HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiv delning / slutsteg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/06 :  20:10:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Varje gång jag provar passiva filter så skrattar jag lite hånfullt och sliter ur skräpet ur signalvägen. Varför skulle kondingar, spolar, serieresistans och delningsflanker och frekvenser som varierar 300% medans man spelar, vara bättre än stabila, skarpa och exakta filterflanker och filterfrekvenser??? Det känns lite som att ha runda däck till bilen som blir fyrkantiga i hastigheter över 50 km/t och trekantiga och med olika rotationshastighet över 100 km/t.

Det där tycker jag är att generalisera, det finns såklart exempel på mycket lyckade konstruktioner i båda leden, de allra tyngsta systemen är ju oftare passiva än aktiva, tror faktiskt inte jag sett en enda mätning på något aktivt system, skulle vara intressant att se vad de gör.
Men visst, det kräver sin kunskap att bygga ett förstklassigt passivt filter, jag gillar utmaningen och det jag lär mig av det, därför bygger jag passivt.

Det är dock helt fel att resonera att aktivt är bättre i alla lägen, det där beror helt på vem kocken är.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/06 :  20:15:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message

Mickel-mackel wrote:
quote:
Du kommer inte ifrån att du skrev:

Goldfinger wrote:
quote:
Det aktiva filtret omvandlar signalen, det kommer du inte undan, annars är det ju inte aktivt.

Nä, jag var insnöad på digitala filter, jag medger det.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/05/06 :  20:50:24  Show Profile Send gcs a Private Message
På frågan om bra digitaladelningsfilter har jag några exempel här:
BSS FDS 366T, dBx driverack260 , XTA electronics DP426 och Lake LM44. De här filtren är inte bara delningsfilter utan också rumskorrigering och tidskompensering. Det finns säkert andra som jag inte känner till.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/05/06 :  21:24:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja dom är nog bra,men inte i en prisklass för mig.Men jag tror nog att man måste upp där för att få acceptabel kvalitet,säger jag med erfarenhet från DCX2496..Det blir nog passiva filter (tyvärr?)i mina MLTL.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/06 :  21:38:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
MiniDSP?
Digital budgetpryl som fått goda vitsord.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/05/06 :  21:41:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har haft en sån,sålde den.

Learning by burning..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/05/06 :  22:16:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Med jobbskatteavdraget som de flesta av er har så är det säkert möjligt att köpa ett digitalt delningsfilter typ dBx driverack eller till nöds en från Behringer. Satsar man på et sådant och har man sedan hittat dom rätta inställningarna så kan man sitta nöjd i många många år.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/07 :  08:08:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Har haft en sån,sålde den.

Varför, var du inte nöjd?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/05/07 :  09:01:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ja det finns det, men innovationen tycker jag är att kunna styra signalen som man vill digitalt, analoga filter fungerar ju mera som högtalarfilter fast på lågnivåsidan istället, det är ju där en stor del av vitsen finns med aktiv delning tycker jag, att inte behöva jobba med analog signal.
Med nackdelen att det lätt blir fler omvandlingar då som jag skrev.

Ojdå, här blir det fel. Det är stora skillander att dela aktivt på lågnivåsidan och passivt på högnivåsidan.
Terminologi-hicka?

I det "aktiva" ligger att filtret "går på ström", dvs behöver ett kragg.

quote:

Det där tycker jag är att generalisera, det finns såklart exempel på mycket lyckade konstruktioner i båda leden, de allra tyngsta systemen är ju oftare passiva än aktiva, tror faktiskt inte jag sett en enda mätning på något aktivt system, skulle vara intressant att se vad de gör.
Men visst, det kräver sin kunskap att bygga ett förstklassigt passivt filter, jag gillar utmaningen och det jag lär mig av det, därför bygger jag passivt.
Det är dock helt fel att resonera att aktivt är bättre i alla lägen, det där beror helt på vem kocken är.

Jag tycker generaliseringen är rätt, rent generellt alltså. Försök realisera ett passivt filter på högnivån med 5'e ordningens filter, delningsfrekvens 80 Hz. Återkom med resultat...

quote:
Inom kort kommer jag att byta från bredband- till 2-vägshögtalare.
Funderar på att dela aktivt med minidsp.

I nuläget har jag ett InterM R500 plus slutsteg.
Bör jag införskaffa ett likadant till eller kan jag nöja mig med ett
billigare steg, tex t.amp S-150? (interm till bas, s-150 till diskant)

Om jag skulle skaffa ett InterM till är det då optimalt med ett
slutsteg per högtalare eller hur brukar man göra?

Kul tid du har framför dig! Din fråga är lika svår att svara på dom som "Vilka högtalare skall jag ha?". Jag har kört en hel del aktivt delat genom åren och blandat hej vilt mellan klass A transistor, rörförstärkare, dyrgripar, billiga blocket-fynd med mera. Det enda jag kommit fram till som är någorlunda konstant är "mest kräm och kvalitet till toppen" (jag delar vid 80 Hz).
I övrigt är det en hel del tycke och smak, vinna lite här, förlora lite där - precis som vanligt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2012/05/07 09:03:03
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2012/05/07 :  10:46:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Varför, var du inte nöjd?

Tyckte mig höra en försämring när den var inkopplad.

Edit:Fullrange mot min DIY DAC.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/05/07 10:49:34
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/07 :  10:59:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag tycker generaliseringen är rätt, rent generellt alltså. Försök realisera ett passivt filter på högnivån med 5'e ordningens filter, delningsfrekvens 80 Hz. Återkom med resultat...

Nej det tänker jag inte göra, jag ser inget behov av att använda mig av 5:e ordningens filter för att bygga en god konstruktion.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/07 :  11:32:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ojdå, här blir det fel. Det är stora skillander att dela aktivt på lågnivåsidan och passivt på högnivåsidan.
Terminologi-hicka?

Ja på sätt och vis, att aktiva filter är amplifierade är ju klart men jag drog förhastade slutsatser ang konstruktionen i övrigt dumt nog.

Det tar jag på mig.

Edited by - Goldfinger on 2012/05/07 11:34:16
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/07 :  12:11:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Man skall också komma ihåg att även aktiva komponenter har sina tillkortakomanden, fast på andra sätt, i den här tråden vinklas det som att det enbart finns att vinna med driften.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/07 :  12:25:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Man skall också komma ihåg att även aktiva komponenter har sina tillkortakomanden, fast på andra sätt, i den här tråden vinklas det som att det enbart finns att vinna med driften.

Det finns ju vissa problem med allt, vad man än väljer.

Iom att man inte kan bygga en konsertlokal hemma, och ta dit en symfoniorkester, Rolling stones, Lady gaga eller ABBA när man vill lyssna så måste vi hantera en del kompromisser.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/05/07 :  12:42:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Nej det tänker jag inte göra, jag ser inget behov av att använda mig av 5:e ordningens filter för att bygga en god konstruktion.

Ok - 1'a? 2'a? 3'e ordningen då?

quote:

Ja, å kommer du ihåg rätt ser du snabbt att dessa tillkortakommanden är marginella jämfört med problemen i passiva filter. Man kan inte ställa oviktade egenskaper mot varandra och hävda 1-1.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/07 :  13:34:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Men nu läser du in saker som jag faktiskt inte skrivit.
Jag viktar överhuvudtaget inte problemen mot varandra pga att detta är tämligen ointressant om man inte sätter dom i relation till vilka behov man har i en specifik applikation, variablerna är ju åtskilliga, det vet ju du också.
Jag pekar endast på att bägge lägren har sina minus som måste tas hänsyn till i varje avseende.

Jag respekterar dock att du tycker att aktivt är bättre i alla lägen, men lite förvånad är jag ändå.

Edited by - Goldfinger on 2012/05/07 13:36:28
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/07 :  13:47:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Vore inte aktiv delning (nästan) alltid är dyrare iom mer elektronik, även förstärkare, och mer meckigt (inte bara att sätta in sladdarna och köra) så skulle troligen aktivt vara den mest använda lösningen.
Den aktiva delningen/drivningen kan lösa så oerhört många design och konstruktionsproblem.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/05/07 :  14:06:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men nu läser du in saker som jag faktiskt inte skrivit.
Jag viktar överhuvudtaget inte problemen mot varandra pga att detta är tämligen ointressant om man inte sätter dom i relation till vilka behov man har i en specifik applikation, variablerna är ju åtskilliga, det vet ju du också.
Jag pekar endast på att bägge lägren har sina minus som måste tas hänsyn till i varje avseende.

Jag respekterar dock att du tycker att aktivt är bättre i alla lägen, men lite förvånad är jag ändå.

Att man måste ta hand om respektive nackdelar är lika självklart som det är sagt. Inget nytt.

Men om du tänker in ett par, tre typiska högtalar-scenario så ser du fördelarna med aktiv delning på flera ställen. Fördelarna är av typen "kvalitet", inte bekvämlighet, heller inte pris/prestanda (även om det också förekommer).

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/05/07 :  14:35:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Att man måste ta hand om respektive nackdelar är lika självklart som det är sagt. Inget nytt.

Nä men likväl är det hitills ingen i tråden som utgått från det, då kan man undra hur självklart det är.

quote:
Men om du tänker in ett par, tre typiska högtalar-scenario så ser du fördelarna med aktiv delning på flera ställen. Fördelarna är av typen "kvalitet", inte bekvämlighet, heller inte pris/prestanda (även om det också förekommer).

Jag ser fördelar, men jag ser också tillfällen där det känns rätt onödigt och kanske tom försämrande, bla beroende på elementval, känslighet, krav på effekttålighet, elementkonfiguration och dess inbördes placering på baffeln mm, det är ju sånt som avgör hur stor nyttan är med de options som ett aktivt system har.

Därför vill jag inte gå i spekulation i generella termer.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/05/07 :  14:47:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Något riktigt "enkelt"(*) högtalarsystem kan ju vara relativt meningslöst att dela aktivt.

Först och främst är ju ett envägssystem med bredbandare totalt meningslöst att trycka in ett aktivt delningsfilter i signalvägen.
Med detta smålöjliga exempel så har vi ett avstamp in i nästa grupp, att bas/mellan-elementet har såpass fin och okomplicerat avrullning att det endast behövs ett relativt enkelt filter till diskanten.
Här är kanske en aktiv delning inte alls någon bättre lösning.
Då fördelarna kanske försvinner i lite mer elektronikbrus m.m.

Sen kan man väl även tänka sig flackt och relativt högt delade 2-vägare. Om högtalaren klarar sig med 6dB/oktav för både bas och disk, runt typ 3kHz så är det inte heller säkert att ett aktivt filter medför den minsta förbättring.

Men BRASKLAPP, för det mesta när en högtalare är flackt delad eller endast delad på diskanten så beror det på att tillverkaren avsiktligt valt att spara pengar, inte på att det låter bättre.

(*) Med enkelt menar jag alltså inte billigt eller dåligt, utan att det har enkla filter. Är det fortfarande en bra högtalare så är den alltså troligen dyr istället, iom att det krävs synnerligen bra element för att kunna dela bra med enkla filter.

Edited by - Mickel-mackel on 2012/05/07 14:48:32
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/07 :  19:23:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tack för alla svar och funderingar

Idag har jag beställt ett: the t.amp S-100 MK II
http://www.thomann.de/gb/tamp_s100.htm

Jag skrev till Thomann vilka diskanter jag hade och att det var för hemmabruk,
då rekommenderade han de steget.

Ska bli intressant att höra hur ett steg för under 1200:- inkl frakt låter och hur mycket de brusar.
Blir skoj att jämföra med InterM-steget också!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/07 :  21:11:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Spännande

Skulle du av någon anledning inte vara nöjd med steget så är jag övertygad att det blir lätt att sälja av.

Jag ser fram emot att läsa om detta framöver.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/08 :  08:53:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Jag ser fram emot att läsa om detta framöver.

Ska försöka plita ner några rader, låter det hyfsat eller bättre
måste det vara århundradets hifiköp.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ssoep
Starting Member

23 Posts

Posted - 2012/05/11 :  20:51:14  Show Profile Send ssoep a Private Message
Vad tror ni om Xilica filtren? ligger lite i mellan segmentet i pris.
Och de har 3in 6ut viket är bra om man vill köra lite 5.1 ljud.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/05/11 :  21:07:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant att följa den här tråden.

quote:
Jag skrev till Thomann vilka diskanter jag hade och att det var för hemmabruk,
då rekommenderade han de steget.

Skrev han någon mer motivering till varför han rekommenderade just S-100 (jag tänkte i förhållande till S-150 tex., om de brusade mindre etc...)?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000