Author |
Topic |
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 09:19:16
|
Strålande Kilgore! Keep em coming!
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Mats h
Member
561 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 10:21:32
|
Trevligt med lite bilder också. Kör hårt! |
Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 11:39:03
|
Ett par riktigt usla bilder är väl bättre än inga alls?
Först Chords elektronik som spelade väldigt trevligt ihop med KEF Blade, lite speciell design:
Också en bild på Mirre's (Veteran-HiFi) Lenco med "vidareutvecklad" Ortofon 12"-arm och en Miyajima Shilabe (Ursäkta ev. stavningen) Denna spelade via Audio Space försteg och monoblock igenom ett par högtalare som jag inte minns vad de hette?
Mirre's egen bild är lite bättre:
VH /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2013/02/21 11:43:09 |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 20:12:22
|
quote: Först Chords elektronik som spelade väldigt trevligt ihop med KEF Blade,
Hmmm, jag tyckte Blade hade en lite instängd, basig karaktär och de tycktes ha en väldigt liten sweetspot. Nåja, både du och jag gillade ju Totem Själv skulle jag vilja se och höra mer av Avalon som varit alldeles för osynliga i Sverige. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 08:31:54
|
Då var det dags för Sweetspots största rum, men kanske oxå det sämsta rent akustiskt, för elektroniken och framförallt musiken som spelades var det inget fel på. Här lyssnade sdet på allt från New Order till The Doors via Allison Krauss och högupplösta filer signerade Peter McGrath.
Som sagt ett stort rum med jobbig akustik.
Några steg närmre
Det spelades som tidigare sagts i tråden på toppelektronik från VTL, Brinkmann och Aesthetix. Högtalarna var de nya i alexia från Wilson, Altt var ihopsnörat med Nordost Odin. En liten Weiss Firewire -> AES/EBU- låda hade smugit in sig mellan Macbooken och Romolusen.
Under huven på de mäktiga VTL Siegfried, här ruvar 12 st 6550, 2 st 6350 och 1 12AT7,som kan lämna 800W till Alexia i Tetrode-läge och 400 W i Tridode läge
Baksidan på VTL Sigfried
Alexia bakifrån, känns skönt med enbart ett par högtalarkontakter, behöver man inte fundera på Biwiring och Biampning
När vi ändå är här bak tar vi en bild på alla Odin-kabalrna...
Alexia, full frontal
Här ser vi det element som kanske kan göra, Alexia till Wilsons näst bästa högtalare efter Alexandria XLF, iaf i diskantområdet. Borta är den inverterade diskanten från Focal, in träder domediskanten från ett skandinaviskt företag som Peter McGrath sa. Om ngn vet vilken tillverkare det är får ni gärna fylla i. Den är framtagen tillsammans med Wilson enbart för Wilson. Och nej vi kommer inte att få se den i Sascha eller Sophia. Denna diskant kräver ett eget hus som kan justeras såsom i Alexia och ALexandria XLF för att låta optimalt.
Luke Manley och en av Stylusmedlemmarna försöker förbättra inställningen av V6:an
Det bjöds på produktpresentationer från VTL; Luke Manley, Wilson; Peter McGrath och här presenterar Andrea Brinkmann skivspelaren, La Grange. Tyvärr spelades det ingen ZZ Top ;)
Brinkmann La Grange, med Pi-pickup, som utgår från Benz PU. Den var även utristad med den rörförsedda strömförsörjningen RöNt
en bild på det andra systemet i rummet,s om jag inte direkt lyssnade på. Sophia3 tilsammans med Moon och Spiral Groove
|
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 09:19:56
|
De måste haft Nordost kablage för 2 mille i den anläggningen.. Helt sjukt, eller vad man ska säga... :) Fina bilder Kilgore! Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 12:10:34
|
Tack Micke,
Ja det var helt galet mkt Odin-kabalge i den anläggningen... Tänk bara vad de 3-5m långa strömkablarna kostade som gick från sidoväggarna |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Fjonkalicious
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 13:07:08
|
Fina bilder! Kan man inte bi och tri-ampa med kontakterna uppe på "toppen"? |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 13:26:01
|
Jo det kanske går att bi o triampa med de kontakterna, tänkte inte på det :)
|
|
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 17:20:07
|
quote: Fina bilder! Kan man inte bi och tri-ampa med kontakterna uppe på "toppen"?
Är rätt säker på att filtret till "toppen" sitter bakom luckan på den nedre modulen så det lär bli svårt att fixa till bi- eller tri-amp. Är säkert någon Wilson insatt person som kan svara på detta bättre än mig, men om man tittar på de större så har de väl haft hela filtret i den nedre lådan |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
jacozz
Member
51 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 21:59:50
|
Märkligt hur lyssningsupplevelser kan skilja sig åt så pass mycket. Själv tyckte jag att alla rum förutom Kef Blade-rummet var generellt basfattiga och anemeniska. :( Jag är djupt imponerad av att man (till slut) lyckats få ihop en coaxial som på riktigt fungerar som punktkälla, faktiskt tom lika bra eller bättre än många bredbandare och utan nackdelarna som dessa har.
De andra rummen lät mer eller mindre som bättre eller sämre "Hifi" i traditionell negativ bemärkelse i mina öron. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 09:12:57
|
Vi fortsätter med lite fler bilder från Sweetspot. Old School Hifi blir nästa rum som avhandlas...
Läckra Thöress, tyvärr inte inkopplade. Skulle gärna lyssna på dessa vid tillfälle.
Det spelades på Audio Space. Många 300B-rör blev det i denna uppställningen. Källa var en ombyggd L75 med Ortofon-arm Högtalare var tyska Blumenhofer
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 18:27:46
|
Vi fortsätter till "The Black room"
Här huserade Patrik Caesar och visade produkter från Vivid Audio och Trigon. Även en skivspelare från Scheu Analog och en bandare från Revox fanns på plats.
Detta svarta rum var inte helt lätt att fotografera, och dess veka golvkonstruktion var inte optimal för vinylspelning, men de hade lyckats få till det så gott det gick. Tyvärr hade mellanregistret på höger Vivid Audio K1:a gått sönder, kanske i transporten. Men även om ljudbilden tippade över en aning åt vänster så kunde man höra att här fanns välljud att hämta i dessa HT drivna av Trigon Monolog och Dialog. En försteg o slutstegs kombo jag gärna skulle vilja höra mer av. Vivid K1 blev nyligen utsedda till Speaker of the year i Stereophile, så där 10 år efter de presenterades första gången. Det måste betyda att de står sig mkt bra även mot alla nya HT som kommit ut de senaste åren.
Här ser ni Patrik i demartagen
Trigon och Scheu, notera mellanrgistret på golvet
Här saknas ett mellanregister...
När jag var där spelades det både vinyl och Opus3 mastertape
Patrik poserar likt frihetsgudinnan
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 19:52:46
|
Hehe! Med ett mellanregister och Ricki Lee Jones 10":are Girl At Her Volcano i högsta hugg! Har ni inte hört hennes version av Under The Boardwalk så bör ni ta tillfället i akt om det ges! Jädrar anåda vilken dynamik och vilket liv! Ruggig inspelning!
|
Edited by - AlfaGTV on 2013/02/25 19:53:35 |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 20:43:48
|
Du har skarpa ögon AlfaGTV, det var just den skivan som spelades en stund innan. Jag har hört den ett flertal olika anläggningar som Patrik spelat på, och visst är det en häftig inspelning. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/26 : 07:24:32
|
I en mörk korridore på Sweetspot stog dessa små Gurus och såg lite bortkomna ut. Synd man inte fick lyssna på dem.
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/26 : 07:33:28
|
Inne hos No Frills Audio bjöds det som vanligt på svängigt välljud. Tyvärr hade de probelm med drivningen av Barabas när jag var där, så de små grottmännen fick klara sig utan basstöd, men de klarade de galant.
De drevs av, precis som i GBG i höstas, av en svensk OTL rörförstärkare vid namn Q-tron PA-12 Fick en intressant pratstund med konstruktören Hans Beijner.
Inne hos N.F.A. visades det även upp element och filterkomponenter
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 14:39:36
|
Sista bilderna från Sweetspotmässan
Bottleneck John spelade i foajen på Nordic Light Hotel. Jag lyckades se 1#189; konsert. HAde sett fram emot detta sen jag hörde honom spela på opalen för några år sedan. Jag köpte så klart skivan, och fick den även signerad...
Han av slutade med att spela på denna hembyggda ensträngade "gitarr". Såg ut att vara byggd av typ en gammal cigarrlåda.
Vill tack både arrangörerna och Bottleneck John för detta uppskattade inslag i hifimässan Hoppas att få höra Bottleneck John live igen, gärna i närheten av Malmö :) |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 19:18:39
|
Jättetack för fina bilder Kilgore! Mycket uppskattat, så även Sweetspot's arrangemang på Nordic Light! Bra jobbat gubbar (och ev. Gummor)!
Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
Topic |
|