HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmaterial
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:26:58  Show Profile Send bassman a Private Message
Vilka lådor är stabila?
Jag fick även ett klart bättre, renare, mer detaljerat, (djupare bas säger min fru), med en 5-kilos tyngd på varje högtalare. De är ganska lätta från början.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/02/05 13:07:03
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:14:10  Show Profile Send KC a Private Message
Här kommer mer info än vad ni nånsin velat ha! :)

Jag är ingen erfaren lådkonstruktör (jag har byggt lådor, men erfaren kanske innebär mer än nåra stycken bara)

Men, så ni vet vart min info kommer ifrån, så vill jag meddela att jag jobbade som forskare och konsult för ett företag som utvecklade och tillverkade material för ljud och vibrationsbekämpning. Företaget hette Antiphon, köptes upp av Perstorp (kallades då Perstorp Antiphon). Nåt år efter jag slutade inkorporerades det i den amrikanska Persorpbolaget Perstorp Components (största marknaden var amerikanska bilindustrin). Efter det vet jag inte vad som hände, men en norsk firma har fortfarande en del av produkterna jag hjälpte till att utveckla, eller som redan var utvecklade när jag började. Firman heter Nordisk Akustik A/S.

Först till lite terminologi, som kan förhoppningsvis eliminera lite missförstånd :)

Ljud - kan egentligen innebära luftburet, vattenburet, metalburet ljud, mm. men refererar normalt sätt till luftburet ljud.
Vibrationer (stomljud) - är normalt sett ljud som fortplantas i ett fast material så som trä, metall, mm. Även kallat stomljud.

Dämpning - innebär förminskning av stomljud/vibrationer.
Absorbtion - innebär förminskning av luftljud.
Reduktion - innebär förminskning av transmission genom en vägg (t.ex. mellan dig och grannen)

Då var det avklarat ;)

Bitumen som dämpmaterial fungerar på två fronter: massa och deformation. Massan sänker inte bara resonansfrekvensen utan försvårar det för svängningen att påbörja. Nackdelen är att det är svårare att dämpa om massan är högre. Deformation gör att rörelseegergin omvandlas till värmeenergi. Bitumen har ganska dålig verkningsgrad här, men dock inte att förkasta.

Deformation är helt klart att föredra framför massa.

Det finns många material att tillgå, men dessa är riktigt bra, och andra "professionella" material fungarar på samma principer.

Först ut är ett material som heter LD13 (egentligen flera material). LD13 är ett hyffsat material som består av ett viskoelastiskt (vibrationsdämpande) självhäftande lim som sitter på en bitumenimpregnerad pappskiva. Ovanpå pappskivan ligger ett lager "secret material":) Siffran 13 kommer från det faktum att förlustfaktorn ligger på ungefär 0.13 vid 20 grader celcius. Det finns även en LD25, men inte hos ovan nämnda distributör. LD13 finns även med ett aluminiumskikt ovanpå, mest för hygieniska applikationer. Limmet är framtaget för metalliska ytor, men fungerar hyffsat även på rengjort trä (jag skulle nog häfta också). Tyvärr saknas de andra, bättre, produkterna från denna kategori (enkelsidiga material), men det gör inte så mycket, för det absolut bästa är sandwichkonstruktioner.

Ta en titt på LDL. LDL står för Lim-Dämpning-Lim, och finns med olika tjoklekar på dämplagret. Materialet består av ett viskoelastiskt lim (dämpande i sig), en bitumenimpregnerad pappskiva på olika tjoklekar (vanligast 1,8mm), och ett nytt lim lager. Limet är utvecklat för träytor, inte metall som för LD13. Detta LDL lägger du mellan två träskivor och pressar ihop. Du får en sandwichkonstruktion som har mycket bra dämpegenskaper. Med sandwichkonstruktioner får du hjälp av skuvningen som sker i materialet, vilket omvandlar energin ganska effektivt. För optimal dämpning bör båda skivorna vara lika tjocka. Är ena sidan tjockare än andra så hamnar sjuvningen utanför dämpmaterialet (lim/papp/lim-kombo) och i träet istället, och där gör sjuvningen ingen nytta.

När gäller absorbtion är det lite annorlunda. Till en början så är det bättre att bekämpa stående vågor med andra medel än absorbenter. Släng in lite oregelbundna klossar för att bryta upp ljudvågorna så att det inte bildas stående vågor (regel nummer ett är att bekämpa så nära källan som möjligt. om det inte bildas stående vågor så behöver du inte bekämpa dem heller). För de allra högsta frekvenserna kan det vara ide att slänga in absorbtion ändå. Jag brukade köra med sån där polyesterfluff man stoppar gossedjur/kuddar med. Vill du vara mer high-tech så kolla in t.ex. LDA12,5 eller LDA25. Det är ett LD13 med 12,5 respektive 25mm absorbent ovanpå. Vill du ha bara absorbenten heter de LA12,5 eller LA25 (t.ex om du körde med LDL). Länken jag angav ovan är till en serie som heter LDxSE, vilka har en tunn aliminiumfolie ovanpå. Inte att rekomendera då den sänker förmågan ganska mycket, men det är nodvändigt inom vissa industrier så som slakt, osv.

Andra källor till material är t.ex. SWEDAC. Ett intressant material här är deras Damping Glue DG A2, som du limmar ihop två träskivor med och får en sandwichkonstruktion. De har också en rad absorbenter.

Nu orkar jag inte mer...
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/05 :  21:17:15  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
KC
Se där fick man lära sig ett och annat! Vid tillfälle ska jag titta närmare på de föreslagna sidorna De nämnda sandwichmaterialen var intressanta!

bassman "Vilka lådor är stabila?"
Om man börjar med vikten så är det ett plus om lådan väger tungt. Ljudet uppstår ju då högtalarkonen rör sig (daa!). Skulle du föra chassit åt motsatt håll (fasvänt) mot konen så skulle konen vara still och inget ljud skulle skapas (förutom det från chassit). Med andra ord gäller det att chassit är så still som det går.

Ju större viktskillnad det är mellan kon och låda, ju mer rör sig konen och ju mindre rör sig lådan.

Detta leder också till att baffeln ska vara så styv som möjligt så att den inte börjar svänga med.
Allt går helt enkelt ut på att lådan ska vara så tung och stum som möjligt.

Hur man sedan åstakommer detta är en fråga med många svar. Tips kan vara att använda rätt material till rätt frekvensområde då varje material har sin egen resonansfrekvens, t ex ett material med res.frek. under 100 Hz till mellanregisterlåda osv. Sedan är det bra att staga lådan, speciellt om ytorna är stora. För att dämpa ett materials res.frek. kan man limma på ett material med en annan res.frek. osv, osv.

Basic!

Trust your ears!
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:31:33  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Hej
Här kommer mitt första inlägg här.
I den här tråden har det diskuterats gullfibers hälsopåverkan.
Jag har alltid hört att det pumpas ut glasparticklar, speciellt om man har en portad låda, men en annan fundering är hur det är för själva högtalarelementet?
Kan tex talspolen ta skada? många moderna baselement har ju ventilerad talspole.

Johan
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:48:38  Show Profile Send marens a Private Message
Johan: Välkommen! Jo jag tänker också på elementen, att det kan fastna fibrer här och var i spindeln och talspolen mm. Får definitivt bli skum eller tyg tättslutande kring gullfibern för min del i så fall. Men det värsta är nog när man ska skära ut och sätta i skiten i lådan, det är det jag bävar mest för.

Jag tänkte på en annan sak, som bla Gunpowda skrev:

quote:
Ju större viktskillnad det är mellan kon och låda, ju mer rör sig konen och ju mindre rör sig lådan.

Hur stor betydelse har lådans vikt i teorin? Säg att basens rörliga massa (en 6.5 tummare) är 13 gram inkl. luften den flyttar, och lådan väger 10 kilo, ganska lätt för en golvare, men iaf. Hur mycket kraft som förs över till lådan i förhållande till membranet borde vara omvänt proportionellt mot viktförhållandet rimligtvis. 0,013/10=0,0013. Skillnaden i kraft i dB blir då 20*log(0,0013)=-133dB, ganska mycket med andra ord. Det verkar som att det är tillräckligt för att membradet garanterat ska övverrösta lådans ljud, förutsatt att lådan är resonansfri.

Edited by - marens on 2003/02/05 23:50:59
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:03:13  Show Profile Send anders a Private Message
asch, stoppade ni aldrig gullfiber innanför tröjorna på varann när ni var små?
det kliar och sticks lite bara. sätt byggplast runtom kanske, eller påverkar det för mycket negativt?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:28:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Nej ingen byggplast.
Gullfiber verkar enligt aludwigs hemsida dämpa svängningar i lådan med 20dB (enligt hans experiment).
Själv är jag inte speciell orolig för att gullfibern skall komma ut och / eller förstöra mina element. Man kan ju alltid ta ett lager vitt utanpå, som någon redan nämnt i denna tråd.
Farbror Linkwitz (nu igen) gjorde någon låda på 80-talet där han satte sand i limmet, så man kanske kunde använda sand i dämplim och fixa till någon slags sandwich utan bitumen.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:38:16  Show Profile Send bassman a Private Message
Gunpowda,
jag håller med fullständigt. Vad jag menar är finns det NÅGON låda som är helt stabil. Jag misstänker att alla rör sig på något vis, om än aldrig så lite. Tung, styv, ickesvängande låda verkar vara idealet, i alla fall teoretiskt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:58:53  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
Jag gillar att vara utförlig och ........äsch, nu kommer jag inte på det rätta ordet, men jag lämnar lite plats här ____________________ så kan ni välja ett själv

Trust your ears!
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:42:23  Show Profile Send har-man a Private Message
Vad tror ni om gullfiber i ett par proac kloner??

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:18:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Johan: Välkommen! Jo jag tänker också på elementen, att det kan fastna fibrer här och var i spindeln och talspolen mm.

När det gäller gullfiber så har jag aldrig råkat ut för att det har pajat något element och jag använder bara gullfiber. Tror det är med en psykologisk sak för att de kliar så mycket. Men det är inte farligt (mig veterligen). Det är inte giftigt och förvisso så kan det tränga in i kroppen men då kapslar bara kroppen inte det med bindväv. Inget farligt om man inte jobbar med det dagligen...men det gör ni väl inte???

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000