HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterkomponenter..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:23:23  Show Profile Send tengil a Private Message
Japp.. Så skall det inhandlas komponenter, helst rättvist bra sådana!

Mina frågor blir därför:

Kondensatorer: hittar jag som som elektrolyt, polyester, och polypropylen..
Vad bör jag välja, till mina små audax högtalare?

Mottsånd: finns där något speciellt att tänka på?

Spolen/drosseln:
Luftlindad har jag förstått vara positivt.
Men grov tråd jämfört med klenare?
Skillnad biltema/monacor/X-coil?

Hoppas ni förstår vad jag frågar! mvh..

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:15:50  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Tjock tråd till drosseln. Om du vill minska förlusterna i den kan du använda någon ferritkärna som är linjär vid höga effekter (dvs stora B-värden). Då kan du minska antalet varv och därigenom serieresistansen.

Undvik elektrolyter i möjligaste mån.

/Marcus
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:42:34  Show Profile Send tengil a Private Message
OK! Inga elektrolyter då!

Men har exempelvis kondingarna samma funktion (elekrolyt vs. polyester t.ex), förutsatt att de har samma värden?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:15:16  Show Profile Send DHT a Private Message
Om det är bipolära elektrolyter har de samma funktion, fast undvik dem som sagt. Undvik helst polyester också IMHO.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:35:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Polykarbonat kan vara väl så bra för delningsfilter, men det är väl sällan fel med polypropylen.
För extra självförtroende och psykist bra för ljudet är metalloxid motstånd (ett gäng // vanliga små metallfilmare är dock billigare och nära nog induktansfritt)

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/02/06 21:36:28
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:03:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skulle villja modrera ovanstående inlägg. (trots att jag inte är moderator...) Tråd på drossel ska naturligtvis välja efter vad du vill åstadkomma. Ska du ändå ha ett mostårnd i serie med spolen så kör gärna men en tunn tråd. En spole har oftast större värmeavledande yta och är effektmässigt mer linjär än ett motstånd. Vill du ha lågt motstånd så fhåller jag med e93mlo. Ibland så vill man även ha förluster i sreie med kondensatorer och då kan det var lämpligt att ha bipolära ellyter. Speciellt om man behöver stor kondingar. Fast vill man ha mer precisa värden på forlusterna och kapacitansen så är någon plastfilmskonding i serie med ett motstånd bättre. När det gäller skinnaden på polyproppar och polyseter så kan man nog generellt säga att polyproppar är bättre än polyester omm (ingen felstavning!) de inte sitter i samma låda som elementen och utsätts för höga ljudtryck. Om man däremot utsätter kondensatorerna för höga ljudtryck (vilket man gör om de sitter fritt i en högtalarlåda) så kan polyester vara bättre än polyproppar. Polyproppar är nämligen väligt olika när det gäller mikrofoniska egenskaper. Bra polyproppar är de svarta axiella som finns hos Elfa.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:31:56  Show Profile Send DHT a Private Message
En typ som uppges vara väldigt bra även i mikrofonisk synvinkel är de tennfolie/polyprop som bla. SCR och Mundorf har.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:48:30  Show Profile Send tengil a Private Message
Alltså!

Spolen verkar vara ett krux att välja, om man söker det omtimala..
Men är det stor skillnad märke/märke?? Kan vi gå efter att man får vad man betalar kanske?

Nagrefs polyproppar föll mig i smaken, då jag gillar elfa för den rabatt de ger mig, som student! (kommer någon be mig köpa ut nu) De va snygga också! vid utanpåliggande alt. synligt montage!

Ang. Motstånden kör jag nog med de billiga jag redan införskaffat mig. Iaf tillsvidare!

Tack för info!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000