HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar-impedans och bi-wiring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  15:42:01  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Eftersom jag inte är någon hejare på fysik måste jag ju fråga:

Om man har en förstärkare med dubbla terminaler som klarar två par högtalare med impedansen 8 ohm eller högre, men bara ett par om impedansen är 4 ohm eller lägre...

Går det då att bi-wira 4 ohms hötalare genom att ansluta till båda terminalerna på förstärkaren (A och B) eller klarar den bara detta om man kopplar till ena terminalen?

Jag funderade om förstärkaren kanske känner av det som om att två par 4 ohms högtalare då är kopplade till den... och det klarar den ju inte enligt instruktions-handboken...

Har en HK670 förresten och ett par Dali 6006:or som den ska driva...

Vinner man något i ljud på att koppla till två terminaler (A o B) och driva dessa samtidigt gentemot att bara driva med en? Bara en terminal kanske egentligen bara är som att ha dubbelt så tjocka högtalarkablar...?

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:23:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Denna fråga är visst svår att få ett svar på.
Min vänskapskrets har gett mig mängder av teorier men ingen lösning
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:30:16  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det brukar inte vara några problem att biwira så.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:44:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag anser nog att man bör vara rätt försiktig när det gäller avvikelser från manualen. I detta fallet (om man ansluter till bägge terminalerna med 4 ohms last) får man en lägre last än rekommenderat och det gör att strömmen rusar iväg rätt så ordentligt vilket inte är ngt vidare för elektronisk utrustning. Nu är jag förvisso en amatör inom området så jag kan mycket väl ha fel men det känns som om man inte bör laborera för mycket med dylika ting såvida man inte är riktigt säker på vad man gör. Om det enligt manualen funkar med ett par högatalare torde det inte vara ett problem att använda bägge terminalerna.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/01 16:44:59
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:50:03  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det står inget i förstärkar-manualen om att bi-wira med båda terminalerna tyvärr
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:52:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Bara ett delningsfilter=1 högtalare inte 2. 1 st 4 ohm högtalare blir 4 ohm för förstärkaren.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:53:44  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Totala impedansen i högtalaren förändras inte för att du delar kabeln på två.

Så om förstärkaren klarar av att driva högtalaren när du kör single-wireat (heter det så?) så blir det inga problem med bi-wiring.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:01:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nja, nu var det väl så att stärkaren klarade 2 par högtalare med 8ohm last men bara ett par med 4? Mitt resonemang var att om man då endast använder ett par högatalare med 4 ohms last torde det inte vara ett problem med att biwira/använda bägge terminalerna. Däremot, om nu uppgifterna är som ovan, torde det inte fungera med två par 4 ohms högtalare. Varken i biwiring eller i övrigt eftersom man då får lägre last än rekommenderat.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:21:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by akktustakki

Nja, nu var det väl så att stärkaren klarade 2 par högtalare med 8ohm last men bara ett par med 4? Mitt resonemang var att om man då endast använder ett par högatalare med 4 ohms last torde det inte vara ett problem med att biwira/använda bägge terminalerna. Däremot, om nu uppgifterna är som ovan, torde det inte fungera med två par 4 ohms högtalare. Varken i biwiring eller i övrigt eftersom man då får lägre last än rekommenderat.




Ja , antagligen är det som du antar. Jag skulle i varje fall avråda dig. MvhKristofer
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:49:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Läste i ett annat forum att det alltid (eller nästan kanske) finns bara en högtalarutgång på en förstärkare. Att det sedan kan finnas 2 par terminaler och A-B väljare är bara kosmetika.
Sant?
Dimitri
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/01 :  18:00:46  Show Profile Send dax a Private Message
Det är lördag , jag är trött...

Du kopplar en högtalare på 4 ohm = OK
Du kopplar två högtalare på 8 ohm = OK

Detta tyder på att förstärkare parallellkopplar dina högtalare när du kör två par!

Du vill koppla två högtalare på 4 ohm!
Nu vet jag inte om man kan se det som att högtalaren/delningsfiltren har oändlig impedans utanför sitt arbetsområde, dvs basen har impedans 4 ohm i de nedre regionerna, men jättestor vid de övre frekvenserna och vice versa. Då borde man få en högtalare som håller sig kring 4 Ohm (förenklat sett) kring hela frekvensbandet. Alltså OK!

Testa! Många producenter specar sina produkter hårdare än nödvändigt!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/01 :  18:10:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag vet inte hur den går att koppla, men det borde inte vara någon fördel att bi-wire på två utgångar i stället för det vanliga sättet på en förstärkarutgång. Det är ändå samma förstärkare som är ansluten till två utgångar.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/01 :  18:22:32  Show Profile Send marens a Private Message
Förstärkaren ser ingen skillnad på om man delar på kablarna till bas/diskant vid förstärkaren (biwire) eller om man gör det vid högtalaren (som normalt kopplade högtalare). Filtergrenarna är paralellkopplade i vilket fall som helst. Diskanten har högre impedans vid lägre frekvenser och basen har högre impedans vid högre frekvenser, parallelkopplar man diskantens filteringång med basens filteringång så får man högtalarens summerade impedans (runt 4 ohm i ditt fall). Det spelar ingen roll om man paralellkopplar de olika filtergrenarna med lång kabel eller kort kabel, det blir samma sak kretsmässigt ändå (om man försummar kablarnas resistans). Skillnaden är att den gemensamma kabeln, innan den delar på sig, blir kortare och kablarna till vardera filtergren blir längre.

Normalt:
.........................___diskant ut
in----------------<___bas ut

Biwire:
......._________________diskant ut
in--<_________________bas ut

ut=in (samma spänning i hela kabeln)

Tänk så här: Det som står i manualen och bak på förstärkaren gäller ju även om du kopplar båda paren högtalare på A utgången istället för att högtalarna avänder varsin utgång, de bör fortfarande vara 8ohms högtalare rimligtvis, eller hur? Samma sak gäller åt andra hållet om man använder båda utgångarna i stället för det ena paret.

Edited by - marens on 2003/02/01 18:29:03
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:47:51  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Som ett förtydligande:

Jag vill EJ koppla två par 4 ohms högtalare... bara bi-wira ett par!

Just nu kör jag bara genom A-terminalen på min HK670....
Jag funderar på att våga testa bi-wira genom A+B!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:50:31  Show Profile Send Flint a Private Message
marens har rätt.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:51:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Vilket borde betyda att jag vågar koppla A+B istället för att bi-wira till bara A???
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:52:49  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Om det nu ger någon ljudmässig skillnad...det är ju den stora frågan
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:54:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by millenniumking

Vilket borde betyda att jag vågar koppla A+B istället för att bi-wira till bara A???



Detta går alldeles utmärkt. Har testat det och det var inga problem, blev dessutom lättare att ansluta högtalarkabeln av naturliga skäl.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:57:41  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Vilket borde betyda att jag vågar koppla A+B istället för att bi-wira till bara A???

Ja
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:57:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag får väl lita på ert omdöme

Men tror någon att det skulle kunna bli en ljudmässig skillnad?
Eller är det bara en annan sida av samma mynt...?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:00:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Ljudmässig skillnad; Ingen aning. Prova. Berätta gärna.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:02:48  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag ska ta och testa imorgon och göra ett seriöst lyssningstest
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:05:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by millenniumking

Jag ska ta och testa imorgon och göra ett seriöst lyssningstest



Ja lycka till, börja att lyssna på lite lägre volym för att kolla att det låter bra, höj sedan succesivt till max önskad volym och lyssna efter "orken" så att säga.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  02:17:37  Show Profile Send marens a Private Message
Självklart går båda utgångarna parallellt från samma slutsteg. Med andra ord är det ingen skillnad mellan att koppla båda kablarna till A och att koppla diskant till A och bas till B samt parallellkoppla A och B, för det är det man gör när man trycker in båda knapparna på fronten.

Om Biwire i sig gör skillnad är en annan sak. Enl min uppfattning gör det liten eller ingen skillnad och det finns inget som talar för att det skulle bli bättre på något sätt. Men många tycker blåa kablar låter bättre än bruna och det får man givetvis göra, tycka vad man vill alltså.

Edited by - marens on 2003/02/02 02:33:44
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/02 :  02:35:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message
detta är...och förblir...ett evigt trätoämne antar jag
personligen tycker jag basen blir fastare i mina högtalare när jag bi-wirar...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/02 :  02:36:33  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag kan dock förstå de som tycker skillnaden är minimal och försumbar
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000