Varför....??? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 18:13:32
|
Oftast inte högt dådå |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 18:59:54
|
Jag är arg på att magnatarer inte spelar schysst med jorden om de kommer för nära. Annars skulle dess magnetiska egenskaper passa bra i min längtan efter Bl. Just när man övergår från magnetfält på tiotals Tesla till tiotals GigaTesla, så börjar det hända saker med konkontroll och känslighet..
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 20:10:47
|
quote: Konkret - hur långt är du beredd att dra ditt resonemang!?? Frekvenspeak/resonans på 4 dB inom området elementet är tänkt att spela men med vilka BL värde, SPL och Qts tänker du dig?
Beyma 12P80Nd har en dipp på runt 3 dB runt 500 Hz och ganska kraftiga peakar runt 2 khz. Jag har spelat en hel del på dem och tycker inte att ripplet stör alls jmf med andra element. Tvärtom så låter de mycket bättre, renare med lägre dist och mer homogent ljud än de flesta 10or och 12or jag hört. De är bland de bästa element jag hört. De har en enorm precision och kontroll. Peakarna ovan 2 khz dämpas såklart rejält av delningsfiltret.
De har en känslighet på ca 101 dB/w/m, ett Bl på 23,1 och ett Qts på 0,15. Fe varianten ser lite mindre extrem ut, men jag föredrar Nd. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 21:37:19
|
quote: Skillnaden är att jag menar att det är värt att undersöka närmare, och ja, jag ger en känga åt det nuvarande snittutbudet av hifi som jag inte skyr att kalla i det närmaste tråkigt, helt rätt uppfattat, se mitt längre inlägg på sida 2, där jag även ger en beskrivning om varför jag gör så.
Martinsson: Jag tar inte illa upp, jag är ganska van ett hårt debattklimat.. Tolkade det dock inte speciellt hårt..
Jag menar inte att det ska vara så.. det är snarare än förklaring på varför det är så..
Jag köper inga fler konsumenthögtalare utan bygger själv.. dels för att det är roligare, dels för det är billigare och dels för att jag då kan göra andra kompromisser..
Helt säkert är att jag hade varit mycket intresserad av ett sammarbete mellan B&W och B&C eller Focal och B&C..
Focal t.ex. har ju elektromagnet i toppmodellerna och jag gissar på att dom har rätt så saftigt Bl så dom är ju på spåren.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 22:19:40
|
Man kan göra mycket roligt med elektromagneter =) http://www.youtube.com/watch?v=QGytW_C6hR8
*edit* Och nej, GigaTesla hade inte vart roligt |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2014/10/14 22:23:23 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2014/10/14 : 22:34:58
|
Ah, kul tråd för en som inte kan ett jota om horn men ett "horn" utformat som en normal högtalare fick mig på fall på stockholmsmässan sist. Räknas 97dB? De hade sån grym närvaro, det spelades på en rörstärkare av samma fabrikat och det var en jazzlåt med en sångerska och närvaron/gåshuden var helt galen.
Elementet de kör med, kan någon se vad det är? Bra saker?
http://www.swissonor.ch/ProdBach12.php?lg=en.html |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 08:19:39
|
quote: Jag tar inte illa upp, jag är ganska van ett hårt debattklimat.. Tolkade det dock inte speciellt hårt..
Skönt att höra RuneStone, ville bara vara säker :)
quote: Jag menar inte att det ska vara så.. det är snarare än förklaring på varför det är så..
Förstår, själv utelämnade jag helt att spekulera i varför och reagerade istället på vilket uttryck det tar sig.
quote: Jag köper inga fler konsumenthögtalare utan bygger själv.. dels för att det är roligare, dels för det är billigare och dels för att jag då kan göra andra kompromisser..
Samma här, och jag tror det blev så redan tidigt på grund av just det jag ville belysa i tråden, nämligen utbudet.
quote: Helt säkert är att jag hade varit mycket intresserad av ett sammarbete mellan B&W och B&C eller Focal och B&C...
Det hade varit mkt intressenat! vill gärna se fler och starkare influenser eller sammarbeten mellan proffsindustrin och den kommersiella industrin, från början var detta glapp betydligt mindre än det är idag, se på tidiga JBL som ett exempel, de var nästan uteslutande bestyckade med samma element som användes i proffs sammanhang och dessa är rätt populära än idag, lite som Circlomanen var inne på beträffande Lowther, kanske.
Kännslan jag får av hur vi ser på detta ämne när jag läser igenom tråden är att här finns ett antal tydliga förespråkare föra att släppa lite på de teoretiska tyglarna i syfte att verkligen ta reda på hur de nackdelar som högkänsliga element i vissa fall dras med på papperet påverkar ett slutresultet.
Jag ser även att där finns de som inte riktigt är med på vad jag vill belysa här och naturligt i dessa fall är då att ifrågasätta, vilket är bra (nödvändigt), eller genom att i visa på brister i resonemanget jag fört och det är givetvis helt ok och bra, detta behöver vi (jag) också ta mig ann om där ska finnas någon trovärdighet i det hela.
Detta är intressant och jag vill gärna återbesöka några av dessa, här är ett par exempel tagna från tidigare i tråden :
quote: Jag håller med goldfinger här, det finns inte en entydig koppling mellan högeffektiva högtalare och spelglädje.
Låt oss anta att detta är sant för det verkar ju rimligt, personligen tror jag dock, dels erfarenhetsmässigt, att de komponenter eller konstruktioner samt de egenskaper som krävs hos dessa för att åstadkomma hög känslighet hos en högtalare istället i majoriteten av fallen bär med sig just de egenskaper som jag efterlyser, nyckel orden här är "i majoriteten av fallen".
Det citerade ovan anser jag alltså är att fokusera på undantagsfall, vilket inte förtar att det för den skull kan stämma mkt väl, som sagt, det låter ju rimligt.
quote: Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att högtalare med låg effektivitet nödvändigtvis ger låg spelglädje
Samma sak här som jag ser det, detta är säkerligen också helt riktigt, men återigen tror jag att detta är mer specifikt än genrellt, dvs. att motsattsen är betydligt mer vanligt förekommande på grund av samma skäl som jag nämner ovan.
Vidare finns där ju andra fördelar som följer med hög känslighet, nämligen möjligheten att använda ett större utbud av drivelektronik, men även detta är inte ju entydigt kopplad till bara hög känslighet utan vi behöver även addressera den mkt viktiga faktorn att samtidigt ge vettiga driftsförutsättningar för denna varians av drivelektronik.
Motsäger hög känslighet bra driftsbetingelser för förstärkaren ? troligtvis inte i händerna på en duktig högtalarkonstruktör, är högkänsliga element svårare att få till med avseende på jämn och trevlig impedans ? vet inte, vad tror ni ?
Låt oss anta att vi kan förena detta om än med viss anstränging, dvs. bra driftsförutsättningar för allt ifrån 3W rörsteg till multi kW transistormonster samt en hög känslighet, har vi inte då tagit hänsyn till flertalet av de förutsättningar som krävs för att nå det jag efterlyser ?
Jag skulle således vilja utöka mitt tidigare postade konkreta spec. försök med just detta :
1. - Fokusera mindre på elementens eller slutresultates ojämnheter i frekvensgång, konkret exempel : +-4dB 2. - Värdesätt egenskaper som känslighet, låg rörlig msassa, hög BL, låga Q-värden, konkret exlempel : Beyma 12P80Nd/Fe 3. - Använd gärna en driver på horn eller diskant med en större koppling till luften, konkret exempel : B&C DE250 på ME45 4. - Låt frekvensomfånget vara begränsat om det krävs, konkret exempel : 50-17kHz. 5. - Undersök alternativ till traditionell basreflex, eller dimensionera annorlunda, konkret exempel : stor area, spalt. 6. - Försök undvika dippar i impedans under det som anses trevligt för drivelektroniken, konkret exempel : minst 6 Ohm.
Hur känns det ? var det ett steg frammåt eller ett bakåt (hög impedans kontra känslighet) ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2014/10/15 08:21:38 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 11:00:22
|
quote: Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att högtalare med låg effektivitet nödvändigtvis ger låg spelglädje
Om du sänker effektiviten på bil så minskar hästkrafterna, så ovanstående påstående kan ganska lätt skrivas om till:
Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att bilar med låg motorstyrka nödvändigtvis ger låg körglädje.
Ev Volvo V70 blir väl inte roligare att köra bara för att man minskar motorstyrkan. Själv tycker jag att min Volvo V70 med 150 Hk var riktigt trist att köra jämfört med min pappas gamla chippade och trimmade på 250 Hk.
Det handlar om tillgänglig energi för att styra en massa på önskat sätt med precision och kontroll. Jag vet inte vad som blir bättre med mindre tillgänglig energi. Kanske Saab Jas blir ett bättre stridsflygplan med mindre motorstyrka och sämre kontroll? Kanske en skivspelare blir bättre av för svag motor med resulterande för lågt varvtal och massivt svaj? Kanske datorn blir bättre med 1,0 volt till processorn? Svaga armar är en rejäl tillgång i klättring eller kulstötning, mfl sporter!
Förklara gärna för mig på vilket sätt man får bättre linjäritet (kontroll) av att minska kontrollmekanismens styrka i förhållande till den kontrollerade sakens massa?! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 11:45:26
|
Spelglädje hit och dit, det ligger ändå i lyssnarens öron, såklart kan man inte påstå att lågkänsliga system inte ger musikalisk behållning, det är väl motsatt bevisat genom alla de som valt den vägen att lyssna på musik genom.
Anpassar man drivning till last är det inga bekymmer.
Låg känslighet tycker jag i sig inte är speciellt problematiskt. Värre är det med kraftiga impedansdippar, särskilt i närheten av en kraftig negativ fasvridning, man måste titta vad trögheten består av för att bedöma huruvida den utgör ett problem eller ej för högtalarens funktion. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/10/15 11:48:18 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 13:10:10
|
"...motsatt bevisat genom alla..." Är detta ett bevis för dig? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 13:37:57
|
Eftersom spelglädje är någonting upplevt så absolut Engelholm. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 13:47:13
|
quote: Spelglädje hit och dit, det ligger ändå i lyssnarens öron, såklart kan man inte påstå att lågkänsliga system inte ger musikalisk behållning, det är väl motsatt bevisat genom alla de som valt den vägen att lyssna på musik genom.
Jag köper den första delen av resonamnget beträffande musikalisk behållning, beträffande den andra delen så ser jag det mer som en symptom på utbudet, en förmodan om att utbudet styrt utfallet, alltså inte en motsägelse mot vad tråden efterlyser utan snarare en boost för vikten av detsamma.
Därtill kan man spekulativt försiktigt undra över hur många av dem som köpte dessa lågkänsliga system samtidigt även fick möjlighet att lyssna till ett högkänsligtsystem av det slag som påtalas i tråden, observera att detta är ren spekulation från min sida, utan någon som helst grund bortom förhållandet i omfattning av dessa två, genraliserade med avseende på känslighet, system som finns tillgängliga för potentiella konsumeter, hence my point. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 14:44:44
|
quote: Jag köper den första delen av resonamnget beträffande musikalisk behållning, beträffande den andra delen så ser jag det mer som en symptom på utbudet, en förmodan om att utbudet styrt utfallet, alltså inte en motsägelse mot vad tråden efterlyser utan snarare en boost för vikten av detsamma.
Håller med fullständigt. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 14:50:09
|
quote: Eftersom spelglädje är någonting upplevt så absolut Engelholm.
Det är en generös tolkning och lättviktigt bevisat. Martinsson pekar på det absurda i ditt bevis (och han är dessutom klädsamt nyanserad).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 14:51:22
|
Martinsson: Förstår vad du menar och det är ju som du säger svårt att veta hur jämvikten sett ut om marknaden hade varit större för högtalare med hög känslighet. En högtalare är ju mer än så och stora variationer kommer alltid att finnas mellan olika konstruktioner trots likvärdig känslighet hög eller låg. Att fastställa speciella ljudegenskaper i respektive läger låter och bör sig heller inte göras utan att först ta hänsyn till konstruktionen som helhet. Jag har rört mig mellan typ 85-92db känslighet på alla högtalare jag ägt och ser inga tydliga samband till dynamik/spelglädje mot ökad känslighet. Faktiskt är ett par på 86db de som varit absolut följsammast. Men återigen pratar jag upplevelser. |
Edited by - Goldfinger on 2014/10/15 14:52:03 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 15:03:13
|
quote: Det är en generös tolkning och lättviktigt bevisat. Martinsson pekar på det absurda i ditt bevis (och han är dessutom klädsamt nyanserad).
Nej, notera att jag aldrig skrivit i "jämförelse med", däremot försöker du bevisa motsatsen helt utan argument, men visst, definiera spelglädje du!
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 17:59:19
|
quote: Jag har rört mig mellan typ 85-92db känslighet på alla högtalare jag ägt och ser inga tydliga samband till dynamik/spelglädje mot ökad känslighet.
Iofs inte mycket till variation |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 21:43:43
|
quote: Om du sänker effektiviten på bil så minskar hästkrafterna, så ovanstående påstående kan ganska lätt skrivas om till:
Jag tycker det är rätt magstarkt att påstå att bilar med låg motorstyrka nödvändigtvis ger låg körglädje.
Jag skulle nog säga att det finns en rätt så stor körglädje i att köra en gammal bil med svag motor. Effekt är inte allt.
Jag kanske måste förtydliga mitt påstående, Jag tycker att det är magstarkt att säga att det finns en stark korrelation mellan spelglädje och effektivitet/känslighet. Jag menar bara att hur spelglädje upplevs kan mycket väl vara en preferens av lyssnaren. Man kan inte anta att alla andra har fel bara för att de inte har hört något högeffektivt system(vad vi tror). Ska vi fundera vidare på det så har troligen de flesta människor som spenderat en sån här stor summa pengar på ett par högtalare, haft en rätt stor utforskning av olika högtalarmodeller. Vi måste ändå på nåt sätt säga att majoriteten av de som köper högtalare på "hifi-butiker" förmodligen är väldigt insatt och inte bara går in där och handlar vad som helst, även om de bara handlar om mindre stativare med låg effektivitet.
Jag menar bara att för en del människor, som dig Martinsson, så är det en stark korrelation mellan effektivitet och spelglädje. Det är det definitivt inte för mig. Den är iaf inte linjär utan snarare bananformad med en topp närmare mitten
Sen är ju frågan hur vi definierar effektivitet. Är det på hela systemet vid en specifik frekvens typ 1kHz? Är det på individuella element? Vad händer om man dämpar effektiviteten för att matcha de andra elementen, sjunker spelglädjen? Det blir bara så absurt att sätta en variabel till det som styr
|
Edited by - Lovan on 2014/10/15 21:44:40 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 21:52:03
|
quote: Om du sänker effektiviten på bil så minskar hästkrafterna, så ovanstående påstående kan ganska lätt skrivas om till:
Ev Volvo V70 blir väl inte roligare att köra bara för att man minskar motorstyrkan. Själv tycker jag att min Volvo V70 med 150 Hk var riktigt trist att köra jämfört med min pappas gamla chippade och trimmade på 250 Hk.
Ja, om körglädjen enbart ligger i motorstyrkan.. en bil med hål i karossen, en pinnstol som förarsäte, ingen vindruta och stel fjädring har nog inte så hög körglädje bara för att den har 350 hästkrafter.. Dum och enkelspårig jämförelse i mitt tycke..
Spelglädje är mycket mer är bara impulssvar..
Precis som goldfinger skriver har jag också haft massvis med spelglädje hos lågeffektiva högtalare.. Dock säger jag inte att dom är bäst.. säger inte heller att högeffektiva är det och precis som martinsson säger skulle man behöva testa lite nya idéer och utveckla nya produkter för att hitta en ny/annan kompromiss. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 07:36:14
|
quote: Ja, om körglädjen enbart ligger i motorstyrkan.. en bil med hål i karossen, en pinnstol som förarsäte, ingen vindruta och stel fjädring har nog inte så hög körglädje bara för att den har 350 hästkrafter.. Dum och enkelspårig jämförelse i mitt tycke..
Spelglädje är mycket mer är bara impulssvar..
Spelglädje är såklart inte endast impulssvar och körglädje är inte endast motorstyrka. Jag förstår inte varför ni tolkar in det i vad jag skriver.
Om ni faktisk läste vad jag skriver med ett halvt försök att förstå, så skulle ni snabbt se att jag skriver om "motorstyrka" som den primära faktorn för kontroll av både rörlig massa på ett högtalarelement och en bil. Utan motorstyka försvinner kontrollen. Enkel fysik. Det krävs energi för att röra på en massa, och mer så för att snabbt kunna accelerar, bromsa och accelerar igen repetativt. Såklart att inte en Porsche blir bättre av hål i karossen, pinnstol eller liknande trams, precis som en högtalare inte blir bättre av att fyllas med kvicksilver, slängas utför en backhoppningsbana och pissad på i åratal av norges pensionärers boule-förening. Jag förutsätter inte dessa saker, utan utgår ifrån att omständigheterna är rimliga och vanliga.
Vill ni att vi skall ta diskussionen ut i dessa extremer, där hög motorstyrka också innebär pensionärspiss och pinnstolar och andra random ologiska påhitt???
Isåfall vill jag säga att alla B&W högtalare låter avskyvärt för att de är fyllda med trasiga nagelsaxar och räkskal. Alla Ferraribilar är långsamma för att deras fälgar är fyrkantiga och motorerna ersatta med banankartonger. Alla horn låter illa för att de är fyllda med ebolavirus och gräddglass. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 08:13:16
|
Jag har hittills försökt beskriva vad jag avser med snittutbudet av hifi högtalare, hur jag upplevet det utbudet under en längre tid och vad jag tror att beror på samt avslutningsvis försökt förklara vad jag känner saknas där, både i ord med en konkret men förenklad spec.
Jag tror att skälet till att vi efter fyra mkt intressanta och givande sidor in i tråden fortfarande kanske inte riktigt förstår varandra är att jag inte lyckats få fram tydligt nog vad jag är ute efter här, my bad, jag får helt enkelt försöka lite mer, vilket är bra för då får jag tänka efter lite till.
Jag kan omöjligen vara specifik då floran är alltför för omfattande för det, detta tror jag vi alla är med på, det som då kvarstår är två saker, ett genrellt angreppssätt och ett försök till konkretisering.
Dessa bör som jag ser det inte bemötas med specifika exempel, hur sanna och verkliga dessa än är, de reduceras i så fall till undantag och tappar i vikt, om man istället lyfter fram ett motargument baserat på samma grunder dvs. generella och konkretiserade däremot, så blir det med påtagligt.
Gernellt hävdar jag att en en högtalare som system, eller element som beståndsdelar, som innehar det mitt försök till konkret spec. beskriver ger en roligare ljudupplevlese, en mer dynamisk, livfull och engagerande presentation med nerv och headroom för jäklar annama.
För att friska upp minnet lite så ser specen ut såhär :
1. - Fokusera mindre på elementens eller slutresultates ojämnheter i frekvensgång, konkret exempel : +-4dB 2. - Värdesätt egenskaper som känslighet, låg rörlig msassa, hög BL, låga Q-värden, konkret exlempel : Beyma 12P80Nd/Fe 3. - Använd gärna en driver på horn eller diskant med en större koppling till luften, konkret exempel : B&C DE250 på ME45 4. - Låt frekvensomfånget vara begränsat om det krävs, konkret exempel : 50-17kHz. 5. - Undersök alternativ till traditionell basreflex, eller dimensionera annorlunda, konkret exempel : stor area, spalt. 6. - Försök undvika dippar i impedans under det som anses trevligt för drivelektroniken, konkret exempel : minst 6 Ohm.
Detta är min syn på saken, min åsikt och utgångspunkt, det är allt, och jag förstår att alla inte håller med om detta vilket till fullo respekteras och därtill är nödvändigt för en givande diskution i ämnet.
Här är poängen :
Vad jag hade önskat, helt seriöst och uppriktigt samt med all respekt, i syfte att göra detta än mer intressant och givande, är ett svar av samma slag, i samma utförande, från dem som inte håller med om det jag skrivit, alltså en genrell beskrivning och ett försök till konkretisering, utan specifika exempel, av vad som gör att snittutbudet av hifi har mer av just det jag tidigare beskrev, nämligenen roligare ljudupplevlese, en mer dynamisk, livfull och engagerande presentation med nerv och headroom för jäklar annama. |
Edited by - martinsson on 2014/10/16 08:16:09 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 08:27:59
|
Det har blivit en rolig tråd att läsa med olika tolkningar av ämnet huruvida man skall de olika egenskaperna på hur högtalare- konstruktionerna låter.
Jag kan förstå att det blir så då vi har de som bygger hemma och då skapat en massa erfarenheter från detta (man blir väldigt bestämd i sina åsikter) sedan de som är pålästa och köper sin utrustning, men det som oroar är att många av de liknelserna man använder har jag träffat på sedan slutet av 70-talet då jag blev intresserad av att lyssna på musik givetvis så gick jag på dessa men blev varse att det inte alltid stämmer när jag började bygga egna högtalare.
Visserligen OT men kunde inte låta bli att lägga in mina funderingar.
Jag skulle gärna vilja ha ett högeffektivt hornsystem här hemma men plats och utrymme är inte den bästa. Att horn skulle vara färgade är väl att ta i för mig är det bara konstruktionen som är avgörande har man gjort ett dåligt arbete så låter allt illa.
quote: Alla horn låter illa för att de är fyllda med ebolavirus och gräddglass.
Gräddglass är gott!
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 09:54:33
|
quote: Jag kan förstå att det blir så då vi har de som bygger hemma och då skapat en massa erfarenheter från detta (man blir väldigt bestämd i sina åsikter)
Ett citat ryckt ur ett större sammanhang, men jag håller med detta, det är på sätt och vis en nackdel, och en som jag även känner igen hos mig själv och försöker hålla mig medveten om, vidare så är det sannolikt aktiva inom DIY comunityn är mer tekniskt orienterade och därför tenderar att försöka bryta ner egenskaper till just olika tekniska aspekter av resultatet.
Detta resulterar i en vilja att försöka förstå varför något förhåller sig på ett visst sätt, eller ger ett visst resultat, en del mer empiriska i sin framfart, andra mer teoretiska, men alla med samma grundbeteende, och det är även en rätt säker gissning att de flesta av dem (oss) från början varit rena konsumeter.
Detta är även delvis varför jag drog igång denna tråd, ett försök på detta vis delge mina åsikter och uppfattningar i ämnet "funderingar kring modern högtalarkonstruktion" publikt, inför både tillverkare, återförsäljare, konsumeter och DIY'ers i förhoppningen om att få till en reflektion eller kanske tom. (i extrem övertro på min förmåga att påverka) få igång mer ifrågasättande och diskutioner om det som slutligen når fram och resulterar i en ändring i utbudet :)
Se även - Hybris :) |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 10:38:25
|
Det tog ett bra tag för mig här på forumet innan jag förstod det här med högt Bl och lågt Q. Uppvuxen på 70- talet med Small-Thiel parametrar för att konstruera basreflexer och slutna lådor. Och som väl de flesta konstruktionsprogrammen bygger på. Det blir väl knappast vettigt att konstruera en basreflex med ett elementQ på 0,2. När man sedan får se vad som går att göra med Hornresp började jag förstå att det går att göra på annat sätt.(Det är inte samma sak som att jag kan.) De högtalare jag byggt genom åren har till största delen haft som mål att bli så små som möjligt och gå lågt i frekvensen. Exvis isobarik till basen. Nu har jag här på forumet blivit helt indoktrinerad till att vilja bygga mig ett bakladdat horn som går att driva med en liten rörförstärkare. Sent skall syndaren vakna. Såvitt jag förstår så har väl de simuleringsprogram som finns bidraget till att det nu är lättare, eller åtminstone mindre svårt, att göra något annat än basreflexer och slutna lådor. Visserligen har det funnits handledningar för horn tidigare, men inte har det varit lätt att förstå och följa dem.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Topic |
|
|
|