HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka kablar ska man köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stu
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:12:49  Show Profile Send stu a Private Message
Har läst långa trådar om optiska, digitala, koaxial, impendans, jitter och annat. Jag har dock inte blivit mycket klokare. Jag är dock inte ute efter någon teknisk förklaring, men gärna ett tips vad jag bör köpa. Kommer lägga ut ca 15k på en reciever med fronthögtalare som jag ska koppla till datorn. Jag behöver mao en kabel mellan datorn och recievern och sedan en vidare ut till vardera högtalare. Vad ska jag köpa? (obs, nybörjare, inget lödande och dyl)

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:27:22  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Alla kablar är sytemberoende så jag rekomenderar att du lånar hem några par och testar dej fram gäller främst högtalar och signalkabel.
Lycka till
Go to Top of Page

stu
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:29:40  Show Profile Send stu a Private Message
Men...iaf vilken typ av kablar och ge nåt exempel så jag vet vad jag ska sikta på...optisk/analog, vilka kontakter det ska vara osv. Snälla!
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/02/02 :  04:21:05  Show Profile Send Obizzz a Private Message
ska du lägga så mycket pengar är det nog bättre att köpa en riktig cd istället för att använda datorn då de flesta ljudkort inte är något vidare bra i jämförelse..

reciever säger du? en surroundreciever alltså? ska du bara använda två högtalare så är det bättre med en för och slutstegskombination eller en integrerad stereoförstärkare då du ju ändå inte har nytta av en surrounddekoder och det kostar ju bara massa extra pengar.

angående kablarna är det bara att fråga i en hifibutik vad du behöver be dem gärna visa olika alternativ i olika prisklasser så kan du ju låna hem och testa dig fram..
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:05:32  Show Profile Send gooze a Private Message
Pröva med Kimber kablage. F.n jag är visst trött så här på sön. morgon. Ska du koppla ifrån datorn så vet jag inte vad du ska ha för nån kabel.

Edited by - gooze on 2003/02/02 12:08:11
Go to Top of Page

stu
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:47:48  Show Profile Send stu a Private Message
Fn har jag så gammal tv att det bara bli musik som recievern ska användas för, men i framtiden blir det att koppla den till en nyare tv och därigenom också köra surround, därav mitt val.
Visst kan det bli lite halverst ljud från datorn, men jag vill ändå köra därifrån...känns jobbigt att bränna ut tusentalet låtar...

Eftersom ljudet kanske som sagt inte blir optimalt från datorn kanske jag inte behöver nån värstingkabel heller. Kan jag inte få en fingervisning vilken sorts kablar jag bör köpa. Skippar helst det där med "låna-hem-från-butik"; bor rätt avsides.

Edited by - stu on 2003/02/02 13:04:50
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:07:48  Show Profile Send andar a Private Message
Från datorn har jag inget förslag. Men jag kör med kimber högtalarkabel 8TC och är ruskigt nöjd, det finns även en mindre 4 TC, borde gå att få tag i beg. för 150-174 kr/m.

Som signalkabel (om du nu behöver det...) så är det mest prisvärda enligt min mening RG62 från ELFA. Köp hem godtyckligt antal meter, sedan är det ju kontakter... Varför inte BILTEMA, de har RCA kontakter för 40 kr och även någon dyrare. Borde funka bra m.a.p. dina krav.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:11:41  Show Profile Send Jadde a Private Message
Denna borde väl passa?



50kr?
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/02/02 :  15:26:13  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej stu

Du frågar efter kablar ? ( komplicerad fråga )

Kanske en sådan ? Nordost 2 Flat Speaker Cable Pris: 119:- m

(Single-Wire, 2 Flat) ej terminerade.





Mvh Daniel

Daniel

Edited by - Daniel II on 2003/02/02 15:27:25
Go to Top of Page

stu
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/02 :  16:24:00  Show Profile Send stu a Private Message
Jag köper nog nåt billigt enkelt på clasohlson tills vidare, så får jag ta tag i det hela senare när jag får min anläggning, nu är jag så förvirrad
tack för alla svar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000