Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 14:09:50
|
Martinsson:
Ok, jag försöker göra en lista på vad jag tror är "receptet" på att göra en högtalare med spelglädje:
1. Låg distortion 2. Jämn fasgång(givetvis tidsmässigt också) 3. Jämnt strålningsmönster 4. Ingen basreflex(eller hur circlo ) 5. Ingen egen tonalitet
Har du kommit såhär långt så har du med stor sannolikhet redan fått med spelglädjen för då närmare du dig en "perfekt" högtalare
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/10/16 : 23:11:40
|
Ja, punkt 1 är ju i sig en produkt av 2,3 och 5. Däremot är jag själv ingen motståndare till basreflex, visst kan problem uppstå med den sortens akustiska lösning men det tror jag oftast handlar om att avstämning gjorts för att ge högtalaren ett speciellt sound istället för att göra den så ärlig som möjligt. Ibland kanske det inte ens går att göra optimalt för att designen motsätter sig detta. Det är skillnad på basreflex och basreflex. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/10/16 23:18:02 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 08:45:17
|
quote: In fact this was the first use of hearing, as a means of perceiving a threat in order to survive. Frequency analysis in hearing, consistent with the evolution of speech and music came much later. After the analysis of the initial transient, the ear switches over to working in the frequency domain in order to analyses timbre. In this mode, the mode that will be used on steady state signa ls, phase is not very important. However, the recognition of the initial transient and the relaxat ion time are critical for realism . Anything in a sound reproduction system which corrupts the initial transient is detrimental. Whilst audio electronics can accurately handl e transients, the traditional loudspeaker destroys both the transient and the relaxation time measurement. Lack of attention to the time domain in crossover networks lead s to loudspeakers which reproduce a single input step as a series of steps, one for each drive unit at different times..."
quote: Transient noises produce a one-off pressure step whose source is accurately and instinctively located. If these transients are not accurately reproduced, the subconscious direction finding mechanism is defeated. The sound becomes unrealistic, the stereophonic image is impaired and the result is listening fatigue
quote: The great majority of today#8217;s loudspeakers are only designed to reproduce sustained notes and frequently employ resonances to augment this process. From the standpoint of human perception this is quite wrong because any resonance damages the transient response and leads to unrealistic sound and poor imaging. Loudspeakers should be aperiodic, i.e. they should have no resonances at all
http://www.linkwitzlab.com/Attributes_Of_Linear_Phase_Loudspeakers.pdf
http://www.manger-audio.co.uk/PDFs/acoustical_reality.pdf
Den där gapiga och outbildade Cirklo verkar få stöd av andra okunniga snubbar som Siegfried Linkwitz mfl...
Intressant papper. |
Edited by - Circlomanen on 2014/10/17 08:55:26 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 09:37:11
|
Jag håller helt med om Lovans lista och "vita pappren" som Circlomanen länkar till och hittar även mina egna högtalare som "close to ideal" i ett av dem men folk som tjatar om dynamik och verkningsgrad brukar ha uppfattningen att de saknar dynamik.
Jag tycker det är roligt med folk som tänker utanför ramarna som t.ex Martinsson och Circlomanen men jag och en del andra tänker i lite andra banor än att hög verkningsgrad och starka magneter är det enda rätta. Allt beror på vad man vill åstadkomma och rätt mycket också på vilken typ av musik som huvudsakligen konsumeras.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 10:27:05
|
quote: än att hög verkningsgrad och starka magneter är det enda rätta
Nja.. "enda rätta" är lite att ta i. Det är många andra aspekter av högtalerit som är viktiga, men just hög verkningsgrad och starka magneter är det som saknas mest i dagens konsument-hifi.
Accuton är ett härligt undantag när det gäller hifielement idag. Synd med priserna. Deras C220-6-222 ser ut att vara ett av de bättre baselement som hifivärlden producerar idag. Jag skulle gärna sätta tänderna i en bunt sådana, men som sagt, priset suger gamla strumpor.
Det är intressant att Accuton som många anseer vara riktigt bra grejor, jobbar mycket med just låga Q-värden, hög Bl, styva koner utan en massa "hög inre dämpning", bra kylsystem för talspolar mm. De är proffselement anpassade för hemmabruk (skall passa i mindre lådor).
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=20&matID=4&appID=3
En härlig 8 med ovanliga 93/dB/w/m (2,83v), Qms på rimliga 4,4, Qts på läskigt fina 0,19 och Bl på 11,5. De kan nog prestera bra med kontroll, fina naturliga transienter och låg energilagring. Allt sånt som gör att de kan reproducera en komplex bassignal på ett trovärdigt sätt, med låg dist, rena transienter, skarpskuren "textur" med skyhög upplösning. Jag köper nog hellre B&C 15NW100, då jag inte har pengarna till Accuton, och jag vill ha mer strålande yta. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 11:24:06
|
quote: The typical loudspeaker product is designed to make money and not necessarily to provide accurate sound reproduction. Since customers prefer small, unobtrusive speakers and judge sound quality by the amount of bass that they hear and by high frequencies they had not noticed before, there is a staggering number of essentially identical designs on the market that meet these requirements at different price points. No wonder then that there is a generic loudspeaker sound and that you can always tell whether something that you hear originates from a speaker and not from a live source. The marketing departments of the different speaker manufacturers are busy to point out differentiating features and breakthrough inventions when it comes to the highest price points, but in reality box loudspeaker design has come to a the end of a road and all you will hear are slight variations on the same theme. The fundamental problems of box re-radiation and non-uniform power response in a room are at best only partially solved by these conventional designs.
Sound reproduction is about creating an auditory illusion. When the recorded sound is of real instruments or voices there is a familiar, live reference in our auditory memory. The illusion of hearing a realistic reproduction is destroyed by distortion that is added anywhere in the signal chain from microphone to loudspeaker, but the speaker is by far the biggest culprit. Every designer focuses on the on-axis frequency response as if it were the all determining distortion parameter. Sometimes great attention is paid to the phase response in an attempt to preserve waveform fidelity, which at best can only be achieved for a single listening point in space. Ignored usually, though of much greater importance, is resonance in drivers and cabinets and the slow release of stored energy that goes with it. Furthermore, the uniformity and flatness of the off-axis frequency response which we hear via room reverberation and reflections is rarely a design goal. You can check the naturalness of the timbre by listening from another room. Does it sound like a loudspeaker is playing? The imbalance in the speaker's power response between low and high frequencies destroys the illusion.
(jag fetmarkerade en enligt mig viktig punkt - tidigare diskuterad i tråden)
Siegfried Linkwitz sätter ganska mycket hammaren på spiken här igen.
http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 13:03:08
|
Ja, det där är ju en central punkt tycker jag också. Bra formulerat. Den gången jag hörde Bo Hanssons stora murade bashorn ställdes allt på ända tyckte jag. Tidigare hade jag bara hört vad marknaden erbjöd, diverse hifidemos i butik på välrenommerade (och ofta mycket kostsamma) produkter och andra lyssningar hemma hos audiofiler. Man var van vid en viss typ av bas och jag reflekterade inte så mycket över detta förrän hemma hos Bo. Där fick jag för första gången höra ordentlig djupbas som samtidigt hade ett helt ögonblickligt start och stopp och en nyansrikedom som var fullständigt sagolik. Här fanns inget av det där släpiga och tröga som antagligen kommer från "resonance in drivers and cabinets and the slow release of stored energy that goes with it". |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 19:46:18
|
Bernt: då fortsätter du verka i Bos anda. Jag fick ett uppvaknande av Catacomberna. På mässa men speciellt hemma hos dig. Har man väl hört det så är det svårt att leva med mindre och trögare återgivning. Jag var nästan på väg att ge upp hifi innan. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 21:27:28
|
Jag kan bara hålla med om det som circlo fetstilade quote: Ignored usually, though of much greater importance, is resonance in drivers and cabinets and the slow release of stored energy that goes with it.
Första gången jag träffade på detta fenomen hemma hos Björn en lokal snubbe som hade byggt ett hornsystem som spelade med en sådan övertygelse i hela registret. Jag har bara upplevt detta ett par gånger efter denna händelse på 80-talet.
Jag har ända sedan dess försökt efterlikna Björns system men det är långt dit känns det som men nästa försök kommer jag att använda enbart pro-högtalare. Det skulle vara enkelt att kopiera Björns system men icke hela systemet försvann i en brand och Björn flyttade till Kanada har jag hört. Det jag kommer ihåg var att alla element kom från Fostex sortiment.
För mig är just det att alla instrument och röster för den del skall spelas med en tydlig skärpa annars låter det diffust det är då upptäcker man att musiken tappar en hel del i informationen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 21:34:43
|
quote:
Nja.. "enda rätta" är lite att ta i. Det är många andra aspekter av högtalerit som är viktiga, men just hög verkningsgrad och starka magneter är det som saknas mest i dagens konsument-hifi.
Mja, många gånger beror avsaknaden av detta på andra kompromisser.. ett väldigt dynamiskt element med med kraftiga konuppbrytningar och ojämn frekvenskurva kan bli väldigt jobbigt att lyssna på så jag vill nog påstå att hela sanningen inte finns där även om jag själv ofta väljer element med lågt q och högt bl, men de e av fler anledningar än så.. Jag bygger också ganska kompromisslöst.
Konuppbrytningar skulle jag vilja påstå är en väldigt viktig faktor att ta hänsyn till.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 23:07:26
|
Har en bekannt som nog ägt säkert 10 versioner på Altec's A7:or. En del original och en del svenskbyggda. Lite olika men de flesta i plywood precis som originalen. Så en dag fann han till sin glädje ett par snickarbyggda jättefina i MDF. Förväntasfull så tog han hem dem och började spela. Tyvärr var det det absolut sämsta paret som han hört. Trots elementbyten blev det aldrig bra. Originalen i plywood är mer benägna att vibrera med med mycket högre frekvens. Har hört samma om gamla Lowtherkopior. Man försöker bygga i moderna material och göra lådan mera stabil men tynger ner den också och lagrar mera lågfrekvent energi i den. Om man betänker hur mycket en kon "slår" i ett horn (i princip inget i hemmiljö) och sedan betänker hur en låda med så mycket större strålande yta än konen kan vibrera så kan man ju tänka sig att det är inte så lätt att få det optimalt. Så lätt och stabilt eller extremt tungt och stabilt kanske är vägen att gå.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 09:54:52
|
Jag tror på stål som ett utmärkt byggmatrial.
Inget svårt att bygga tungt med. Styvare än kolfiber (jmf mm2, inte vikt) Betydligt starkare än kolfiber. Lätt att bygga med. SSABs Hardox 450 eller Weldox 1300 är ett riktigt fina stål. Eventuella ringningar borde vara lätta att dämpa ut effektivt med viskoelastisk lim, sandfickor, bitumenmatta eller bara ett tjockt lager epoxi och färg - beroende på ytor och tjocklekar.
För att nå 40 dB dämpning så behövs en låda med en vikt på minst 1000 x rörliga massan.
Mvh Johannes
|
Edited by - Circlomanen on 2014/10/18 10:28:30 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 10:28:04
|
Angående större högtalare hög verkningsgrad mm, som denna tråd handlar om, så är det intressant att läsa högtalartester. I så gott som alla tester av högeffektiva högtalare - ofta med hornladdning av ett eller fler register så skriver de lyriskt om "stampa takten", spelglädje, "svårt att sitta stilla" mm omskrivningar av just spelglädje.
Läs gärna tester på Klipschhorn, JBL Everest, K2, olika Lowhter-baserade hornlådor mm...mm...
Man ser inte ordet "spelglädje" lika ofta i recensioner av små bokhyllehögtalare eller mindre golvare med låg strålande yta.
Undrar varför?!? |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 11:01:22
|
quote: I så gott som alla tester av högeffektiva högtalare - ofta med hornladdning av ett eller fler register så skriver de lyriskt om "stampa takten", spelglädje, "svårt att sitta stilla" mm omskrivningar av just spelglädje.
Bingo!
Tillbaka på spår :) och när ovanstående även stämmer med ens egna erfarenheter under en längre tid så blir funderingarna kring modern högtalarkonstruktion så påtagliga att man startar en tråd i ämnet :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 11:27:52
|
Högsta spelglädjen jag upplevt var ett par gamla cervin wega på en gammal 70-talsstärkare med en skrapig vinyl som källa, det var allt annat än lågt q och hög bl, men jösses va skoj att lyssna på..
Jag vill poängtera här att spelglädje är väldigt olika sinsemellan och olika grejer kan ha olika typer av spelglädje, varför svaret blir mer komplext än vad som framkommit hittills i tråden. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 11:34:59
|
Vad är det som inte framkommit tycker du? Vore intressant att läsa om det. Jag menar det är ju högst relevant för tråden i så fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 12:32:49
|
Ett grundläggande problem med högtaleri som jag ser det är den ständiga fokusen på "steady-state" egenskaper. Hur olika avstämningar beter sig vid sinusvågor. Hur mycket THD vid den och den frekvensen - återigen sinusvågor som har väldigt lite gemensamt med musik. Basreflexavstämingen använder en resonans för att fylla ut responsen nedåt, fast en resonans är att smeta ut energi-responsen i tiden. Att smeta ut basenergin över många våglängder kan ju inte direkt öka upplösning, impulsrespons eller ljudkvalitet.
Musik är ett dynamisk medium, som presenterar energin i pulser i rytmiska förlopp. Det ställer mycket större krav på just uppstart och uppbromsning av signal än en jämn fin respons på en slät enkel sinusvåg.
Just eftersom det är ett dynamiskt medium med många olika ofta assymetriska våger övrlagrade på varandra så krävs det en enorm korrekthet i tiden för att kunna återge den komplexa signalen utan att ändra på klang, impuls eller känslan av samspelthet mellan grundton och övertoner.
Försök att visualisera vad ett baselement gör vid en kraftig transient som tex ett markant trumslag, samtidigt som det skall återge en basgitarr och lite assymetriska syntslingor. Våglandskapet blir ju oerhört komplext, med massar av små kanter och "strukturer" överlagrade på den enklare fundamentala tonerna. Inte nog med att baselementet skall kunna återge alla förändringar upp till sin delningsfrekvens, den skall dessutom kunna göra det i perfekt timing med mellanregistret och diskanten. Vi har de kända distortionsmekanismerna som tex intermodulationsdist, som verkligen kan ställa till med mycket ohyfs när baselementet skall återge tryckvågen från en stor trumma, med tillhörande kraftiga rörelse åt ett håll från noll-läget i mitten av magnetfältet, följt av en snabb utklingning av trumslaget där varje följande halva av vågen är påtagligt mindre i amplitud än föregående. Detta skall den kunna göra samtidigt som den skall ge ett genomsnitt av alla andra bastoner som ingår i musiken.
Försök att plocka upp en tandpetare från golvet när du står stilla. Gör om försöket medans du är i mitten av ett så högt och kraftigt jämfotahopp du kan göra, samtidigt som du skall balansera ett ägg med ovansindan av din andra hand.
Att "plocka upp tandpetaren" är i sig inte svårt, men att återge kraftiga osymetriska transienter samtidigt som man skall återge en taggig och ruggig signal från en distad elbas som nån amfetaminstinn tonåring gör sitt bästa för att förstöra, är betydligt svårare.
Jag vet att det är svårare att både mäta och kvantifiera dessa egenskaper, men det är där jag tror att hifi har en chans att utvecklas.
Precis som en dator (än så länge) skulle ha svårt att styra en bil på en rallybana med omväxlande backar, kurvor med vilt varierande lutning åt alla håll, lera, rullgrus, dålig sikt, överhängande trädgrenar, tjälskador i vägen, publik som springer ut på banan med fler mer transienta förlopp, så har högtalarelement med svag magnet, slappa upphängningar, tung resonant rörlig massa svårt att reagera på alla olika delar av en komplex musiksignal, medans den kan mäta fint på enkla sinusvågor.
Jag har svårt att skriva ned mina tankar, då min sjukdom gör att jag ofta är dimmig i huvudet som om jag vore full. Ni får ursäkta om det är lite ostrukturerat och kanske inte totalt genomtänkt.
Mvh Johannes |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 14:06:06
|
quote: Musik är ett dynamisk medium, som presenterar energin i pulser i rytmiska förlopp. Det ställer mycket större krav på just uppstart och uppbromsning av signal än en jämn fin respons på en slät enkel sinusvåg.
Detta är ju en vanlig missuppfattning att basen ska återge transienter som är brantare än den högsta frekvensen som det är satt att arbeta vid. Prova att spela en 50 Hz fyrkantvåg och lyssna, inte är det transient fast det är branta flanker! Det låter som ett brum med kraftig distortion.
Transientförmågan sitter i helt andra parametrar än hög motorstyrka i elementet och lågt Q. Bland de högtalare som jag upplever som mest transientkorrekta finns en del med höga Q-värden och hur man än gör så bör det slutliga Q-värdet hos högtalaren ligga mellan 0.5 och 0.8 ungefär för att ge en tight bas. Q = 1 är inte ovanligt heller och upplevs inte som särskilt resonant men det ger en topp i frekvenskurvan.
Högt BL och lågt Q används när man skall komprimera luften hårt för att det i slutändan inte ska bli för högt Q-värde (0.5-0.7) och just för de i den här tråden ofta nämnda hornen hornen kan det ju vara bra men har man ordinära lådor är det bara att reglera lådvolymen beroende på vilka parametrar elementen har.
Jag gillar riktigt bra hornbas men det kräver stor volym både hos hornet och rummet för att fungera och det är rätt knepigt att få ihop ett system med horn. Horn kan också låta väldigt påträngande och resonant om det inte görs rätt så hornprincipen i sig garanterar inte ett bra resultat.
Jag faller ofta för system som har motorsvaga element som inte behöver komprimera luft och därmed inte utsätts för så stora krafter heller och därmed har en lättare uppgift. Det kräver stora lådor eller inga lådor och många element för att fungera i basen.
På den nyligen avslutade mässan tyckte jag basen var bäst i rummen med Gradient Revolution och Tune Audio Anima. Ganska olika i konstruktion men båda presterade en tight och ren bas utan bummel. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 14:37:33
|
quote: Detta är ju en vanlig missuppfattning att basen ska återge transienter som är brantare än den högsta frekvensen som det är satt att arbeta vid. Prova att spela en 50 Hz fyrkantvåg och lyssna, inte är det transient fast det är branta flanker! Det låter som ett brum med kraftig distortion.
Detta är ju en vanlig missuppfattning att basen ska återge transienter som är brantare än den högsta frekvensen som det är satt att arbeta vid, när det är så att motorsvaga element inte ens klarar det, medans magnetstarka klarar av att göra de utan att smeta ut signalen genom konflex, överskjut, avtrubbade uppstartsförlopp mm.
Spela den där 50 Hz fyrkantsvågen genom en Peerless SLS12a i en OB, och jämför sedan med samma signal genom en Beyma 15P80Nd EQad till samma tonkurva och båda lågpassfilterade 24 dB/oktav vid 200 Hz.
Visst, båda kommer spela ett mycket distorderat "surr", men det går väldigt lätt att höra vilken som är vilken, då Beyman kommer kunna återge den delen av fyrkantsvågen den får matat till sig med en helt annan precision, utan en massa överskjut där konen skall byta riktning, utan en massa extrema strömvirvlar i magnetsystemet osv osv...
Jag är lite trött på det där felaktiga "basen skall spela diskant" - argumentet. Jag har inte hävdat nått sånt på många år, ändå så får jag det till svar.
Elementet skall endast återge den vågform den får matat till sig, och med så stor likhet med den elektriska signalen som möjligt. Problemet är att skitelement med låg motorstyrka inte ens kan det, medans magnetstarka element utan en massa inbyggda filterfunktioner (dämpning) gör det mycket mycket bättre.
Ett Peerless SLS element kan aldrig återge annat än enkla sinusvågor med frekvenser under delningsfrekvensen. Ett Accuton C220-6-222 kan återge komplexa transienta signaler MED EN FREKVENS SOM ÄR INOM DET PASSBANDET SOM FILTER, MOTORSTYRKA, MMS OCH AVSTÄMNINGAR SÄTTER. Jag fetmarkerade lite då detta verkar gå förbi en hel del läsare på detta forumet. Vill bara markera det så vi får det ur världen. Det är så trist att ha denna diskussion ännu, efter många år av allmänt diskuterande.
Om detta inte vore fallet så ser jag ingen anledning att köpa dyra element som tex Accuton C220-6-222, om ett billigt skitelement ändå kan återge samma ton med samma precision. Varför skulle någon någonsin köpa dyra magnetstarka element om det ändå bara handlade om att sätta filteret rätt och lådstorlek rätt? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 17:22:13
|
quote: BL: Driver motor strength.
The higher the value the stronger the motor. Given in tesla meters. Drivers with high BL values of around 30 or more have the ability to control their cones very accurately. These drivers will almost certainly have very large magnets and will weigh a lot. Note also that drivers with high BL values will normally have a low Qts value. Drivers with a low BL value of 20 or less will be less able to control their cones. These drivers will not feel as tight as those with higher BL#8217;s. They will also normally have higher Qts values of over 0.28 and while at home in ported or bandpass cabinets I call these drivers mud motors because of there slow and heavy sound with a less than perfect transient response.
Från http://www.speakerplans.com/index.php?id=faq1
Detta har varit uppe förut på forumet, men jag ville reposta det för att förklara och förankra det jag menar med starka magnetsystem = spelglädje. Element med lågt Qes/Qts kan alltid EQas till önskad respons, men ingen EQ i världen kan ersätta den bristande kontrollen på element med svaga motorer och höga Qes/Qms värden. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 22:39:55
|
Circlo: Det du beskriver skulle jag beskriva som distortion! Jag är dock inte helt med på att det borde bli så skarpa kanter på signalen som kommer till elementen att det faktiskt skulle vara ett "stort" problem med overshooting med svaga motorsystem? Det borde synas på en (statiskt) mätning och är inte ett transientproblem. Jag gissar att det du menar är att om man har en signal som består av en impuls(inom bandbredden såklart) så kommer den med svag motorstyrka att skapa ett "släp" med svängningar efteråt eftersom det inte finns en kraftfull broms i resonanssytemet? Sen så är inte "släpet" vid frekvensen som signalen som exciterade systemet är, utan vid en resonansfrekvens av t.ex. upphängningen vilket skapar ett eget sound?
Förstår jag dig rätt då?(btw så faller det in på punkt 1 isf) |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 00:15:34
|
quote: cone acceleration #915; is:
motor assembly force product divided by moving mass flux density B multiplied by coil-in-gap length L divided by (cone plus former plus voice-coil plus suspension) mms expressed as metres per second per second per Ampere (unit of applied current) ms^-2.A^-1
which expresses the resolving power of the drive unit motor system while cone motion remains pistonic
Observera: while cone motion remains pistonic Jag har nämnt det förut och upprepar det. Jag tycker det är det som egentligen diskuteras och tydligare sagt kan det väl inte bli!? (Jag erkänner gärna att jag har blivit "frälst".) http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html Egentligen utan att några speciella parametrar har givits. Utan enbart förhållandet. Sedan är det ju bara att välja vad man vill ha. Målet med konstruktionen avgör.
Hög acceleration och hög deacceleration, ställt mot låga dito. Det höga tycker jag motsvarar snabb bas, start/stopp, ett uttryck som jag egentligen aldrig förstått tidigare. Circlo har förklarat det med bilar så bra tidigare.
Om jag är ute och cyklar, snälla säg det. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 09:39:49
|
Intressant att diskussionen fastnat på 1 parameter.. jag trodde alla vid det här laget var införstådda med att allt handlar om kompromisser och jag vill bestämt hävda att man kan prioritera bort bl om man vinner andra egenskaper istället..
Som jag nämnt tidigare så är konuppbrytningar en väldigt viktig faktor som jag iaf försker ta hänsyn till, det skapar distorsion och destruktiva beteenden vilka kan ta död på all spelglädje.
Man måste ju ändå vara realist och inse att alla parametrar inte kan uppfyllas och man måste göra avkall på nån.. eller lite lagom av alla.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/19 : 10:34:10
|
Man använder väl elementen i det område där man slipper uppbrytningar? På sidan ett i tråden länkar jag till ett SEAS-element som t.ex Burmester använder sig av. Hemska uppbrytningar men man använder det inte så högt upp i frekvens. Kräver sugkrets också.
Fast det är klart, en del envisas med att dela med 6 dB filter och på det elementet skulle det ju låta kattskit i kubik.
Filter diskuteras väldigt lite i tråden. Varför? I min värld ligger 50% av välljudet där, troligen ännu mer.
Alternativet är väl annars en fantastiskt genomtänkt, påkostad och välbyggd bredbandare. T.ex den jag postade bild på tidigare. Det låter ju tokbra, helt utan konstigheter. Men 12000 spänn styck för den lille... |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/10/19 10:39:36 |
|
|
Topic |
|