Jag har länge varit fundersam på hur Jon risch´s nätfilter låter men jag har aldrig kunnat bygga något eftersom jag inte hittat nån spole som passar. Det är ju inte direkt nå små krav han har: resistans under 0.03 ohm klara 10 Amp ligga mellan 50-100 uH Ska lindas runt en ferrit eller en järnpulver stav Får ej vara bobbin eller toroid.
Nån som har nån aning om var man kan tänkas hitta någon som passar in? Elfa och RS components gav mig ingenting. Elfa har iof långa stavar av ferrit som man kan linda eget runt men jag har ingen utrustning för tillfället för att kunna göra nåt sånt.
50 uH? Det er jo ganske lidt. Det kan du vikle i handen med en tilstrækkelig kraftig kabel. Avhængig av hvor stor din kerne er må det väre meget få viklinger.
Utan att veta nånting om hur man räknar sånt här och utgår från ett färdigt exempel på 10uH och 7amp med 1.3mmtråd så skulle jag behöva ha cirka 30cm med lidningar till en sån där stav med 6mm i diameter... Och jag behöver då dimensionera kabeln uppåt för att få ner resistansen inom rimliga gränser. Men jag det borde nog gå men jag vet inte var jag får tag i sån kraft kabel för att linda sånt? Jag skulle tippa på att jag behöver 2mm i diameter... *kliar mig i huvudet*
Jag tror han syftar på E-kärne spolar när han nämner bobbin. Jag tror inte han vill att dom ska ligga lindade utanpå varandra utan bredvid varann. Sidan förstod jag inte mycket av så jag hitta inte vad jag letade efter. Vet inte vad spolar heter på norska ens =). Och monacor spolarna har för hög induktans och för hög resistans. tyvärr.
Någon som skulle kunna utveckla med vad som menas med "Bobbin"-spolar? Måste dom vara ihåliga? Kanske det han syftar på när han säger bobbin? Hum då skulle definitivt en E-kärne spole passa. Ska kolla upp det.
En bobbin brukar bara vara en plasthållare som man kan linda sin tråd runt, ungefär som på en trådrulle. Man brukar linda på en sådan och sedan sticka in E-kärnans båda halvor i den från varsitt håll. Smidigt. Så kan man göra olika gap också så att den inte mättas.
Jag har länge varit fundersam på hur Jon risch´s nätfilter låter men jag har aldrig kunnat bygga något eftersom jag inte hittat nån spole som passar. Det är ju inte direkt nå små krav han har: resistans under 0.03 ohm klara 10 Amp ligga mellan 50-100 uH Ska lindas runt en ferrit eller en järnpulver stav Får ej vara bobbin eller toroid.
Nån som har nån aning om var man kan tänkas hitta någon som passar in? Elfa och RS components gav mig ingenting. Elfa har iof långa stavar av ferrit som man kan linda eget runt men jag har ingen utrustning för tillfället för att kunna göra nåt sånt.
Elfa har iof långa stavar av ferrit som man kan linda eget runt men jag har ingen utrustning för tillfället för att kunna göra nåt sånt.
Vad behövs för utrustning? Köp staven och några meter med tråd. Linda på. Testa. Antingen lånar du en L-meter och mäter eller så räknar du ut hur många varv du ska ha och hoppas att det stämmer när du är färdig.