Author |
Topic |
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 13:02:27
|
Är det någon som har dämpat sin cd-spelare internt med bitumen t.ex.? Jag har en Arcam Alpha 7 (vågar man säga det i detta forum?). Den står på dämpfötter, gummihalvklot avsedda för dataprylar tror jag, men det kanske skulle löna sig att slänga på några bitar bitumen inne i lådan oxå? Var i sådana fall? |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 14:11:10
|
Överallt utom på rörliga eller varma delar. Botten, sidorna, locket, driven, mm. Använd fantasin så hittar du mängder av dämpbara ställen. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 14:45:08
|
Ok, Stefan. Blir det någon skillnad på ljudet oxå? Jag antar att det blir kladd kvar av bitumenet, om jag tar bort det, så därför undrar lite mer specifikt. Och sitter det kvar säkert, om jag sätter det i locket? F.ö. vill jag berömma dig för din beskrivning av ditt högtalarbygge. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
Edited by - bassman on 2003/02/06 15:20:43 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 15:57:30
|
Tack för berömmet!
Jo att ta bort bitumen kan du glömma. Det är varken enkellt eller blir snyggt. Har du väl satt dit den skall den vara kvar. Hela bitumenplattorna är ju självhäftande så det sitter säkert även i locket. Skillnaden på ljudet tror jag mest kan beskrivas som att det blir lugnare. Det är väl så att med dessa dämpningar påverkas tex laseravläsningen mindre av vibrationer och läser av bättre. Korreigeringskretsrna behöver jobba (gissa) mindre. osv. Ljudet blir lugnare helt enkellt. Det är i alla fall min uppfattning. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 18:55:00
|
Jag proppade nyligen min nyinköpta Philips dvd-spelare full med bitumen plattor - höljet, botten, delar av mekanismen täcktes. Gjorde det mest för att få ner den mekaniska ljudnivån. Hör ingen skillnad på ljudkvalitén. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 22:54:59
|
quote: Originally posted by bassman
Ok, Stefan. Blir det någon skillnad på ljudet oxå? Jag antar att det blir kladd kvar av bitumenet, om jag tar bort det, så därför undrar lite mer specifikt. Och sitter det kvar säkert, om jag sätter det i locket? F.ö. vill jag berömma dig för din beskrivning av ditt högtalarbygge.
Jag klistrade in bitumen i vår cdp så fort vi fick den. Det var 3 år sedan och det sitter som berget det är rör i vår cdp och även där sitter det fin-fint.
Före & efter är lite svårt eftersom det har suttit från början men nog låter det härligt doooooovt om man knackar på 'låddan'
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|