Author |
Topic |
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 14:07:12
|
Ja, rubrik är inte lätt men lite inspirerad av Strmbrg och hans Snell E3 historia så börjar jag undra vad det finns där ute som är lite bortglömt men som var mångas drömmar tidigare? Det här har säkert varit uppe tidigare men svårt att söka på tycker jag. Därför ny tråd.
Hur är det med ex högtalare? Mirage m1-m5, Infinity Kappa/Ref, Snell, Von Schweikert, JBL mfl. Vissa av dessa säljs ju riktigt billigt. Är det fyndvarningar? Vad har ni för fler exempel och vad har ni för erfarenheter. Gissar att många här har ägt eller äger dessa. Tänker mig 70-90-talet främst.
Är inte ute efter en ny fynd-tråd utan mer era drömmar och beskrivningar. |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 14:17:19
|
Jag skulle aldrig sälja mina Duntech Statesman (fd John Dunlavy's principer). Detta därför att hans idéer inte har fått fotfäste hos dagens tillverkare och i mitt tycke har ingen lyckats konstruera så bra högtalare som Dunlavy ännu tills i dag. Var jag tvungen att byta skulle jag leta upp beggade Thiel eller MartinLogan eller Quadpaneler. |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 14:29:12
|
Jag har hittat min dröm bland "äldre" högtalare.
Ett par Klipsch CF 4
SPECIFICATIONS BUILT FROM: 1994 BUILT UNTIL: 1996 DIMENSIONS: 44" (111.76cm) x 17" (43.18cm) x 19" (48.26cm) ENCLOSURE MATERIAL: Medium density fiberboard construction (MDF) ENCLOSURE TYPE: Bass reflex via dual front-mounted ports FINISHES: Whitewash, Lt. Oak, Med. Oak, Cherry, Walnut, Black Satin FREQUENCY RESPONSE: 34Hz-20kHz(+-)3dB HIGH FREQUENCY HORN: 90(o) x 60(o) Tractrix(r) Horn NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohms POWER HANDLING: 300 watts maximum continuous (1200 watts peak) SENSITIVITY: 102dB @ 1watt/1meter TWEETER: K-63-KN 2" (5.08cm) Aluminum diaphragm compression driver WEIGHT: 108 lbs. (48.99kg) WOOFER: Two K-30-KN 12" (30.48cm) Poly carbon graphite cones
Dom här låter något helt fantastiskt men jag har inte riktigt hittat min dröm förstärkare till dessa skönheter.
Här finns en broschyr till dom : http://community.klipsch.com/forums/storage/4/1041393/Epic.pdf
Kan bara säga att "dagens" högtalare låter inte ens i närheten av dessa, om man nu inte går upp i prisklass. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 15:08:13
|
:D
Med en känslighet på 102dB och en effekttålighet på 300W borde du ju kunna schakta med de där bestarna! Jeeez! |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 17:21:40
|
Äldre ja, de klassiska Klipschhornen började tillverkas 1947, de tillverkas än idag.
Sen har du klassikerna Quad II från 1954 (tillverkas ännu), Quad ESL57 och Quad ESL63.
Radford STA25, McIntosh 275. Båda från 1960-talet. Man har återupptagit tillverkning av dessa senare.
Gamla Luxman, Marantz, Leak, Dynaco... Listan kan bli mycket, mycket lång. Det finns mängder med mycket bra äldre hifi, det allra bästa har mestadels köpts upp av japanska audiofiler. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 21:28:58
|
Magnepan! Sonus Faber minima, fast det kanske är fusk eftersom de nytillverkas. Mina 80-talare är iaf fortfarande riktigt bra. Apogee Stage är bortglömda och bra. Min absoluta favorit pris/prestanda är väl så billig idag att den inte ens kommer ut på beg.-marknaden. Rogers LS2/2A, fullständigt omöjligt naturliga och kostade 2000:- paret i början av 90-talet. Hamnar antagligen i grovsoporna istället för på Blocket. Synd! |
Nicke the Rocker |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/09/21 : 22:00:48
|
Det finns massor av gamla prylar som håller än men en del där glansen flagnat lite. Tannoy håller bra, Klipch hornen, JBL även om de behöver lite volym för att blomma ut. KEF har gjort några godbitar En del gamla prylar har allt annat än rak frekvensgång så man kan få mycket karaktär. Man behöver se upp lite.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2671 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 00:01:46
|
Tjenare!
Snell Typ C är trevliga men inte så lätta att finna idag. JBL's större monotorer är mycket populära i öst. Dom har sin karaktär å gillar man den så är det bara att betala för ett par burkar.
Jag fick tag i ett par Qvart 740 konvex där ena basen var trasig men jag petade i en likvärdig i bägge burkarna å dom lirar på utav bara hxxxxxe Det är monitorer så dom är rätt avslöjande men spelar på bra.
Är du ute efter lite större burkar så lägg ett öra till Tannoy Arden, Berkley å Cheviot (stavning???) men sistnämda är iof inte så stora.
Klarar du dig med lägre verkningsgrad så har Kef en massa roliga burkar.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 07:59:15
|
Jag har inte haft någon själv, men jag har fått för mig att HK's förstärkare från tiden efter att Matti Otala börjat designa för lågt TIM är trevliga grejer. Som säkert går bort för kaffepengar ibland. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 08:02:18
|
Ska erkänna att ajg itne riktigt har hört så många högtalare, mest nyare o billigare modeller. Ang Tannoy så har jag bara hört 611 men jag gillade faktiskt vad jag hörde, stampa takten och bred 3d. Måste få höra lite bättre modeller där..
När jag var liten (tonåren), runtomkring -90 kommer jag ihåg att jag suktade efter dels Infinitys större modeller, skulle gissa på Kappa-serien, någon stor QLN (den m diskanter på sidan om basarna) samt Jamo Oriel (hade deras katalog som jag lusläste). Hur är dom? Har faktiskt aldrig hört någon. Får se till att göra det också.
Anledningen till min förfrågan här är förutom Snell-tråden att jag snubblade på en Mirage m5 annons o började snoka lite om den högtalare. DÅ insåg jag hur mycket bra det måste finnas som är lite bortglömt idag efersom det spottas ut nya modeller mest hela tiden.
Duntech Statesman hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, vad är det som är speciellt m dem? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 08:18:19
|
någon stor QLN (den m diskanter på sidan om basarna)
Kan det vara QLN 612?mvhKristofer |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 08:32:26
|
Jag tycker att B&W:s första 801:a är en fantastiskt bra högtalare. Jag ägde dessa i några år och ångrar att jag inte behöll dem. Dels för att jag tycker att designen är riktigt häftig och dels för att de låter väldigt bra.
|
Stereotypen |
Edited by - Hajfi on 2011/09/22 08:36:51 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 08:38:28
|
quote: Duntech Statesman
John Dunlavy's principer: Faskoherent Tidskoherent
Uppnås m.h.a. Tidsanpassad elementmontering D'Apollito Första ordningens filter och sedan sluten låda dessutom filt på baffeln för att modifiera spridningen
http://www.duntech.com.au/images/all.html
Nu förtiden är tydligen Marquis instegsmodellen i Classic series |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 08:53:50
|
quote: någon stor QLN (den m diskanter på sidan om basarna)
Kan det vara QLN 612?mvhKristofer
Snarare QLN artec 1600 (Jag vet att det inte är konstruktörens egen favorit)
Gillar man Tannoy så tror jag man gillar gamla Altec 604 också. Extra allt sägs det. Även den nytillverkas av Great Plains Audio. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/22 10:45:09 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 09:12:13
|
quote: Jag har inte haft någon själv, men jag har fått för mig att HK's förstärkare från tiden efter att Matti Otala börjat designa för lågt TIM är trevliga grejer. Som säkert går bort för kaffepengar ibland.
Jag hade en HK Citation Sixteen som bassteg ett tag. (Till dipolbasar) Den gamle sopade banan totalt med Ice-power som var poppis just då. Senare skulle jag driva stora tappade horn men då funkade Radford rörsteg mycket bättre än HKn. Gammal är äldst? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 10:23:31
|
Jo det är väl klarlagt att en bra konstruktion är bra oavsett ålder. Dock så borde ju nyare konstruktioner kunna dra nytta av tekniska vinningar i matrial, mätutrustning osv. Å andra sidan känns det ibland som om många företag hellre vill tjäna pengar än vara stolta över sitt hantverk.
Ang QLN har jag aldrig hört den men eftersom den lanserades som topmodell var det den man trånade efter.
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 11:10:40
|
Tyvärr är hifi ibland litet som mode. Man måste komma med en ny höstkollektion. Byta design - använda nya komponenter osv. Allt för att kunder skall uppgradera till nyaste modell fast de reella förbättringarna är diskutabla. Musical Fidelity byter ofta 'design' och det finns enormt många andra firmor som vill ha en ny modell jämt - det säljer bättre och ger mera vinst. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 11:16:17
|
quote: tekniska vinningar i matrial, mätutrustning osv
Jag har haft den åsikten att material och hantverk kan bli dyrare, ta t.ex. vinylspelare. Att göra något gediget har blivit dyrare och dyrare så vill man ha finmekanik och bra material i dag är det ordentligt dyrt, dyrare än förr. Samma trend kan man eventuellt se bland pickuper, men denna trend kan också förklaras med mindre försäljningsvolymer. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 11:20:02
|
quote: tekniska vinningar i matrial, mätutrustning osv.
Det är tveeggat. Många av de mest geniala förstärkarkopplingarna tycker jag gjordes av Western Electric redan på 1920-talet. De var tvungna att vara innovativa därför att materialet fanns inte. Det vi är vana vid idag var inte uppfunnet ännu, transistorer? Likriktare? Kondensatorer var svindyra så man körde mycket med drosslar och transformatorkoppling i stället. Det håller mycket väl än idag!
På Munchenmässan i år fanns det ett intressant system från 1928:
quote:
Ok, då kör vi mässans upplevelse. Silbatone Acoustics hade den goda smaken att ta med sig ett original från 1928. Det handlar givetvis om som nämnts tidigare ett Western Electric 16B Wide Range horn som ursprungligen var designat för att spela på biografer. Hornet är placerat i mitten mellan de två nyproducerade varianterna. Fick även höra på mässan att mannen bakom elektronik till de nyproducerade hornen är bosatt i Malmö. Hur otroligt det än kan låta så var detta rum ett av mässan absoluta ljuspunkter. Att döma av mängden folk som besökte rummet så var jag inte ensamen om den uppfattningen.
Nöden är uppfinningarnas moder. Det ligger något i det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 15:09:35
|
Inom hifi-branchen händer inte speciellt mycket och de absolut största skillnaderna ligger i design och tillverkningskostnad. har man som tillverkare redan en väldigt bra produkt är det mer gynnsamt att försöka få något nästan lika bra men til len lägre kostnad. Då kan man förhoppningsvis kunna ha ännu större marginaler alt. sänka priset ut mot kund pga konkurens och ändå behålla de marginaler som behövs.
Med detta sagt så innebär inte en upphottad modell alltid en förbättring för dig som kund.
Det var inte alltid bättre förr men generellt sett var kvalitén och livslängden bättre. Undantaget gummiupphängningar på högtalare etc som har blivit mycket bättre och långlivade idag.
På samma sätt bör tex mer effektiva förstärkarlösningar (klass D tex) som inte blir så varma förlänga livslängden på elektrolytar etc i produkten. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 15:29:15
|
Det räckte att gå på en icke nämnd high-end hifimässa för att vara tillbaka i förr-et, knastrig dynamikfattig vinyl, rör, horn och elektriska paneler utan basstöd. Det måste vara ett mode där man krampaktigt klamrar sig fast vid förr-ets musikförmedlare, för det var långtifrån high-end...möjligtvis high-end från förr. När man inte tjänar pengar på det nya så tar man fram en retrovåg, or what? |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/09/22 : 16:53:45
|
Kommer att tänka på tre klassiker som varit till stor glädje för mig och många andra skulle jag tro. Alla tre står sig åtminstone ganska bra fortfarande. På förstärkarsidan tänker jag på NAD 3020 konstruerad av norrmannen BEE.(Björn-Erik Edvardsen) Åtminstone för sin tid en suveränt prisvärd liten förstärkare som förvånansvärt mäktar med att driva riktigt tröga högtalare. En annan favorit är Denons DL103 kanske den mest prisvärda av alla moving coil-pickupper. Står sig definitivt fortfarande! Den tredje klassikern är BBCkonstruktionen LS3/5a. Den lilla lådan med det förbluffande fina ljudet! Kanske mest känd i Rogers version men även tillverkad av Chartwell , Audiomaster och en del andra. Det är fortfarande den högtalare jag själv lyssnar till mest! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
Edited by - Eref on 2011/09/22 21:40:09 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 08:15:14
|
Kommer nog inte som någon överraskning för de som lyssnat på ett par, eller känner mig, att Opus 3 Crescendo resp Opus 3 Credo är väldigt trevliga! |
|
|
Topic |
|