Author |
Topic |
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 02:31:43
|
LennartJ: Gläder mig, men den har verkligen utvecklats, jag har dock inte investerat i bolag (så mycket) här. Jag tror att nostalgin snart lägger sig i HiFi branschen helt enkelt genom stora generationsskifte och utvecklingspotentialen ligger runt hörnet. Vinyl i all ära men utveckling ligger nog inom streaming se bara utvecklingen på DAC:ar och leveransutvecklingen i kvalitetsnivå på överföring och tillgänglighet som kommer mer och mer glida över i bra energisnålt förstärkning små enheter för i storlek mindre boende. Men klass A kommer naturligtvis vara ett fortsatt exotiskt inslag som den udda företeelse den trots allt är även nu, vare sig det handlar om trissar eller rör. Musiken kommer lyckligtvis att bestå, den är mänsklig. Det som inte kan uttryckas i ord kan musiken beskriva, en konstart.....
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 16:13:59
|
Håller med dig CAB, HiFi marknaden är totalt nere i botten nu. Så egentligen kan den bara bli bättre. Även om "Front-End" lösningarna ändras så krävs det fortfarande högkvalikativ uppspelningsutrustning.Jag tror bara de allmänna konjukturerna blir bättre så reser sig HiFi marknaden oxå |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2013/12/10 16:14:45 |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 19:12:11
|
Hur står sig Luxman idag. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 20:05:03
|
quote: Jag tror att nostalgin snart lägger sig i HiFi branschen helt enkelt genom stora generationsskifte och utvecklingspotentialen ligger runt hörnet.
Vore tråkigt om det blev så. Något som motverkar denna framtid skulle möjligtvis kunna vara det faktum att det finns så mycket att läsa på nätet om de gamla klassikerna som håller "magin" runt dessa föremål igång.
/Marcus
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 20:19:49
|
quote: Hur står sig Luxman idag.
Jag hjälpte en kund med rörbyte och översyn av ett helt original Luxman MQ360 i somras, ett alldeles utmärkt steg även med dagens mått. Tillhörande försteg modifierades med lite bättre kopplingskondensatorer förutom rörbyte. Jag är förtjust i gamla Luxman, kanske inte det ultimata i basåtergivning om man ska gny men som en helhet tycker jag om dom.
Precis som påpekats tidigare så tycker jag också att försteg är en svag länk om man ska använda äldre elektronik. Det nämndes tidigare i tråden en anläggning med Quad-elektronik som lät murrigt och där gissar jag att försteget är flaskhalsen. Quadförsteg har jag sett kasserade i högvis, men inte slutstegen.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/12/10 20:20:49 |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 20:32:11
|
Bernt: försteget inget att ha, med köper idag ett par slutsteg i mycket gott skick genomgången med original rör mätandes i toppskick för runt 10k.
Det är mycket bra ljud för pengarna.
Köper man till ett par genomgångna ESL63 för sa 7k +/- 1k, för man sanslöst bra ljud, dock ingen dynamik och mindre bas, men ljudet får håret på mina armarna att reser sig i varje fall.
Mycket bra insteg till lite pengar som man får tillbaka. När man vill ta nästa kliv in butaljungeln |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/10 : 22:02:38
|
Precis ESL63 är OK men absolut inget för en dynamik- och basjunkie som jag.
Ska man ha vintage med herrejössesdynamik och extrem upplösning finns ju Lowther. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/12/10 22:03:39 |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2013/12/11 : 00:07:48
|
Bernt: Eller som jag Tannoy 15 tums, tack för senast. Christian |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 13:06:03
|
Försöker förfina frågeställningen. Kan man hitta en förstärkare som ny kostar c:a 20.000-30.0000kr som låter lika bra som en vintageförstärkare för typ 1000-3000kr (priserna är ju inte direkt fasta så jag höftar till det). Det som kommit fram i tråden är att förstegen inte var lika bra då som nu medan slutstegen var och är det. Och så slutknorren: Vilka är de förstärkare som har ovanstående nypriser och som låter lika bra som något från 1960-1970-talet från Sansui, Pioneer, Marantz, Harman Kardon, Kenwood, Yamaha, Leak o.s.v.
Låt oss hålla oss i det här prisspannet och inte uppåt 100.000-200.000 som jag vet att fler av er har erfarenhet av. Det är liksom inte intressant att konstatera att en NAD 3020 är sämre än en för/slutstegskombo från McIntosh eller någon integrerad rörhistoria för 100.000kr |
Retro låter fint. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 15:25:08
|
Jag har renoverat ett flertal Sansui från 70-talet och är väldigt imponerad över vad de presterar oftast kan man få dessa för vettiga pengar tillsammans med ett kondensatorbyte så kommer man långt. Nu är det så att jag inte ser en prislapp som en garanti för att det skall låta bra (vissa gör så) men dessa Sansui skulle med största sannolikhet smiska väldigt många prestigemärken i ren ljudkvalitet.
Angående kvaliteten på förstegen är det bara att hålla med, men det finns undantag från den regeln där man har försökt att höja kvaliteten vid närmare tester som vi har gjort är det väldigt lite skillnad på ett nytt och det som var testat vid en närmare titt vid renoveringen visade det sig att det var aktivt försteg med liknande lösningar som används idag. Tyvärr tänker jag inte avslöja vilken tillverkare som det handlar om för jag vill själv komma över ett sådant för småpengar .
Men ett tips om man vill ha tag i bra grejor är Carver något att kolla efter hade själv en försteg/slutstegs kombo som tyvärr såldes vidare .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 18:22:26
|
Jag har en enkel lösning:SENTEC! |
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 19:13:31
|
Erik: tänker du på alla deras produkter eller någon särskild? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 20:03:44
|
Hette de inte PA8 och SC8? Där var slutsteget den bästa biten. Tyvärr var de försedda med de förhatliga din kontakterna, men man får inte allt här i världen. |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 11:53:07
|
De däringa slutstegen ACM1 minns jag, spelade utmärkt, enligt min mening klart bättre än det mesta. |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 11:59:46
|
Nytt år och mer grått hår |
|
|
|
LarsG
Member
102 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 12:50:32
|
vore lite kul å testa nytillverkade Radford slutsteg, helt enligt orginalen, även transformatorerna
http://www.radfordrevival.co.uk/ priset får väl anses vara överkomligt om man jämför med andra bättre rörsteg. Tillverkade i England och inte Kona. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 12:54:47
|
Sentec (Johan Bernström)var en av de första att använda MOSFET-transistorer i ACM1 vilket var mycket omtyckt Sedan 25år tillbaka sadlade Johan om till rör-konstruktioner, och om jag inte har fel så är han fortfarande verksam med bla ett 78-varvs RIAA. En länk till lite Sentec-info: http://www.tekniken.se/sentec/
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
LarsG
Member
102 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 13:16:19
|
Kina menade jag förståss |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 14:20:09
|
Sorgligt att se att de fortfarande placerar slutrören för tätt och alldeles för nära trafokåpan. Det finns risk för överhettning speciellt med vissa rörfabrikat. |
|
|
|
LarsG
Member
102 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 17:16:32
|
kanske är det kunderna som vill ha den EXAKT som orginalet, oavsett överhettning. Hela conceptet bygger på Radfords rykte. Skulle den göras om så finns det alldeles säkert personer som skulle påstå att den låter sämre av bara den anledningen.
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 18:47:15
|
quote: Sorgligt att se att de fortfarande placerar slutrören för tätt och alldeles för nära trafokåpan
+1
Men skulle jag hitta en gammal radford så är det stor risk att jag köper den.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 21:20:29
|
När den tillverkades en gång för länge sedan fanns det EL34:or med större glaskolvar av bla märket Philips/Mullard de höll förmodligen bättre än många av dagens rör. Det är inte kul när anodplåtarna börjar glöda på grund av galleremission orsakad av överhettning,det kan orsaka andra skador i förstärkaren. |
|
|
|
Preben
Member
86 Posts |
Posted - 2014/01/01 : 21:49:19
|
Hej o god fortsättning till er allihop. Jag har en Radford STA 25 mk3 som är ca 50 år och den har alltid fungerat utan minsta problem pga värme.Den spelar alldeles utmärkt och vad jag kunde se på bilderna så behöver man bara byta ut rören till philips från 60talet för att det skall låta som orginalet. JJ rören har jag provat och det står sig inte alls mot originalet anser jag.Den låter väldigt bra på mina Urcaveman och borde fungera bra till Tannoyer tror jag. Med vänlig hälsning Preben |
|
|
Topic |
|