Author |
Topic |
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 23:31:44
|
Nå? Låt höra era intryck nu då? Jag var bevisligen inte ensam där! Mitt val i år blev att besöka Sweetspot, och helt enkelt försöka ta det lugnt där istället för att hasta runt i flera lokaler.
Samlade intrycket var att det lät helt OK hos alla där jag lyssnade, vilket var de flesta. En skön mässa med många trevliga utställare som gärna svarade på frågoroch funderingar! Några höjdpunkter: OPUS Continuo skivspelaren fortsätter tillverkas i ny regi! Missade namnet på denne trevlige man som fortsätter med denna välljudande skapelse efter Bo's bortgång. Stax lurar med driver, riktigt najs! Mirres lp-spelare baserad på en Lenco GL/L75 och en egen variant på en Ortofon 12" arm om jag förstod rätt! Snyggt och välspelande! Stylus Audio är inga duvungar och gör alltid intressanta visningar! Idag hade de Andrea Brinkmann, Peter McGrath och en man från VTLsom jag tyvärr missade namnet på. Just, Björn från Nordost hjälpte till också. Utan att ha fått till rummet helt, så var det ett av mässans bästa ljud för mina öron. Vinylbutiken hade nog det minsta rummet? Men man hade med sig rätt vapen och presenterade ett mycket trevligt ljud och en av de bästa ljudbilderna jag hörde. LFD RIAA och en Nottingham Analogue skivspelare spelade via ett par Sonus stativare.
Det var några minnen som dröjde sig kvar hos mig i alla fall! Visstja, stackars Patrik Ceasar som tagit med sig Vivid Audio K2(?) med defekt diskant... Förbaskat läckra de dära Trigon produkterna hursom! Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 08:28:25
|
quote: OPUS Continuo skivspelaren fortsätter tillverkas i ny regi! Missade namnet på denne trevlige man som fortsätter med denna välljudande skapelse efter Bo's bortgång.
Här hittar ni mer information och kontaktuppgifter gällande den mycket kompetenta skivspelaren. www.continuo.se |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 10:34:03
|
quote: Utan att ha fått till rummet helt, så var det ett av mässans bästa ljud för mina öron.
Visst hade man en fantastiskt imponerande uppställning hos Stylus men pga ett uselt rum var det väl ljudmässigt ingen höjdare direkt för att uttrycka sig milt . Wilson brukar låta bra men det här var inte roligt. (Det var förresten Luke Manley själv från VTL) Det som lät bra på Sweetspot i mina öron var framförallt Audionords Magico S5/Devialet/Meitner men också Totem Wind, Larsen, Vivid Audio och de små och billiga finska Aurelia.
På High End mässan blev jag mest imponerad av Light Harmonic (ny superdac)/Boulder/Avalon trots att rummet spelade med rätt bra i basen. Marten hade fått till ett mycket trevligt ljud med den mindre Django L tillsammans med MSB. Pga tidsbrist (var där från 10.00 - 18.00) hanns inte alla rum med och på High End var det i mitt tycke aningen rörigt och att överhuvudtaget hitta vissa rum var svårt. Dock trevligt med många fikaställen Sheraton missade jag tyvärr helt vilket var synd då både det stora JBL/Levinson systemet och framförallt TAD hade varit kul att höra. Att man missar TAD börjar bli en vana Två dagar är nog vad som krävs för att hinna se allt när mässan är uppdelad på flera ställen.
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 11:40:35
|
Så olika man kan uppleva det! quote: Visst hade man en fantastiskt imponerande uppställning hos Stylus men pga ett uselt rum var det väl ljudmässigt ingen höjdare direkt för att uttrycka sig milt...
För att tydliggöra: jag syftar på stora anläggningen, och definitivt sent på eftermiddagen.
quote: Det som lät bra på Sweetspot i mina öron var framförallt Audionords Magico S5/Devialet/Meitner
Återigen, så olika! Det här tyckte jag nog var mässans sämsta ljud i relation till kostnad!
quote: Vivid Audio
Om du syftar på Vivid Audio i "Black Room", så antar jag du är medveten om att Patrick spelade med bara ett mellanreg/diskant i de båda högtalarna? Vh /Micke |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 11:59:16
|
quote: Om du syftar på Vivid Audio i "Black Room", så antar jag du är medveten om att Patrick spelade med bara ett mellanreg/diskant i de båda högtalarna?
Jorå, men det får man "lyssna igenom" på samma sätt som du tydligen lyckats bortse från rummet i Stylus rum Ja vi måste ha väldigt olika ljudideal då vi tyckte det lät klart bra i Audionords rum, inte ens "tutigt" storband lät hårt och vasst. I Wilsonriggen lät allt hårt och vasst....dessutom med okontrollerad bas . Jag hoppas dom får till det bättre i dag men jag orkar inte åka tillbaka för ytterligare ett varv. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 12:32:26
|
Haha! Ja, visst har vi olika uppfattningar om det ljudliga resultatet, det är uppenbart! Men det är väl som vin eller whisky, vi har inte alla samma preferenser!
En sak till som gör det väldigt olika, är ju givetvis vilken typ av musik som spelas då man lyssnar... Är det "tutig storbandsjazz" lär ju det tilltala vissa åhörare mer än andra, samma historia om man brötar på med Rage Against The Machine.
Hursom, bästa musikupplevelsen var nog Black Sabbath på Continuo/Cantus/2M Bronze via Electrocompaniet och Totem Wind! (för mig alltså! )
Alltid roligt att höra andras upplevelse dock, tack för din input Sceptic! Med vänlig hälsning, Micke
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 13:07:44
|
Visst har du helt rätt i att musikvalet, och hur väl det är inspelat, är otroligt viktigt för hur systemet presterar. Jag fick också en bra musikupplevelse med "Wind", i mitt fall med jazz, så det tycks vara en mångsidig högtalare |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 22:05:49
|
Electrocompaniet och Totem Wind var imponerande, det lät stort eller hur man ska säga. wilson rummet var inget jag fastnade i basen bla var inte alls i min smak, däremot i audioactive rummet blev vi kvar ett tag och lyssnade på system audio. Men i stort sett så tyckte jag det mesta lät förhållandevis bra och det mesta var intressant på sitt sätt.. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 09:38:37
|
Totem lät bra som några sagt och det var imponerande att se den lilla Devialet D-Premier och dess flexibilitet, det lät däremot inte fantastiskt bra med Magico, kanske rumsrelaterat, men det lät rätt bra ändå. Wilson med VTL lät mycket rent och jag störde mig inte på basen som var torr och snabb. Bäst lät nog Mark Levinson med JBL K2 9900 på Sheraton, men det var ju inte Sweetspot mässan... Fanns en djup plånbok och ett stort rum vore K2 ett givet alternativ, vilken dynamik och kraft! |
Edited by - Snutten on 2013/02/18 09:43:26 |
|
|
zekewolf
Member
97 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 11:27:11
|
Jag tyckte att det var en väldigt bra mässa där man faktiskt fick tid att prata med utställarna. Egna reflektioner: Kefrummer med chord elektronik lät väldigt bra. Jag är inte helt såld på designen, men som sagt det låter bra! Rummet som demade högtalare från Contrast imponerade inte bara på mig. Trevligt folk också! Stax hörlurarna med förstärkare var mycket också trevliga. Älskar designen på produkterna från Thöress!!! Vinylcenterfolket var pratsamma och trevliga! Över lag lät de flesta rummen mycket bra! Kom hem med några begagnade vinyler också!!
/Zeke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 13:56:22
|
quote: Kefrummer med chord elektronik lät väldigt bra. Jag är inte helt såld på designen, men som sagt det låter bra!
Hahah! Där håller jag med, min kompis uttryckte sig om Chords design nåt i stil med: "MBL på EPO-dopning" Trots Kef-högtalarnas imposanta uppsyn tyckte jag de hade en väldigt "vänlig" framtoning? Har inte hört the Blade förut men de lät trevligt.
Och jag, min klant, missade ju No Frills!!! Samma byggnad men ingång utifrån tydligen.. :(
MVH /Micke |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 16:51:24
|
Jag har hört att det var svårt att hitta runt på mässorna. Är det fler som råkade ut för det? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 17:54:00
|
quote: Jag har hört att det var svårt att hitta runt på mässorna. Är det fler som råkade ut för det?
Som Stockholmare så var det inget problem med adresserna men inomhus var det svårare. Lokalkännedomen var lika med noll för egen del sånär som på Sheraton och TAD-rummet.
En mässa är alltid en mässa och kan man bara bortse från det negativa som uppstår i ljudväg med icke anpassade musikrum, så tycker jag att det var en trevlig helg. Tycker också att de små andningshålen som var utplacerade för ta en fika och snack var riktigt trevliga, även om jag själv hade svårt att ta mig tid för det, det fanns alltför mycket annat som drog
Jag ångrar att jag inte anordnade en obligatorisk hifi-fika på något av ställena, det var något som jag borde ha gjort känns det som såhär i efterhand
Har förstått att det fanns massor av forumfolk på mässan och jag ber om ursäkt om jag inte morsade men jag skyller på att jag är ganska dålig på att känna igen och komma ihåg ansikten
Det var roligt att få ansikten på de jag träffade och ni andra får väl göra er kända genom att skicka mig en portfolio med namn och foto så tar vi igen det vid nästa mässa, om ni vill förståsssss
Jag hoppas att ni hade en trevlig helg i Stockholm, vädret till trots /byZan
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 18:38:52
|
quote: Har förstått att det fanns massor av forumfolk på mässan och jag ber om ursäkt om jag inte morsade men jag skyller på att jag är ganska dålig på att känna igen och komma ihåg ansikten
byzan, du missade inte mig, jag var inte där , men hade gärna varit där.
Ser fram mot fler intryck från mässan.
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 18:40:46
|
quote: Jag har hört att det var svårt att hitta runt på mässorna. Är det fler som råkade ut för det?
Sweetspot hade jag inga problem med men High End var lite svår att hitta för en landsortsbo från Uppsala . Sheraton hittar jag till men hann tyvärr inte dit. Håller med Byzan om att det fanns många fikaställen och soffor på High End där man kunde begrunda lyssningintrycken. Däremot tyckte jag att det var svårt att hitta vissa rum på huvudmässan och så här efteråt inser jag att det var rum jag helt enkelt inte hittade. Men som sagt, jag är från Uppsala Det här med huvudmässor, alternativmässor, butiksmässor, mm är verkligen ingen höjdare |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 19:16:02
|
Jag tyckte att det fanns ganska många fikaställen på WTC och L&L. Jag såg inte dig ByZan när jag var WTC & L&L under lördagen. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 19:49:18
|
quote: Jag såg inte dig ByZan när jag var WTC & L&L under lördagen.
Inte???? - Längst bak på ståplats med en Vino Tinto i handen
Jag var också där på lördagen, mycket folk och trångt, det var kanske det som gjorde det svårt att upptäcka bekanta ansikten.
/byZan |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 20:28:43
|
fanns en del roliga saker på sweetspot, men just ljud-delen är alltid svår på mässor, tyckte nog de roligaste rummen var larsen, som jag aldrig lyckats lyssna på tidigare, larsen 6 känns som en prisvärd högtalare och skulle vara klart intressant i en andra anläggning just med sin stora ljudbild.
No frills caveman 8, eller vad den minsta heter var också trevlig, rejäl stampa-takten i ett förhållandevis lättmöblerat paket, trots rejält skum lokal gav den riktigt bra knuff och klarade sig helt utan bas-stöd, rejält skum lokal dock.
Den egentliga behållning blev dock att träffa lite trevliga forumister hos no frills, samt en trave skivor från opus3 att avnjuta på den egna anläggningen efteråt, och kostatera att gräset är inte alltid grönare på andra sidan. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/02/18 : 21:51:46
|
quote: Inte???? - Längst bak på ståplats med en Vino Tinto i handen
Jo jag såg någon i mörkret där i hörnet som halsade ur en flaska vad det nu var för något. Men jag kunde aldrig tänka mig att det skulle kunna vara du ByZan. Själv så hade jag glömt pengar och kort hemma så jag fick försmäkta av törst. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/02/19 : 16:57:02
|
Jag besökte sweetspot mässan på Lördagen och där var det lätt att hitta. Ljudmässigt så var det synd att inte No frills hade bättre lokal, var nog den sämsta lokalen (ljudmässigt) på mässan, burkarna låter klart bättre än vad de gjorde där. Bästa ljud i mina öron var för övrigt Kef Blade, men för det priset ("240-tusen") ska det också låta bra. High End mässan skulle jag besökt på Söndagen, men det blev inget då förkylning tog över. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
beetype
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2013/02/20 : 14:51:37
|
Jag upplevde Sweetspot som en bättre sammanhållen mässa lokalmässigt sett, men Highend mässan erbjöd bättre fikamöjligheter. Rent ljudmässigt fanns det godbitar på båda mässorna och de kompletterade varandra på ett bra sätt. Min största behållning var Ljudmakarns rum på Highendmässan. Där de spelade på bland annat Heeds nya högtalare. Grymt trevligt och engagerande ljud, och det för bara 28.000kr. En spottstyver jämfört med många andra högtalare på mässan. Ibland tycker jag dock synd om de som visar upp sina produkter, när de får så gott som noll respons från 20 introverta åhörande gubbar (och jag får väl räkna in mig själv bland dem i vissa fall). Det är dags att börja visa mer uppskattning när de ändå anstränger sig. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 07:15:47
|
Om det är ok för trådskaparen, så tänkte jag lägga in lite bilder från Sweetspot i tråden nu när jag har börjat sortera ut lite bilder bland de ca 300 bilderna som var i kameran efter helgen.
Vi tar det i kronologisk ordning som de låg i kameran. Jpeg direkt ut ur kameran, blev inte tid att fixa till raw-filerna, för då är jag rädd att nästa mässa hunnit gå av stapeln innan jag blir färdig ;)
Min mässhelg började på lördag innan 10 på Nordic Light Hotel, dvs Sweetspotmässan.
Här är arrangörerna och hotellpersonalen i full gång med de sista förberedelserna innan öppning
Folket på väg in, de 50 första fick Opus3 2013-sampler :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 07:16:20
|
Vinylbutiken hade ett litet rum med ganska beskedlig elektronik i sammanhanget, men nog lät det bra alltid. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 07:18:04
|
Tonkraft bjöd på BAT-uppställning och annorlunda italienska skönheter vid namn Rosso Fiorentino
T.v. Volterra T.h. The Siena
Inne hos Absolute Audio spelades det på Toem Wind, de var helt nya inför mässan, o helt oinspelade, så de visade nog inte sin fulla kapacitet, men det man hörde gav mersmak, som så ofta Totem gör. De drevs av EC-prylar, 4.9 försteg, och AW400 slutsteg om jag minns rätt. När jag var där spealdes det från Macbook Air till Meitner-DAC, både högupplöst red book och Opus3 DSD masters. Macbooken ingick tydligen om man köpte en Meitner-DAC, den var förinställd för DSD-uppspelning.
Totem Wind tillsammans med Studer rullbandspelare, ibakgrunden synes Totem Forest |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 07:50:26
|
Fortsätter med Audionordrummet på Sweetspot. Här spelades det med dubbla Devialet med Magico S5. Kabalge o strömrening stod Shunyata för. En emm labs användes som CD-spelare. Dessutom spelade de med vad jag tyckte var märkligt en Aurender S10 till det högupplösta, kändes lite som kaka på kaka, men men, de ville väl visa upp den...
Så här såg det ut på fm i deras rum
https://lh5.googleusercontent.com/-Q2H_JClVT5k/USXAMrL56lI/AAAAAAAAApQ/ZcgbiSCE0fY/s800/DSC_8026_800.JPG
Mkt Shunyata blir det
Audionord hade beställt en specialbeställd strömkabel till Devialeten från Shunyata, så att denskulle passa utan att ta av skyddsluckan
På eftermiddagen hade de möblerat om rummet för att slippa lite av den dåliga rumsakustiken. Då var det även dags för Thierry Massoubre, Area sales & Marketing Maanager från Devialet att prata o dema lite. Tyvärr var WLAN:et inte riktigt bra på hotellet för att strema högupplöst, dock fick jag höra det på mässan i GBG i höstas så jag vet att det funkar :)
Även Audionord hade en rullbandspelare, dock tror jag inte denna Nagra användes, iaf inte när jag var där.
Torrdemo av ARC o nya läckra Magico S1
|
|
|
Topic |
|