Author |
Topic |
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 16:11:03
|
Jag vet inte om man kanske borde nämna McIntosh och delar av Acoustic Research:s produktion, men då är det ju inte högtalare vi pratar om. Proac tablette för de som har dåligt med plats. |
Nicke the Rocker |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 17:26:17
|
Snarare QLN artec 1600 (Jag vet att det inte är konstruktörens egen favorit)
Hej Bernt det där var väl onödigt?Finns ju redan ett svar där det står att det är den? Och jag vet också att Mats inte varit så nöjd med den samt att Qln 612 är ingen klassiker åtminstone inte i mina ögon, var väl snabb där.MvhKristofer |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 17:38:46
|
Vi skall inte i detta avseende inte förglömma Olle Mirsch konstruktioner. Olle var nog minimalist i området bas, han ville bara ha fram basens grundtoner. Och detta håller jag fullständigt med om, så länge det är fråga om att göra en högtalare för ren akustisk musik. Annat kan det vara för mer populistisk musik, som hårdrock och disco. Denna sorts musik behöver oftast förstärkningar båda i basområdet såväl som i diskanten. Men om vi pratar ren akustisk musik, då skall ljudkurvan vara helt rak. Ja, faktiskt rak som ett sträck. En avvikelse på kanske +/- 3 db, kan kanske vara försumbart. Detta ställer naturligtvis ganska hårda prov på en högtalare som skall vara sanningsenlig mot dessa rätt hårda ställda krav. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 18:12:16
|
quote: Äldre och fortfarande bra?
Som rubrik ... hmmmm, handlar tråden om mig? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 20:09:33
|
quote: Hej Bernt det där var väl onödigt?Finns ju redan ett svar där det står att det är den? Och jag vet också att Mats inte varit så nöjd med den samt att Qln 612 är ingen klassiker åtminstone inte i mina ögon, var väl snabb där.MvhKristofer
Ibland skrivs inlägg nästan samtidigt och då kan det uppstå repetitionsfenomen, inget att brusa över. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 20:28:33
|
quote: Det räckte att gå på en icke nämnd high-end hifimässa för att vara tillbaka i förr-et, knastrig dynamikfattig vinyl, rör, horn och elektriska paneler utan basstöd. Det måste vara ett mode där man krampaktigt klamrar sig fast vid förr-ets musikförmedlare, för det var långtifrån high-end...möjligtvis high-end från förr. När man inte tjänar pengar på det nya så tar man fram en retrovåg, or what?
Vilken sågning.. Vilken mässa tänker du på? Rörförstärkare har ännu aldrig låtit bra i mina öron, spretigt,skramligt,med mer fokus på de övre registren än helheten. Och att dagens horn högtalare inte ska vara sk. High End har jag svårt att köpa, varför inte? Förslag på High End som är nutid och inte ifrån förr mottages ?
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/23 : 22:50:29
|
whiskyman - fattar inte vad du menar?!? (Undrar om jag börjar bli senil?) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/09/23 22:51:44 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 09:53:47
|
Det stod ju tidigare att det var Artec 1400 genom ett svar från emanuelgbg.
Anledningen till att Artec inte blev någon succe kan ha berott på att det var många element och att dessa var svåra att få att funka ihop men jag kan ju fråga Mats när vi ses nästa gång, vilket skulle kunna bli nästnästa vecka.mvhKristofer |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/24 : 13:20:45
|
Jaså det fanns ett inlägg till som hann postas medan jag skrev mitt, då fattar jag. Svårt att förhindra att sånt händer. Nog om det, det blir OT. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2011/09/25 : 09:11:01
|
En dröm skulle vara Snell type AIII. Man ser dom ibland glida förbi. Kanske slänga ut en förfrågan och kolla möjligheten med säljaren.Men nej det får bli en annan dag.Det är som sagt fortfarande en dröm. Nåt som är förbannat tacksamt tycker jag är rörbytte,kablar och andra tweaks på gamla maskiner! |
I was talking to myself! |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/25 : 09:42:14
|
Dali 40 är definitivt något jag suktar efter. Men den ligger så oförskämt högt i pris relativt andra äldre högpresterande högtalare.
Mvh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2011/12/24 : 23:42:06
|
Vart jag ända söker efter diverse hifiapparaters verdics visar sig länkens länkar hififorum.nu ibland di översta resultaten och här är jag nu.
Det fanns en tid för en si så där 20 år sedan då jag och min då vid tiden lika finnigige som mig själv hifi-vapendragare lusläste magasin efter magasin efter magasin för att uppnå tidningsskyltfönster drömmarens dröm var och varannan vecka. Den konstanta nämnaren för oss pudel fejs finniga bröder var.
Infinity IRS Beta! Bara ge mig asså alla dagar i värkan, fortfarande svettas jag på undersidan av tungans översida.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/988infinity
Men om detta skulle skrivas om en si så där 15 år senare, eller låt oss ponera att vi talar om en kanske 30 sisådär år senare, om nu mitt hjärtas takt fortfarande slår i år. Så skulle jag utan tveka säga DALI MegaLine!
Nedanstående drömmar: http://www.positive-feedback.com/Issue18/megaline.htm
Jag har lyssnat på dessa nu mycket länge utan att höra till dom. Kväll efter läsbar kväll har jag föreställt mig hur dom låter i mitt innersta hus av fantasi. Kanske förblir det en simpel dröm. Kanske förblir det en sak som bland alla andra icke existerande problem förblir en sömm. I en väv av mig själv.
Det har kommit en höst, sedan vinter på Växjö grå vinter med efterföljande flytt. AB lyssnadet av diverse olika radioapparater har varit en fullständig rädding i di sena nätternas tid. Luxman och Sansui, Philips eller Mitsubishi? Det är döskallen i handen frågan.
God Jul eller Gol Ljud på er ljudfascister eller lyssnare av mekaniska vågor där ett oscillerande tryck överförs genom ett material, vätska eller gas, bestående av frekvenser inom intervallet för hörsel med en nivå som är tillräckligt stark för att höras, eller känslan av sådana vibrationer som stimulerar hörselorgan!
Nu tillbaka till Burzum och Rundgang Um Die Transzendentale Saule Der Singularitat. Gummo, kan det bli vackrare med spagetti i ett badkar?
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2011/12/24 23:50:15 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 12:53:51
|
quote: Gummo, kan det bli vackrare med spagetti i ett badkar?
...och samtidigt bli schamponerad av sin mamma... Det är väl frågan det...
Megaline hörde jag på Hifiklubben i Götet för många år sedan, tyvärr bara när de stod och puttrade på oerhört svag volym med nån bas och plinkeplonk! Lät fantastiskt! Glömmer det aldrig! |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 14:14:22
|
Jean Hiraga Lectron JH50 , bästa rörförstärkaren med EL34 som jag hört. Båda haft Radford ST25 , Michaelson & Austin och nån till. Passa perfekt till SNELL. En sån hade gärna fått komma hem till mig. Som flera nämnt Rogers SL3/5A, Mirage , Mardaunt Short System 442 och div Quad elektrostater. Hmmm, behöver nog ett större hus :-P |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
robert293
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2012/05/24 : 21:59:41
|
hej jag äger sista versionen: qln artec 1600mk3 med split-field filter och de tidigare varianterna kanske hade problem men mina mk3:or skiljer sig kraftigt iom att de är 4-vägs samt har lite mer exklusiva komponenter.
de presterar bättre än qrs modellerna i mitt tycke.
|
|
|
new order
Member
238 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 16:25:15
|
Det finns en massa prisvärda äldre högtalare.Von Schweikert VR-4 av första generationen är fantastiskt bra t.ex.Misstänker att man får lägga ut en massa pengar för att få nya högtalare med likvärdig prestanda. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 18:52:53
|
finns en bildtråd om vintage, en Massa godis i den tråden :) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2012/05/28 : 08:26:09
|
Jag är vintage-freak så min åsikt är kanske inte den mest objektiva dock ändå:
Sentec M30 med passivt försteg upp till 20 Kohm impedans låter mycket bra. Tannoy med HPD element men även andra Tannoy från förr i tiden är bra. Altec Lansing med koaxial element i stora lådor, mumma... Många skivspelare från olika epoker står sig fortfarande bra: Thorens 150 med SME 3009 tex är en billig väg till bra ljud. Sedan finns det alla dyrare varianter på skivspelarna som är gamla men bra. Quad II med passivt försteg upp till 100 Kohm.
Ja, det finns mycket mer som jag tänker på men hinner inte skriva ner.
|
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Topic |
|