HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar och störningar...?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:58:57  Show Profile Send softishman a Private Message
Jag har ju kombinerat min stereo och min hemmabio och har då rca snoddar från min Krell 400xi (agerar slutsteg vid bio) till min Onkyo 3007 (pre-out front till krellen) och jag får lite brus i högtalarna i bioläget, hörs nästan inte när man sitter i soffan med MUTE aktiverat men går man fram hörs det...

Det går ju en hel drös med kablar i närheten och några av dom är strömkablar och det är fysiskt omöjligt att skilja (dra dom för sig) på alla kablar!!!

Detta lilla problem stör mig och skulle gärna vilja få bort brummet helt!

Har tidigare använt Nordost Solar Wind (ingen skärm) och då var bruset lite högre, sen bytte jag till En gul Cambridge kabel och det blev lite tystare och nu har jag en Straight Wire kabel som ligger på ungefär samma nivå som Cambridge, köpte Straight Wire kabeln på chans... Har även provat med Nordost Red Dawn LS och den var ännu lite tystare...

MEN snålvargen i mig vill inte lägga riktigt dom pengarna på kabeln, eller resonerar jag helt fel?

Borde jag ha en lika bra kabel där som jag har från Dacen?
Alltså Nordost Heimdal...?!

Tips och funderingar kring detta?

Finns det kablar (beggade) som är väldigt bra mot störningar?

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2012/05/10 :  07:52:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Störningar från hemmabio behöver inte betyda att det är kabeln som fungerar som antenn, det kan t.ex. vara jordbrumm och då har kabeln ingen betydelse. Att olika Nordost brummar olika låter flummigt ;)

Själv kör jag billigaste möjliga kabel från hemmabion och har dyrkabel till CD, LP, DAC osv.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/05/10 :  08:08:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag hade stora problem med störningar i min anläggning som är en kombinerad 2/5 kanals-anläggning.
Efter en hel del felsökande visade det sig vara en hdmi-kabel som inte var ok.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/05/10 :  08:18:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag hade stora problem med störningar i min anläggning som är en kombinerad 2/5 kanals-anläggning.
Efter en hel del felsökande visade det sig vara en hdmi-kabel som inte var ok.

Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/10 :  12:37:38  Show Profile Send softishman a Private Message
Av alla kablar och källor är det enda kabeln som brummar... Alla hdmi kablarna är nya Supra och kör jag utan Krellen på så blir det inga störningar oavsett källa. Och med Krellen i musik så är det heller inga störningar utan det är bara när den kabeln används eller iaf den dignalvägen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2012/05/10 :  12:57:02  Show Profile Send MartinN a Private Message
Du kan eventuellt pröva att koppla ur ALLT från Onkyon och bara ha Onkyon ansluten till Krellen. Brummar det då också ? Det kan tänkas att Onkyon genererar brummet och inte kabeln - då bör du byta Onkyon och inte kabeln ;)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/05/10 :  12:58:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har du jordade uttag?

Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/10 :  15:45:49  Show Profile Send softishman a Private Message
Har inte jordade uttag men provade förut med det och då fick jag nätbrum så då gick jag tillbaka till ojordade uttag.
Använder mig av strömlist från Elfa oxå och DIY ölflex strömkablar till båda apparaterna...

Men eftersom brummet minskar med en bättre kabel så är det väl störningar på den som är boven?!
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2012/05/22 :  16:13:30  Show Profile Send JMlab a Private Message
Om du har antenn från kabelnät kan det vara boven.
Löses enklast med en" antennjordavskiljare"
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/22 :  19:44:53  Show Profile Send softishman a Private Message
Har antenn från kabelnätet ja... Mitt uttag sitter bakom soffan och sladden är ca 7 meter lång.. vart ska man sätta en sån liten sak då? Så nära vägguttaget som möjligt eller ska den sitta så nära tv-boxen som möjligt?

Finns ju små antennjordavskiljare från SUPRA för 199:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575296

mvh Fredrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2012/05/22 :  20:53:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
det kan t.ex. vara jordbrumm och då har kabeln ingen betydelse
Det finns olika sätt att ansluta jord i kablar så skall ha med kabeln i ekvationen även när det gäller rent jord-brum.

quote:
Men eftersom brummet minskar med en bättre kabel så är det väl störningar på den som är boven?
Det behöver inte nödvändigtvis vara påstrålad energi som skapar det du hör. Kablarna kan vara olika anslutna och det kan vara den påverkan du hör.

quote:
vart ska man sätta en sån liten sak då? Så nära vägguttaget som möjligt eller ska den sitta så nära tv-boxen som möjligt?
rent tekniskt är det inte så stor skillnad. Men innan du handlar saker så börja med att koppla ur antennsladden och lyssna om det gör någon skillnad.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/05/22 :  21:19:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
och jag får lite brus i högtalarna i bioläget, hörs nästan inte när man sitter i soffan med MUTE aktiverat men går man fram hörs det...

Det går ju en hel drös med kablar i närheten och några av dom är strömkablar och det är fysiskt omöjligt att skilja (dra dom för sig) på alla kablar!!!

Detta lilla problem stör mig och skulle gärna vilja få bort brummet helt!

Har tidigare använt Nordost Solar Wind (ingen skärm) och då var bruset lite högre

Har en liten fråga.
Är det brumm eller brus det hela handlar om (du skriver först brus sen brumm sen brus igen
Brusar det som när man drar ur en antenn ur en TV

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2012/05/22 21:21:39
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/22 :  21:32:29  Show Profile Send softishman a Private Message
Ok, ska försöka förklara, låter som brus i diskanten och brum i mellanregistret... Svårt att förklara...

Ska prova koppla bort antennkabeln och lyssna.. Fortfarande samma OLJUD fast jag kopplat ut antennkabeln från uttaget... Spelar ingen roll om jag stänger av boxen heller...

Fler tips?!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/05/22 :  21:53:12  Show Profile Send Joda a Private Message
"Har inte jordade uttag men provade förut med det och då fick jag nätbrum så då gick jag tillbaka till ojordade uttag."

Tror du ska börja leta utifrån detta.
Låter som du har problem med jordslingor och nu har det hela "flytande" med spänningssvängningar i signaljord/signal som följd.
90+ volt RMS är inte ovanligt beroende på nätdel i de ingående komponenterna.

Om du har Phasen eller en vanlig DMM så kan du kolla potentialskillnaden mot ett element.

Tänk på att man kan bränna ingångarna på högohmiga prylar om man har otur beroende på var spänningsskillnaden blir.

Läs igenom detta.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/05/22 21:54:11
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/05/23 :  22:25:58  Show Profile Send softishman a Private Message
Men varför har jag inget brum när jag lyssnar på musik i två kanal? Endast när jag kör bio med preout för frontarna, inget brum om recievern driver alla högtalare eller om jag kopplar ur just dom sladdarna...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000