HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mycket distorsion på äldre vinyler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/06 :  13:37:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har lyssnat under några dagar på äldre men fräscha vinylskivor och mono graverade. Detta skulle ni höra. Om man motfaskopplar signalen så får man bara distorsionen kvar att lyssna på. Den är inte liten heller, säkert 20-30% THD. Jag har också lyssnat på CD skivor med äldre analoga inspelningar i mono. Här är också distorsionen hörbar när musiken är starkt utstyrd. Kanske 3-4% som antagligen härrör från det analoga masterbandet. 20-30% från vinylskivor beror säkert på att tekniken inte blivit så bra som den vi har idag. Man ska med andra ord passa sig för äldre pressningar.

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  01:23:01  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det där är väl lite onödigt styggt.
När de skivorna graverades var de aldrig tänkta att spelas av med en stereopickup som fångar upp rörelser i vertikalled.
Jag har också många av mono-LP, men är hittills inte nördig nog att kosta på mig en genuin monopickup som saknar spolar för vertikalavkänning och vet inte om det skiljer något mekaniskt i nålinfästningen också.
Det sägs att monoskivor ska låta överlägset bättre med en sådan.
Om någon i västsverige med bra monopickup har lust att bjuda på en liten demo vore jag mycket tacksam.
Redan att använda förstegets monoknapp städar upp återgivningen avsevärt och jag tror aldrig jag upplevt distorsion över 3-5% (grovt uppskattat) annat än från sönderspelade skivor.
Min bedömning är att den jättedistorsion du upplevt beror på felaktig uppspelningsmetod.
Hittar du någon ägare till fin monopickup som du får provspela dina högdistande mono-LP hos är jag väldigt nyfiken på resultatet!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  01:43:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
En sak till, trots distorsionen i graververkets förtärkare och dosan så kan inspelningen vara bättre bevarad på skivan än på ett 50-60 år gammalt rullband där magnetiseringen mattas av och bruset stiger.

Visst finns det remastringar som är bättre i alla avseenden, men det är inte ovanligt att de låter lite matt och anemiskt, men renare än en gammal originalpressning om det är en omanipulerad remastring. Alternativt har teknikerna använt diverse knep för att kompensera för masterns brister, men få lyckas så väl att jag får ostörd njutning från sådana.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/08 01:46:24
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/07/08 :  09:42:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lite OT kanske, men det där gäller i ännu högre grad videoband. De som har värdefulla VHS liggande sedan länge borde nog tänka på att digitalisera dem. Jag gjorde det och fann att flera inspelningar mattats av.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  11:33:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Lennart om du bodde närmare så skulle jag kunna visa dig olika saker som du kanske inte hört tidigare. Jag har också lyssnat på John Coltrane - Soultrane som är en inspelning från 1956 men monograverad i vår tid. Den lät faktiskt klart och fint utan den distorsion som jag tidigare talat om. En annan överraskning var också Sven Bertil Taube - Skillingtryck från 1962 men skivan är inköpt i mitten av 70-talet. Den saknade också det mesta av distorsion. Man kunde tii och med se att man höjt diskanten över 10KHz och den peakade vid 20KHz. De antagligen beroende på att masterinspelningen låter lite matt. En annan sak som man kan höra är fasvridningar som börjar redan i mellanregistret och hörs som ett varierande brus som kraschar musiken. Mono inspelningar som ligger på CD och som naturligtvis ska kunna låta bättre än vinyl. Där kan man också höra sidoeffekter från masterbandet typ varierande brus på grund av fasvridning. Det är svårt att säga om det kommer från bandet eller att bandet är avspelat på en stereomaskin som råkar vara dåligt kalibrerad. Min puppa har nu varit en från Ortofon OM40 och Riaa:n är från Aqvox C2. Tonarmen är en Techniks EPA100. Personligen så tror jag inte att det är fel på avspelningen.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  16:14:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det vore mycket intressant att få höra.
För något år sedan assisterade jag en kompis i hans sökande efter bättre RIAA-steg, och nu har jag hittat högen med dokumentation.

Jag har manualen till Aqvox Phono 2 CI som är ett RIAA-steg med en del intressanta tekniska lösningar. Är det ett sådant du har?
Det kryllar av DIP-switchar och andra omkopplare för alla möjliga faciliteter och anpassningar UTOM monokoppling såvitt jag kan se!
Om du inte har något linjesteg senare i kedjan med en monoknapp som summerar vänster och höger kanal (inte subtraherar) som du använder vid monoavspelningen, står jag på mig och menar att din avspelningsmetod är felaktig för monoskivor.

En analogi som förhoppningsvis gör det uppenbart är om du har en 4-spårs stereobandspelare som råkar sakna spårväljare för monoavspelning och spelar upp ett band från en 4-spårs monobandspelare. Då kommer du att återge helt olika inspelningar i vänster och höger högtalare från spår 1 respetive 3.
Lösning; dra ur signalkabeln från den kanal du inte vill höra och tryck in monoknappen på ditt försteg, så ljuder inspelningen från den kanal du vill höra i båda högtalarna.

Jag menar att det är i princip lika tokigt att återge vertikalkomponenten samtidigt med horisontalkomponenten från en mono-LP som att spela upp två spår samtidigt från ett monorullband.

På mono-LP ligger informationen endast i horisontalplanet och ingen brydde sig om ofullkomligheter i lack, graverdosa eller senare i pressningen kunde generera störsignaler i vertikalplanet eftersom (mono-)pickupen var helt okänslig för sådana.

Vinyl spelar jag med en Lyra Dorian i en Helius Standard Arm (mycket ovanlig) direkt ansluten till MC-ingången på ett McIntosh C2300 försteg där allt kan manövreras från fjärrkontrollen, t.ex. pickupens lastimpedans under pågående spelning, monoknappen och tonkontroller som även hjälpligt kan generera anti-RIAA vid för 78-varvsspelning med min OM78 via MM-ingången. Jag kan även stänga av och sätta på olika förstärkarutgångar. Stänger jag av frontarna och bara har mina ambiofonikopplade bakkanaler aktiva låter det riktigt illa, mest dist och knäppningar som låter ovanligt vasst, men när jag trycker in monoknappen blir det alldeles tyst därbak, precis som det ska vara vid korrekt monouppspelning.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  17:46:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Någon fyrspårsbandspelare har jag inte längre däremot så har jag möjlighet att spela upp 2/4 spårs band på min Techniks SR1500 som är utrustad med ett extra 2/4 tonhuvud. Ja det är den Aqvoxe Phono som jag har och som du har manualen. Jag har provat med att ändra DIP-switcharna på olika sätt och kommit fram till att bästa och rakaste frekvenskurva med OM puppor får man när man ändrar på kapacitansen. Om man har fel kapacitans blir ljudet mörkt eller luddigt. Jag har åtminstone två olika möjligheter att spela vinyl. Det ena är att jag kör genom en 16/8/2/1 mixer och den andra möjligheten är genom en förförstärkare som är från TC-electronic.(Finalizer96) I den senare kan man monokoppla och eller fasvända signalen. I mixern kan man summera eller om man så vill bara lyssna på en kanal. Att det låter illa i dina bakkanaler när du lyssnar på en monoskiva förstår jag. Det beror på att din monosignal går ut fasvänd i bakhögtalarna. Testa med att vända fasen till den ena högtalaren. Fungerar inte det så beror det på att signalen går genom en fasvändande matris vilket är helt rätt enligt den ambiofoniska lagen.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  19:52:18  Show Profile Send lennartj a Private Message
Just nu snurrar Jam Sessiion 1954 med Clifford Brown, Maynard Ferguson, Clark Terry och Dinah Washington på skivtallriken.

Jag har vänt fas på ena bakhögtalaren upprepade gånger, men det hörs lika mycket skräp i bakhögtalarna med stereo oavsett fasläge och blir lika tyst i mono. Något annat hade jag inte förväntat mig med mitt enkla påhäng med en Yamaha A-320 förstärkare som endast har ingångsväljare och kluven volymratt med friktionskoppling ansluten till en egen pre out och högtalarna så här
.
Eftersom det är flera meter mellan OD11'orna sker ingen utfasning i rummet för att man fasvänder den ena. Om man gör motsvarande elektriskt i en mixer är det en annan sak.

Åter till ursprungsfrågan, kan du återskapa den förhöjda distorsion du nämnde om du ser till att endast skivans horisontalinformation (V+H) matas till både vänster och höger kanal i din anläggning?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  20:24:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja just det, det du hör är förstås S-signalen som inte finns i en mono signal. Men när man lyssnar på en stereoskiva får man en S-signal som blir ett slags eko eller reverb. Har du någon gång lyssnat på radio ambiofoniskt. Jag tror inte att det kommer att låta så bra för det finns en hel del skräp i en S-signal från radion. När det gäller Jam Session 1954 så tror jag utan att ha provat. Det går nog inte så bra eftersom båda signalerna blir exakt samma och resultatet bör bli nästan total tystnad. Det är samma sak som när man mäter distorsion då man också jämför, men nu en fast frekvens som är ingående signal. Fasvänt så får man ett resultat som nu kallas distorsion.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/08 :  23:51:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Anledningen till att jag ens har nämnt min ambiofonikoppling i samband med monoavspelning är för att referera till varifrån jag får min skillnadssignal att jämföras med
quote:
Om man motfaskopplar signalen så får man bara distorsionen kvar att lyssna på.

Min skillnadssignal uppstår alltså inte förrän över högtalarutgångarna på min extraförtärkare vilket skulle kräva lite extra knep och knåp för att kunna spela in och utbyta wav-filer med skillnadssignaler för jämförelse och analys.

Genererar du din i mixern?

Hur uppkom den starkt distorderade skillnadssignalen hos dig?

Ska vi kanske lägga ner frågan och konstatera att den inte existerar om man har möjlighet att att avlyssna endast skivspårets horisontella
information som var den enda som var meningen att skulle lyssnas på?

Åter till sidopåret om ambiofoni.
Jag har alltid haft någon sådan form av uppkoppling sedan mitten av 70-talet och gjort likt Rönnerdahl med sitt kaffe och Kron, blandat till angenäm styrka och smak. Normalt på så låg nivå att man är (nästan) övertygad om att den inte är på tills man stänger av dem utgången. Olika mikrofonteknik kan i extremfall ge skillnad på närmare 10 dB i ambiofonikanalen. Då måste jag naturligtvis dra ner ambiofoninivån, så att den inte tar över.

På tal om radiolyssning, ekonyheterna är klart irriterande att höra med ambiofoni. Studiorösterna brukar gå ut i stereo men när de intervjuar sina korrespondenter bryts det ljudet abrupt och korren ensam går ut i ren mono.
Det här med att intervjua de egna korrespondenterna tycker jag förresten är ett irriterande tilltag.
Annat var det på Arne Thoréns, Alf Martins och Knut Ståhlbergs tid då de ostört läste sina välformulerade rapporter.

Musik igen:
På vissa låtar "måste" jag dock maxa ambiofoninivån.
Exempel: Led Zeppelin - Whole Lotta Love och Iron Butterfly In-a-gadda-da-vida (sångaren var så hög att han inte klarade att uttala "In the Gardens of Eden".


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/07/16 :  00:01:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lyssna på musiken istället för distorsionen är mitt blygsamma tips...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/16 :  01:53:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är lättare sagt än gjort för den som vill lyssna på monoskivor men saknar monoknapp.
Om man, som i trådstarten, drabbas av 20-30% distorsion är det svårt att koncentrera sig på musiken.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/07/19 :  19:40:04  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tycker frågeställningen är intressant. Jag köpte tyska tidningen Images analogspecial för något år sedan. Där skrev man bl a att monoplattor idag pressas i steteo men med samma information i båda kanalerna. Om jag förstod det rätt så krävde det alltså en stereopickup för att återge dessa pressningar bäst.

För att maximera återgivningen i gamla monopressningar, i huvudsak pressningar före 1955, så krävs en mono-pickup. Så möjligen har ni rätt båda. Avspelning med stereopickup på en gammal "äkta" monoplatta blir inte bra. Men det blir inte heller bra att använda en monopickup till nypressade monoplattor eftersom de är graverade i stereo.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/20 :  00:00:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Monoskivor före 1955 skriver du bebop.
Monograveringar av i stort sett alla skivor gavs ut, lagerfördes och såldes (i avtagande upplagor) fram till 1965. Först då kom stereo-LP med märkningen "Auch mono abspielbar" som Kjell Stensson sade i sitt program om ljudåtergivning (bland annat), jag har glömt vad det hette.

Vet du om nålinfästningen är mekaniskt helt stum i vertikalled på någon av de "riktiga " monopickuperna?
Annars betraktar jag dem som "rip-off" för dem som saknar möjlighet att monokoppla sitt försteg eller kunskapen att monokoppla i pickup-skalet. Monoskivor hade lite grövre spår 25 um (78-varvare har ca 65 um) än stereoskivor som lämpligen spelades av med 12,5 eller 15 um nål, på den tiden det bara fanns runda.
Bland andra Ortofon SPU i monoversion för mikrospår har fortfarande 25 um nål. Det tycker jag är oerhört dumt. Då spelar jag ju av skivan på samma spårdjup som alla andra gjort före mig (om det är loppis-fynd) och nålen känner därför av maximalt med störningar på grund av slitage från tidigare ägare.
Som jag sagt många gånger är van den Huls nålar och några till överlägsna på att rida över det slitna spårdjupet.

Som nöjd Lyra-användare kollade jag
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Titan/Titan_Mono_2.html och sammanfattningsvis är jag "still confused, but at a higher level". De använder åtminstone FineLine-nål även på monopickuperna.
Det gör även Ortofon på nyare mono-pickuper som Cadenza Mono, men den kostar runt 10.000 SEK och "Lyrorna" så mycket att jag inte vågar nämna det.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Eddie Wiklander
Starting Member

8 Posts

Posted - 2012/07/20 :  18:41:43  Show Profile Send Eddie Wiklander a Private Message
U66: Jag fick Mürbäck att införa variabel C och R på C1/C2:s pu-ingångar. Det är viktigt för olika pickuper och deras frekvensgång.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2012/07/20 :  22:17:41  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag skall läsa om artikeln och jag återkommer. Men av poängerna var att en monograverad LP anno 1955 var inte samma sak som en monogravyr av senare datum.

Jag återkommer...

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/20 :  22:59:59  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men av poängerna var att en monograverad LP anno 1955 var inte samma sak som en monogravyr av senare datum.
Det måste ju vara så eftersom alla monoskivor som jag har lyssnat på och har varit äldre graveringar som innehåller hög distorsion. Nu tror ju inte jag att moderna monograveringar är speciellt gjorda med en graverdosa just för mono. Säkerligen är det så att man varit noggrannare med inställningen före graveringen eftersom det inte kan höras någon distorsion på dessa skivor som jag har lyssnat på. Jag har ingen speciell pickup som är wirad för mono men jag har en OM25µ & 65µ. Men jag har också en Ortofon C med 65µ nål. Jag tycker inte att det hörs någon skillnad när man spelar en monoskiva och jämför OM40 med OM25.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  01:27:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag förstod först inte vad tidskriften Images analogspecial hade fått årtalet 1955 från beträffande mono-LP.
Vad hände då?
Jo RIAA-standarden spikades, men jag har aldrig fattat att den skulle omfatta den fysiska graveringen av spåret utan bara frekvenskorrektionen. Om någon hittar mer info om detta ser jag tacksamt fram mot länkar för att lära mig mer.

Kanske RIAA ändå satte upp någon norm för frihet från störningar i vertikalplanet, men att det dessförinnan fick vara hur illa som helst?

Ändå hävdar jag med en dåres envishet att avspelning av monoskivor producerade före CD-eran alltid ska göras i en kanal mono med endast horisontell avkänning av spåret innan man klagar på den tekniska kvalteten.
Hur man ser till att endast förmedla den horisontella informationen är "den resandes ensak". Det kan göras mekaniskt eller elektriskt med summering eller subtraktion beroende på hur man valt att orientera spolarna i den aktuella pickupen.

Såvitt jag vet var det först 1958 som skivindustrin kunde gravera stereoskivor och det fanns pickuper att köpa, men skivpelarna eller tonarmarna saknade ju kablage och kontaktering för mer en en kanal, så det handlade för de flesta som hade råd och vågade vara tidigt ute om komplett ny skivspelare och ytterligare en komplett uppsättning monoförstärkeri och högtalare med klumpig hantering utan gemensam volymkontroll. De tidiga stereopickuperna hade usel spårningsförmåga och hög distorsion (mycket högre än mono) och högt pris.
Kom just att tänka på att jag har en massa Musik och Ljudteknik från 1958 och framåt där jag läst mycket om svenska stereopionjärer. Kommer dock inte att ha tid att kolla dem på några veckor.

Dessförinnan kunde man endast få tillgång till stereoinspelningar på rullband (7" 19 cm/s) vilket var både dyrt och exklusivt, fast kanske inte lika exklusivt som dagens http://www.tapeproject.com/ som kostar 300 US Dollar per band/album.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/22 00:11:50
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  10:52:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har lite förinspelade band från tiden, 1960 och ett par år framåt. Kvaliteten är usel och jag förstår inte hur man kunde framhålla prerecorded tape som en kvalitets förhöjning. Jag kommer ihåg att Europa Film AB ställde upp en kopieringsanläggning på varuhuset PUB för visa hur det går till. Anläggningen bestod av några specialbandspelare från AMPEX (3200)som rullade med 30"(76,2cm/sek.) och mastern som egentligen var en kopia av "urmastern"rullade med 60" (152,4cm/sek.). Kvaliteten innehöll mycket brus och begränsat frekvensomfång. Detta med tanke på Tapeproject där kopieringen rullar i realtid och mastern är ett 1":s alt.1/2":s band.
Jag har en fråga om moderna monopickuper. Vet någon här om dom bara innehåller en spole eller om det egentligen är en helt vanlig stereopuppa med en rund 25µ nål.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  14:28:50  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det varierar, Lyra har två spolar men de är båda orienterade i horisontalplanet så att man får två individuella men identiska monosignaler ut så att stereopurister som inte vill besudla sin signalväg med mono-omkopplare kan få korrekt monosignal i båda kanalerna. Länk till dem finns i ett av mina tidigare inlägg.

I Stereophiles juninummer http://www.stereophile.com/content/listening-114 skriver Art Dudley om bland annat the Miyajima Laboratory Premium Mono BE phono cartridge ($1260).

quote:
The Miyajima's motor is built into a well-machined ebony body, and its unique cantilever and suspension may be closer than anything else to the mono ideal: a mechanical system that responds to all audio-frequency groove modulations in the lateral plane - that's where all the musical information exists on monophonic records, save for the earliest Berliner discs - yet is deaf as a stone to everything else.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/21 14:30:44
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  14:56:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Men det räcker ju med en mono omkopplare(billigare) eftersom man då fasar bort S-signalen och ger mindre brus(3dB). Det är synd att man numera tagit bort den möjligheten.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  18:35:11  Show Profile Send lennartj a Private Message
Förnuftiga tillverkare som t.ex. McIntosh har monoomkopplaren kvar.


Min C2300 som tronar i mitten är deras mest kompletta rörbestyckade modell i en låda. Den kom för 4 år sedan och är en komplett nykonstruktion.
Avsikten är att denna ska förbli min sista analoga förförstärkare.
Hittade en något aktuellare bild i min Photobucket.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/21 23:06:19
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/21 :  19:56:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Den lilla dBx enheten ovanpå kassettdäcket. Vad heter den? Ovanför skivspelaren står det en kompander för kassettbandspelare alt. för avspelning av enkodade vinylskivor. Jag har några sådana skivor som ska spelas av med en dekoder, min heter dBx 222.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/22 :  00:05:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Lådan ovanpå kassettdäcken heter DBX 200



och är en helt passiv omkopplarlåda som hanterar tre bandspelare, med monitor och kopieringsmöjligheter i alla riktningar samt tre processor-loopar som man dessutom kan skifta mellan input- och output-sidan.
Det är inte precis en burk jag skulle vilja byta till dyr-kablar på rakt av, det går åt 16 par.

Är din DBX222 möjligen en 122 förpackad likadant som min 200?

Under rullbandaren står en DBX128. Jag ville hellre haft en DBX124, men 128'an var på utförsäljning till ett pris jag inte kunde motstå.



Den använde jag mest under dokumentationsinspelning av körkonserter där jag själv var med och då inte inte hade möjlighet att påverka om nivåerna skulle gå överstyr.
En gång i tiden använde jag de två kasettdäcken för att göra två kopior i taget till intresserade körmedlemmar. Sedan blev det DAT och CD-bränning osv. men det var inte lika kul. Jag hade nog av datorer på jobbet.

Skillnaden mellan 122 och 128 är att min dessutom har en variabel kompander som jag aldrig haft någon egentlig nytta av. I och för sig kunde den nästan rå på dåtidens kompressorer som de kommersiella radiostationerna använde, men de sände ju knappast något av värde.
Jag har också några DBX-enkodade LP, bl.a. en Supertramp med den passsande titeln "Even In The Quietest Moments..."


/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/07/22 00:27:34
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/07/22 :  00:18:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
En liten kommentar om förinspelade band från 50- och tidigt 60-tal, jag skrev bara att det var dyrt och exklusivt, inte att de var bra, men det var det enda tillgängliga mediet för stereoinspelningar före 1958.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/22 :  11:18:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Den första stereoinspelningen på skiva gjordes i Abbey Road Studio 1 11 April 1933. Det var A.Blumlein som lyckade bygga den första graverdosan för stereo. Poblemet var nu bara att det dröjde till 50-talet innan man kunde spela skivor i stereo. Inspelningen från 1933 var med E.Elgar som dirigent.
På frågan om dBx 222/II så är det en lite enklare version av dBx 224/II. Det fanns ju två olika typer av compandern, I & II. Jag har två enheter av dBx 150 typ I som är en proffs version och medger att man samtidigt som man spelar in också kan lyssna efter band. Typ 1 & II är inkompatibla med varandra. Lennart hur låter Supertramp jämfört med en vanlig vinyl?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000