HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optisk eller RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/07/05 :  18:13:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Vilken ger bäst resultat. Kan man höra skillnad på dem

Mera bilder åt folket

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/07/05 :  20:45:58  Show Profile Send markusA a Private Message
Det finns de som påstår sig höra skillnad?
Personligen tror jag att det oftast finns viktigare saker att pilla med än kablar.
Själv kör jag optiskt för det är praktiskt. :)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/05 :  23:32:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej det är ingen skillnad på de två, inte heller med AES/EBU. Vad man möjligen kan tänka sig är att man skulle kunna få elektrisk instrålning med RCA eller AES/EBU. Men jag har själv aldrig varit med om det och det är säkert mycket ovanligt. Speciellt i hemmiljö så är det nog obefintligt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/07/06 :  09:06:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, det är skillnad. Jag har själv jämfört och det är inga problem med att höra skillnad.

Toslink har lägre bandbredd och är därmed sämre. Elektriska utgångar är i regel bättre.
Men, det förutsätter att den digitala elektriska utgången är riktigt gjord, bl.a. med en galvanisk avskiljare.
Har man fuskat med den elektriska utgången så kan den låta klart sämre än toslink.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/07/06 :  09:15:52  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Koax är generellt bättre och jag hör skillnad. Jag undviker toslink om det är möjligt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/06 :  10:46:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Min anläggning är säkert mycket dålig för jag kan inte höra någon skillnad mellan de olika sladdformaten. Det är enligt mig bara vissa hifi-nördar som tror sig höra någon skillnad. Den som har lust får gärna komma till mig och lyssna. Samtidigt kan vi jämföra bra vinyler med en motsvarande CD. Nej min uppfattning är att det finns för mycket mumbo jumbo i hifi-världen. För många år sedan gjorde jag jittermätningar på 10meter långa sladdar av alla tre slag och det gick inte att då mäta någon skillnad.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/07/06 :  12:13:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Min anläggning är säkert mycket dålig för jag kan inte höra någon skillnad mellan de olika sladdformaten. Det är enligt mig bara vissa hifi-nördar som tror sig höra någon skillnad. Den som har lust får gärna komma till mig och lyssna.
Det är ju ingen idé om det inte går att höra någon skillnad i din anläggning. Är det inte bättre att du kommer hem till mig istället?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/06 :  13:02:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst jag kommer, säg bara när och var.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/07/06 :  16:32:36  Show Profile Send markusA a Private Message
Under normala betingelser så har inte bandbredden någon begränsande funktion.
Toslink ger per automatik total galvanisk separation.
Jag har varit med där man tyckt att Toslinken lät bättre än coax även trots att man innan var övertygad om att coax var bäst.
Personligen så tror jag att eventuella skillnader är försumbara om de existerar.
Men... nu är det ju så att alla diskussioner som rör kablar tenderar att bli infekterade ganska kvickt.
Jag har tagit beslutet att låta de som upplever skillnad få hålla på med kablarna medan jag själv fokuserar på annat.
Det utesluter iofs inte att jag hoppar på om det blir någon kabeltest i mitt närområde. :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/07/08 :  12:48:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag har varit med där man tyckt att Toslinken lät bättre än coax även trots att man innan var övertygad om att coax var bäst.

Som jag skrev innan, coax kan låta sämre om det inte är riktigt gjort. Men låter det sämre än toslink så finns det potential för förbättringar.
Och som sagt, galvanisk avskiljning på digitalutgången är viktig vid coax och då försvinner toslinks fördel.
Jag är helt säker på min sak.
Jag har använt separata DA-omvandlare sedan mitten av 90-talet.
Att toslink är rämre än elektriska förbindelser (riktigt gjorda) är en etablerad sanning och för en gång skull stämmer det med mina egna erfarenheter.
Det är en lång rad av DA-omvandlare och olika transporter som vandrat genom mitt hem.
Bäst och sämst har coax låtit med toslink mitt imellan.
Man får pröva sig fram, men låter toslink bäst så kanske man ska fundera på att testa en annan transport.
Jag hade en Airport Express en gång i tiden och då var jag låst till toslink. Då upptäckte jag att även här har kablarnas kvalitet betydelse. Jag köpte en kabel från Supra med specialslipade fiberändor och den gjorde skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/08 :  15:02:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kablar i all ära, där finns de som hör skillnader, de som tror sig höra skillnader men inte kan bevisa det, de som inte hör skillnader och eftersom om det inte går att mäta så ÄR det ingen skillnad etc. etc.

Men problemet i denna frågeställning är att kabeln är inte det enda som påverkar överföringen och det går inte att jämföra rakt av. Signalen som skall överföras i denna del av ljud-kedjan är ju per definition elektrisk och att då omvandla den till optisk informationsbärare innebär ju att den måste även omvandlas igen till elektrisk innan den konverteras till den analoga domänen.

Därför är jag tämligen övertygad om att det finns följande scenarios:
1. Situationer där optisk överföring låter "bäst" (föredras av en viss lyssnare)
2. Situationer där elektrisk överföring låter "bäst" (föredras av en viss lyssnare)
3. Situationer där ingen nämnvärd skillnad kan uppfattas (inget av dem uppfattas som mest välljudande)
4. Situationer där man väljer det ena eller det andra av praktiska skäl och väljer att kompromissa med den, relativ sett, lilla skillnaden i ljudkvalitet.

Men det är ju relativt enkelt att prova? Och det finns säkert någon som är villig att låna ut en alternativ kabel utan andra kostnader än möjligen porto för att testa själv i ditt hem.
PM:a mig om du vill låna alternativa kablar.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/07/08 :  20:10:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Tack för all info och egenupplevelse av dessa kablar. Har testat båda och kunde inte höra skillnad så jag ville höra andras upplevelser. Min hörsel är ju inte hundra längre och på basis av era svar så tror jag att jag nöjer mig med RCA tills vidare.
Simma lugnt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2012/07/09 :  10:38:10  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Att torslink skulle vara sämre är väll inte så konstigt då signalen går
el => ljus => el igen, två omvandlingssteg som förmodligen inte är perfekta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/07/09 :  10:40:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Men allt får ju med ljusets hastighet.
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2012/07/09 :  11:19:57  Show Profile Send iMac a Private Message
Har man galvanisk åtskild coax med trafo så omvandlas signalen till elektromagnetisk induktion o tillbaka så där är det en omvandling oxå!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2012/07/09 :  11:26:54  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag instämmer med att RCA låter bättre.

Edited by - Leif B on 2012/07/09 11:27:16
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/07/09 :  14:35:52  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag säger varken bu eller bä när det gäller ljudkvallité.
Jag tycker mest att man ska vara lite försiktig med dogmatiska uttalanden.
När det gäller digitalteknik så är det inte alltid lika uppenbart hur saker skiljer sig.
Har man en digital signal spelar det ingen roll hur många transformationer den går igenom så länge checksummorna stämmer...
En "etta" är och förblir en "etta".
Problem uppstår när datan blir korrupt men då får man tabba sig ganska illa...
Man kommer fort in på frågor om isokron eller asynkron dac osv. Olika burkar hanterar datat på olika sätt och ställer olika krav på källan.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2012/07/11 :  09:22:48  Show Profile Send 24U a Private Message
Björn-Ola

Nyfiken på att Toslink har lägre bandbredd. Undrar hur detta kan vara. Vi gräver ju ner miltals av fiber i backen som går i hastigheter långt över behovet i en HiFi-rigg och där är fiber valet. Så jag undrar om det är egentliga bandbreddsbegränsningar? Denna överföring saknar ju dessutom kapacitans.

Min erfarenhet är att Toslink har varit den bättre överföringen, troligen för dess naturliga egenskap till galvanisk åtskillnad. Är väl först när jordplanspotentialer utjämnas på egen tråd som signalen är som renast vid elektrisk överföring?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/11 :  09:52:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
- Jag tror rätt val för fixaratig är firewire. . .

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2012/07/11 :  11:03:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
Detta har ju varit uppe ett antal gånger tidigare. Hemma hos mig räcker bandbredden i Toslink till att köra 24/192 PCM i stereo utan lagg. Då tycker man att det skulle vara rikligt för vanlig cd...
Dessutom oerhört praktiskt att slippa onödiga elektriska kopplingar mellan apparaterna.
Galvanisk avskiljning kan såvitt jag känner till bara genomföras med trafokoppling; Inte precis nåt som höjer bandbredden det inte...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/07/11 :  17:56:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Björn-Ola

Nyfiken på att Toslink har lägre bandbredd. Undrar hur detta kan vara. Vi gräver ju ner miltals av fiber i backen som går i hastigheter långt över behovet i en HiFi-rigg och där är fiber valet. Så jag undrar om det är egentliga bandbreddsbegränsningar? Denna överföring saknar ju dessutom kapacitans.

Min erfarenhet är att Toslink har varit den bättre överföringen, troligen för dess naturliga egenskap till galvanisk åtskillnad. Är väl först när jordplanspotentialer utjämnas på egen tråd som signalen är som renast vid elektrisk överföring?


Jag kan ju egentligen bara tala om egna erfarenheter och mina erfarenheter är att jag fått det bästa ljudet via elektriska utgångar. De är också dyrare och det skulle knappast finnas elektriska överföringar om de vore sämre än toslink.

Lite googling:

Due to the use of clock recovery, TOSLINK cables are widely rumored to introduce jitter (reproduction inaccuracies due to timing errors), erroneously described as "smearing" or a poorly articulated sound. However, the actual effect of jitter on audio reproduction is an increase in noise or intermodulation, and most humans' hearing is not likely to notice any effect. Multi-strand glass fiber TOSLINK cables might cause less jitter than larger diameter, single strand cables.[dubious #8211; discuss] (See Jitter.) One cause of jitter is bandwidth-limiting of the digital signal.[5]
TOSLINK cables can temporarily fail or be permanently damaged if tightly bent. Their high light-signal attenuation limits their effective range to about 6 metres (20 ft).[1]
Optical cables are not susceptible to electrical problems such as ground loops and RF interference.[6]
Bandwidth can be 10 MHz with high-purity quartz fiber, but 5 to 6 MHz for a cheaper plastic cable.[5]


"The jitter and other timing factors in an optical link is
worse, along with less well-controlled rise and fall times#8221;
A coax cable is driven by a pulse transformer, the
bandwidth is at least a couple of 100MHz, almost only depending on the
driver circuit. In an optical transmission we need a LED to change the
signal into light and a receiver like a photodiode to change it back into an
electric signal. The achievable data rate is only 6MHz, the bandwidth will
be in the 10s MHz region, less than 10% of the coax.

Man förstår att bandbredden har betydelse för jitter när lutningen på flanken på nivåändringen av signalen styr nogrannheten i tid när biten identifieras.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/07/11 :  19:11:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message
quote:
- Jag tror rätt val för fixaratig är firewire. . .


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2012/07/11 :  22:12:05  Show Profile Send Mattias a Private Message

Firewire är väl lite ute nu väl?
Iom att Mac slutar med detta på sina datorer om jag inte är felunderättad.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/07/11 :  22:21:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message
quote:
Firewire är väl lite ute nu väl?
Iom att Mac slutar med detta på sina datorer om jag inte är felunderättad.

Han syftar på mitt avslutade trevägsprojekt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/07/12 :  19:55:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Om Toslink trots en lägre bandredd klarar av att överföra en digital signal korrekt så spelar det ingen roll om coax har 10ggr högre...
När det gäller digitalt så räcker det med bitkorrekt överföring. Man tjänar inget på att sitta med massiv överkapacitet.
Om det visar sig att man inte har bitkorrekt överföring så har man naturligtvis problem oavsett vilket alternativ man väljer.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/07/12 :  20:33:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör optisk i min gamla Wadia cd/dac och det låter bättre än rca.
Rekomenderas även av tillverkaren.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000