Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/10/04 : 10:32:03
|
Andra saker (i signalkedjan) kan ofta påverka klang och sådant i ljudet, men just upplösning tycker jag rummet (och högtalarna) gör en stor begränsning i. Det märker man om man lyssnar i bra hörlurar i en vanlig iphone med spotify att man hör mycket mer detaljer än i princip samtliga anläggningar med högtalare. Tycker jag. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/10/04 : 11:54:56
|
Precis därför man ska lägga ned tid på detta svåra men troligen givande ämne. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2013/10/04 : 19:34:53
|
Jag förstår inte alls det här. En rätt högtalare för sitt rum behöver inget akustik manipulerande överhuvudtaget, snarare tvärtom. Jag har aldrig haft några problem med det här överhuvudtaget. |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2013/10/04 : 20:03:20
|
Om det blir problem med det här beror det sannolikt på att ni använder element med för högt Q-värde. |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/10/04 : 23:04:59
|
och nu undrar jag, hur påverkar q-värdet på element efterklangen i rummet?, om mitt rum är 4.2 bredd, 2,10 högt, ett typisk källar-rum alltså, vilket q-värde gäller för att slippa problem vi E1 (lägsta strängen på en bas) (41Hz) |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 10:05:08
|
Jag tror inte heller att samma högtalare låter olika i olika rum för att högtalarens Q-värde ändras när man flyttar den.
Måste vara ett grundligt missförstånd av vad som diskuteras. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 14:48:30
|
Basen är den komponent som är den allra svårast att få till bra i en högtalare. Ofta vill den gärna bli för stor och svulstig. En dominerande bas blir otroligt jobbig att lyssna till i längden. Om det nu inte är en sådan man vill åt förstås. Den förstör annars hela dynamiken. Men det finns knep att ta till. Om man tar den kanske mest vanliga högtalaren i våra hem, nämligen en ordinär basreflex på låt oss säga 25- 30 liter, avstämd till strax under 40 hz. Och till den använder ett mindre baselement på 6,5-7 tum, som samtidigt har ett relativt lågt Q på 0,25#8211;0,30 blir förutsättningarna för att lyckas ganska goda redan på förhandsstadiet.
Ett lägre Q gör det möjligt att sänka baskurvan från ca 150-200 hz och nedåt till en lägre nivå en normalnivån. En sänkning med i storleksordningen 3 db här brukar bli rätt bra. Men oftast räcker inte enbart den här åtgärden. Dämpningen av elementet är också kritiskt. Här gäller det att dämpa med rätt mängd. Förutom den ordinarie dämpningen, kan det ibland behövas en extra dämpning alldeles bakom elementet.
Sen kan man gå ytterligare ett steg till, och det är i stort sätt att använda ett mycket långt rör. Som jag har gjort i mina (Halv Carlsson) tex, där är rören ca 30 cm långa. Det här ger nästan ett mellanting mellan en sluten låda och en basreflex. Baskurvan blir kraftigt fallande, och måste i de flesta fall ha stödet som bakväggen ger.
Det handlar alltså om att få högtalaren att samverka bra med rummets begränsningsytor. Och här har både avstämning, Q-värde, elementets storlek samt elementets dämpning betydelse.
På senare år har jag märkt en tendens till högre Q-värden hos elementen, Det här har gjort det mycket svårare att göra en välavvägd konstruktion. Jag har tex ett par sådana element liggandes hemma, som jag inte kunnat göra något vettigt av. Men jag skönjer nu även en viss tillbakagång till de mera klassiska elemententvärdena. Jag vet inte egentligen varför man valt att göra så här, förutom att elementen förmodligen blir billigare att tillverka, men det kan även ha att göra med den nyare sortens underhållningsmusik, som kanske kräver lite mer dunka, dunka.
När det sedan gäller olika former av andra principer för högtalare, kan jag inte alls uttala mig om dessa ty därom saknar jag erfarenhet, så på den punkten blev inlägget här en smula förhastat kan jag tycka.
Mer en så här kan jag inte fördjupa mig i detta ämne, men de här dimensioneringsprinciperna har funkat bra för mig i vanliga bostadsrum.
Men allt det här vet ju redan alla, så jag kanske har missat den egentliga poängen som Bernt antyder. Ha en bra dag: Mike.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 16:30:34
|
Förlåt om det uppfattades som spydigt, det var inte menat så. Det är bara det att tråden handlar om akustikbehandling i rum. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 17:59:51
|
Högtalarfunktion är ju en väldigt viktig faktor i ämnet, Erikssons teorier är därför intressanta, jag har lite av samma erfarenhet att högtalare med akustiskt bra beteenden är typiskt lättare att integrera i rum än tvärtom.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 18:58:20
|
Är det inte så att varje högtalartillverkare försöker få sina alster så frekvenslinjära som möjligt..?? När så dessa högtalare placeras i rum med vitt skilda dimensioner uppstår resonanser(noder). Var dessa noder hamnar har med fysikens lagar och rummets mått att göra. Ett "typiskt" rum som mäter 4-5m.i spelriktningen ger då sin primära nod vid 35-40hz. Har svårt att tro på att konstruktören medvetet skapat en dipp i det området för att kompensera för rumsnoden.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 19:01:41
|
Goldfinger, Eriksson: OK, ja mina egna spekulationer om högtalartyper, specifikt horn, är ju också ett stickspår på samma tema egentligen. Det blev fel här, jag är skyldig Eriksson en ursäkt.
Plind: Det du säger om rummet är helt riktigt och är ju själva kärnan i den här tråden. Men visst kan det förekomma att tillverkare vill ha något annat än en helt rak frekvensgång. Man kan designa för ett "normal"-rum enligt din beskrivning eller man kan designa för ett särskilt sound osv. Sen har vi alla högtalartyper (dipol, horn, basreflex osv). Kom förresten att tämka på Bo Hanssons murade bashorn, de var faktisk designade för att ha en dipp där rummet hade sin topp.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/10/05 19:19:40 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/10/05 : 19:57:07
|
Problemet är att det inte är helt lätt att få till en högtalare som korrigerar för rummet. En av anledningarna är att rumsmoder inte alltid är minimum phase och kan korrigeras med "EQ", passiv i högtalaren eller aktiv (om man inte använder FIR). Och att få till en högtalare som inte är mimimum phase fast på rätt sätt är inte lätt eller praktiskt, om det ens går. All-pass filter går men inte inversen, alltså åt andra hållet.
http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/minimumphase.html |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/10/06 : 00:20:11
|
quote: Problemet är att det inte är helt lätt att få till en högtalare som korrigerar för rummet.
Nä, det skulle vara oerhört komplicerat, man skulle tex behöva kunna korrigera fas och spridning, alltså en frekvensberoende korrigering som ger den rätta summeringen vid lyssningsplats. Digital filtrering är ju iaf en enkel väg för konstant grupplöptid och det är ju bra, men det trollar ju inte bort ett besvärligt rum.
Just fasvridningar är ju ett otacksamt problem tack vare att det påverkar förstareflexen i det drabbade området. I frifält skulle det inte alls ställa till det på samma sätt som i rum. Sitter man långt ifrån och lyssnar vill det verkligen till att man har kontroll på det reflekterade ljudet annars har man lätt alla tänkbara fel på samma gång. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/10/06 : 15:55:32
|
Jag tror att det som Eriksson talar om, är de högtalare som faktiskt ger för mycket basnivå inom ett frekvensområde, det är mycket vanligt idag attman lyfter basnivån lite innan den rullar av för att de flesta tycker det låter bättre. Men nackdelen är att om de står i ett rum med stående vågor blir det problem (de flestas rum). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/17 : 14:39:27
|
Jag är djupt imponerad efter att ha besökt Adhoc. Mängder av kluriga lösningar plus att han pedagogiskt kunde förklara vad han gjort och varför. Jag har aldrig hört alla 3D-effekter på "Amused to death" så tydligt förr, fullständigt spöklikt!
Tack Adhoc för en trevlig stund! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 16:48:44
|
Intressanta länkar men man bör nog ha i åtanke att dera fokus är mer på akustik för en hemmabio med lite andra krav. Men att en lyckad lösning består i en blandning av dämpning och diffusorer i lagom mängd blir allt tydligare. Efter att ha läst i denna tråd och kikat på dessa youtube klipp och lite andra referenser så tror jag nog att det är ett litet misstag att alltid fokusera på att dämpa väggen bakom högtalarna vilket många fastnat för både på detta och andra forum. Tror att en del dämpar tills dom tycker att det låter väldigt städat och rent men samtidigt tar död på den musikaliska upplevelsen och deras musiksmak tenderar då ofta att smalna av betänkligt av någon konstig anledning.. :-) |
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/03/03 : 05:07:33
|
Mina egna erfarenheter säger att vi oftast bara punktmarkerar förstareflexer men glömmer bort alla andra ytor. Sen gillar jag diffusering framför dämpning o allra helst bakom lyssningsposition, bakom högtalarna har jag sällan haft något men däremot mellan dom. Eq kan hjälpa till i basen men att plocka ner moderna via helmholtz/kvartsvågsrör är ljusårbättre, och även där ska man inte glömma trubbelfrekvenser på andra ställen i rummet.
Allt som allt kan det bli ganska mycket grejer men det går att göra det snyggt o låt för allt i världen örat bestämma när det låter bra! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|