HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiv delning / slutsteg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/03 :  14:42:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Inom kort kommer jag att byta från bredband- till 2-vägshögtalare.
Funderar på att dela aktivt med minidsp.

I nuläget har jag ett InterM R500 plus slutsteg.
Bör jag införskaffa ett likadant till eller kan jag nöja mig med ett
billigare steg, tex t.amp S-150? (interm till bas, s-150 till diskant)

Om jag skulle skaffa ett InterM till är det då optimalt med ett
slutsteg per högtalare eller hur brukar man göra?

Drömmer om bra ljud...

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/03 :  19:49:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Du är inne på samma spår som jag
quote:
I nuläget har jag ett InterM R500 plus slutsteg.
Bör jag införskaffa ett likadant till eller kan jag nöja mig med ett
billigare steg, tex t.amp S-150? (interm till bas, s-150 till diskant)

Jag tror det fungerar bra med t-amp, jag hade tänkt köpa ett sådant steg och blir det för klent så köper jag ett till och kör dom bryggade.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/03 :  20:17:51  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Det där med minidsp kanske skulle passa mitt system också. Inte meckat så mkt med delning ännu. Tänkte mig passivt mellan diskant och mellanregister och aktivt på midbas och bas. Har ett ranefilter nu jag kör med tillfälligt. Vad är fördelen med minidsp? Inte så påläst. Antar att nackdelen är att man måste ha många slutsteg om man har 4-vägs iof.

/Marcus
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:23:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Vad är fördelen med minidsp?

Minidsp är väldigt liten, väldigt billig och väldigt smidig
En dröm att kunna ändra delningsfilter och eq under tiden som du
sitter i soffan och lyssnar på din anläggning. Med diverse plugin
är möjlighterna stora. Många kanaler kräver många slutsteg.

quote:
Jag tror det fungerar bra med t-amp, jag hade tänkt köpa ett sådant steg och blir det för klent så köper jag ett till och kör dom bryggade.

Jag tror att 2*85watt räcker till diskanterna.
T-ampen verkar vara väldigt prisvärd!

Frågan är bara vad som ger mest välljud??
Ett slutsteg per högtalare? Likadana slusteg?
Ett slusteg för basar, ett för diskanterna?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:58:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ljudkaraktären är kanske inte desamma i de två olika stegen.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/05/04 09:02:00
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/04 :  09:21:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:

Troligtvis. Men jag har aldrig gjort något liknande och därför
är jag nyfiken på om det kanske inte spelar någon större roll
ljudmässigt att ha två olika slutsteg, eller kanske är helt
förkastligt?

Bi-ampning är kanske ovanligare än jag trodde?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/04 :  09:41:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Även två T-Amp s150 är billigare än ett InterM. (man får fyra S150 för samma peng som ett InterM 500)

Ljudkaraktären är ganska lika, har du sedan möjlighet att modda stegen så tror jag skillnaderna blir ännu mindre.
Men T-amp stegen är ju klenare, har du ett stort rum och vill spela högt så kanske de inte räcker till?

För min personliga del vill jag nog köra T-amp i basregistret pga. att de är något mer brusiga än Inter-M.
Just nu bygger jag ett par Gainclones, om de inte klarar jobbet så köper jag två T-amp s150 (eller ett InterM R500 om jag hittar ett begagnat till bra pris)

Edit:
Vid närmare eftertanke så räcker det nog bra med ett ensamt T-amp steg (även det mindre s-100 borde nog räcka till) du har ju hög känslighet på dina diskanter.
Fast den höga känligheten i kombination med de lite smått brusiga T-amp stegen är kanske inte helt klockren ändå?
De lämnar bra med effekt och jämfört med "hifi-förstärkare" så är de helt sjukt prisvärda, baksidan av medaljen är som sagt att de brusar lite..

Edited by - opethic on 2012/05/04 10:06:34
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/04 :  12:05:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Fast den höga känligheten i kombination med de lite smått brusiga T-amp stegen är kanske inte helt klockren ändå?

Du har en bra poäng där. Det brusar med InterM-steget men inte så
att det hörs i sweetspot. Det är lockande att köpa ett billigt
steg sålänge, känner jag mig rätt lär jag uppgradera snart ändån

Om någon har tips på välljudande budgetsteg med lågt brus så skriv gärna.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/04 :  13:44:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Thomann har 30 dagars öppet köp:
http://www.thomann.de/se/helpdesk_moneyback.html

Kanske skulle köpa och gå igenom alla deras slutsteg

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/05 :  13:06:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:

Spelar det någon roll?

Ljudkaraktären mellan de olika högtalarelementen som ska drivas lär väl vara miljoner gånger större ...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/05/05 :  18:28:16  Show Profile Send lennartj a Private Message
När jag hört ett par någorlunda välavstämda högtalare med passivt delningsfilter biampas med slutsteg som hade ganska lika ljudkaraktär, men inte helt (samma kontruktör), var det i mina öron ett nedköp. De förlorade homogenitet i mellanregistret, som jag tycker är grunden för äkta hifi.
Imponatorbas och extrem diskant är inte "pudelns kärna".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/05 :  19:37:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Spelar det någon roll?
Ljudkaraktären mellan de olika högtalarelementen som ska drivas lär väl vara miljoner gånger större ...

Vet ej men visst borde det vara en fördel med två likadana slutsteg, tänker på klang, driv
och karaktär m.m. Men nej, jag vet inte, därav mina funderingar.

Lennartj: bra input, tack! Tänker ge aktiv delning ett försök, det attraherar mig att kunna
dela aktivt. Jag kan ingenting om filterdelning och det skulle antagligen ruinera mig om
jag ska köpa komponenter så att det räcker för mina experiment Minidsp är ett
fantastiskt verktyg när det gäller att laborera med delningsfrekvenser.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/05/05 :  20:02:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill bara säga det att jag har haft aktivdelning sedan 40år och det har aldrig tidigare låtit så bra som det gör nu med aktivdelning och rumskorrigering. Jag kan inte se vad som skulle vara dåligt med den lösningen. Man kan inte bara välja delning utan också tidskompensera varje ingående högtalarelement. Personligen så kommer jag aldrig gå tillbaka till något annat.
Man behöver inte heller använda dyr dyra slutsteg utan det duger gott med billigare och med mindre effekt.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/05 :  21:36:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En nackdel med aktiv deln är att det blir många omvandlingar mellan den digitala och analoga domänen.

Ett typiskt passivt system omvandlar i regel bara EN gång (D/A) medan ett aktivt system som värst tripplar den processen, (D/A A/D D/A).

I basregistret ser jag de största fördelarna gentemot passiv drift, där det är lite olyckligt att just de största spolarna i ett passivt högtalarfilter arbetar i det register där behovet av effekt är som störst, iaf om man måste prata generellt.

Där skulle jag själv kunna tänka mig en aktiv lösning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/05/05 21:58:08
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/05 :  22:22:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
En nackdel med aktiv deln är att det blir många omvandlingar mellan den digitala och analoga domänen.

Ett typiskt passivt system omvandlar i regel bara EN gång (D/A) medan ett aktivt system som värst tripplar den processen, (D/A A/D D/A).
Men det beror väl på vilka prylar man använder?
Vinyl - Aktivt filter (Behringer/DBX osv.) - slutsteg = Ingen digital omvandling.
CD - MiniDSP - slutsteg = D/A - D/A (digital till analog X 2)
quote:
I basregistret ser jag de största fördelarna gentemot passiv drift, där det är lite olyckligt att just de största spolarna i ett passivt högtalarfilter arbetar i det register där behovet av effekt är som störst, iaf om man måste prata generellt.
Instämmer! Aktivt delad bas krossar passivt delad

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/05 :  23:02:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Men det beror väl på vilka prylar man använder?
Vinyl - Aktivt filter (Behringer/DBX osv.) - slutsteg = Ingen digital omvandling.

Det aktiva filtret omvandlar signalen, det kommer du inte undan, annars är det ju inte aktivt.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/05/05 :  23:44:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan ju tänka sig om man är rädd för alla omvandlingarna. Då kan man använda analoga parametriskafilter typ BSS 926 som jag ex.v har och sedan vidare ett analogt delningsfilter på linjenivå och sedan slutsteg. Jag frågar mig varför man inte ska kunna använda digitala filter typ dBx eller BSS (men det finns också andra som är bra) eftersom samma typ av digitalafilter också används när musiken spelas in.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/06 :  01:09:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
quote:Men det beror väl på vilka prylar man använder?

Det aktiva filtret omvandlar signalen, det kommer du inte undan, annars är det ju inte aktivt.

Nej, nej nej. Aktiv delning behöver verkligen inte betyda fler steg med D/A eller A/D omvandling.
Det finns nämligen analoga filter också, om du inte visste det.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/06 :  11:32:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det finns nämligen analoga filter också, om du inte visste det.

Ja det finns det, men innovationen tycker jag är att kunna styra signalen som man vill digitalt, analoga filter fungerar ju mera som högtalarfilter fast på lågnivåsidan istället, det är ju där en stor del av vitsen finns med aktiv delning tycker jag, att inte behöva jobba med analog signal.
Med nackdelen att det lätt blir fler omvandlingar då som jag skrev.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/06 :  18:33:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Du kommer inte ifrån att du skrev:
quote:

Men men, vi skiter i det då ...

Analoga aktiva filter har ju ändå enorma fördelar över passiva filter i högtalare.
Men slipper serieresistanser i spolarna, man kan lätt justera delningsfrekvens och prova ut den bästa.
Man kan lättare få brant delning.
Man får ett mer predikterbart beteende både i passbandet och i passbandets närhet iom att talspolen inte längre blir en del av överföringsfunktionen.

Jag tycker inte alls att du ska dissa aktiva analoga delningsfilter.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:29:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Efter vad jag har läst (har ingen egen erfarenhet) så verkar det som att många tycker att fördelarna med digitala filter överväger dess nackdelar.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:42:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Varje gång jag provar passiva filter så skrattar jag lite hånfullt och sliter ur skräpet ur signalvägen. Varför skulle kondingar, spolar, serieresistans och delningsflanker och frekvenser som varierar 300% medans man spelar, vara bättre än stabila, skarpa och exakta filterflanker och filterfrekvenser??? Det känns lite som att ha runda däck till bilen som blir fyrkantiga i hastigheter över 50 km/t och trekantiga och med olika rotationshastighet över 100 km/t.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:43:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Varför skall man vara rädd för flera A/D-D/A omvandlingar? Olika apparater gör ju det olika bra så det finns ju inget entydigt svar på hur dessa övergångar "låter". Jag tycker att det är bättre att testa än att ha farhågor i onödan. Personligen bryr jag bara om hur apparaten låter eller inte låter och i det fallet med digitala filter så kan jag i vart fall inte tänka mig att använda analoga filter då man en gång testat att finjustera delay mellan olika register.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:45:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Men man måste komma ihåg att ett filter låter som det är inställt, problemet är att veta när det är tillräckligt bra.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:47:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Analoga aktiva filter har ju ändå enorma fördelar över passiva filter i högtalare.
Men slipper serieresistanser i spolarna, man kan lätt justera delningsfrekvens och prova ut den bästa.
Man kan lättare få brant delning.
Man får ett mer predikterbart beteende både i passbandet och i passbandets närhet iom att talspolen inte längre blir en del av överföringsfunktionen.

Jag tycker inte alls att du ska dissa aktiva analoga delningsfilter.

Ja, jag borde väl påstått att alla dessa fördelar har även digitala aktiva filter. Nu förstod kanske alla det redan.

Sen har ju de digitala filtren några till trevliga features, men är man rädd för D/A-omvandling så ser man kanske fördelarna tillräckligt starka.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/05/06 :  20:07:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nämn några bra digitala delningsfilter.

(Helst utan en enda opamp)..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000