HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa subwoofer - tips emottages gärna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jarno
Starting Member

4 Posts

Posted - 2012/07/13 :  14:03:42  Show Profile  Visit jarno's Homepage Send jarno a Private Message
Hej, detta blir mitt första officiella (det första "inofficiella" var presentationen) inlägg här på HiFiForum. Jag har bestämt mig för att köpa en subwoofer för att komplettera mitt system. Efter att jag lånat en subwoofer av min morbror har jag insett att det inte finns någon återvändo till hur det var innan.

Mina stativhögtalare är ett par Focal Chorus 806 och drivs av en Harman Kardon-förstärkare. Från början tittade jag på en XTZ 99 W10.16 men så fick jag låna lite äldre modell av min morbror. Tyckte att den lyfte ljudbilden enormt och bestämde mig därför att jag måste ha en sub., Dock inte denna XTZ då den tog över för mycket av ljudbilden (trots att jag flyttade, vred på reglage och testade utförligt). Det blev helt enkelt lite för mycket "bilbas" som jag vill kalla det. Dessutom hängde den inte med mina Focal Chorus 806 när jag spelade musik med snabba dubbelkaggar (t ex Gamma Ray eller annan metal som Gorgoroth och Vader). Den halkade efter på ca var fjärde takt tyckte jag mig höra.

Så därför var jag på en hifi-butik i Göteborg i onsdags och pratade lite med dom och fick även lyssnat lite på vad de hade att erbjuda. Den de rekommenderade var en Velodyne SPL-800 Ultra. Den lät helt fantastiskt men då kostade den även mer än dubbelt så mycket som XTZ. Ska tillbaka till butiken i nästa vecka och lyssna på den med sådant som jag ansåg XTZ inte spelade på ett tillfredsställande vis. Jag hoppas också på att kunna låna hem ett demoex.

Finns det några andra, gärna billigare, subwoofers som är lika bra som Velodyne SPL-800 Ultra? Är det bara slöseri med tid att titta runt efter de billigare modellerna som HiFi-Klubben har (t ex Argon, Dali)?

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/13 :  15:26:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ska du hitta något som är bättre än XTZ 99 W10.16 för under 8000kr så vete sjutton om du inte bör satsa på DIY, kanske ett par tappade horn?

Jag har liknande musiksmak som du och jag körde länge med en Cerwin Vega CLSC-12S och den mullrar på fint, men är ingen höjdare på dubbelkaggar.

Audio Pro gör ju prisvärda subbar.
JBL?
Klipsch?
Canton?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/07/13 :  15:43:24  Show Profile Send softishman a Private Message
Kolla på beg marknaden efter en REL T1, T3 eller vad dom nu heter, det är musikaliska subbar med snabbhet som borde göra dig nöjd!!!

Jag har två XTZ W10.16 men dom används bara till bion och inte vid musik... Dom är prisvärda!!!

Edited by - softishman on 2012/07/13 15:44:17
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/07/13 :  18:13:40  Show Profile Send shifts a Private Message
Istället för "snabb" bas, sök efter basar som inte går så djupt. Titta även i ett prissätt där du kan ha råd med två stycken. Att du upplever att set går för långsamt tror jag nämligen har att göra med akustiska fenomen, snarare än specifikt kopplat till högtaleriet.
Go to Top of Page

jarno
Starting Member

4 Posts

Posted - 2012/07/16 :  14:28:50  Show Profile  Visit jarno's Homepage Send jarno a Private Message
opethic, tack för tipsen. Vi är nog halvt bekanta från MetalCentral (om jag inte hann sluta hänga där regelbundet då du började, hette egar där i alla fall) så jag har lite koll på vad du gillar. ;)

Jag har polare som har Cerwin Vega-högtalare (ingen subwoofer dock) och jag är inte så förtjust i deras ljud (även om de flesta säger att det är bra "metalhögtalare"). Så någon Cerwin Vega-subwoofer blir det nog inte. Vad gäller de andra märkena så känner jag igen dom men det enda jag hört är Canton och de gillar jag. Det blir nog som så att jag kommer att lyssna på flera olika subwoofers i butiken och se om jag inte kan få låna hem några av de jag gillar bäst.

Tyvärr finns det inte utrymme för två subwoofers i hemmet. Jag tror inte heller att jag har kunskapen/handtaget för lite DIY (det skulle bli för mycket Papphammar över det hela).
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/07/17 :  13:26:01  Show Profile Send Stormen a Private Message
shifts är inne på rätt spår.
Vissa anläggningar som kan gräva otroligt djupt (10Hz) har konstaterats låta rappare och bättre med ett subsonicfilter på ca 35Hz. Visst så missar man någon enstaka luftsus på de största orglarna. Men generellt betydligt rappare återgivning. Så det handlar mer om det akustiska felen och fenomenen.
Trot eller ej men "upplevd" snabbhet hittar du i regionen 100-300Hz och till viss del i diskanten. ( det jag precis skrev tog mig lång tid att själv smälta) ;-)
Min rekomendation är att skära bort lite lite i lägsta oktaverna för att få det du eftersträvar. Den subben du lånade fungerar säkert bra som den gör med lite justering till rummet.
Lycka till i ditt sökande.

Edited by - Stormen on 2012/07/17 13:28:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000