HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Märkligt fenomen, flac till wav till cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2012/05/26 :  21:45:47  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Hej!

Jag måste dela med mig av ett märkligt fenomen. Idag var jag på
utflykt för att lyssna på ett par fina högtalare TAD R1 med min egna musik.

All min musik har jag sparat som flac på hdd och igår brännde jag ut
två stycken cd-r genom att:

*Konvertera flac-filerna via foobar 2000 (högerklicka convert) till wav.
*Välja wav-filerna och välj bränn 8x hastighet.

Jag jag satt mig i soffan i butiken och laddat cd-spelaren med min brännda cd så blev jag väldigt konfunderad. Ljudet var riktigt dåligt på spår 1..hoppade snabbt till låt 2...samma där, det gick att höja till nivå 14, gick jag högre så känndes det hårt kallt sönderkomprimerat. Jag tror mig tusan att alla låtar jag brännt lät på samma sätt.

Jag har lyssnat på dessa högtalare förut och i spelar på dubbel volym med de flesta skivor och det låter bra.

Originalskivorna vi spelade efter min skiva lät bättre.

Min fråga är, kan det blivit fel någonstans när jag brännde wav-filerna?

Jag fattar ingenting. Flac som blir wav och som bränns låter illa.

S.

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/05/27 :  00:59:15  Show Profile Send shifts a Private Message
Du skulle kunna rippa tillbaka dem till WAV igen och jämföra checksummor med originalet du brände kanske?
Go to Top of Page

Kleve
Starting Member

3 Posts

Posted - 2012/05/28 :  00:39:15  Show Profile Send Kleve a Private Message
Hej!
Du nämner inte ifall de skivor du lyssnat på vid dubbel volym innehåller samma låtar som du har i FLAC och inte heller källan till dina FLAC-låtar. Det kan mycket möjligt vara så att den som skapat FLAC-arna från början gjort ett riktigt dåligt jobb (vilket kan ha hänt på flera vis) och att du inte hört det innan du nu sätter dig och lyssnar ordentligt.

Jag tror att det har med skapandet av FLAC'arna från början att göra då WAV inte komprimerar ljudet och också torde återge samma ljud som FLAC-filen.

Ett intressant test vore ifall du hade en FLAC-låt på originalskiva och jämföra ljudet mellan dessa.
Annars kanske du kan få koppla in en mp3-spelare i butiken med dina FLAC-filer på och se om det låter lika illa?

Eventuellt så kanske det finns någon inställning i foobar2000 (jag har aldrig använt det).

Hoppas det löser sig!
Mvh/
Kleve

What we do in life, echoes in eternity
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2012/05/28 :  07:56:01  Show Profile Send iMac a Private Message
CD spelaren kanske inte gillade brända skivor, har råkat ut för att brända skivor låter distat pga CDn har svårt att läsa..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000