HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DIN vs RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  14:37:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Jag letar just nu ny förstärkare/CD och är ganska förtjust i Naim, men som ni vet använder de DIN-kontakter och en egen typ av högtalarkabel. Är inte så sugen på att byta kablar men Naim påstår att vanliga RCA-kontakter är elektriskt underlägsna DIN. Läste att de baserar detta bla på att det uppstår besvärliga reflektioner i RCA-kontakter beroende på dålig impedansanpassning mellan kontakt och kabel. Om detta stämmer kan jag förstå att de använder DIN då det borde ge ett "grumligare" ljud! En annan sak är att de föredrar singlewire framför biwire, men vilket som är bäst borde bero på högtalaren tycker jag, så om man har högtalare (vilket jag tror jag har) som fungerar bäst med biwire verkar det lite dumt att välja Naim. Hoppas ngn kan reda ut dessa saker!

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  14:38:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tillägg: Det borde ju gå att impedansanpassa kabel som har RCA-kontakter eller hur?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/28 :  17:40:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag skulle nog inte fästa något egentligt avseende vid frågan om DIN skulle vara bättre än RCA, om det finns några skillnader så bör de vara marginella. Jag har också sett påståenden om att RCA är bättre, men det är väl en fråga som inte behandlats så mycket eftersom DIN är så ovanligt.
Så jag skulle snarare fråga mig om jag tycker Naim är så mycket bättre än andra alternativ att jag vill ta olägenheten med en standard som inte passar ihop med alla andra produkter (fast det skall finnas kablar med RCA i ena ändan och DIN i den andra men undrar hur lätt det är att göra sig av med sådana om man vill byta).
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:27:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, jag funderar på att skaffa prylar med både RCA och balanserade ingångar (XLR kallas de va?) då dessa ska vara ngt bättre an RCA, ger lite valfrihet. Japp kontakter med DIN i ena ändan och RCA i andra finns, det vet jag.


quote:
Originally posted by Anders47

Jag skulle nog inte fästa något egentligt avseende vid frågan om DIN skulle vara bättre än RCA, om det finns några skillnader så bör de vara marginella. Jag har också sett påståenden om att RCA är bättre, men det är väl en fråga som inte behandlats så mycket eftersom DIN är så ovanligt.
Så jag skulle snarare fråga mig om jag tycker Naim är så mycket bättre än andra alternativ att jag vill ta olägenheten med en standard som inte passar ihop med alla andra produkter (fast det skall finnas kablar med RCA i ena ändan och DIN i den andra men undrar hur lätt det är att göra sig av med sådana om man vill byta).

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:37:03  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Snutten

Ja, jag funderar på att skaffa prylar med både RCA och balanserade ingångar (XLR kallas de va?) då dessa ska vara ngt bättre an RCA, ger lite valfrihet. Japp kontakter med DIN i ena ändan och RCA i andra finns, det vet jag.


quote:
Originally posted by Anders47

Jag skulle nog inte fästa något egentligt avseende vid frågan om DIN skulle vara bättre än RCA, om det finns några skillnader så bör de vara marginella. Jag har också sett påståenden om att RCA är bättre, men det är väl en fråga som inte behandlats så mycket eftersom DIN är så ovanligt.
Så jag skulle snarare fråga mig om jag tycker Naim är så mycket bättre än andra alternativ att jag vill ta olägenheten med en standard som inte passar ihop med alla andra produkter (fast det skall finnas kablar med RCA i ena ändan och DIN i den andra men undrar hur lätt det är att göra sig av med sådana om man vill byta).




Den nya Naim-serien har både din och RCA så det är bara att välja. När det gäller högtalare är det bara att prova vad som är bäst. När jag hade Epos-högtalare men Naim-förstärkare var det ingen tvekan om att singel-wire var att föredra även om Eposarna var konstruerade för bi-wire.
Som vanligt, prova. Prova också att låna hem Naim över några dagar eftersom de tar lång tid att värma upp, tyvärr.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:52:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, men vad jag vet är dessa ngt för dyra, jag är mest intresserad av 112/150 kombinationen (försteg/slutsteg).

Den nya Naim-serien har både din och RCA så det är bara att välja. När det gäller högtalare är det bara att prova vad som är bäst. När jag hade Epos-högtalare men Naim-förstärkare var det ingen tvekan om att singel-wire var att föredra även om Eposarna var konstruerade för bi-wire.
Som vanligt, prova. Prova också att låna hem Naim över några dagar eftersom de tar lång tid att värma upp, tyvärr.

/Erik
[/quote]
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:14:56  Show Profile Send yoko a Private Message
Hmmmm....har de sk. experterna ngn uppfattning om hf skärmningen i DIN kontakten kontra RCA. Vid vilka frekvenser skulle de eventuella reflexerna uppstå?????!!!! Varför inte isåfall anv. en BNC kontakt istället för RCA (om man bryr sig om de eventuella skildnaderna)?
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:22:16  Show Profile Send erik a Private Message
Naim har BNC på phono-ongångarna och det har visat sig bättre när jag jämfört med RCA.
Varför är bullet-plug bättre som RCA?

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  20:43:12  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

Hmmmm....har de sk. experterna ngn uppfattning om hf skärmningen i DIN kontakten kontra RCA. Vid vilka frekvenser skulle de eventuella reflexerna uppstå?????!!!! Varför inte isåfall anv. en BNC kontakt istället för RCA (om man bryr sig om de eventuella skildnaderna)?



Om jag kommer ihåg rätt från mina studier i telekom så gäller det alla frekvenser, en del av signalen kommer att studsa i kontakterna och reflekteras och så småningom dö ut.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:27:25  Show Profile Send yoko a Private Message
Hur starka e reflexerna i förhållande till nyttosignalerna?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/28 :  21:33:07  Show Profile Send HPW a Private Message
Naim har även ngn form av spännings-matning av försteget från slutsteget. I denna lösning har man även en nogrann stjärnjord via detta koncept. Det är inte helt lätt o blanda om man går NAIM vägen det brukar sluta men att man köper mycket nätaggregat för att det ska låta bra

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:42:12  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by yoko

Hur starka e reflexerna i förhållande till nyttosignalerna?



Det beror på hur väl anpassat det är, ju sämre anpassning desto mer reflektion. Vid perfekt anpassning går i stort sett all energi vidare dvs ingen reflektion.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:44:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, jag tror jag skippar Naim denna gång, synd på så rara ärtor hehe. Men det finns många vägar till välljud.

quote:
Originally posted by HPW

Naim har även ngn form av spännings-matning av försteget från slutsteget. I denna lösning har man även en nogrann stjärnjord via detta koncept. Det är inte helt lätt o blanda om man går NAIM vägen det brukar sluta men att man köper mycket nätaggregat för att det ska låta bra

Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:53:10  Show Profile Send Benji a Private Message
Hej alla!

På tal om BNC, jag har läst nånstans att bnc är bättre är rca. Kan detta stämma?

"The unexamined life is not worth living."--Socrates
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:30:15  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Naim har även ngn form av spännings-matning av försteget från slutsteget. I denna lösning har man även en nogrann stjärnjord via detta koncept. Det är inte helt lätt o blanda om man går NAIM vägen det brukar sluta men att man köper mycket nätaggregat för att det ska låta bra



Det enda man inte bör blanda är i förstärkeriet. Annars går det utmärkt.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/02 :  01:05:50  Show Profile Send yoko a Private Message
snutten: då e det väl anpassningen man bör kolla om ngt. inte sant?!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/02 :  10:43:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja men det kräver nog en nätverksanalysator, är det ngn som vet hur man testar detta på ett enkelt sätt (om det nu finns ngt enkelt sätt hehe). En nätverksanalysator kostar ca 300.000 så....

quote:
Originally posted by yoko

snutten: då e det väl anpassningen man bör kolla om ngt. inte sant?!

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/02 :  11:08:53  Show Profile Send yoko a Private Message
Aha! Så det är så illa!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:35:08  Show Profile Send mace a Private Message
Quote from Naim:-
The typically capacitive high-frequency impedance of an RCA connector is around 200 ohms--a mismatch with the 50 ohm impedance of the connecting wire! As a result, the RCA connector at each end of the wire acts as a partial reflector at higher frequencies, bouncing musical information back and forth.

This reflection traps the signal, extending the decay time of the musical signal trying to pass from one component to the other. It is especially harmful to low-level signals such as harmonics and background instruments--the ringing generated by the loudest instruments will smear the sound of smaller, quieter instrumental parts. The complexities of the music and the timbres of individual instruments get lost.

The DIN plug does not reflect the signal as an RCA plug does, and has an impedance similar to the four-core wire used in our interconnects.

------------------

Also Naim don't like 2 separate earths, which may cause earth loops. DIN provides for just one earthing point.

These are their words not mine.

Hittade detta

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000