HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är detta båg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/17 :  15:41:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=108922.0

Vad anser ni? Eller finns det en legitim affärsidé här?

Vänliga fredagshälsningar
/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/08/17 :  16:53:57  Show Profile Send e-robban a Private Message
Varför köpa nya kablar för att sedan "begagna" dem?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/08/17 :  17:38:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Varför köpa nya kablar för att sedan "begagna" dem?

För att en del menar att kablarna låter bättre inspelade. Det finns även kabeltillverkare som "förinspelar" kablarna på motsvarande vis. Det föreligger viss skillnad i polaritet bland åsikterna om detta och sällan mötas nord och syd.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2012/08/17 :  17:50:34  Show Profile Send ryst a Private Message
LOL

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/17 :  17:52:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om man håller sig till de rent tekniska bitarna så formateras alla isolatorer, oavsett om de är i en kabel, spole eller kondensator när man börjar använda dem. Efter användning så reduceras formateringen ganska snabbt. Hur sanabbt beror på matrialet i isolatorn. Det är på grund av denna process som man måste öka spänningen långsamt på gamla kondensatorer om man vill undvika överslag. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om huruvida den här formateringen är hörbar eller inte eftersom det är ett av de ämnen som debatteras livligast inom audio/HiFi-världen.

Med tanke på att formateringen är ett avklingande fenomen efter urkoppling så är tjänsten som erbjuds ett vågspel. Jag menar, risken finns ju att hela formateringen släppt innan kabeln kommer tillbaks till kunden, vad har då kunden betalat för?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/17 :  21:05:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
fniss ....
Tänkte regga på mig på det forumet men .... nej, tror inte det.

Edited by - soundbrigade on 2012/08/17 21:06:24
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/08/18 :  03:24:05  Show Profile Send e-robban a Private Message
Jo jag förstår den tekniska effekten men man sabbar ju "nykabelskänslan" som man helt klart betalar för när man köper nytt ;)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/18 :  06:56:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja jovisst är det så.

Som kuriosa kan det vara lite intressant att en "begagnad" kabel (= formatterad) har högre tekniska prestanda än en "kartong-ny". Nu är ju den "kartong-nya" bara "kartong-ny" och uppnår fullprestanda efter en väldigt kort tid när man väl kopplat in den. Så i praktiken har det ingen som helst betydelse, men det är en kul detalj.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/18 :  07:56:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Hmmm.. en tanke som slog mig var hur beroende laddningen av dielektrat är av spänningspotentialen i applikationen..

Var länge sedan jag läste om uppladdning av dielektrium, men det hela borde vara avhängt av spänningen man matar i..

för att göra en analogi, då man ska bygga möbler så skall helst virket ligga i den miljö möblerna skall användas för att acklimatisera sig, dvs anpassa sig till rummets luftfuktighet, temperatur osv..

Jag börjar fundera om inte uppladdningen blir lika, om man bränner in dom med 1 volt på fabrik å så kanske man har 2 volt i stereon hemma så börjar hela processen om ändå.

För övrigt ett mycket intressant ämne oavsett om det är hörbart eller inte.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:23:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fast å andra sidan, om man nu har fått hem sin inspelade kabel, vilken hanterats av ett otal fraktare, slängts, släpats, lyfts, skuffats hit och dit på bilar, av bilar, in i sorteringshyllan och ut igen. Sist cyklar jag med lådan hem, vecklar ut kabeln och sätter den på plats och då har jag ju gjort så mycket mekanisk åverkan att den magiska inspelning försvinner som en fjärt i universum ... hur kul är det på en nollgradig skala??
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:44:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Spännande svar!

Det jag funderar på när jag läser Pacs inlägg är hur lång tid det tar för formateringen att utföras och hur känslig den är runt magnetfält.

Är det polarisering av elektroner som sker i kabeln eller är det något annat som utgör formateringen?

Räcker det med att jag lägger min fina proffs-inbrända kabel för nära ett element eller något annat med ett induktivt fält för att sabba min, ganska så dyra, inbränning?

Det jag undrade med tråden inledningsvis var ju hur påtagligt detta är och om det isåfall skulle, utan rimliga tvivel, utgöra en affärsidé som fungerar för det här företaget. För mig så verkar det aningen vagt. Men jag kan absolut se ekonomin i att ta betalt för den här tjänsten. Så om det fungerar så - Good job!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/18 :  10:56:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har med avsikt skrivit ganska vagt. Dels på grund av polaritetsanledningen som ztenlund skriver om men också på grund av att det beror på isolatormatrialet. Vissa material formateras och avformateras mycket snabbt andra tar betydligt längre tid på sig. Så det finns inget enkelt svar på frågan "hur lång tid tar det och hur länge håller det i sig".

Men för att det skall bli lite mer handfast så finns det tekniska belägg för:
- Formateringen beror på spänningsnivå.
- Formateringen börjar avta när spänningen slås av.
- Man har inte kunnat påvisa att det finns en "minnes-effekt".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/18 :  11:37:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om jag inte minns fel så har jag för mig jag läst någon avhandling där det framgick att molekylerna ändrar om sig i kopparen efter långvarigt användande. Dvs. dom anpassar sig efter energiflödet i kabel..

Måste se om jag kan finna avhandlingen igen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/18 :  12:51:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det har jag inte hört något om. Det skulle krävas ganska rejäla krafter för att kunna påverka så mycket!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/08/18 :  12:56:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag förutser en ny marknad för begagnade åskledare.

Edit:
quote:
Måste se om jag kan finna avhandlingen igen..

Gärna, det kan vara intressant att se vad det är för något.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/18 :  18:21:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Det skulle krävas ganska rejäla krafter för att kunna påverka så mycket


Tja, det handlar väl mer om långvarig användning.. tänk dig stenarna i en fors, dom är runda pga. långvarigt vattenflöde.

quote:
Gärna, det kan vara intressant att se vad det är för något.


Ska göra mitt bästa i mån av tid.. snart vankas kräftor.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/08/18 :  21:57:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Glöm inte termodynamikens lagar och principer heller. Kör du på med en viss temperatur kan du aldrig få en högre temperatur oavsett hur lång tid du än eldar på.
Dessutom har ingen förklarta vad det är som skulle hända i sladden och varför små fjutteströmmar skulle ha STÖRRE inverkan än stor mekanisk inverkan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/19 :  07:47:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:

Tja, det handlar väl mer om långvarig användning.. tänk dig stenarna i en fors, dom är runda pga. långvarigt vattenflöde.

Hmmm... Det skulle kunna jämföras med slitage? En isolator slits inte mig veterligt av de elektriska fälten. Den laddas upp, men något slitage finns inte. På den typen av isolatorer vi har i våra kablar är det antingen mekaniskt-. kemiskt-slitage eller åldring som kan påverka.

Det finns terorier om "elektron-rör" inuti ledare, dvs laddningstransporten sker på en betydligt mindre yta och inte alls homogent. Denna effekten skulle bero på makro-strukturen i matrialet och på grund av orenheter. "Elektron-rören" har påvisats men det sista jag hört är att man har en bit kvar innan man bevisat deras existens. Enligt det so gäller nu så "bryts" elektronrören ner av mekanisk åverkan, dvs böj i ledaren så "bryts" elektron-rören av och när ledaren kopplas in igen formeras det så sakterliga nya.
Det är inte det du menar?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/19 :  09:32:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
kan ha varit något liknande jag tänkte på. var länge sedan jag läste avhandlingen.
söker för fullt efter den, men den tycks vara svår att finna

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/08/19 :  16:15:10  Show Profile Send Lovan a Private Message
Undrar om det sker någon transport av orenheter i kablar? Det borde kunna ske en tunnlingseffekt vid låga spänningar om än möjligt försumbar
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/08/19 :  19:25:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag bara undrar i mitt stilla sinne om det inte finns betydligt enklare sätt att förbättra ljudet i sin anläggning, som ger betydligt större effekt? Typ flytta på en stol eller flytta högtalarna någon millimeter? För det måste vara ytterst små (om några alls) effekter vi pratar om?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/08/19 :  19:48:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
självklart är det väldigt små effekter. om dom ens är hörbara kan disskuteras. det intressanta tycker jag är att effekterna finns där.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/08/20 :  21:14:29  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det finns kabeltillverkare som har kablar med aktiv skärm på programmet.
Dessa skall ladda upp dielektrikumet för bättre ljud.

Borde vara lätt att prova skillnader bara genom att koppla i och ur den aktiva skärmen.

Bor det någon med en sådan kabel i närheten av Växjö är jag väldigt sugen på att testa!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/08/20 :  22:05:08  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
http://www.highfidelitycables.com/technology.html

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/08/21 :  16:46:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
JBL satte batterier i passiva delningsfilter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/08/21 :  21:03:11  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
quote:
JBL satte batterier i passiva delningsfilter

Det har jag oxå!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000