HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mkt vill du akustikbehandla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/02 :  08:20:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det handlar om att dämpa reflekterat ljud från några hundra Hz och uppåt för ökad tydlighet/precision i ljudbilden.
Dessutom: när jag spelar lågt låter det bättre, höjer jag volymen gör rummet sig påmint och det begränsar hur högt man kan spela.

Edited by - Snutten on 2013/10/02 09:49:09
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/02 :  10:26:56  Show Profile Send adhoc a Private Message
Jag ser det annorlunda, det vore att börja i fel ände. Det viktigaste (och svåraste) är att dämpa rummet från några hundra Hz och nedåt (eller i alla fall få resonanser mindre störande vid lyssningsplats). Att åtgärda mellanregister och diskant är förhållandevis mycket enklare med vanlig vardagsrumsinredning om man tillåter sig att det inte ska vara öppna, kala och hårda ytor överallt.

Att det låter OK vid låg volym beror troligen på att ljudtrycket är så lågt att inte bastoner kan höras längre, vare sig direktljudet ur högtalarna, resonanser eller störande reflektioner, då bastonerna behöver rejält mycket mer "kräm" för att höras än högre frekvenser. Ökas amplituden / volymen börjar bastonerna höras och rummet göra sig påmint med bummelbas. Att förbättra i lägre registren och med lite högre volym på stärkaren behöver inte kosta en spänn, det kan räcka långt med att flytta om högtalare eller lyssningsplats. Att få det riktigt bra över större ytor kan däremot kräva omfattande fix som inte accepteras i vanlig vardagsrumsmiljö.

Edit: fixade lite tecken för å bli av med "lustiga" sifferkombinationer

Edited by - adhoc on 2013/10/02 10:55:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/02 :  10:41:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med. Basen påverkar dessutom allt annat så att åtgärda basen ger dig renare övre och mellanregister.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/02 :  11:12:06  Show Profile Send adhoc a Private Message
Snutten, om du har en hålad masonityta utåt rummet i stället för tyg framför isoleringen kommer du inte döda ned högre frekvenser.

Det finns färdiga vitmålade sådana på en del byggvaruhus. Kring 8-10% hålad yta är lämpligt om du vill dämpa mycket och effektivt mellan ca 80-500 Hz och mindre för högre frekvenser. För att effektivt dämpa ännu lägre frekvenser behöver perforeringsgraden vara mindre. Är perforeringsgraden kring 20% och däröver blir ytan mer eller mindre transparent för frekvenser under några tusen Hz och då är det mest tjockleken på isoleringen bakom som spelar roll tillsammans med avståndet till reflekterande vägg, hålen har spelat ut sin roll och det är inte en bredbandig helmholtz längre för lägre frekvenser. (Hela rasket ska vara en tät låda, förutom själva frontmasoniten då.)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/02 :  12:34:23  Show Profile Send CC a Private Message
Som ovan talare, gör inte misstaget att börja i fel ände... Börja med att "strama" upp basen och se/hör hur du upplever mellanregistret. Därefter så kan du börja med att jobba på efterklangen i mellanregister och uppåt. (bakom/mellan högtalarna samt förstareflexerna på sidoväggar å tak absorberade så kommer man långt om den "vanliga" möbleringen inte räcker till...)

Men. Kör först ett frekvenssvep upp till ca 100Hz för att kontrollera basen. Finns testtoner på nätet... Eller köp en mätmick med program från XTC. Värt pengarna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/02 :  13:56:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack, jag har XTZ utrusningen men har ansett att mina toppar kring 50 och 63 Hz inte går att angripa speciellt effektivt, därav har jag skippat det. Jag vill inte ha stora som kylskåp helmholtz-lådor. Men en super chunk i hörn kanske vore bra där de får plats.
Adhoc: det låter intressant med den där hålade varianten, MEN behöver de inte vara väldigt tjocka för att komma ner till några hundra Herts?
Kan också tillägga att jag experimenterat mycket med högtalarplacering utan att lyckas speciellt bra, har öven bytt "spelvägg" från kort- till långsida av rummet. Slapp då sidoreflexer bättre vilket har en positiv effekt.
Hittade denna, duger den?
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/board/lackboard-perforerad-3-2x1220x2440mm-002508928

Edited by - Snutten on 2013/10/02 14:14:01
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:21:08  Show Profile Send adhoc a Private Message
Ja, den varianten. Tjusig vitlack i brunt förresten på bilden! Det står inget om hålstorlek och vilken perforeringsgrad i % som den har. Låna ett skjutmått på Beijers verktygsavdelning och mät så du kan räkna ut den. Troligen är den kring 20% eller över. Det kan vara svårt att hitta färdiga som har lägre %. Ett enkelt sätt att fixa det är att täcka över en del rader med en trälist som skruvas fast från insidan. Använd tillräckligt antal lister för att sänka perforeringsgraden till önskad nivå.

Skruvar du fast olika lister på högkant i stället för mot flatsidan kan du påverka en del "mellanhöga" frekvenser och få en viss diffusion pga diffraktion vid kanterna samt olika tidsfördröjningar för reflekterade ljudvågor om du använder olika höjd på listerna, tex 15x30, 15x43, 15x50, 15x70 etc => liknande en QRD-diffusor även om den inte är matematiskt optimerad måttmässigt. Vertikala kolumner med lister kommer sprida horisontellt i rummet, horisontella rader med lister kommer sprida ljudvågor mot golv och tak. Sätts listerna som rektanglar blir det spridning både horisontellt och vertikalt.

En annan variant är att få en smula diffusion (förutom att ändra perforeringsgraden och därmed fördelningen absorbtion / reflektion) är att montera listerna efter en binär MLS-serie i stället för kolumner med varannan hålad kolumn varannan listad kolumn. Exempel: http://www.gearslutz.com/board/6890286-post6.html lade in ett excelblad mot Boggys serie här med en del bilder: http://www.gearslutz.com/board/8125814-post106.html

Du kan jämföra vad olika perforeringsgrader betyder för absorbtion av olika frekvenser jämfört med att bara ha en tygbit framför isoleringen om du tankar ned och använder Porous Absorber: http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html ena fliken är för en skiva isolering+tygbit, fliken perforated om du mot samma skiva isolering sätter en borrad skiva framför, fastsatt på en lufttät ram. (om du inte använder en lufttät ram runtom, kommer resultaten i digrammet visa fel iom att det inte är en (bredbandig) helmholtzabsorbent längre. Använd Isover Piano eller Lightweight (ca 7000 rayls som luftflödesmotstånd) om tjockleken är över säg 120 mm, Uniskiva 36 (ca 15000 rayls) kan vara lämpligare om det bara funkar praktiskt med tunnare absorbenter.

Edited by - adhoc on 2013/10/02 21:31:27
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/02 :  23:09:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hörnpaneler borde ju gå bra att bygga själv. Hur tjockt med stenull behöver man och vilket avstånd till hörnet? Är det bara å räkna typ att ska jag dämpa 50Hz blir det:
50Hz ger periodtiden T: 1/50 = 0.02 sekunder. Det ger våglängden s=v x T = 343 x 0.02 = 6.86 meter, men det ger dämpning redan vid 1/4 av denna dvs ca 1.7 meter. Det blir rejält djup på den!
Hur fungerar luftspalten bakom, vad gör den?
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/03 :  08:37:41  Show Profile Send adhoc a Private Message
Använd länken till Porous Absorber så får du svaren genom att själv laborera med olika isolerskiktsdjup, luftspalter och eventuell perforerad skiva framför. Variera också siffran för luftflödesmotstånd tillsammans med olika tjocklekar.

(Om väggarna i hörnet är reflekterande och inte av tältduk så kommer isoleringen längre ut från väggen med större luftspalt. Effektiviteten mot lägre frekvenser (med större våglängd) ökar då för en resistiv absorbent då du närmar dig hastighetsmaximum vid 1/4 våglängd).
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/10/03 :  10:01:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag får inte Porous Excelfil att fungera. Oavsett vad jag ändrar så syns det bara en graf en kort stund när jag öppnar dokumentet? Efter det ligger grafen i botten. Har en gammal variant av excel. Synd, verkar vara ett lattjo program.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2013/10/03 :  10:16:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Prova libre office eller open office.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/03 :  14:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag råkar ut för samma, kör Excel 2007.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2013/10/03 :  18:52:18  Show Profile Send OrEs a Private Message
Har ni kontrollerat att analysis toolpack är aktiverat?

Jag har Excel 2010 och där är inte Analysis toolpack aktiverat från start.

Mvh
Örjan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/03 :  20:21:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mja det stod ju "If you are an Office 2007 user, then the above instructions do not apply because the Analysis Toolpak functions are available by default"
Men det var ju inte alls aktiverat. Så nu har jag gjort det men det hjälpte inte. Skumt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/10/03 :  20:36:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Fungerar inte på Office for mac 2011 heller.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/03 :  21:51:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.gearslutz.com/board/8125814-post106.html

Jag får försöka ta mig i kragen och få till ett besök hos dig Adhoc, det ser kul och intressant ut.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/03 :  22:44:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gjorde en liten upptäckt, har en bokhylla bakom lyssningsposition med några akustikpaneler i skumgummi insatta i hyllor. Jag har tidigare haft dessa så långt in i hyllplanen som möjligt för att försena reflektion från den, men nu flyttade jag ut dom så att det blir en luftspalt mellan panel och filmer som står i hyllan (med lite olika djup så de fungerar som diffusion). Detta gav klart hörbar effekt på rösttransienter som tidigare var lite betonade och in your face, det försvann nästan helt
. Tack vare spalten dämpas troligen lägre frekvenser bättre.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/04 :  05:22:06  Show Profile Send adhoc a Private Message
Om man kör excel XP eller äldre version i annan än engelsk version stöter man på problem med Analysis Toolpak. Analysis Toolpak innehåller en massa räknefunktioner som kan vara bra ibland men som inte är lika vanliga som tex =SUMMA, =UPPHÖJT TILL etc. Av någon korkad anledning har pyttemjuk (MS) därför Analysis Toolpak inaktiverad som default och dessutom; om ett program är skrivet i engelsk version följer inte översätttning av ordformlerna med från engelska till svenska. (Med Windows 7 som jag kör funkar det OK)

Exempeldiagram på hur man kan leka med perforerad skiva framför isoleringen visas i min tråd på component: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6176&page=15#entry177189 Det övre diagrammet är naken isolering som ger kass och låg absorbtion mot lägre frekvenser och alldeles för hög för mellanregister och diskant. I undre diagrammet med blå kurva, med perforerad skiva framför, är absorbtionen förbättrad flera gånger om ned till ca 70 Hz och avtar vartefter från ca 500 Hz och rummet behålls då mera "live" istf att bli för "döddämpat". Med lägre perforeringsgrad hade man krupit längre ned i frekvens ytterligare. Diagrammen är från Soundflow men Porous Absorber ger liknande diagramresultat.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/10/04 :  05:50:29  Show Profile Send adhoc a Private Message
Bernt, du är välkommen. Har du kvar telefonnumret från mässan i Jönköping? Helgen är körd, då ska jag till Mäster J, ska bli kul o se vad hans senaste basuppgradering har givit och om mitt senaste hittepå (HiFi-Katt-bord ) ger förbättring av SBIR i hans rum.

Snutten, om man antar att Beijers hålade skivor ligger nära 20%, kan resulatet bli liknande den blå kurvan om hälften av hålen täcks. Observera dock att kurvan är mot 260 mm tjock bakomliggande isolering, tunnare betyder lägre absorbtion mot lägre frekvenser men tendensen mot högre frekvenser bör vara ganska oförändrad.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/04 :  08:38:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack adhoc, du verkar ha satt in dig en hel del i ämnet. Ja problemet är ju att få det hela snyggt (blir lätt tjocka lösningar som tar plats och ser mindre bra ut i hemmet). Jag håller på och lär mig och försöker nu testa lite vad som behövs men vill samtidigt minimera påverkan på rummets utseende. Edit: felstavning.

Edited by - Snutten on 2013/10/04 08:38:47
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/04 :  09:44:18  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har valt att fokusera på de enklaste och viktigaste åtgärderna. Dels så är rummet ganska gynnsamt i sig. Sedan har vi möblerat det relativt tätt med saker på väggar, bokhyllor, soffor och många mattor. Pricken över i:et är dämppanelerna bakom högtalarna med en träram med tyg utanpå som tar hand om reflexen i mellanregistret från väggen bakom. Den mest störande reflexen för upplösningen i ljudet och ljudbilden.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2013/10/04 :  09:50:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Den mest störande reflexen för upplösningen i ljudet och ljudbilden.

...i just din setup och ditt rum!
Jag har erfarenheter från andras rum/system där andra reflexer varit den mest störande.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/04 :  09:54:24  Show Profile Send marens a Private Message
Givet! Har man t.ex. en halvmeter till sidoväggarna kanske det är mer störande. Nu har jag flera meter till respektive sidovägg.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/04 :  10:12:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Undrar hur många som byter prylar för att rummets egenskaper ställer till det, det är nog rätt vanligt. Det behövs inte så mycket problem i ett rum för att fälla den bästa anläggningen. Alla seriösa hifi-handlare borde informera om detta! Skulle göra fler kunder nöjda och intresserade av välljud hemma!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/04 :  10:17:56  Show Profile Send CC a Private Message
Lättare att exempelvis köpa en ny kabel att plugga in än att försöka komma till rätta (och förstå) akustiken i rummet...

(notera dock att jag är mycket medveten om kablars betydelse i våra hifi-anläggningar)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000