Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/03 : 19:44:19
|
Har precis fått färdigt mina provisoriska Lowther horn, med syftet att "känna efter" om det var något för mig. Efter 3-4 veckors lyssnande, har det definitivt givit mersmak! Hornen är små, och baserat på Lowthers 6" element. Rätt kopplat med rummet blir lågbas förvånansvärt bra; enkla mätningar visar 40-45 Hz, vilket är oväntat, men fullt tillräckligt i lägenhet för grann fridens skull.
Men det som genererade det stora haksläppet är stereoperspektiv och fokus! 1a lyssningstillfället sprang jag ut i hallen för att se om frugan kom hem, men ytterdörrsljudet kom från inspelningen.. :-)
Föga förvånande låter akustisk musik som ESB och dylikt även med röster som man sitter på första parkett. Är förundrad däremot över det sanslösa drivet på electronica och liknande. Även film och filmmusik får en nästan spöklik närvaro.
Frågan är om någon hört en fullrange setup i ett hemmabiosystem? Har ett element till en center och kan enkelt ordna två till bakkanaler. Med 97-98 dB känslighet blir ju inte svettigt för den klenaste av förstärkare heller. Svåraste är nog att integrera med ett bashorn, men säkert inte omöjligt.
Erfarenheter? |
- |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/03 : 21:53:46
|
Jag har hört Lowther några gånger, bara tvåkanal, men och de kan verkligen spela musik. För hemmabio hade jag tittat på BIB eller andra stora bakladdade horn. BIBbar är något så ovanligt som möbleringsvänliga horn. Kombinera med ett (eller flera) tappade horn med nån ruskigt känslig PA 10-tummare. Det handlar mest om att lyckas få dem att spela ihop, inte så mycket om känsligheten i sig. Lätt pappkon och vansinnigt starkt magnetsystem, så borde du få mycket av samma spelstil, extrema detaljeringsgrad och "levande" karaktär som Lowther har.
Min 5 öre av tyckanden.
Mvh Johannes. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/04 : 10:47:10
|
quote: Förmodar att du sett denna tråden
Som det godaste godis för den gottesugna audiofilen... |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/04 : 11:48:17
|
Jodå, den tråden har lästs, drömts och dreglats över.
Vad jag är lite fundersam över, är om det behövs en centerhögtalare i och med Lowthers unika egenskaper och placeringsförmåga. Minns att Naim förespråkade 4.1 setup en gång i tiden, deras AV processor hade inte ens 5 utgångar.
Finns det processorer idag som har funktionen valbar mellan 5.1 och 4.1? Vari består fördelen i 5.1 jämfört med 4.1? Enklare placering i rummet? Eller består fördelen endast av att 5.1 blivit industristandard? |
- |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/04 : 11:54:53
|
Center och subb är (återigen enligt min erfarenhet) de viktigaste högtalarna i en 5.1. Många "dissar" center efter att ha köpt en vanlig liten patetisk center med 2 st 6,5 tummare, och märkt att den inte håller måttet. En center skall återge ca 70 - 80% av energin i ett DTS-ljudspår. Dialog, explosioner, skott mm mm. Allt hamnar i centrum av bilden och därmed i centerhögtalaren. Centern skall helst vara lika kraftig som båda fronthögtalarna tillsammans, vilket väldigt få förstår eller använder. Därav en lika vanlig som felaktig åsikt att centern inte behövs.
En hemmabio baserad på Lowther behöver absolut en Lowther som center.
Mvh Johannes. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 18:06:28
|
Intressant! Nu är det så att jag råkar ha ett 8" Lowther element liggande, passar nätan in på: "Centern skall helst vara lika kraftig som båda fronthögtalarna tillsammans"..
Bakkanaler är väl knappast lika viktigt? Det enda är väl att man vill matcha känsligheten, Fostex t.ex har minst 6 db lägre känslighet. Men det kanske finns andra, bättre budget alternativ? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 18:23:50
|
Kanske lite OT men jag provar.
Många menar att processorn kan fixa det till frontarna men det tycker inte jag. Center är sjukt viktigt, provade utan med bra processor/slutsteg och bra högtalare men det kunde inte jämföras. Centern är avgörande i biosammanhang. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 20:38:24
|
Har du ett extra Lowther-element liggandes så bygger du tre fronthögtalare av samma sort.
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/131662-lowther-dx3-bib.html (intressant läsning)
Bakkanaler är (som du skriver) inte så viktiga. De skall mest skapa rymd och stämning. Ett par Fostex 4 eller 5 tum, Tangband eller liknande funkar finfint.
Jag blir riktigt avundsjuk. En hemmabio byggd av Lowtherelement.. Det kan bli riktigt skoj. När en konstruktion från 1930tal fortfarande finns i produktion så måste det vara nått ovanligt rätt med den.
Mvh Johannes. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 08:17:01
|
Jag tackar för all input! Ska förkovra mig ytterligare och lägga upp bevakning på ebay m.m, drömmen är trots allt 5 kanaler med Lowther!
Från det ena till det andra, eftersom allt numera i stereon är diy, Slutseg, försteg, vinylrigg, högtalare m.m, vore det roligt att undersöka möjligheterna att bygga en diy processor! Borde väl inte vara helt omöjligt, förenklat handlar väl mycket om rätt fördröjning av signalen? Finns det dekoderkort att köpa löst, eller är det licensierade produkter, endast tillgängligt för oem tillverkare och dylikt?
Någon som har någon länk eller liknande? |
- |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 09:17:32
|
Du kan göra det relativt enkelt med en dator.
Använder du då ett professionellt studioljudkort så kan du sälja av x antal andra apparater sedan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Preben
Member
86 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 21:46:49
|
Tjenare Mitt namn är Preben och jag har hemmabion med lowtherhornen som Bernt refererade till.Jag hade också en fundering på center en gång i tiden.Jag ställde frågan till numera avlidne Bosse Hansson som gav mig en märklig blick och undrade om jag hade ett öra i pannan.Jag svarade naturligtvis nej.Då sade han att jag själv svarat på frågan och att en center kommer troligtvis skapa en massa problem eftersom hornen laddar så snabbt i rummet,och det stämde.Jag har ingen center och saknar ingen heller.Om du har en vettig processor kan du välja bort centerljudet och slussa det till frontarna istället.När det gäller surroundljudet har jag byggt rundstrålande högtalare eftersom det skall vara ett diffust ljud som inte går att riktningsbestämma.Du kanske skall montera lowtherelementen i vinkel mot taket eller väggarna. Jag tycket att det är roligt att du vill bygga en bio med potential,den kommer att bli grym.Lycka till med bygget.M.V.H Preben
|
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 21:58:32
|
Intressant!
En fundering ang. dina frontladdade betonghorn; Har du gjutit dem själv och byggt formar och allt? |
- |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 22:17:00
|
Jag kan höra att någon står och sjunger rakt framför mig, trots avsaknaden av öron i pannan.
Skämt å sido. Våran hörsel är "rundstrålande" så jag måste tyvärr tjafsa emot lite angående det där. Ett bra exempel är biografer, som alltid har centerkanal. Betänk att biografer drivs av profithunger, så hade inte centerkanal varit nödvändigt hade dom aldrig haft några dyra extra högtalare. Onödiga högtalare är just bara onödiga.
Mvh Johannes. |
|
|
Preben
Member
86 Posts |
Posted - 2012/03/08 : 00:42:10
|
Hej igen. En biograf är väldigt mycket bredare än mitt rum och innehåller mycket fler sittplatser vilket medför att man inte kan sitta i sweetspoten på samma sätt.Mina horn laddar med hjälp av sidoväggarna som stöd vilket medför att man får en väldigt bra dialogeffekt i mitten utan center.Om jag minns rätt består huvuddelen av centerljudet av en summering från frontarna.Hos mig har ingen frågat efter en center eller klagat på att det saknas en. Mina fronthorn är från början ett par tractrix från Rauna som sågats av och breddats samt blivit moddade med filler för att få en rundare form vid elementet.Enligt min uppfattning kullkastas många generella regler när man pysslar med lowtherbaserade horn,men det är värt det.En hemmabio med full dynamik är enormt roligt och vanebildande. M.V.H.Preben |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/08 : 15:44:26
|
Jag kan tänka mig att det går bra utan center om man har ett tillräckligt smalt rum, men en av poängerna med center är just annars att kunna få isär fronthögtalarna en hel del. Man får ett större ljudrum, en mer naturlig åtskillnad av händelser i ljudlandskapet. En hemmabio är egentligen en center med 4 st stämningsåtergivare runt om, även om ljudspåren oftast är mixade för större fronthögtalare än center. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 07:11:45
|
Tack igen för input.
quote: En hemmabio är egentligen en center med 4 st stämningsåtergivare runt om, även om ljudspåren oftast är mixade för större fronthögtalare än center.
Kan man generellt säga att detta gäller för allt material inspelat i multikanal, eller för film i synnerhet?
Tänker speciellt på konsert och livemusik inspelningar på dvd eller sacd flerkanal. |
- |
|
|
|
Topic |
|