HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmaterial
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:13:33  Show Profile Send marens a Private Message
En fråga till kunniga lådkonstruktörer.

Är det någon som har tips på ett effektivt dämpmaterial för högtalarkabinett som är prisvärt och inte sticks, luktar fågelskit(?), orsakar cancer eller är hälsovådligt på annat sätt? Är det profilerat skum som gäller? Ska man massdämpa lådväggarna med någon tung matta också? Lådan är basreflex.

Tack!

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:25:42  Show Profile Send divander a Private Message
Jag håller på att bygga ett par högtalare (ProAc-kloner). Dessa dämpas med en 5mm bitumenmatta på innerväggarna. Denna har jag köpt på Mekonomen för 38kr/40x50cm. Detta matrial är väldigt tungt, segt och dämpar bra. Över denna har jag häftat dämpvadd (bå Fibrex) som inköpts på MDS för 69kr/1x1m.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:49:57  Show Profile Send Tobias a Private Message
Limma 13mm porös board på insidan av lådväggarna. Benämns även Tretex. Fungerar mycket bra. Bitumenmatta lägger framförallt på mer vikt och sänker resonansfrekvensen på väggarna. Porös board omvandlar vibrationerna till värme. Förutom det kan du använda tex fårull eller skum.

Edited by - Tobias on 2003/02/01 00:51:03
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/01 :  09:37:27  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har faktiskt provat med tretex i ett sammanhang, och mätt innuti samma låda, blev inte så bra. Mycket reflexer jämfört med en skiva gullfiber.
Nä man måste köra stickigt och illaluktande, det ska gärna vara hälsovådligt oxå, inga fjolliga material!

Men jag är ju ingen erfaren lådkonstruktör.....

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/02/01 09:40:20
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/01 :  22:21:17  Show Profile Send Tobias a Private Message
Tretex är ett komplement, inte substitut, till gullfiber eller likvärdiga dämpmaterial. Tretex minskar framförallt vibrationerna i högtalarväggarna, gullfibret dämpar reflexer i lådan.

Själv använder jag i mina lådor, sett utifrån och in: 19mm MDF, 16mm blästersand, 16 mm MDF, 13 mm tretex, 50 mm gullfiber. Fungerar utmärkt. (Självklart med stag utöver detta.)

Edited by - Tobias on 2003/02/01 22:22:18
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/01 :  22:36:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Har för mig att det var någon på detta forum som hade mätt upp olika dämpmaterials egenskaper. Vanlig dämpvadd/ull är så gott som värdelöst, Gullfiber är bland dem bättre dämpmaterialen.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:01:17  Show Profile Send marens a Private Message
Skum då? Är det ingen som kan säga om det hjälper något med profilerat skum?
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:09:53  Show Profile Send nalle a Private Message
I den norska Eltek-katalogen står det så här ang profilerat skum:¨Platen har lav absorsjon under 700Hz, og bör benyttes sammen med Akustilux eller Acusto-Q¨. Akustilux och Acusto-Q är dämpmateriel som de säljer.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:50:34  Show Profile Send celef a Private Message
Skum är nog bra om du kan hitta en typ med rätt egenskaper, annars har nog profilen mer visuell effekt än akustisk, men, den ökar ju ytstorleken.

sound pollution
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:27:20  Show Profile Send Dre a Private Message
Ni har sett att folk som jobbar med gullfiber har munskydd. Det ÄR inte nyttigt. Jag skulle aldrig ha det i en öppen låda.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:48:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Dre om jag inte minns fel så sitter gullfiber rimligt öppet i dämpare för ventilationsanläggningar och vem klagar på det...

Av de dämpmadetial som finns är gullfiber ett av de bästa för högtalarlådor där det sitter rätt nära elementet och vågfronten då har en lite lägre vågimpedans. Rockwool är nästan lika bra. Fårull kan vara bra men kan vara lite jobbigare att få bukt med ytreflexerna om man inte formar det på rätt sätt. Skumklotsar kan vara bra men de beter sig oftast inte akustiskt isotropt. Man måste vända och vrida på dem för bästa effekt.... Aningen jobbigt. Det dämpmaterial som är vitt och som säljs på Ljudia och Hifi-kit är i princip verkningslöst i jämförelse...
Enklast och billigast är Gullfiber/Rockwool. Är man orolig för det potentiella dammet så kan man sätta G/R längst bak i lådan och sätta lite profilerat skum framför. Det borde de flesta tycka är ok.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:48:51  Show Profile Send marens a Private Message
Tänk om det börjar klia i vaderna när man spelar hög musik, kan ju inte vara så kul.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:50:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Marens jag har använt Gullfiber länge och något kliande har jag inte råkat ut för. Får man bara bort det lössittande fiberna så håller bindemedlet resten rimligt väl på plats.

Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:00:37  Show Profile Send Dre a Private Message
Nagref det finns många sorters gullfiber och jag trodde man (ni) använde den sort man lägger på t ex vindar. Till ljuddämpare i vent. anl. är det en kompakt sort som inte dammar. Sådan isolering som används till rör i t ex undercentraler är nog bra ur dammsynpunkt. Undrar om den finns i plattor.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:01:57  Show Profile Send marens a Private Message
Alltså för en smal golvstående högtalare av typen basreflex i 19mm MDF. Räcker det med bitumenmatta och skum eller borde man ha gullfiber i stället. Är det onödigt med mattan till så smala (obs inte tunna) väggar, hur ser dämpspektrumet ut för den ungefär? Hur kritiskt är det med dämpning egentligen. Jag har inte reflekterat så mycket över det innan, har alltid använt sånt där vitt skit.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:14:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kör gullis bak och skum framför eller sånt 'vitt skit' som filter för de farliga gulliga fiberna... Lite profilerat skum på sidorna kan ju vara trevligt. Dämpmattan skulle jag kunna leva utan...

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:54:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Dämpmattan skulle jag kunna leva utan..."

Tror jag säkert , men har du någon motivering? Gör den ingen eller bara liten nytta, eller rent av skada? Mätningar, erfarenheter?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:00:33  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
h0h0. I de provbyggen som jag gjort så har jag använt trasmattor som dämpmaterial :)

P.S. Är ej att rekomendera D.S.

Gullfibern som jag använt i Sublådor och dylikt har fanimig kliat ordentligt... Hmm kanske berodde på att jag skar till den och applicerade i lyssningsrummet? ;P Det var den typen som använts som väggisolering... Dammar? You bet!

Annars borde väl vanliga bitar tyngre heltäckningsmatta fungera bra för att dra ner lådvibbarna lite? O sen ett lager med gullfiber eller en stor boll med ull. Jag tycker att det verkar vara förnuftigt att som Nagref säger sätta någon typ av dammfilter över basreflexporten om man använder Gullfiber som dammar. Skulle ju va tråkigt om man får hem någon gäst i huset som råkar vara allergisk när man spelar musik... *host* *host* :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:24:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

Skulle ju va tråkigt om man får hem någon gäst i huset som råkar vara allergisk när man spelar musik... *host* *host* :)

Det är inte sådant damm man är allergisk emot. Det är kvalsterna som livnär sig på organsika ämnen i vanligt damm som är farliga. Eftersom Gullfiber inte innehåller några organiska ämnen som dammkvalsterna kan livnära sig på så är det inget problem med gullfiber. Fårull kan vara en annan sak...

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:48:37  Show Profile Send marens a Private Message
Nej men seriöst. Jag vill veta dämpegenskaperna för vibrationer hos bitumenmatta. Jag vill ju inte använda något som är onödigt men samtidigt vill jag veta precis vad som är lämpligast att använda. Annars kan jag ju bara slänga in lite fibrer och hoppas på det bästa, men det skulle vara intressant att få ett begrepp om precis vad som behövs och fungerar i stället för att göra något som är onödigt, bara för att göra något.

Jag tycker om iden att gå till botten med problemen och hitta åtgärder som man vet har betydelse i stället för att överdimensionera med 3" MDF och blackhole 5 eller vad det heter.

Vad gör stag egentligen förutom att det låter stummare när man knackar på lådan tex. Har det någon betydelse för högtalarelement som spelar i lådan egentligen?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:03:28  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Martin har du tittat här http://www.silcom.com/~aludwig/Loudspeaker_construction.html (inte riktigt vad du är ute efter men....)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:18:24  Show Profile Send Revisorn a Private Message

quote:
Originally posted by marens
Vad gör stag egentligen förutom att det låter stummare när man knackar på lådan tex. Har det någon betydelse för högtalarelement som spelar i lådan egentligen?

Stagen flyttar väl upp resonansen i lådväggar ovanför basområdet (det är tanken som räknas)

/B
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:19:03  Show Profile Send celef a Private Message
Då Mr. Wilson rekommenderar en sandwich med sand imellan två skivmaterial, typ MDF och/eller spånplatta, så borde det va ett råd att ta till sig.

sound pollution
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:04:06  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Då Mr. Wilson rekommenderar en sandwich med sand imellan två skivmaterial, typ MDF och/eller spånplatta, så borde det va ett råd att ta till sig."

Mmm jag läste en artikel på www.speakerbuilding.com där en kille som höll på med ett högtalarprojekt ganska utförligt provade sig fram till vad som fungerade bäst vad gäller just sandwich-konstruktioner. Har för mig att han kom fram till att man bör ha en tjock innervägg (19+ i MDF el. dyl) ett relativt tjockt lager med sand och sen en så tunn yttervägg som möjligt. Samt så lite förbindelser mellan ytter- och innervägg som möjligt, de ska alltså isoleras från varandra mha sanden.

Artikeln finns under projekts (el. dyl) och jag har för mig att högtalarkonstruktionen heter Tanaga eller något liknande.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:52:18  Show Profile Send bassman a Private Message
Tjena,
satte själv in lite bitumen i mina JPW910, i mellanregisterlådan, i efterhand och har även extradämpat den med skumgummi och vitt fluff.
Resultatet: mycket tydligare och renare och mjukare ljud.
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:47:38  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
Helt ovetenskaplig, som vanligt, är min absoluta uppfattning att bitumen är överflödig. Dvs om lådan är stabil. Bitumen används gärna till att dämpa resonanser i det material som den är fäst vid. Är målet att minimera stående vågor I lådan tror jag på Gullfiber.

Detta visar också min åsikt om att lådan helst ska vara uthuggen i sten , dvs stabil!
Sandwich är jag lite tveksam till då man gör det onödigt svårt för sig. Det går att få en mycket stum låda genom att limma ihop olika material och staga ordentligt. Man får ju inte vara rädd för att vikten stiger mot 100 kg (> 100 liter). Har man dock tröttnat på tråkiga konstruktioner och vill gå vidare så går det säkert att hitta fördelar med sandwich.

Trust your ears!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000