Author |
Topic |
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 22:13:35
|
Tack Circlomanen för svaret.
quote: som hellre lyssnar med sitt oscilloskop än med sina öron.
Touché, men det är intressant att följa detta även för mig. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 22:14:19
|
Rolf-San: VAD är det som imponerar på dig? Frågan kräver ett precist svar är jag rädd, eftersom du å andra sidan noterar enkelheten och undrar s a s om ingen annan kommit på det förr eller rent av byggt något sådant.
Om möjligt borde kanske en konstruktion också av en prototyp bygga på svenska komponenter? Så långt de finns att tillgå? Lundahl kanske redan framställer någon trafo som går att använda som den är eller efter enklast möjliga modifikation?
Inte främst för att jag är patriot i exil, utan fr f a för att det är enklare. När dessutom en tillverkare har rykte som Lundahl vore det väl att gå över ån efter vatten annars?
Underbart brukar vara kort. Och enkelt brukar vara det allra bästa, eller hur? Den senare tanken vore EN tänkbar formulering av Occam's rakkniv.
Leif B: bortsett från den precisa implementering av vinyl i kedjan som är lämpligast bör det väl vara möjligt med valfria källor?
Om prioritering här är nödvändig skulle jag förorda högupplöst digital källa genom valfri DAC. Att jag föreslog den lösningen som låst i exemplet har att göra med framtidsspekulationer.
Solhaga: jag är inte anhängare av konspirationsteorier, men lönsamhet drivs kanske inte alltid av enkla och förnuftiga konstruktioner i det smala segment av hifi-marknaden som herrar hififorum-entusiaster representerar? Keep the customer happy fungerar kanske bäst med bröd och glass (repeat business). Keep the customer only slightly dissatisfied--och uppgraderingsdjävulen driver honom tillbaka som en misshandlad hund!
Pix: hur fixar man noll harmonisk distorsion utan återkoppling?
Soundbrigade: hur ser du på spänningsåterkoppling via triod i ljuset av att global återkoppling antagligen bör minimeras, om jag fattat Ciclomanen rätt och vi inte alla vill hamna i Kina?
(Jag skäms lite för den uppenbara okunnighet som mina frågor röjer, men det må vara hänt!)
|
Zory Polen
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 22:33:13
|
Noterar att Ciclomanen redan hade svarat Solhaga klarare än jag kunde. Jag menar precis detsamma.
Johannes: Sur och trött gör inget, men kan du inte locka hit Martinsson genom send topic to a friend eller nåt? Om du sedan redan har trafos i garderoben kan du väl ta lite assistans för att få till det? Tror du man behöver kretskort eller är det point-to-point som gäller?
Helst ska det väl se hyfsat ut och buntband imponerar knappast på grannarna. Är det transformatorerna som kostar pengar? Hur är det med lådor och sånt? Killen som säljer Nelson Pass-prylar på nätet och allehanda högtalarelement, kan han ha prylar i sortimentet som duger? Känner någon Svalander tillräckligt för att be om hjälp att få till andra nödvändiga komponenter? Till ett behjärtansvärt experiment? Han är väl erfaren stor-moddare? |
Zory Polen
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 22:54:11
|
quote: Tror du man behöver kretskort eller är det point-to-point som gäller?
Krestkort hade varit trevligt. Inte ett behov, men det är några komponenter i bias-kretsen. Nån Zener-diod, en p-kanal mosfet, några motstånd och kondingar. Allt det ligger utanför signalbehandlingdet och är synnerligen okritiskt för ljudkvalitén, bara det kan ge fetarna en stabil spänningsreferens.
quote: Är det transformatorerna som kostar pengar?
Dom är tyvärr dyra. ca 4000 kr/kanal om jag inte minns helt fel. Frakt tillkommer på det. Det konstiga är att Zeus låter snuskigt bra med nått så lågt och o-audiofilt som ringkärnetrafosar för nätspänning.
Vilken lindarverkstad som helst kan tillverka utgångstrafosarna. Plitron, GLV (göteborgs lindarverkstad) ABB (för megawatt-Zeusar), Noratel mfl...
Jag skissade på en 2 kw Zeus en gång... Roligt med effekt. Många fetar blev det. Noratel skulle ha runt 5000 kr för en lämplig trafo till sådana effekter.
Jag hade kollat med Sowter eller Lundahl för ingångstrafos och/eller mellanstegstrafos.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 22:57:17
|
quote: Touché, men det är intressant att följa detta även för mig.
Jag menar inte dig när det gäller oscilloskop, och jag hoppas att du är intresserad. Det är en ruskigt bra konstruktion på många sätt. Tyvärr inte produktionsmässigt. |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 23:18:57
|
Någon som har kontakter med Urban Erixon och Ezon Audio? Gruppköpstanken. Det verkar ju vara Lundahl inuti, och någon här gladde sig mycket åt deras monosteg, åtminstone initialt av en annan tråd att döma. Åtta papp styck eller paret?
Välkände IÖ på faktiskt.se har som så ofta, tycker jag, uppenbart erfarna, kunniga och välgrundade saker att säga om ice-power moduler och deras praktiska användbarhet. Han är inte odelat förtjust i deras diskantbeteende. Särskilt värdefulla är hans observationer beträffande var skon klämmer--han verkar tycka att bristerna inte är av principiell natur och, om jag fattat honom rätt, att de nog skulle gå att lösa genom modifikationer i tillämpningen av konstruktioner.
Han säger inget om deras genomsläpplighet av, borde vi säga "triod-artefakter" eller är det fråga om endast "triod-karaktär"? Att jag hoppas på det senare är själva grundbulten i tråden. |
Zory Polen
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 23:50:09
|
Ett par Kw när grannarna rest bort: Man skulle ffg kunna höra SACD upptagningen av Otto Olssons Requiem som det var tänkt på orgeln i Gustav Vasa--genom någon annan stackares avlagda Apogee t ex.
Från det Maria Kliegels inspelning av Bach's sviter (Naxos) för cello på en Stradivarius från 1693: här behövs verkligen triod för inspelningen saknar all luft men är i övrigt fulländad. (Vem inbillade sig att en 325 år gammal cello i sig låter spröd?)
Och lite Led Zeppelin nu och då, när andan faller på. |
Zory Polen
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 23:59:52
|
Johannes, vad är det för ingångstrafar som behövs? Jag har två olika par Lundahltrafar liggande, de kan ev. vara billiga. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 07:14:00
|
Det stämmer att jag för första gången i mordern tid funderar på att bygga mig ett stereoslutsteg, zeus 35 närmare bestämt, orginalet, jag kan inte mkt om sånt här men när jag ser schemat är det sbårt att inte bli imponerad av enkelheten, denna konstruktion är så pass enkelt att även jag vågar ge mig på den.
Helst hade jag sett något i ca 10W storlek, eller kanske tom mindre än så, mindre och lättare är min melodi, vilket kan ses på min något tiltade inställning till stolek på högtalare, på senare tid har även ordet enklhet gjort entre i min väld, därav mitt intresse för zeus.
MEN ! jag har aldrig gjort något sånt här innan, inget som räknas iallafall, och helt ärligt är timingen inte den bästa just nu, men jag skulle verkligen vilja bryta ner detta i kostnader för att få ett helhetsgrepp om det, chassie, lödtenn/penna, transformatorer etc. komplett, vad kostar detta på 500lappen när, tid har jag och kunskapen finns ju här. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 08:05:38
|
Kan utgångstransformatorn sättas nära högtalarelementet för att på så sätt slippa traditionellt högtalarkablage? Eller blir då matningen av transformatorn så högimpediv att störningsproblem uppstår där? Kan utgångstransformatorn anpassas så att den kan driva 1-2 ohms last, jag tänker mig ett bandelement någonstans mellan banddiskant och fullrangeband. På så sätt behövs inte en annars nödvändig transformator för banden. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 08:44:07
|
quote: Kan utgångstransformatorn anpassas så att den kan driva 1-2 ohms last, jag tänker mig ett bandelement någonstans mellan banddiskant och fullrangeband. På så sätt behövs inte en annars nödvändig transformator för banden.
Förstärkaren kan redan driva låga impedanser riktigt bra, men det är lätt att optimera utgångstransformatorn för låga impedanser. Man kan tillochmed ha en ingångstransformator utan spänningsförstärkning. En enkel quadfilärt lindad ingångs/fasdelar-transformator, låg spänning och sedan en stepdown-trafo på utgången. Tänk svetsaggregat, 1000 ampere och 0,1 volt spänningssving om du vill vara vild.
Det är en extremt stabil och tolerant plattform för egna vilda experiment och roliga upptåg. Man kan placera trafon nära baselement, om man bara skyddar den från magneten. Ingen trafo mår bra av starka permanentmagneter som magnetiserar kärnan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 10:11:47
|
quote: Helst hade jag sett något i ca 10W storlek, eller kanske tom mindre än så, mindre och lättare är min melodi, vilket kan ses på min något tiltade inställning till stolek på högtalare, på senare tid har även ordet enklhet gjort entre i min väld, därav mitt intresse för zeus.
Du har just sagt att du borde göra originalet, med rör alltså...
Johannes, jag är rätt säker på att motsvarande ingångstrafar finns till lägre pris hos Lundahl. Till och med varianten med amorf kärna är billigare så vitt jag vet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/06 10:14:19 |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 21:20:55
|
quote: Johannes, jag är rätt säker på att motsvarande ingångstrafar finns till lägre pris hos Lundahl. Till och med varianten med amorf kärna är billigare så vitt jag vet.
Det lät intressant. 1+1:10+10 i lindningsförhållande. Sekundären skall kunna svinga ca 50 volt in i 20Kohm med låg dist.
Jag skall kolla på Lundahls trafos i morgon.
Tack för tips. Mvh Johannes. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 00:34:09
|
Mina herrar!
Låt oss vara praktiska!
Jag ber er instruera mig per medd om vad jag ska förbereda. Vad kan jag låta förfärdiga här i Polen till låg arbetskostnad?
Själv har jag ingen som helst nödvändig kunskap för DIY. De komponenter som jag efterhand betalar för, får därför gärna tillsvidare stanna i Sverige, så att ni andra kan använda dem som experiment-plattform.
Jag har ingen som helst brådska med att det ska bli klart: drömmen är för mig nästan lika viktig som det färdiga resultatet.
Om ni företar experiment med mina prylar så kanske jag kommer undan med låg kostnad för det arbete ni s a s utför för min räkning på det sättet?
Själv vill jag på alla sätt vara till hjälp här. Säg till hur. |
Zory Polen
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 00:54:43
|
Rolf-san
Jag följde tråden. Som vanligt på sådana fora där amerikaner skriver, är det ett sammelsurium av fakta, uppslag, tyckanden och värdefulla iakttagelser.
Kan inte du destillera litet? Jag tror jag fattade så pass att Parker använder MOSFET som en sorts stabiliserande filter i stället för gain. Kan det stämma?
Vet inte hur ni andra ser på saken, Zeus är säkert jättebra. För mig personligen skulle det vara lika roligt eller roligare att till slut äga en modifierad Zeus som gått igenom ekluten här bland hififorums DIY-utskott, som vänts och vridits på.
Det jag inte vill tumma på är ansenlig kraft, hög dämpfaktor så basen blir av hög kvalite, och fr f a samtidigt att DET LÅTER TRIOD. |
Zory Polen
|
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 07:36:53
|
quote: DET LÅTER TRIOD
Varför inte använda trioder då? Med temperaturkompenseringen så är komplexiteten på Zeus75 ungefär densamma som ett rörsteg
Det förvånar mig att ingen pratar om den extremt låga ingångsimpedansen på Zeus75 Skall man bygga Zeus75, så är man i praktiken begränsad till grusförsteg. Dvs steget från det naturliga skira närvarande SET-ljudet ter sig allt mer avlägset..
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 08:18:29
|
quote: Det förvånar mig att ingen pratar om den extremt låga ingångsimpedansen på Zeus75 Skall man bygga Zeus75, så är man i praktiken begränsad till grusförsteg. Dvs steget från det naturliga skira närvarande SET-ljudet ter sig allt mer avlägset..
Det kan väl inte vara så svårt att bygga ett glasförsteg som kan driva 600 ohm på ett bra sätt?
Man kan dessutom bygga en 400 watts Zeus för samma peng som en 25 watts glasburk. Behöver man effekten (som jag förstår att trådskaparen gör) så är det ett lockande alternativ.
Jag skulle vilja dela upp Zeusen i två steg med lägre lindningsförhållanden i varje trafo. Det borde bli ännu mer linjärt och bättre bandbredd. Min erfarenhet är att transformatorer mår bra av att komma så nära 1:1 i "utväxling" som möjligt. Dess egenheter multipliceras med kvadraten på lindningsförhållandet, eller nått liknande.
Jag måste tyvärr säga att Zeus inte har en "triodkaraktär" utan bara en massa av samma fördelar med ett o-elektriskt organsikt lättflytande ljud, enorm downward dynamic range, dvs en absolut nattsvart bakgrund och en basåtergivning som den mest välsvingade släggan.
Allt delvis pga dess enorma elektriska stabilitet. Man kör ingen ström genom nått jordplan (korkad idé då jordplan inte har 0,00000000000 ohms resistans och dessutom skall vara en spänningsreferens för hela förstärkaren). Den är extremt imun mot back-emf från högtalare mm. Helt enkelt så låter den så där upphöjt ultrastabilt lugn och klippfast.
Mvh Johannes. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 09:03:17
|
Det slog mig här att Circlomanen var hemma hos mig en gång för en del år sedan och lyssnade på ett plankbygge med rör som var tänkt som en möjlig produkt för SCAD. Det var byggt i princip identiskt med Zeus. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 11:25:47
|
quote: Det kan väl inte vara så svårt att bygga ett glasförsteg som kan driva 600 ohm på ett bra sätt?
Good luck /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 13:01:51
|
Varför denna negativa "kommer inte gå" attityd Pix???
Såklart man kan bygga ett rörförsteg som kan driva 600 ohm. Med tillräckligt med pengar så kan man bygga en OTL som kan driva banddiskanter på 0,2 ohms motstånd. 10000 st 6C33C kan ge många goa ampere. Visst är det överdrivet, men det går. Se inte problem som problem, utan intressanta utmaningar.
Ett vanligt ECC88 kan ge 10 mA per halva. Pushpull kan de ge ca 12 volt spänningsving över 600 Ohm.
Mvh Johannes. |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 13:22:10
|
Johannes, Klart att det går. Men om du följt hur många år folk har försökt komma runt problemet med att driva 600 Ohms LCR RIAA, med mer eller mindre lyckat resultat, så borde du inse hur svårt det är att få rörsteg att låta bra vid tunga laster. Var inte hela poängen med Zeus att det var ett så enkelt projekt? 10000 6C33C i ett försteg tror jag inte på , utan man är då utelämnad till CF steg eller grus, något som jag själv undviker
Det är inte svårt att få ljud ur högtalaren, men tråden handlade ju om ifall man kan bevara det "skira, spröda, varma hos SET triod-konstruktioner", dvs ganska höga ambitioner
/Pix |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 18:33:39
|
quote: Det slog mig här att Circlomanen var hemma hos mig en gång för en del år sedan och lyssnade på ett plankbygge med rör som var tänkt som en möjlig produkt för SCAD. Det var byggt i princip identiskt med Zeus.
En av mina 3 all time favorit-förstärkare. Zeus, "Rören på plattan" och Zenitronen. Två fullt balanserade, en med rör, alla med en massa induktans. |
|
|
Topic |
|