Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 17:11:23
|
Hej Hopp
Dags att byta ut kondensatorerna i mina gamla 303 mot nya super-duper ditto
Jag vill ha det bäääästa som finns Värdena jag har sett är 4x2000uf 100v 105' eller 2x2200 +2x3300 100v eller !! 4x4700 80v mått ca 38x115 mm
Någon som har några synpunkter ??
Tackar o kryper i lorten Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 18:16:00
|
Byt inte. Du tjänar förmodligen ingenting påt'. Behåll originalprylarna. |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 19:49:27
|
quote: Originally posted by Flint
Byt inte. Du tjänar förmodligen ingenting påt'. Behåll originalprylarna.
Håller med Flint.Dessutom är det så att det försteget inte är mycket att hänga i julgranen tyvärr.Min granne har ett sånt som ligger och skräpar nånstans och det platsar definitivt inte till hans QUAD 57´or heller.Leta upp något annat roligare.Dessutom är det så att om du behåller det original så behåller det värdet bättre Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 20:40:38
|
Quad 303 är väl ett slutsteg vad jag vet? En orsak att byta kondingarna är att originalet brukar börja läcka efter ett tag (20 år eller så. Jag har bytt mina två gånger , men kommer inte ihåg vilket märke som sitter i nu. Om intresse finns så kan jag skruva sönder det och kolla.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 21:38:50
|
quote: Originally posted by Gemeni
Quad 303 är väl ett slutsteg vad jag vet? En orsak att byta kondingarna är att originalet brukar börja läcka efter ett tag (20 år eller så. Jag har bytt mina två gånger , men kommer inte ihåg vilket märke som sitter i nu. Om intresse finns så kan jag skruva sönder det och kolla.
Det har du rätt i försteget heter 33 inte 303.Men det är fortfarande som jag skrev innan som gäller. m |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 22:02:13
|
quote: Originally posted by EAR
quote: Originally posted by Flint
Byt inte. Du tjänar förmodligen ingenting påt'. Behåll originalprylarna.
Håller med Flint.Dessutom är det så att det försteget inte är mycket att hänga i julgranen tyvärr.Min granne har ett sånt som ligger och skräpar nånstans och det platsar definitivt inte till hans QUAD 57´or heller.Leta upp något annat roligare.Dessutom är det så att om du behåller det original så behåller det värdet bättre Mats
Håller med när det gäller 33'an men 303 har börjat läcka inte bra för kretskorten
Tog med mig ett Edison försteg från sverige i julas som jag lekte med en vecka
Cd blev klart bättre (passiv!?!) regan blev härlig o stampa takten o allt men jag tröttnade lite i slutet av veckan, och nu stampar jag på getingboet, det lät nog lite som en LP12'a J*vligt trevligt o kul men kanske inte så 'rätt'
Jakten på ett phono steg går vidare, lyssnade på/genomett DACT CT100 i sverige, mmmmm va tyst bra när han väl bestämmer sig för att köpa Quad cdp99'an så hugger jag
Oh, värdet bryr jag mig inte så mkt om, kan alltid behöva ett andra-system nå'n gång
Bugar djuuupt för alla som svarat o läst
|
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 22:05:18
|
Ps, finns så himla många phono steg att välja på så jag för skynda låååångsamt, vill/har inte råd att köpa grisen i säcken.
Jag får väl se det som tantrisk HiFi |
Mr 500! |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 23:22:01
|
Jag håller också med Flint med flera. Tror inte kondingsbyte är nån vidare affär. Jag hade själv ett 303 och med mina begränsade kunskap i elektronik minns jag att två av kondningarna var kopplade på vanligt vis i nätdelen och två i utgången på varsin kanal, i serie med signalen så att dom bildar ett 6 db/oktav HP-filter. Detta för att spärra mot DC på utgången tror jag. Kvaliteten på en seriekondensator för högnivå är förstås kritisk för ljudupplevelsen. Med detta vill jag bara säga att om du iaf ska byta så är dett ju lite olika krav som ställs på dom, trots att det sitter 4 identiska som original. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 18:50:09
|
Kolla i gruppen Quadhifi under yahoogroups.com "BEST capacitators for 303" |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 19:35:50
|
quote: Originally posted by Zombie
Kolla i gruppen Quadhifi under yahoogroups.com "BEST capacitators for 303"
Det é ja dé mé |
Mr 500! |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 12:14:19
|
hehe, världen är liten... :-) har du kollat på AA, eller gjort en sökning där? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/01/19 12:15:20 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 13:05:29
|
Näpp inte ännu, och jag som trodde att kvalitén och styrkan på en kondensator kunde påverka ljudet
Tjillevipp, de läcker så jag byter |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:06:15
|
Ha!!! Nu har jag köpt BLACK GATES från Japan, 8st á 374$ styck, skall vara skitbra |
Mr 500! |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre
461 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:52:30
|
Hoppas du skämtar, för din skull. :-0
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 23:56:19
|
vadå skämtar |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|