HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mkt vill du akustikbehandla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/09/25 :  19:23:07  Show Profile Send MatsE a Private Message
Jag hittade denna film hos gruppen HiFi Sverige på Facebook. Hur har Ni det hemma? Dedikerade lyssnings-/Hemmabiorum? Eller som jag ett vanligt vardagsrum med lite enkla knep som tjockare gardiner och mattor....

http://www.youtube.com/watch?v=D66v5JC0eVk

Vad stoppar Er från att akustikbehandla? Jag själv saknar kompetens och tvivlar på att jag har plats för eventuella åtgärder om jag skulle anlita någon expert.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/25 :  19:53:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker akustikprylar är intensivt fult. Videon du länkar till är ett praktexempel. Samtidigt vet jag hur viktigt det hela är.

Därför är det beundransvärt med såna som lyckats få det hela att se vettigt ut.
Ett rum som jag är ganska avundsjuk på (oficiellt kallar jag det "inspirerande") är KåBes rum:

(Bild lånad från Euphonia)

Här låter det riktigt, riktigt bra tycker jag.

Ett annat snyggt rum är Marten Center.

Det finns olika sätt att angripa problemet och jag måste säga att Ingvar Öhman har gjort ett fullständigt strålande jobb i Hesselvall Audios demorum. Där lät det ju svinbra på ren svenska.

Jag själv då? Nja, jag har inte kommit så långt med detta ännu. Det som stoppar mig är att rummet ska byggas om helt i vinter, vi ska slå ut en vägg bland annat. Men sen blir det nog någon form av helmholzresonatorer inbyggda i rummet med bara portarna synliga, alternativt aktiv basabsorbering. Det viktigaste är att det inte ser ut som nån gammaldags science fiction månbas.
Som ett mellanled har jag installerat Dirac rumskorrigering, det funkar faktiskt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/09/25 19:57:48
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/25 :  20:08:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag håller på och fixar lite, började med gardiner vilket blev ett lyft. Nu ska jag försöka dämpa reflexer från vägg bakom högtalarna med egenbyggd lösning. Blir den bra ska jag visa hur jag gjorde.

Edited by - Snutten on 2013/09/25 20:08:44
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/09/26 :  05:07:43  Show Profile Send e-robban a Private Message
Det finns dyra lösningar med diffusor paneler o takdämpning som är väldigt snygga. Dessvärre är de svenssontweaks som många av oss ägnar åt rätt anskrämliga. För tillfället har jag en lösning med stora molton gardiner o pyramiddämpning i taket (allt i vitt) samt en målad tavla m stoppning som är kanske 100x100cm. Väggarna är i princip kala i övrigt. En vanliga rumsmatta på golvet. Det är en rätt bra kompromiss mellan ljud/utseende. Har en antimode 2.0 för basen också.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/26 :  08:15:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vanlig möblering.
Funkar finfint!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/09/26 :  08:20:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag akustikbehandlar måttligt, jag har ett en större gardin/draperi mot bakvägg och några tjocka mattor varav en mellan högtalare och lyssningsposition.
Jag lyssnar rätt nära också vilket minskar nivåerna av reflekterat ljud och sitter någonstans runt dryga 2m från rät axel mellan högtalarna.

Ett rum som tillåter vanliga samtal låta avslappnat och naturligt har också bra förutsättningar för en bra stereoåtergivning, åtminstone om man som jag inte kör några vansinniga ljudtryck eller extremt låga frekvenser som sätter igång rummet på rent mekanisk väg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/09/26 :  09:38:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nummer ett: Jag använder högtalare avsedda för vanliga rum.

De ställer dock vissa krav på frontväggens beskaffenhet, avstånd till sidoväggar och golvbeläggning.
Heltäckningsmatta påbjudes, men nej tack - i 25 år hade jag för lite golvyta täckt för mina Carlsson, tills härom året då den gamla röllakansmatttan var sliten. Då köpte jag några lurviga Hampenmattor från IKEA och tejpade ihop så att de ser ut som en.
Oj, vad mycket behagligare det blev!
Gardiner och en massa hyllor på väggarna har jag alltid haft.
Fel avstånd till sidoväggar har jag kompenserat med hembyggt subwoofersystem och frontvägg har jag fått bygga en virtuell kompromiss för att förbättra, men det är fortfarande ett nästan vanligt vardagsrum.

Om du tittar noga i speglingarna ser du bok-, skiv- och apparathyllorna i fönstret och favoritfåtöljen och soffa i TV-skärmen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2013/09/26 :  11:59:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
För min del har jag aldrig sett ett fullt ut akustikbehandlat rum som jag skulle vilja sitta i och lyssna på musik - vilket naturligtvis har både med smak att göra och det att man oftast behöver använda rummet till annat än bara musiklyssning. Jag är dock inte dummare än att jag inser det oerhörda värdet av akustikbehandlingen för ljudets kvalitet - men för min del är det värdet ändå mindre än att jag skulle vilja "leva" och "bo" i en studioliknande miljö.

Av någon anledning tycker jag oftast att jag känner en unken doft av gammal gymnastiksko/gympasal i de hifibutiker jag besöker som har akustikpaneler som hänger högt och lågt. Vet ej om det har direkt med aktustikbehandlingen att göra men mysigt är det inte...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/26 :  16:43:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det rummets problem man behandlar eller högtalarens?
Eller kombinationen?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/26 :  16:46:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Räven: Rummets problem. Det är själva grundiden, alla helmholz osv ska ta rummets resonanser.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2013/09/26 16:49:43
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/09/26 :  17:42:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har tämligen mycket akustikbehandlat hemmavid, tycker inte det stör. Okej jag har ingen minimalistisk smak utan mycket av mycket gäller. Jag har gömt undan en del akustiskgrejer, fällt in i bokhyllan placerat bakom soffor osv.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/26 :  17:59:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bor i en liten trea och har just inte plats för ljudrum eller akustiktjosanhejsan men inser att det är precis det här som gör mest för att få till det "perfekta ljudet".
Skulle gärna ha ett hus med ett speciellt ljudrum.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/09/26 :  18:17:12  Show Profile Send plind a Private Message

Hos mig(är singel..)
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/09/26 :  18:35:16  Show Profile Send byZan a Private Message
Hur mycket man vill är en sak, vad man får kanske en annan sak?
Själv hade jag tur som endast behövde 4 vingar för att det skulle bli riktigt bra hemmavid. Mer akustikfix skulle säkert behövas om det skulle bli helt optimalt? Men jag är nöjd så jag stannade där.

I stugan hade jag inte samma tur, där räcker inte 2 vingar utan jag måste försöka få till basen för att känna mig riktigt tillfreds.

Om jag hade en ett dedikerat musikrum och obegränsat med pengar och som jag fick husera fritt i, så hade Svanå Matts säkert fått jobba så svetten lackade. Det hade varit riktigt roligt och fått till det så att jag hade blivit helt nöjd.

Men nu är det inte så, utan livet är fullt av kompromisser, men jag är trots det nöjd.

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/09/26 :  20:05:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag vet att många gillar dem men personligen tycker jag svanå-rummen ser för hemska ut. Gillar mycket mera de specialritade rummen där man inte utgår från färdiga moduler.

Typ:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54895&start=60

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2013/09/26 20:05:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/26 :  20:22:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, sånt gillar jag också. Extra plus för att ha ställt apparaterna i nästa rum!

Snyggt och propert.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/09/26 :  20:27:12  Show Profile Send CC a Private Message
På frågan "hur mkt jag vill akustikbehandla" svarar jag att jag vill behandla tills jag tycker det låter bra...

Dock måste jag kompromissa då jag bor i lägenhet och idag inte har ett dedikerat rum för ändamålet samt att min fru inte alltid riktigt delar min entusiasm för diverse utsvävningar plus att det kostar en del pengar (som jag inte har) att akustikreglera så det ser anständigt ut...
I källaren jag hade tidigare kunde jag sväva ut och testa mina hemmabyggen utan att bry mig stort om det estetiska (ljuset var oftast släckt där ändå)...

Nu har jag (efter noggranna överläggningar och kompromisser med min fru) akustikreglerat bakom stereoanläggningen samt förstareflexerna i tak samt sidoväggar. Utan detta låter det "skit" tycker jag. Jag är väl bortskämd sedan tidigare, men till o med min fru var tvungen att erkänna att det var klart hörbart till det bättre så... ;-)

I dagsläget tycker jag väl att akustiken inte är den svagaste länken hemma (även om jag hade velat kunna stänga till öppningen till trappan upp till övervåning för att få mer "fritt spelrum" utan att störa resten av familjen och grannar, men dit har överläggningarna inte nått ännu...) utan det är dags att börja fintrimma lite samt kanske bygga klart mitt gamla försteg alternativt byta ut det mot något fräschare.

Akustikregleringen består förresten bla av ett par v4:or från Svanå, 4 st SuperChunk Corner och Hertz i taket från Sounds Of Science samt diverse från Auralex. Mina problem med 29Hz (+15db!) har jag fuskat bort med Inguz som är en EQ plugin för Squeezebox Server... Och naturligtvis har jag mätt å lyssnat parallellt med mina "utsvävningar"...

Återstår lite mer estetisk behandling bara så blir det bra :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/09/26 :  22:30:57  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Tror att vårt vardagsrum fungerar skapligt som det är. Har dock bekämpat "Dagens eko" med en del stenullsskivor på väggen bakom anläggningen vilka döljs tillsammans med en del elektronik bakom ett draperi. Här hemma lyssnar vi på musik i vårt "vanliga" vardagsrum. Tanken med rummet är att det skall vara ett rum som känns trevligt och då gäller det att försöka skapa en trevlig stämning i rummet. Det kan bla. ske genom att tända en brasa i kaminen när man sätter sig för att lyssna, något gott att smaka på och lagom mycket belysning. Merparten av de akustikprylar jag stött på skulle gravt rasera stämningen i detta rum varför jag gärna avstår från mer av detta slag än jag behöver. Skulle dock vara intressant om någon kunnig människa mätte upp rummet för att se vad som går att göra här hemma.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/27 :  00:42:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rydberg, nu har jag lusläst tråden du länkar till. Fantastiskt inspirerande!!!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/27 :  14:47:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Införskaffat en paket Rockwool stenull, så nu ska det byggas akustikhjälpmedel!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/09/27 :  22:42:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Ska jag ha kvar grejerna i vardagsrum så kan jag tänka mig att få byggd en mindre basfälla, annars blir det inget mer då det låter bra för övrigt.
Om det blir ett nytt rum så vill jag ha det så trivsamt som möjligt = icke rent biorum som ytterst sällan tilltalar mig. Utan mer blandning av lyssnings/film rum med en touch av ett vardagsrum

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2013/09/27 :  23:13:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vill och vill..det är väl min inkomst (pension) som sätter gränserna.
Har nu 2st basmumsare och tjocka mattor på sidorna (väggen) samt framför högtalarna,skulle väl i rättvisans namn behövts basrör och lite mer jox..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/27 :  23:26:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Byggt 2st provisoriska paneler ca 60x120 cm. Jo det fungerar, börjat tänkta på en mer permanent installation.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2013/09/28 :  10:40:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Byggt 2st provisoriska paneler ca 60x120 cm.

Bild?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/09/28 :  12:26:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Som sagt, bara provisorisk för test:

[/URL]
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/09/28 :  14:59:56  Show Profile Send e-robban a Private Message
Som sagt, det låter säkert bättre men ser ut som två skötbord uppställt mot väggen. Missförstå mig rätt :)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000