Author |
Topic |
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/28 : 15:13:44
|
ja inte menat att vara snyggt. Det gör ngt positivt ljudmässigt men frågan är hur mycket, ska lyssna vidare när jag hinner. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 13:20:38
|
Ja man kanske skrattar åt utseendet, men efter att ha lyssnat mer kan jag säga att det verkligen fungerar! Så nu ska jag hitta på en konstruktion som ser bra ut också. Det som händer ljudmässigt är att det blir tystare bakgrund, man hör in i inspelningen på ett nytt sätt, det blir också jämnare frekvensgång, inget sticker ut och allt blir tydligare, väl värt mödan ! |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 13:57:54
|
Det går säkert att göra snyggt med träram runt och med ngn spänd väv runt om...de var ändå vita och rätt diskreta.
Jag testade för länge sedan att fylla ett fönster på en långvägg med en 10 cm tjock och 2 m x 120 cm bäddmadrass för att testa fönstrets negativa inverkan på ljudet. Det var bara det problemet att den var mönstrad med orange och gula blommor i storformat. Det blev ganska mörkt i rummet också
Ljudet, ja det blev kanske bättre men det var inte såå roligt att lyssna där längre. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/29 : 14:46:38
|
Ja och det är inte helt enkelt, när jag flyttar panelerna förändras ljudet och det behöver provas lite innan de placeras. En nackdel är att de dämpar även bas och diskanten som kan bli lite anonym, det gäller att hitta en bra balans. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 13:11:47
|
Det som begränsar är att för att dämpa frekvenser under 1000 Hz blir det väldigt tjocka paneler, vilket är svårt rent praktiskt. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 13:22:16
|
Jag förstår verkligen Snutten. Man märker snabbt en förbättring o då blir det ännu jobbigare att tänka sig ett ljud utan akustiska åtgärder - hur fula de än må vara. Lyckligtvis lever jag med en person som på fullt allvar kan tänka sig att skaffa heltäcknibgsmatta nån gång i framtiden ;) |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 13:54:02
|
quote: En nackdel är att de dämpar även bas
Hmmm, dämpa bas är det som jag personligen tycker gör mest nytta. Och reflexerna förstås.
Har man dödat ner efterklangstiden i rummets egenresonanser är mycket vunnet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 14:04:25
|
Ja Bernt, det svåraste att få bukt med är ju det lägsta registret. |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 15:25:42
|
Antimode klarar biffen. Lovar. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 16:47:06
|
quote: Har man dödat ner efterklangstiden i rummets egenresonanser är mycket vunnet
quote: Antimode klarar biffen. Lovar.
Är inte Antimode en DSP? Hur kan den minska rummets efterklangstid?
Jag ifrågasätter inte ditt förslag, jag vill bara förstå (frågar man inte, får man inget veta).
/Tomas |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 17:32:48
|
Tomas: Nej. visst. Du har rätt i det. Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Rent tekniskt förändrar ju bara en dsp ljudstyrkan vid de frekvenser som rummet förstärker, så det blir mer jämnt. Om jag har förstått det hela rätt. Den förändrar alltså inte rummets fysiska(?) egenskaper. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 18:53:06
|
Jag kör med Dirac Live, som man troligen kan likna vid Antimode. Visst funkar det alldeles utmärkt, nu vet jag förstås inte om Antimode gör allt det som Dirac gör. (korrigerar tidsfel, fasfel och nivåer i hela frekvensområdet)
Men rummet kvarstår med alla sina problem. DSP "korrigerar" högtalaren kan man säga. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 19:09:47
|
Har en Antimode i mitt biorum ca 15 kvm, den har fått fin styr på 2 st 12 tums subbar. Finns inte plats för någon seriös akustikreglering där. Är förvånad att denna lilla billiga låda funkar så braa. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/09/30 : 22:30:30
|
Om jag använder en XTZ Room analyzer mic med trial version av Dirac Live, funkar det för att testa, Bernt? |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 08:09:19
|
Tack för svaret. Det var som jag misstänkte. Antimode är till för att kompensera för anläggningens/högtalarnas "brister", inte rummets.
/Tomas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 09:53:58
|
Snutten, ja jag kör med XTZ-micken. I Dirac ingår även en kompensationsfil för XTZ-mickens olinjäriteter. Den väljer du i en ruta när du kommer till mikrofonen i proceduren. Dirac hittar XTZ -micken automatiskt, Room Analyzer behöver inte vara installerat.
quote: Antimode är till för att kompensera för anläggningens/högtalarnas "brister", inte rummets.
Tomas, så som du uttrycker det där så håller jag inte alls med. Man mäter upp vad anläggningen gör i just det aktuella rummet och kompenserar för just den kombinationen rum/högtalares egenheter. En "perfekt" anläggning kan låta illa i ett uselt rum. Men du har citattecken runt "brister", kanske menar vi samma sak. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 10:05:09
|
Ja Bernt, vi menar samma sak. Jag hittade inget bättre ord vid skrivtillfället, därav "".
/Tomas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 10:54:27
|
Tänkte ta upp en sak som jag tycker spelar roll och det är typen av högtalare. Jag hade förmånen att besöka Bo Hansson medan han fortfarande var i livet, de ljudfilosofiska samtal som fördes då har satt djupa spår. Den gången fick jag höra hornbas integrerad i rummet för första gången och renheten i de lägre registren var fullständigt chockerande för mig då. Men - här fanns bara normalt möblemang, ombonat. Ändå slog det med stor marginal allt jag hört då, och jag har fortfarande inte upplevt något bättre. Nu över till mina egna tankar om detta. Bashornen hos Bosse mynnade ut ur golvet bakom lyssningssoffan. Här finns ingen första reflex bakom bashögtalaren. En vanlig låda står alltid en bit in i rummet och eftersom basen sprider runt om högtalaren så går den även bakåt, där den studsar mot väggen och kommer framåt igen. Den direkta och den studsade basen blandas ihop till något som inte fanns från början. Den grumlas. Ett annat exempel är ett system jag hört där man monterat 8 stycken 12" basar i en sandfylld vägg. Det var fritt lopp in i rummet bakom - ingen låda. Även här slås man av en kollosal renhet i basåtergivningen. Reflex mot bakre vägg? Nej, finns ingen vägg bakom baskällan! Som en del vet har jag en lösning med stora bashorn själv numera, kloss an mot bakvägg och även här är det tydligheten i basen som slår en. Ingen reflex bakåt.
I början trodde jag att horn "tog kommandot" över akustiken men så kan det ju knappast vara, jag tror det är frånvaron av reflex rakt bakåt som gör skillnaden här.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 11:33:03
|
Då är det väl lämpligt med ett par basmumsare bakom högtalarna,eller?(Vanliga högtalare) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 13:52:54
|
Jag funderar på hur man skulle kunna implementera en dämpning bakom högtalarna, men har ingen bra lösning ännu. Skulle vilja fylla ut tomrummet där bakom med stenull som även går ut mot mitten där bakom högtalaren. Men att göra det i praktiken och få det se bra ut är en svår nöt, sen är det ju det där med kablar och kontakter i vägg osv som också måste funka. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/10/01 : 20:40:39
|
Jag ska inte använda i hörn, men hörnplacerad med luft bakom är den säkert väldigt effektiv. Jag har en svårare nöt att knäcka, tyvärr... Men visst kan det vara något att sätta dit senare för att få jämnare bas. |
Edited by - Snutten on 2013/10/01 20:41:51 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |