Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 14:26:05
|
Är NAD 3020 vintage? Kan diskuteras, lyssna på en LEAK Point One-TL 12 i bra skick från skarven av 50-50 talet. Där kan mycket som produceras idag dra något gammalt över sig. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 17:12:00
|
Ja jag kommer ihåg dina DIY-högtalare där vi flyttade ett element fram och tillbaka för att få talspolarna i linje med varandra eller något sådant. Kommer dock inte ihåg hur stärkaren lät. Jag tycker egentligen som Erik att vintage måste vara från 1970-tal eller tidigare. Helst till och med tidigt 1970-tal. För mig är det en designfråga också. Det ska se gammalt ut. Den här sidan http://select45rpm.com/pages/hifi/top-amps.html tror jag Erik kan gilla. Själv blev jag väldigt intresserad av deras argumentation kring förstärkarkonstruktion och cost-cutting-era efter golden era. En gammal 1960-tals Kenwood såg trevlig ut men ack så dyr. Jag diggar min HK och bubbel du har nog rätt. Uppgraderingsdjävulen har kommit men det är högtalarna jag vill byta ut. Den här tråden startades för att jag har en hypotes som får mig att tro att man kan få en förstärkare för väldigt lite pengar som låter som en för väldigt mycket pengar och som dessutom är bra om man väljer en gammal (vintage) förstärkare. Jag tror alltså att det är svårt att ens hitta bra förstärkare för rimliga pengar om de är moderna (1980-tal --) |
Retro låter fint. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 18:07:14
|
Ja, vad kallar Vintage är ju antagigen beroende på person till person.
Bo Hanssons bashorn är väl inte överträffade än i dag i bostadsmiljö..
Att resten brummade och susade gav han fan i.
MVH Leeh |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 18:42:16
|
Jag vet inte hur gammslt Bo:s horn var, men jag vill minnas att jag hörde talas om det i mitten av 70-talet men kan vara äldre än så. Men Bo själv var en legend.
Det du skriver om brum, får mig att tänka på en artikel i ett amerikanskt HiFi mag för si så där 10 år sedan. De testade en ny superdyr USA förstärkare som fö finns än idag till samma skyhöga priser. Det stod ungefär så här:" Brummnivån var så extremt låg att vid vår lyssningposition c:a 5 meter från högtalarna kunde vi nätt och jämt uppfatta det"
|
|
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 20:14:12
|
quote: " Brummnivån var så extremt låg att vid vår lyssningposition c:a 5 meter från högtalarna kunde vi nätt och jämt uppfatta det"
Haha......... |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 21:04:24
|
Ja jag vet inte jag..men att tillverka välljudande förstärkare har man väl kunnat göra i evinnerliga tider, sedan om man vill eller inte är en annan sak. Det finns människor som är entusiaster som gör det till en rimlig penning för köparen, sedan finns dom som vill ta alla möjliga genvägar för att tjäna så mycket pengar som möjligt. " Allting går att köpa med mördande reklam kom å köp konserverad gröt". Som farbror "Barbro" alltid sagt " det finns ingen genväg till det perfekta ljudet".Även om man använder sig av väldigt bra komponenter så behöver inte en förstärkare bli så vansinnigt dyr. :-) |
Skeptiker |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 21:36:14
|
Allting går att SÄljA med mördande reklam kom och köp konserverad gröt, är en Ulf Peter Olrog visa från 40 talets början, bla framfört av Sven Arefelt.Tyvärr stämmer den ofta in med "HiFi" marknaden idag
|
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/06 21:37:55 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 21:36:35
|
Ålder inte jag inte exact , men gissar på 1920-tal.
Det var biografhögtalare från början.
[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/klangfilm_zps0964bb19.jpg.html][/URL]
MVH Lech |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 23:34:20
|
quote: Är NAD 3020 vintage?
Absolut är den det, för att inte krångla till det så finns det en länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Vintage
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2013/12/07 : 12:48:44
|
quote: Erik Andersson Allting går att SÄljA med mördande reklam kom och köp konserverad gröt
+1 Ständigt återkommande uppgraderingskampanjer av alla de möjliga slag, nyare och därmed bättre grejor att byta upp sig till. quote: Tyvärr stämmer den ofta in med "HiFi" marknaden idag
Branschen i ett nötskal, handlarna skrattar hela vägen till banken |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/07 : 15:26:33
|
Inte samtliga dock, som tur är |
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/12/07 : 15:27:32
|
När utsidan är mer påkostad än insidan så skall man dra öronen åt sig 60-tals rörsteg som Dynaco, Quad och Leak spelar musik som få nya steg klarar, av oavsett prisklass. Naturligtvis finns även historiska plumpar, men 20-40 och 50-60 talet anser jag vara de decennier då tekniken stod på topp (inom olika genrer). När pengar saknar betydelse, så handlar det ofta om att återproducera teknik från dessa decennier, så varför inte passa på att köpa 50-60 tals originalen som Dynaco SCA35, QuadII eller LEAK TL12 innan de försvunnit.
20-40 tals apparater har väl aldrig varit lätt att få tag på i Sverige, men när någon vill producera det bästa av det bästa, så handlar det ofta om att återproducera saker från denna epok Western Electric 594A fältspole drivers i ett 26A horn. Mums Fältspole-element är ju åter på tapeten hos flera tillverkare. Dock var detta standard för snart 100 år sedan...
[Edit] Jeppe, du nämner service. En skillnad är att 60-tals elektronik kommer att kunna servas även om 60år (ev av dig själv). Jag är inte övertygad att dagens chipp kommer att vara lika lätt.. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/12/07 15:57:44 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2013/12/07 : 19:36:24
|
Pix, jag kör ju vintage och tänker inte köpa nytt. Det är snarare så att jag tänker köpa gamla högtalare också. Tannoy står på önskelistan men där börjar det handla om seriösa pengar igen. |
Retro låter fint. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/08 : 22:05:40
|
Om man begränsar sig till att spela vintage-musik på sin vintage-anläggning kan man kvalitetsmässigt komma riktigt långt om man lyckas spåra upp de allra bästa vintage-prylarna som har gjorts, i synnerhet när det gäller slutsteg, som pix nämner några goda exempel på strax ovanför. Tyvärr står sig inte inte förstegen alls lika bra i konkurrensen med nya, de gamla är dessutom pest att ens försöka renovera och försöker man ändå är resultatet ändå inte tillnärmelsevis värt mödan, tycker jag.
Håller man sig till mid-fi med MM-pickup och någon av de bästa integrerade förstärkarna eller receivrarna från 1970-talet kommer man långt för rimliga pengar. Vill man mjölka ut allt det gôttaste ur de bästa vintage-slutstegen har åtminstone jag inte hittat någon genväg, utan det blir rejält dyrt. Jag vill kunna få ut det bästa av både nya och gamla skivor (samt digitala källor) så med tillräckligt bra skivspelare och arm kommer först en MC-pickup till nära femsiffrigt pris och ett högklassigt försteg konstruerat de senaste tio åren, med både tonkontroller och monoknapp, det finns inte många att välja på. Förutom Quad ESL tror jag att nästan alla vintage-högtalare med närmare 50 år på nacken har i storleksordningen en hel tiopotens högre distorsion än dagens bästa.
En känsla jag har är att nästan all elektronik t.o.m. 1970-talet har en komponentkvalitet som håller i evighet, förutom lytar. medan det omvända (grovt generaliserat) gäller från 1980-talet och framåt. Någon som håller med?
Sedan jag slutade hålla mig med hobbybil har jag alltså tagit det dyra steget och kan numera spela även nutida musikformer som innehåller ljud, främst i basområdet, som ingen kunde drömma om då vintageprylarna konstruerades.
På sätt och vis var det minst lika kul förr med häpnadsväckande bra ljud, med vissa inskränkningar, för ganska måttliga pengar, som nu med ännu bättre ljud för mycket mer pengar.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 08:55:05
|
Leak är nämnt, men det finns många,många brittiska förstärkare från de "gyllene åren" på 50-60 talen. Jag kan hålla med Lennartj att försteg till dessa inte står upp mot dagens krav. Detta mycket beroende bla på komplicerade tonkontroller samt div filter av olika slag mm. Däremot är de flesta slutstegen alldeles utmärkta, här kan nämnas märken som Airmec,Altobas,Armstrong,Astronic,Beam-Echo,B.K,Chapman,Godsell,Mullard,Cooper-Smith,Audiomaster mfl,mfl.Tyvärr har ålderns tand gått hårt åt dem, så de behöver ofta en ordentlig renovering. På den tiden användes kolmassamotstånd samt pappersisolerade kondensatorer. Kollmassamotstånd har den egenheten att kunna öka i värde med åldern, de bör alltså mätas upp och kollas. Papperskondensatorer har lätt att läcka DC, bör ersättas med modernare ersättningar i form av polypropylen. Om man lägger ned den möda detta innebär, blir belöningen i form av välljud stor. En viktig anledning till välljudet är de flesta av dessa förstärkare var försedd med autiobias, i motsats til ett flertal av de amerikanska alstren. |
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 12:21:43
|
Det här kan man säga och mycket annat också.
Men jag håller inte med i allt.
LennartJ har införskaffat en MacIntosh 75 anniversity och ersatt Eriks modifierade Dynaco
Nu fattas bara högtalare ?. Dom är verkligen Vintage.
MVH Lech |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 13:10:59
|
MacIntosh 75 är Klass-AB2 det är inte mitt bord, jag föredrar de gamla engelska förstärkarna de jobbade i Klass A resp AB1, tack vare autobiaseringen. |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 14:27:56
|
@Lech: Inte jag heller. Jag vet att Lech och jag inte har samma musiksmak. Troligen fokuserar vi på olika aspekter i återgivningen både vad det gäller grundkraven för att bli tillräckligt engagerad för att lyssna aktivt och vad vi kräver för att anse att återgivningen i princip är fullgod och man har "kommit i mål".
En liten rättelse, jag spelar oftast i stereo och är lycklig ägare till två McIntosh MC75 60th Anniversary. De har var och en samma nätdel som MC275 Mk.V, men kretslösningen är lånad från de nykonstruerade monoslutstegen MC2301 fast de bara har ett inte 4 par KT88. När jag hade MC275 Mk.V hemma för att jämföra med de Dynaco Mk.III som Erik radikalt byggt om åt mig för drygt 25 år sedan tyckte jag inte att Macen var bättre mer än i ett avseende, diskantåtergivningen var skimrande på ett sätt som jag uppskattar, i stället för glittrig, som Dynaco. Det fick mig att börja utforska kopplingskondensatorer, men de nya MC75 spelar i en högre liga i alla avseenden och jag kan inte komma på att mina Erik-moddade Dynaco är bättre musikåtergivare på någon punkt. Visst går de i klass AB2 men det stör mig inte.
Vintagehögtalare? Syftar du på mina Carlsson OA52? De är ju inte ens 30år gamla och uppdaterade för knappt 20 år sedan samt avlastade under 80 Hz sedan några år. De duger gott åt mig under dagens förutsättningar.
När du lyssnade på LaMayro hemma hos mig fick de spela fullregister med dess 40 W/kanal jämfört med Dynaco klass-A med max 25 W (uppmätt) vilket var lite klent till 89 dB/1W/1m för viss musik |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2013/12/09 14:29:15 |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 14:42:33
|
Jag både håller med om äldre förstärkare ofta låter bra och till och med med bättre än nya av budgetkvalitet, det märkliga inträffar också att när man köper nytt som låter bra bygger dessa på kretslösningar som de äldre hade, nämligen enkla med goda komponenter i signalvägen. Ofta då naturligtvis efter att de nya har fått rören utbytta till äldre sk. NOS rör. Av den enkla anledning att rör som tillverkades då ytbehandlades med tungmetaller, mycket hälsovådligt och kostsamt idag. Ett slående exempel från mina egna hyllor är Lebens sc-660 som är ett slutsteg tillverkad i modern tid med direkt sneglat ljudideal från Quad II:an. Lebensteget låter först riktigt bra med NOS rör. Nå måste sägas att det säljs mycket nytt som låter fantastiskt bra men det kostar minst lika mycket som bra underhållet gammalt ( med dyra NOS eller väl gjorda kopior) oftas mer. Med allt är ju hur man upplever musik och om man lyssnar mycket live och lägger sitt ljudideal, den streamade musiken börjar ju låta fantastiskt bra som t.ex flack-filer från Wimp, så kraven höjs på nya produkter allteftersom även från den generation som lyssnar ur öronpluppar.
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 14:49:21
|
Personligen störs jag av som jag tycker den aggressiva betoningen av vissa amplitudtoppar som alstras i Klass-AB2 drift. Det skall motkopplingen egentligen råda bot på, men det tycker jag inte att den gör alla gånger, och om den gör det upplever jag en typ av komprimering.
Lennartj: Jag förstår inte att du behöver all denna effekt för att driva ett par OA52 fullt ut. För en kort tid sedan lyssnade jag på ett par OA52/3 genom en SET på 8 Watt.Det spelande lysande! Öppet och detaljerat ljud kombinerat med djup och tajt basåtergivning, inte disconivåer kanske, men det är väl inte meningen med dessa högtalare.
|
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 14:54:25
|
CAB: Vilken eller vilka delar i röret behandlades med tungmetaller? Och vilka tungmetaller? |
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 15:25:20
|
Erik Andersson: jag köpte till mina samlingar ett par boxar med GEC Kt66 nya NOS för att ha till mina förstärkare och vänner som valt samma sort. I sammanhanget fick jag då en lektion om och för att jag köpte med signalrör ifrån några av de bättre fabrikerna som tillverkade Mullard vet att plåtarna ytbehandlades med bland annat tungmetaller, av vilken sort dock okänt. Jag måste medge att min kunskap begränsas till vad folk i branschen delger mig och jag har ingen bakgrund som rörtillverkare, dock har jag läst om saneringsarbetet efter nedlagda fabriker som har tillverkat., bly , kvicksilver och annat otrevligt har funnits med i bilden. Det ända jag med stor säkerhet kan säga att femtio och sextiotals NOS i mitt tycker låter mycket bra, jag samlar på mig för fullt. Av den anledningen. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 15:37:21
|
Jag är tyvärr inte så hemma i kemin vid rörtillverkning, men kvicksilver tror jag endast ingick i vissa likriktarrör och de lyser med ett blå-lila sken. Jag tror att katodhylsa och glödtråd behandlades med strontium men det lär dom göra än idag. Personligen tror jag att den rörtillverkning som nu finns i vissa länder, skulle bli totalförbjuden i Sverige dels på grund av kemikalier och tungmetaller, dels att det är ett allför ensidigt arbete.
|
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 15:55:41
|
Erik: min tanke sammanfaller med din om att tillverkningen och kraven gör att man bör köpa på sig NOS, jag började för några år sedan och vissa av de namnkunniga och bättre rören har trots den begynnande lågkonjunkturen redigt gått upp i pris, bättre räntabilitet på kapital kan man inte få varken genom försäkringsbolagens eller bankernas minst sagt mediokra produkter.. Jag måste till saken tillföra att det finns kopior på NOS rör och nyutvecklade rör som väl står sig mot NOS , t.ex W E 300B , som jag har både NOS och kopior på och kunnat hemföra direkt. Andra nya fabrikanter som JJ tycker väl jag ligger tämligen i mitten av spannet i form av välljud , andra Ryska och Kina producerat nytt kan låta ibland låta bra. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/09 : 16:01:25
|
Idag finns utmärkta nytillverkade rör och det finns de som är mindre bra. Vad beträffande tungmetaller så tror jag Kina och Ryssland ger fullständigt fan i vad de stoppar i rören.
Gifter finns överallt i vårt samhälle, halmbocken i Gävle är flamskyddsbehandlad, lär vara giftigt, hoppas ingen käkar på bocken. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/09 16:10:54 |
|
|
Topic |
|