HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blåste dioden på förstärkaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2013/02/18 :  20:37:09  Show Profile Send JohnB a Private Message
Har precis införskaffat mig en riktig klassiker, en Densen DM10 mkII. Då jag endast äger en signalkabel med "vanliga" icke din kontaker så skulle jag efter några timmas cd lyssning byta till min Sonos/Rega. Stängde först av förstärkaren och sedan dacen. Väntade någon minut innan jag bytte kabel mellan cd och Sonos.
När jag sedan slår på förstärkaren igen så smäller det till och blir svart i havlva lägenheten, slår då av förstärkaren och konstaterar att en automatsäkring i proppskåpet slagit av, vippar tillbaka säkringen och slår på förstärkaren som då verkar död. Efter ett tag så konstarerar jag att den fungerar men dioden på fronten gett upp.

Min fundering är om något mer inuti förstärkaren kan ha tagit stryk. Det luktade inte bränt men undrar ändå, den fungerar dock som den skall efter tillbudet.

Johan

OlA-68
Starting Member

15 Posts

Posted - 2013/02/20 :  02:05:54  Show Profile Send OlA-68 a Private Message
pilla inte själv tag kontakt med Tomas Sillesen på Densen I danmark så fixxar han det åt dig.har du dessutom köpt den ny en gång i tiden och det inte rör sig om ett handhavandefel så är det gratis. i övrigt så har deväldigt humana reparationspriser
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2013/02/21 :  21:35:26  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för tipset, har mailat Densen och avvaktar svar.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/02/21 :  22:22:11  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Kanske kan ha blivit en strömspik när du slog på ?
Har ett par PA-steg som min fyndige son på 16 månader gillar att slå av och på. Om det gått för kort tid mellan av och påslag har kondingarna inte hunnit ladda ur vilket resulterar i en strömspik när drosseln åter spänningssätts. Puff och det är svart...
"Gammal ström" tror jag de benämner fenomenet som inom industrin.
Kanske inte omöjligt att spiken nått ut på primärsidan ?

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/02/22 :  08:00:21  Show Profile Send sopwith a Private Message
den förstärkaren hade dom väl rekommendationer på att ha den påslagen jämt, dubbla trafos och en kraftig nätdel utan mjukstart lirar dåligt ihop med känsliga automatsäkringar, med tanke på att den sköt sönder vanliga porslinssäkringar oxå, mitt gamla QUAD 405 gjorde likadant.
Om du är försiktig och inte pillar i nätdelen, så ha stärkaren igång, ta en DVM och voltmät vid kablarna som går till lampan eller om det är en lysdiod, går det spänning dit och lampan är släkt så är ju felet enkelt att fixa.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/02/23 :  09:31:54  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Som du kanske skulle kunna gissa så är jag ett Densen-fan.

Har skickat ett slutsteg och några andra frågor till Densens support och servicen har alltid varit klanderfri. Det ska lösa sig den vägen.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2013/02/26 :  20:30:29  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för alla svar, det kanske blir en vända till Densen för förstärkaren vad det lider. Även om den fungerar klanderfritt efter tillbudet så har den trots allt några år på nacken och jag tycker att den är så pass bra att den förtjänar en genomgång.

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000