Author |
Topic |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/25 : 00:43:55
|
Har mer och mer funderat på hur man bäst skyddar sin dyrbara elektronik från tråkigheter på elnätet typ störningar, överspänning och strömavbrott. Det borde finnas bra produkter som inte kostar skjortan som man kan lita på och dessutom inte förstör ljudkvalité. Vad använder ni själva? Vad rekommenderas? |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/08/25 : 21:07:24
|
Sälj, och köp billig elektronik. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2013/08/25 : 21:44:35
|
Hur har du tänkt dig att du ska skydda dig ifrån strömavbrott? En ups-lösning eller ett eget elverk?
Är musiklyssnandet så viktigt att man inte kan vara utan det under strömavbrott?
Vad menar du med skydd mot överspänning? Ett åsk-skydd?
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/25 : 22:08:12
|
Jag menar naturligtvis att skydda mot ett strömavbrotts ev. skadliga inverkan på elektroniken. |
Edited by - Snutten on 2013/08/25 22:08:33 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/08/25 : 22:50:00
|
Det är ett överspänningsskydd du behöver om du är rädd för peakar. Strömavbrott i sig är inte skadligt. Prova med enkla från någon elektronikkedja, de måste dock tåla den effekt apparaten tar som mest. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 10:58:49
|
En UPS, som är avpassad för datordrift innehåller transientskydd och annat för att filtrera inkommande elkraft (samt förstås batterier för avbrottsfri kraft). Just själva UPS-funktionen är kanske inte nödvändig, men som nätfilter är dessa apparater utmärkta. Kan naturligtvis vara viss nytta med reservkraft också, om man har en pågående digitalisering av en skiva eller nåt liknande att hantera, samt om man får s.k. brownouts (spänningen försvinner nästan); vissa apparater gillar inte häftiga ändringar i inspänningen. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 12:53:53
|
quote: Vad använder ni själva?
Jag använder en PS-Audio Quintet, den finns tyvärr inte i produktion längre.
Den har räddat mina prylar minst 2 gånger.
Åskan fick till en direktträff i en närliggande transformatorstation och rensade det mesta i grannskapet. Hos mig havererade en TV, en laptop, en laserskrivare, ett ADSL-modem/router, en DVD-spelare, en klockradio, en mobilladdare och två drivdon till LED-belysning. Ingenting som var anslutet via PS-Audio'n gick sönder. Det var bara att trycka på återställningsknappen och spela vidare.
Andra gången var det ortens stora industri som fick till en kortslutning på högspänningen med stora störningar som följd. Då gick skyddsmodulen i PS-Audio'n sönder men allt som var anslutet till den höll.
Skyddsmodulen var enkel att byta ut, den sitter dockad på sidan i en kontakt.
Det var inte riktigt så många andra prylar som strök med denna gången eftersom jag hade införskaffat några enkla strömlister med inbyggt "skydd" av typ:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/grenuttag/grenuttag-overspanningskydd-6-uttag-p39646.
Det räddade tyvärr inte livet på alla anslutna apparater så något fullgott skydd ger de inte. En av dem luktade "kremerad elutrustning" så den landade hos återvinningen.
Ett regelrätt strömavbrott är inte farligt, (t.ex. en säkring som går sönder) men är problemet på distributionssidan så brukar det alltid vara från, till, från, ett antal gånger innan det är ett definitivt strömavbrott. Detta brukar få många apparater att tröttna för gott. Vid dessa från/tillslag genereras ganska kraftiga spikar på nätet men ett välkonstruerat överspänningsskydd borde fixa det.
Nästa problem är när kraftleverantören ska dra igång igen efter ev. reparation, kvarstår problemet kommer spänningen att brytas igen med ytterligare (och ofta värre) spikar som följd.
Ett över/underspänningsskydd som man får återställa manuellt, eller som här med automatisk återställning när matningsspänningen har varit OK i ett antal sekunder skyddar mot den sortens problem.
Saxat från PS-Audio manualen: "Should the unit sense voltages out of the wall that are either too high or too low, the Power Center will shut down and disconnect all connected equipment. In this case, you will see the blue PS logo flashing on and off rapidly, indicating the condition. Once the power has returned to its proper range of voltage, the Power Center will wait a few seconds and then reconnect the equipment automatically."
Jag vet inte om PS-Audio tillverkar någon efterföljare med samma funktion, annars brukar de dyka upp på begagnatmarknaden emellanåt till förhållandevis lågt pris.
/Tomas |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 15:10:01
|
Tack Tomas, det är precis det jag misstänkt att ett "vanligt strömavbrott" kan vara av ondo och inte så ofarligt som vissa tror. Det finns ju diverse närfilter men många sägs ändra på hur en hifipryl låter, tex försämrad dynamik, vilket göe en tveksam att använda dessa. Många har dessutom på tok för många uttag (jag behöver bara 2 möjligen 3) och kostar 10-tusentals kronor. Jag har liggande ett enkelt överspänningsskydd med ett uttag köpt på clas ohlson som inte används, typ detta: http://www.clasohlson.com/se/%C3%96versp%C3%A4nningsskydd/36-3390 Men jag vet inte om det är bättre med eller utan. Skulle vilja ha ngt mer kvalificerat. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 16:40:39
|
Intressant tråd, står iför en liknande investering. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 16:50:47
|
Glöm inte att all form av nätfilter måste sitta i jordade uttag. För åskskydd är det väldigt viktigt att man har bra koppling till skyddsjord, helst med så kort kabel som möjligt. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 16:59:32
|
quote: Det finns ju diverse närfilter men många sägs ändra på hur en hifipryl låter, tex försämrad dynamik, vilket göe en tveksam att använda dessa.
Jag citerar mig själv från min medlemspresentation: quote: Jag fick möjlighet att testa en PS Audio Quintet , den ska tydligen ha bra skyddsfunktioner mot överspänning och strömspikar.
Men, hur funkar den ljudmässigt?
Jag var beredd på en mindre degradering av ljudet efter allt som jag läst innan om "billiga" strömrenare, men det blev tvärtom, ganska stor förbättring faktiskt. Den skillnaden som jag tidigare hade upplevt mellan dag- och nattlyssning minskade betydligt. Bättre upplösning och svartare bakgrund.
In med slutsteget också. På låg och på medelvolym funkade det bra, men vid högre volym blev det en märkbar försämring. Dynamiken blev lidande, och ljudbilden blev plattare.
Lösningen är att slutsteget får klara sig utan filter.
Jag vill definitivt inte döma ut den som filter till förstärkare, slutsteget jag har är ganska "törstigt" och drar 350W på tomgång. Vid medelhög lyssningsvolym drar det 800-1200W (ca: 5 Ampere) och max effektförbrukning är 3000W. Troligtvis fungerar filtret alldeles utmärkt till mer "normala" strömförbrukare.
En begagnad Quintet brukar ligga på 3000-3500 kr. Klarar du dig med 2 uttag så räcker det med en Duet som troligtvis är ännu billigare.
/Tomas
|
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 21:21:49
|
Snutten skrev:
quote: Tack Tomas, det är precis det jag misstänkt att ett "vanligt strömavbrott" kan vara av ondo och inte så ofarligt som vissa tror.
Jag frågar mig hur många här som fått utrustning trasig pga strömavbrott? Jag vet inte hur många strömavbrott som passerat mig hitills och aldrig någonsin har elektronik av något slag gått sönder, andra med andra erfarenheter?
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 21:59:04
|
quote: En begagnad Quintet brukar ligga på 3000-3500 kr. Klarar du dig med 2 uttag så räcker det med en Duet som troligtvis är ännu billigare.
Såg på Golden age att efterföljaren kommer nu i Augusti. Drygt 5000 för 8 uttag.
quote: Jag frågar mig hur många här som fått utrustning trasig pga strömavbrott?
Troligtvis extremt ovanligt, men det går att bryta tummen i röven också, som farsan brukade säga.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 22:33:10
|
Det är nog inte vanligt att strömavbrott pajar saker, om de är av hyfsad -> god kvalitet. Dock kan vissa nätaggregat avsedda att kunna hantera olika inspänningar (typ "110 - 230 V") bli lite konfysa om det varierar för snabbt och hackar i matningen. Har man en rörapparat med rörlikriktare så sker ju en viss överbelastning av likriktarrören vid korta avbrott; de är inte är avsedda för varmstart om inte filtret är konstruerat för sådana belastingsfall. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/26 : 22:52:39
|
Nej det borde vara ovanligt att ett strömavbrott direkt orsakar skador, men det kan ju vara så att även om prylarna överlever så är det ett stressmoment som kan leda till problem. Jag hade under en period rätt många avbrott pga nybyggnation och diverse missöden vilket fick mig att fundera. Åskväder är ju mer vanligt men då brukar jag slå av och koppla ur från elnätet helt och hållet. |
|
|
bing
Member
130 Posts |
Posted - 2013/08/27 : 18:41:07
|
Har själv en puré av som strömrenare och vid åska så löser den ut ganska ofta alltså strömspikar i nätet och det. Måste rimligtvis vara det samma som ett strömavbrott när den löser ut |
alla öron är olika |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 11:13:25
|
http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/stromrenare/transparent-2/powerisolator-8-euro.html Inte den billigaste. Från hemsidan på Hi Fi Consult: Åskskyddet är av en särdeles bra sort, här är kriterierna:
1) Du måste ha hela anläggningen i en Powerisolator. Har du en TV eller dyl måste du ha antennkabeln skyddad också. Antennskydd från Transparent köper du av oss.
2) Vid åskskada reglerar Transparent själva skadan. Inga källarbolag i USA, inga komplicerad avtal med finstilt eller undantag.
3) Ingen limit. Din anläggning får kosta hur mycket som helst. Transparent ersätter med nytt eller reparerar de delar som skadats.
4) Ingen självrisk
5) Powerisolatorn måste vara köpt i Sverige. Apparaterna är olika beroende på vilken marknad de är sända till och Transparent vill också hålla god ordning på försäljningen, dvs premiera apparater som är sålda via auktoriserade kanaler.
PIR levereras med en Reference-kabel framtagen just för Powerisolator.
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2013/08/28 11:14:31 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/08/28 : 22:23:25
|
Bra garanti men ett hiskeligt pris. |
|
|