HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var börja med digitalt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2013/08/23 :  22:13:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Finns det verkligen inte någon likvärdig produkt som Squeezebox?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/08/23 22:14:28
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/08/24 :  09:08:01  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Massor! Räknas Sonos? Mer användarvänligt tycker jag.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/08/24 :  11:03:08  Show Profile Send CC a Private Message
quote:

Farsan kör en Raspberry Pi kreditkorts dator med Squeezeplug installerat som Squeezebox server, en extern Hårddisk inkopplad.
Och sedan en Squeezebox classic som styrs med fjärr, laptop eller ipad. Funkar riktigt bra, servern styr hddn så den varvar ned när den inte används.
Servern i sig drar 2-3w så den kan vara på jämt utan att behöva fundera på elräkningar.

quote:
Precis en sådan lösning som jag ser framför mig som skräckexempel

Tänk vad olika det kan vara. När jag läste ovan lösning så kände jag spontant "shit, vilken snygg å smidig lösning!"

Men sedan när jag läste nästa inlägg så gick det upp för mig att så uppleves det naturligtvis inte av alla (och jag som en gång i tiden höll i enklare datagrundutbildningar borde veta ).

Så med det i åtanke så måste jag erkänna att hur mycket jag än rekommenderar Squeezebox-lösningen (R.I.P förresten) så är den självklart inte för alla då det trots allt krävs lite pill med en dator och att inte känna sig obekväm med detta...

Och det är för dem som det finns "färdiga" lösningar i hifi-butikerna. Naturligtvis kostar det mer då och har inte samma flexibilitet, men så blir det så klart om man låter någon annan sätta samman ett koncept i en låda och "låsa" den så man inte kan pillra bort sig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/08/25 :  11:34:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Massor! Räknas Sonos? Mer användarvänligt tycker jag.
Är det någon speciell sonos som åsyftas? Jag tycker det verkar vara mer av köksradiostuk över dom, men inbyggda högtalare, bla.

quote:
Och det är för dem som det finns "färdiga" lösningar i hifi-butikerna.

Har du något bra förslag på "färdig" lösning. Bra ljud och enkelhet, är mina ledstjärnor. I nuläget är det det som känns mest attraktivt, men jag kan vara av en annan uppfattning på onsdag.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/08/25 :  15:01:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Om du nu vill ha Marantz NA7004, så har den AirPlay om jag förstått rätt.
Skaffa en ipad och kör AirPlay till Marantz:en enklare kan det inte bli. Jag kör så hemma fast till en Denon, låter bra och krånglar inte.
Spelar musik huvudsakligen från Spotify och Nas-server.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/08/25 :  17:40:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Om du nu vill ha Marantz NA7004

Nja, nu var det väl inte så att jag VILLE ha en 7004, men det var en rekomendation jag fick av Hifipunkten. Det var synpunkter och alternativ till detta som jag ville ha. Jag startar från 0 i kunskap i ämnet.

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/08/25 :  18:43:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Sonos:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332901

I klass med Mac vad det gäller lätt att använda. Kan styras med dator, telefon och platta samt deras egna fjärrmackapär.
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/08/25 :  19:11:28  Show Profile Send Micke.e a Private Message
quote:
quote:
Farsan kör en Raspberry Pi kreditkorts dator med Squeezeplug installerat som Squeezebox server, en extern Hårddisk inkopplad.
Och sedan en Squeezebox classic som styrs med fjärr, laptop eller ipad. Funkar riktigt bra, servern styr hddn så den varvar ned när den inte används.
Servern i sig drar 2-3w så den kan vara på jämt utan att behöva fundera på elräkningar.

Precis en sådan lösning som jag ser framför mig som skräckexempel. Jag vill ha en användarvänlig lösning. Datorer är inte ännu användarvänliga, dom förutsätter fortfarande att man kan en del om datorer. Jag är ingen komplett dataidiot, men i princip vill jag kunna slå på en strömbrytare, trycka på en playknapp och justera volymen. That's it! Jag vill inte behöva tänka på backup, fragmentering, omstarter, diskrensning, och annat som är ett uppenbart bevis för att pc'n är i sin vagga. Dessutom säljs ju inte sqeezeboxen längre, enligt föregående inlägg. Hoppas detta inte tolkas som en förolämpning mot ett seriöst förslag, det är det inte menat som.

Visst, kanske är lite problem att hitta Squeezeboxar numer, men fanns iaf 3-4st inne på Elgignaten sist jag var inne och spanade.

Tycker faktiskt detta är en otroligt enkel lösning som bara går och går, och då det är någon form av linux eller liknande som är själva opertivet så är det otroligt stabilt.
Squeezeplug är också ett bra sätt att komma igång, då allt i princip är färdigt, starta upp och välj vilka servrar du vill köra på Raspberryn :)

Känns endå som att det går åt lite datorvana att få in sin musik på en hårddisk.
Men lycka till, ska ju finnas massor med mer "färdiga" lösningar, Sonos lider väl dock av att det bara spelar upp Mp3, och Airplay är väl begränsat till 16bit/44khz med oklar bitrate :)

MVH Micke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8652 Posts

Posted - 2013/08/25 :  19:30:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Sonos lider väl dock av att det bara spelar upp Mp3

Opps,ett minimum (enl min mening)är väl stöd för flac eller likvärdigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/08/25 :  22:09:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Stämmer inte, Sonos klarar alla format, men inte över 16bitar/44kHz.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/08/26 :  07:17:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
16/48 om man ska vara petig...
Jag samplar ned mitt HighRez material till jämna halveringar och tillgängliggör för min Sonos Connect. 192 & 96->48Khz, 176.4 & 88.2->44.1Khz
Det bästa med Sonosen är användarvänligheten och att den själv hämtar musik från ditt nätverk, ingen server-tjänst behövs...
Att den dessutom är en riktigt bra Internetradio och Spotify/Wimp spelare är bra bonusar!
Den låter inte i klass med en Marantz NA7004 dock, oavsett om du tar ut digital signal eller låter den inbyggda DA'n omvandla
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/08/26 :  20:53:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bladelius Mimer ser läcker ut.
http://www.bm.rs/Bladelius/Bladelius%20HiEnd%202013.pdf
En stooor variant av Squeezebox Touch?
Vet inte när den dyker upp på marknaden. Den är kraftigt försenad.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/08/26 :  21:55:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Bladelius Mimer ser läcker ut.

Absolut! Men det känns som om den hamnar utanför mina budgetramar. Gärna under 10, men absolut inte över 20 lakan, för det jag kopplar in i försteget, som komplett startpaket. Vad kan en Mimer gå lös på?

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2013/08/27 :  12:12:24  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Naim UnitiQute, kan kanske vara ett alternativ, allt i ett men med många möjligheter.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2013/08/27 :  12:32:45  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag har en Pioneer N-50 som jag använt med lyckat resultat. Kan även användas som extern DAC för andra enheter också. Klarar Airplay så att du kan lyssna på Spotify genom den. Under 5000kr nypris.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/08/27 :  18:27:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Absolut! Men det känns som om den hamnar utanför mina budgetramar. Gärna under 10, men absolut inte över 20 lakan, för det jag kopplar in i försteget, som komplett startpaket. Vad kan en Mimer gå lös på?

Runt 30.000:-
Innehåller även försteg.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/08/28 :  00:51:26  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den som är förtjust i Sonos användargränssnitt men önskar mer hifi-kvalitet kan skicka sin ZP-90 till USA för en radikal ombyggnad från Connect#8217;s by Rick Cullen, of Cullen Circuits.

Det finns motstridig information i länkarna nedan om Cullen Circuits http://www.computeraudiophile.com/f22-networking-networked-audio-and-streaming/sonos-upgrade-9949/
fortfarande är igång eller om man ska kontakta wyred4sound
http://www.wyred4sound.com/webapps/category/74030/117839/46317
De säljer även nya ZP-90 med installerad uppgradering, glöm inte att försäkra dig om att de kan leverera en i 230 V version.
Jag har hört en Cullenmoddad Sonos i en skånsk GÖK-medlems högupplösta anläggning och det lät förträffligt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2013/08/28 00:57:26
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/08/28 :  11:38:04  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Man kan också skicka den till Tyskland där Herr Dr Gert Volk tar hand om den på bästa sätt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000