Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:07:26
|
På tal om NOS rör: Under tiden med Audio-Innovations i England, var vi först kommersiellt med triodförstärkare i västvärlden. Vi köpte då 6B4 och 2A3 rör för ett pund styck! Det var USA tillverkat.Vi fick förfrågan vad vi skulle med skiten till! Tänk bara om vi köpt allt vi kunde komma över av direktuppvärmda trioder vid den tiden. Då hade jag varit börsnoterad idag! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:13:29
|
En tanke som slog mig nu är om inte tidens nya konsumenten agerar inom bättre HiFi är som inom antikvitetshandeln, de produkter som våra föräldrar hade "dissas" men farfars och kanske ännu äldre har en "hype" om inte annat syns det på pris/efterfråga funktionen. Farsan och Morsan är liksom lite för nära medan Farfar/Morfar Farmor/Mormor och ännu äldre har en mer exotisk prägel på de i tid uppväxande. En tanke! |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:26:10
|
Erik: Om inte om hade funnits hade både du och jag varit gifta med Greta Garbo! De vi inte visste igår vet vi i dag, det gör att vi har ett grymt försprång jämfört med snorhyvlarna eller hur, det gäller bara att öka takten ännu mer för att lämna något vettigt efter sig eller vad säger du?
Håll trioden fana högt, ty slaget om välljudet är inte över än!
Christian Attefalk Björck |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:27:12
|
@Erik A: Jag håller helt med om att 8 W från en välkonstruerad SET-förstärkare räcker långt för att ett par OA52 ska kunna återge de flesta former av akustisk musik på tillräcklig nivå för att ge en live-liknande illusion. Dock räcker det inte för typiska italienska operafinaler där hela orkestern, solisterna och kören spelar och sjunger för fullt, då brukar det gröta ihop sig ordentligt på grund av hög dist. Romantiska symfonier och en del orgelmusik kräver också för mycket. För att klara sådant med hedern i behåll räknar jag med att 2 x 25-50 W från SET krävs. Visst kan man dra ner nivån med 5-8 dB om man bara har 2 x 8 W till förfogande, då faller disten, men live-illusionen faller också för mig då.
En del nyare elektronisk musik, typ Drone, som jag blivit barnsligt förtjust i kan vara extremt effektslukande vid mycket låga frekvenser. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:42:55
|
Allt har sin gräns, det gäller även SET förstärkare. Men vi körde några mycket komplexa orkesterstycken utan problem, men sen blir det hela mycket beroende på hur mycket rummet "käkar upp".
Själv har jag nog lyssnat för mycket på SET förstärkare de senaste åren,Push-Pull även mycket välkonstrurerade har jag fått svårt för,jag upplever ljudet som "sandigt" och orent speciellt vid högre frekvenser. En Svensk kollega som tillverkar triodförstärkare tyckte "mitt ljud" var mjukt. Det ansåg inte jag, i mina öron lät det mer åt det hårda hållet just då, beroende på att förstärkaren ej var uppvärmd. Där ser vi hur olika vi hör ibland. |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:44:12
|
Jag tror även ryssarna har viss miljömedvetenhet numera. Annars förstår jag inte varför Svetlanafabiken inte fortsatt att tillverka sina superba winged-C KT88 på samma sätt som förr. Nu ligger produktionen nere sedan ett och ett halvt år för de inte längre kan tillverka dem så att de håller (enligt skvaller på Tube Asylum). |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:46:07
|
Å fan! Visste inte jag |
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:50:53
|
LennartJ: Jag har den senaste tiden lyssnat en hel del på Singel Ended och håller fullständigt med Dig, det blir liksom man egenhändigt sågar en gren snabbt ut och inte så mycket spån och tryck tillbaka som när man sågar samma gren med en på var sida (Puch Pull) så att säga. Texturen hinner inte med att uppenbara sig, med i gles musik är det klockrent som en porlande skogsbäck, kanske. För att testa lite mera krut i SE köpte härom dagen en Ayon Spark III, klockren om man bytte signalrör till lite äldre, men fortfarande saknades bodyn texturen eller innehållet i noten men ack så kontrollerat och rent. I mitt tycke har olika förstärkare helt klart sinna poänger i olika musiksammanhang, det är ju kanske det som gör en så nördig som man har blivit.
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 17:06:18
|
LennarJ Vad säger du, jag har en full låda på väg med Winged C, visserligen el34, hoppas dessa håller måttet har massor av kunder/vänner som väntat ett tag. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 17:06:34
|
Har Googlat lite på Ayon Spark 3. Vad avser de med: "automatic and manual bias" |
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 17:26:21
|
Erik: har bara haft Sparken i några veckor, men biasen enligt instruktionsboken ställs med en knapp på baksidan, och detta görs ett flertal gånger speciellt under inkörningstiden genom intryck då och då på nämnda knapp, denna procedur gör förstärkaren själv efter visst timintervall om man nu till äventyrs glömmer detta. Det är va jag tror mena med automatisk och automatisk bias. som bekant jobbar detta rör med mycket snäva toleranser, och för att det alltid skall ligga inom toleranserna likt i stridsplanen har man kanske gjort denna backup för att motverka en begynnande glömska, vad vet jag! Personligen tycker jag det är något som kan gå sönder, fullständigt onödigt! Du vet fabrikören måste peka på något nytt under solen till i annars mycket beprövade kopplingar. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 17:31:43
|
@Erik A: Synd att vi bor på varsin sida av landet, jag skulle gärna bjuda dig att lyssna på ett par MC75 och jämföra med vad du vill, gärna blint. Givetvis låter de inte som SET-förstärkare, men det vore intressant att upptäcka om du kan uppfatta någon "sandighet" från dem och beskriva vad du hör och om jag också kan förstå och höra det.
Tvärr dräller det inte av MC75 Anniversary på marknaden, endast 100 par vardera för amerikanska, europeiska och (kanske) asiatiska marknaderna har tillverkats till 60-årsjubileet 2009. Jag hoppades först att normala MC75 med förkromat chassie, likt MC275 skulle komma i produktion, men så blev det aldrig. De såldes bara i paket med ett C22 försteg som bara har utseendet gemensamt med det ursprungliga C22 och egentligen är ett förklätt nytt C2300 som jag köpte 2008 då det just kommit ut och var det billigaste (!) som uppfyllde min digra kravlista på mitt sista analoga försteg (jag var 55+ redan då och hade haft mitt förra 24 år). Det svenska paketpriset var ungefär som för "Drömmen" och 18.500 i Euroländerna, men jag har kommit betydligt lindrigare undan. |
Edited by - lennartj on 2013/12/09 17:33:52 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 17:44:55
|
Lennatrj:Jag vet inte men kanske jag är överkänslig för "sandighet" från PP förstärkare, men vetskapen om det finns där, även om det inte är så framträdande alla gånger stör mig. Det är nog den dynamiska uddatonsdisten som stör. Men som sagt vi hör alla olika.
CEB: Verkar vara någon form av fast bias i Ayon burken. Om det är så kan jag förstå att den låter grötigt vid höga musikpassager. Fast bias,Triod,singel-end utan motkoppling är ingen bra kombination. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/09 17:45:43 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 18:58:54
|
Det verkar som gubbarna i Binghamton vet vad de håller på med. Att MC75 låter bra (i mina öron) bör vara uppenbart efter mina tidigare inlägg, mätvärdena skäms inte heller för sig. Grundligast har nog Paul Miller varit http://www.milleraudioresearch.com/index.html gå till november 2009. Exempel: IM-dist 19 + 20 kHz vid 10 W hisnande 0,00405 % I stort är mätvärdena ganska lika Tim de Paravicinis EAR 509 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 20:01:41
|
Bra mätvärden är inget fel, men det är att betänka att det är statiska värden. Somliga förstärkare som mäter bra kan vara mindre bra som musikåtergivare. |
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 20:08:53
|
En fråga till Erik:
Varför har/gör elektronik tillverkare sina lyssning rum med i mitt tycke inte "riktiga" högtalare i sina lyssningsrum.
Hesselvall Audio är ett exempel.
Eller försöker dom skramma liv i ett par spikar.
Det som lät bra för låter bra förr låter bra nu .
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 20:44:31
|
Alla har väl inte plats för Klipschhorn. Vi på Hesselvall har egna högtalare, tycker de är väl så "riktiga" |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 21:36:20
|
@CAB: Om kvalitetsproblem och produktionsstopp bara berör KT88 eller alla winged-C vet jag inte. Kolla själv för säkerhets skull. Här är min tråd http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tubes&m=251750 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 21:42:46
|
Ni skjuter er i foten.
Samtidigt skjuter ni hela branchen
Hoppet är Export. och den räcker till .
Det finns i alla fall 3 aktiva tillverkare. Westminster Royal, Tannoj, och klipsch
Dom svenska HifiButiker som engång fanns har gett upp.
Skönt ljud och Audio concept
Kunderna vill inte ha ni vill tjäna pengar,Ekvationen går inte ihop rent rent affärsmässigt.
MVH Lech. |
Edited by - Lech on 2013/12/09 23:00:23 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 21:58:44
|
Nu hänger jag inte med riktigt Lech, ska vi exportera Westminster Royal, Tannoy och Klipsch?
Tycker i varje fall Audio Concept satsar på nya grejor. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 22:08:21
|
quote: Kunderna vill ha ha ni vill tjäna pengar,Ekvationen går inte ihop rent rent affärsmässigt.
Kunder tjänar inga pengar
Det är så här företagande går till, tjänar inte företaget pengar så finns det inte kvar.
Vi köper det som vi tycker är värt priset, så funkar kunder, även om det kanske finns prutpotential, men det är upp till var och en att avgjöra det själv. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 22:31:54
|
LennatJ: det är ju illa om produktionen är nere, tur att jag har kvar ett 40 tal GEC KT88:or och ett gäng TungSol 6550 made USA som bägge håller för måttet gämfört med nytillverkning. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 23:05:10
|
Till PG Jeppson.
Dom tre Exporterar redan.
MVH Lech |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 23:19:43
|
PG Jeppson: hifi branschen i stort sett tjänar snålt med pengar, jag är Ekonom och eftersom jag tycker det är kul att investera har jag funderat lite på att ge mig in i branschen. Efter att ha gått igenom grossist och detaljists leden i de senaste årens branschs bokslut kan det konstateras att stort sätt alla lever ur hand i mun. Räntabiliteten på investerat kapital ger tämligen lite både i sett som investering och lägger man till investerat arbete till det så förstår man varför baktaleriet och dom vassa armbågarna och whiskey glasen är så frekventera i branschen, ett gäng mycket ärrande och några yngre som hoppas på en vändning genom hårt slit, säg inte att Svensken inte är tålig och uthållig i sin förhoppning att "en gång skall väll Sverige bliva var den en gång har varit", jag blev kvar på hobbynivån efter denna tämligen dystra läsning. Det finns några i produktionsled som tillfälligt har lyckats men räcker knappt till en handens fingrar, tyvärr. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 00:46:39
|
Redan på 1970-talet beslutade jag att ha hifi som hobby och söka min försörjning i IT-branschen. Det har jag inte ångrat. |
|
|
Topic |
|