Author |
Topic |
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 14:42:36
|
Efter att ha läst igenom trådar om mediespelare och DACar känner jag mig fortfarande som om jag ligger ur fas med informationen om var jag ska börja. Funderar på att under hösten skaffa mig förutsättningar för digital musikförmedling men är förvirrad. Var inne på hifi-punkten häromdagen, och där rekomenderade dom att börja med en Marantz NA7004 (eller efterföljaren) och en Hegel DAC HD11. Verkar det vettigt? Jag hittar ingenstans att liknande setup rekomenderas, utan det skrivs medt om pc-baserade lösningar med mjukvara. Tackasam för allt som kan göra mig klokare. PS. Skulle jag vinna på att köra CD'n genom extern dac, typ Hegel? Har en Meridian G06. DS. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 15:19:40
|
Det är förvirrande minst sagt, men om man bara orkar sätta sig in i ämnet klarnar det rätt snabbt. Här finns en hel del bra info: http://www.computeraudiophile.com/ Vad som är bäst och om du skulle vinna på att göra si eller så bör du prova hemma, men först ska du nog fundera på hur du vill spela din musik, via dator, streama via nätverk eller hur? Jag valde en dac kopplad direkt till laptop via USB. Men vill du ha en server med musik på och har bra hemnätverk kan det va smidigt att köra trådlöst. Tänk dock på att vill du köra högupplöst material kräver det mer bandbredd än vanlig cd-kvalitet men det borde inte vara problematiskt i de flesta fallen. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 15:31:08
|
Dator + dac ger nog mest för pengarna men kräver lite mer. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 16:35:09
|
Jag hade en NA-7004 tidigare och jag håller med om att den är en utmärkt plats att börja med uppspelning av filer och streaming! Men att försöka kränga på dig en DAC till denna är rent båg, den behöver definitivt inget påhäng för att låta mycket bra! Fördelarna med den är att den klarar en massa olika varianter och låter fasen så mycket bättre än en PC om man inte har 100 koll på konfig och hantering av PC'n... Jag vill nog påstå att den sopar banan med PC oavsett! Nackdelar: Lite liten display Original appen suger Fördelar: Ruggigt bra ljud för pengen (Om du spelar WAV, av god kvalitet, och nästan lika bra med FLAC) Mångsidig!
Slutligen, du är inte låst vid just denna uppspelare. När du har dina filer lagrade på disk, kan du testa flera andra lösningar, datorbaserat eller nätverksspelare, med eller utan DAC osv. Titta gärna på Pioneer N50/N30 också, liknande välljudande uppspelare.
Finns en artikel om Marantz NA7004 i Den Digitala Kokboken här på forumet...
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2013/08/18 16:40:15 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 16:54:40
|
Snutten, det verkar finnas en massa information. Kanske för mycket för mig, men jag skall söa i trådarna. Tack. Räven, Vill helst slippa dator i applikationen, mer än att lagra musik på. AlfaGTV, Om du hade en NA-7004 tidigare, vad har du nu, och varför bytte du bort den? Något bättre?
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 17:36:21
|
Jag bytte bort den för att förenkla ytterligare, den saknar ju förstegsdel (Volym och analog ingång) Och dessa funktioner, tillsammans med de för mig viktigaste i Marantzen, kom i min nuvarande Bladelius Embla DL Classic. Saknar ibland AirPlay, internetradio och iGrunka anslutningen, men å andra sidan kan jag inte hymla med att Embla låter ännu bättre. Skam vore det annars! Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/18 : 22:24:15
|
Jo, det vore väl skam annars. Emblan kostar väl nästan en tiopotens mer, men ligger inte mycket av svaret i den förbättrade ljudkvalitén i dacen. Det är väl det som skulle vara vitsen med Hegel-dacen, att komma närmre emblans nivå? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2013/08/19 : 12:29:44
|
Du behöver ju inte köpa Dacen direkt utan du kan ju låna hem olika och testa efter att du blivit bekväm med Marantzen eller liknande nätverksspelare.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/08/19 : 17:19:13
|
Naim och Linn har ju ett par varianter oxå. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/08/19 : 21:12:03
|
Hegels dacar låter ruskigt bra. Jag hade lånat hem en sådan och provat med lite olika signalkällor som en start.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 17:34:31
|
Köp en Squeezebox Touch, en NAS och FLAC:a dina CD. Skillnaden är inte så stor om du köper något till tre gånger priset... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8651 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 17:48:44
|
quote: Då måste jag förlita mig på PC'ns stabilitet och sitta med laptopen i knät.
Jag har ett litet bord vid soffan som jag har min laptop på,så kan jag ligga bekvämt i soffan och lyssna..
quote: Köp en Squeezebox Touch, en NAS och FLAC:a dina CD. Skillnaden är inte så stor om du köper något till tre gånger priset...
Jag började med den lösningen.gick sedan över till laptop tycke skärmen var så liten på Touch,men ljudmässigt så är det inte skillnad på de 2 lösningarna,använder Hiface EVO nu sedan Minidigi och diy dacs. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 18:26:35
|
Zombie, kan man ens köpa en Touch i dag? |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 19:38:53
|
Elgiganten, både Touch och Duet. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 21:14:22
|
quote: Då menar du, med andra ord, PC+DAC-lösningen?
Njae.. du kan ju testa med olika cd-spelare bara dom har digitalutgång. Ett intressant test är ju att låna hem en riktigt billig maskin samt en riktigt dyr och köra med extern DAC bara för å se hur stor skillnad det verkligen är mellan olika drivverk..
Risken e stor att den billiga stannar kvar. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 22:40:30
|
quote: Jag kör med SB Classic, DAC och styr med surfplatta, funkar utmärkt.
Är det med blåtand, eller wifi, eller hur styr du SB? Vad behövs för programvara?
quote: Njae.. du kan ju testa med olika cd-spelare bara dom har digitalutgång
Kommer absolut att göras, om/när en separat dac kommer in genom dörrarna. |
|
|
Johan4130
Member
469 Posts |
Posted - 2013/08/20 : 22:48:12
|
Björn-Ola, har du lust att länka? Jag hittar bara en radio från Logitech hos Elgiganten (och på Prisjakt med). |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/08/21 : 12:22:06
|
quote: Björn-Ola, har du lust att länka? Jag hittar bara en radio från Logitech hos Elgiganten (och på Prisjakt med).
De finns i butiken i Jönköping. Jag har inte kollat på nätet. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/08/21 : 12:26:17
|
quote: Är det med blåtand, eller wifi, eller hur styr du SB? Vad behövs för programvara?
Via wifi. Squeezeboxen kräver att en programvara är installerad i datorn eller Nasen för att den ska kunna hämta musik från en hårddisk. Det är den programvaran som också styr Squeezeboxen och det är det programmet som du kommunicerar med via smartphone eller iPad. Det här kan ses som en nackdel. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2013/08/23 : 19:08:00
|
Farsan kör en Raspberry Pi kreditkorts dator med Squeezeplug installerat som Squeezebox server, en extern Hårddisk inkopplad. Och sedan en Squeezebox classic som styrs med fjärr, laptop eller ipad. Funkar riktigt bra, servern styr hddn så den varvar ned när den inte används. Servern i sig drar 2-3w så den kan vara på jämt utan att behöva fundera på elräkningar. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2013/08/23 : 20:52:48
|
quote: De finns i butiken i Jönköping. Jag har inte kollat på nätet.
Uppenbarligen de sista exemplaren som säljs ut. Sagan om Squeezebox är slut. Jag går och plockar ut en gravöl ur kylen. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/23 : 21:54:20
|
quote: Farsan kör en Raspberry Pi kreditkorts dator med Squeezeplug installerat som Squeezebox server, en extern Hårddisk inkopplad. Och sedan en Squeezebox classic som styrs med fjärr, laptop eller ipad. Funkar riktigt bra, servern styr hddn så den varvar ned när den inte används. Servern i sig drar 2-3w så den kan vara på jämt utan att behöva fundera på elräkningar.
Precis en sådan lösning som jag ser framför mig som skräckexempel. Jag vill ha en användarvänlig lösning. Datorer är inte ännu användarvänliga, dom förutsätter fortfarande att man kan en del om datorer. Jag är ingen komplett dataidiot, men i princip vill jag kunna slå på en strömbrytare, trycka på en playknapp och justera volymen. That's it! Jag vill inte behöva tänka på backup, fragmentering, omstarter, diskrensning, och annat som är ett uppenbart bevis för att pc'n är i sin vagga. Dessutom säljs ju inte sqeezeboxen längre, enligt föregående inlägg. Hoppas detta inte tolkas som en förolämpning mot ett seriöst förslag, det är det inte menat som. |
|
|
Topic |
|