HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trådat eller trådlöst till Squeezebox?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/07/17 :  13:07:24  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej, har nyligen kopplat in en Squeezebox Touch. Hade tänkt köra med en tp-kabel från routern till den, men upptäckte att jag inte hade något ledigt uttag i routern. SB:en står precis bredvid routern och den har ju även trådlöst, så jag började med det tills vidare. Men nu när jag tänker på det; finns det egentligen någon nackdel med att köra trådlöst om den har perfekt mottagning? Rent intuitivt tänker jag att trådat alltid är bättre än trådlöst, men iom att det är tcp/ip är ju överföringen ändå förlustfri så det borde väl inte spela någon roll..?? Tänker jag fel?

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/07/17 :  13:18:32  Show Profile Send Stormen a Private Message
Om du har full mottagning så är det väl svårt att hävda att det skulle bli några ljudliga förändringar.
Jag har kört med båda men haft lite sämre mottagning vilket gjort att det blev lite segt med albumladdningar o att duetten hängde sig.

Oavsett om man ställer in att SB ska packa upp eller datorn ska göra jobbet så är det knappt någon MB på linan. Så trådlöst kommer att "hålla måttet" vad det gäller bandbredd.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/07/17 :  14:18:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för svar! Vad menar du med "Oavsett om man ställer in att SB ska packa upp eller datorn ska göra jobbet", var ställer man in det??

Fattar inte heller var jag hittar inställningarna nu, är den menyn "dold" när den väl fått ip? Satte i en kabel nu men nu vet jag inte om den kör trådat eller trådlöst och hittar inte de inställningarna...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/07/17 :  16:41:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
verkar bekant det där, jag sålde min SB, för mycket strul för en otålig en som mig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/07/17 :  17:07:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Rent allmänt så verkar det som alla tillverkare av seriösa nätverkspelare förordar att man kör med tråd och inte wifi. Vissa utrustar inte sina spelare med Wifi ens en gång.
Förmodligen ger wifisändaren i spelaren upphov till störningar, så ljudet blir bättre om den stängs av.
Själv har jag bara testat Soundchecks Toolbox där avstängning av Wifi ingår isom en del av paketet, så jag vet inte hur mycket av ljudförbättringarna som kommer från avstängningen av Wifin.
I den avsomnade tidningen High Fidelity testade man att modifiera bort Wifin i en Sonos-spelare med gott resultat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2012/07/17 :  17:54:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
Men hur stänger man då av WiFi -delen i SB? Jag hittar inte ens inställningen för nätverk... vet inte ens om jag kör trådat eller otrådat nu!

Det är verkligen inte mycket "strul" med en SB om man jämför med andra nätverksspelare, otroligt lättanvänt tycker jag!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2012/07/17 :  18:29:03  Show Profile Send Mattias a Private Message

Trådad överförning ger minst problem är min erfarenhet.
Har några squeezeboxar och en av dessa går trådlöst. Tre andra går via tråd. Den trådlösa är den som brukar krångla!

/Mattias
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/07/17 :  23:04:03  Show Profile Send Joda a Private Message
Har en SB3 där åskan tog TP porten så det är trådlöst som gäller.
Inga problem alls på flera år.
Trots att det trådlösa nätet är väldigt kinkigt för placering, mest för att routern står i en armerad betongbunker. Fungerar dock utmärkt till våningen över där SB3 står.
SB serven är inte uppdaterad på ett par år då jag inte ser någon anledning att installera nyare version.

Har dock ingen erfarenhet av touch, men jag tror det är ganska beroende av miljön och vilken router man har om man får en helt problemfri uppkoppling eller om den börjar strula efter ett tag.

"Ljudet borde bli bättre" tycker jag inte är skäl nog att basera ett beslut på.
Dock skulle jag gå med trådat så ofta det går då man garanterat inte störs av mikrovågsugnar eller andra nät i närheten.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/07/17 :  23:14:53  Show Profile Send markusA a Private Message
Även om jag haft lite problem med min SB Touch så är WiFi den biten som fungerat klockrent hela tiden.
Jag säger inget om ljudet men funktionaliteten är god för mig.
Serverprogramvaran har gett mig gråa hår. *s*
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2012/07/19 :  17:14:18  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Har haft min SB Touch i 5 dagar nu och är riktigt nöjd.
Jag kör trådlöst och mina musikfiler har jag lagrat på en strömförsörjd usb-disk
som är ansluten till Touchen.
Har laddat ner en app till min smartfån så jag kan sitta i soffan och styra Touchen via WiFi.
Att koppla Touchen direkt till förstärkaren analogt med RCA-kablar var ingen höjdare,
ljudet blev ganska dåligt.
Jag har kopplat Touchen med koaxkabel till min externa DAC och då låter det riktigt bra.
Kör en del radio, mer från spottan men mest från USB-disken.
Den funktionsguide som finns att ladda ner från Logitech har varit, och är, till god hjälp.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000